Hoe leer ik mn paard achterbeentjes geven??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BokitoZ

Hoe leer ik mn paard achterbeentjes geven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:04

Hallo bokkers

Ik zit met een probleem ik heb een jonge merrie die geen achter voetjes wil geven
wel voor voetjes bij achtervoetjes geven lijkt het net of als ze gaat omvallen
dan trekt ze der boon zoo hoog Verward Verward en dan zet ze hem weer met geweld neer.
Hebben jullie misschien wat tips??? ik moet namelijk over een week naar de hoefsmid dan krijgt
ze achter ijzers met stift gaten Verward

Graaag zoveel mogelijk tipss plies.. Lachen

CharlyBrown

Re: Hoe leer ik mn paard achterbeentjes geven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:10

ik heb momenteel een pony van 2 jaar, waar nog nooit iets mee gedaan is. Bne nu druk in de weer met het laten wennen aan voetjes geven.

Ik zag zeggen... veel geduld, zelf rustig blijven en blij zijn met elk sprankje vooruit gang en uitbundig belonen hiervoor.

Ik oefen elke dag eventjes. En het gaat om de paar dagen vooruit.

Hoe oud is je paard? Binnen een week lijkt me dat je dat niet aangeleerd krijgt. Vraag anders de smid veel geduld mee te brengen. Heb de ervaring dat smeden nog al eens wat ongeduldig kunnen zijn

succes

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:16

Gewoon doen is de enige remedie. Niet te lang blijven tutten en frutten.
Optillen en vast blijven houden ook al maakt ze een drama. Binnen een week hebben ze het onder de knie. Niet boos worden, niet gaan panieken enzo.... Optillen, vasthouden, snoepje geven. Optillen langer vasthouden en snoepje geven. Optillen nog veel langer vasthouden en snoepje geven....

Bij onwenselijk gedrag (hangen, slaan, steigeren etc) zeg je een duidelijk NEE! Bij braaf gedrag belonen met stem én iets lekkers. Ieder paard begrijpt het heel snel.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:27

Een jong paard heeft nog een beetje moeite met balans te houden Knipoog . Als je nu het achterbeen neemt en ahw naar achteren trekt om de hoef uit te krabben, gaan ze al snel wankelen.
Ik heb geleerd om het achterbeen eerst richting buik te trekken en dan pas langzaam naar achteren te brengen. Zo kunnen ze beter hun balans vinden. Je kan ze ook tegen een muurtje oid aanzetten, dan heeft ze daar steun voor het geval ze omkiept.
Is het werkelijk nodig dat je paard ijzers krijgt? Als ik jou was zou ik die mogelijkheid even open laten; staat ze erg braaf kan je ze eronder laten zetten (als er echt een noodzaak zoals orthopedisch beslag, is), maar als ze erg staat te klooien zou ik dat gewoon pas doen op het moment dat ze ook werkelijk geleerd heeft netjes d´r hoeven te geven.

Ik zou trouwens niet met snoepjes werken Knipoog !
Hoeven geven is iets wat dagelijks terug keert en kan niet zijn dat je paard alleen maar z´n hoeven geeft als ´ie daarvoor een snoepje krijgt. Om het hem daarna weer af te leren is meer werk dan het leren hoeven geven zonder snoepje Knipoog .

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:30

Nee hoor, dat is net zo snel afgeleerd als aangeleerd. Alleen staan veel mensen te soft in hun schoenen als het om de smeekbedes van hun paard gaat. Haha! In de beginfase kan een snoepje zeer nuttig zijn om medewerking van het paard te verkrijgen en ze af te leiden van wat in hun ogen negatief is.

Pure omkoperij dus! Schijnt trouwens strafbaar te zijn in Nederland ..... Haha!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:56

Pensionnetje schreef:
Nee hoor, dat is net zo snel afgeleerd als aangeleerd. Alleen staan veel mensen te soft in hun schoenen als het om de smeekbedes van hun paard gaat. Haha! In de beginfase kan een snoepje zeer nuttig zijn om medewerking van het paard te verkrijgen en ze af te leiden van wat in hun ogen negatief is.

Waar houdt in jouw ogen de beginfase dan op?
Ik heb mijn veulen (nu inmiddels 5-jarige) alles bijgebracht zonder snoepjes, of het nu ging om een halster te dragen, hoeven te geven, netje mee te lopen aan de lijn, de hoefsmid enz. enz.

Ik volg regelmatig circus-clinics met mijn paarden. Ook daar wordt veel met snoepjes gewerkt. De eerste keer dat ik een clinic volgde (en dus snoepjes gaf) had ik de week daarna een paard wat erg opdringerig werd en steeds overal naar die f*cking snoepjes aan het zoeken was Rolleyes . Heeft ruim een week geduurd voordat ze accepteerde dat er bij mij dus echt niets (meer) te halen viel Duivel (en ik ben erg consequent in het wegsturen van opdringerig paarden!).

Mijn motto in het opvoeden, rijden en omgang met mijn paarden is zoveel als nodig, zo weinig mogelijk en dat gaat wonderbaarlijk goed Lachen .
Waarom dus snoepjes geven als het zonder ook gaat Knipoog ?!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:07

ik ben ook zeker een voorstander van: geen snoepjes. Als het zonder lukt is het beter. Met uitbundig belonen bereik je ook een hoop! zo niet alles! Lachen
Het liefst geef ik ook niets uit de hand. Vind het beter om, wanneer je wat lekkers wil geven, om het in de voerbak te doen.
Paarden kunnen hier anders erg happerig van worden.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:16

He jongens Bedankt voor de tipss!!

Ik ga gelijk zo meteen oefenen.

Ik zit inderdaad te denken over dat snoepjes gebeuren hmm.. ik weet het niet hoor

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:29

JumpingQueen schreef:
Ik zit inderdaad te denken over dat snoepjes gebeuren hmm.. ik weet het niet hoor

Probeer het eerst eens zonder Lachen .
Mét kan altijd nog Clown .

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:36

Sterre schreef:
JumpingQueen schreef:

Probeer het eerst eens zonder Lachen .
Mét kan altijd nog Clown .

Hahaha je dat is waar

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:38

Bij mijn paard ging dat eerst ook niet, maar sinds de hoefsmid is geweest om hoefijzers te zetten gaat het bijna vanzelf. De hoefsmid was net even wat sterker en consequenter(?) dan ik, en nu gaat het makkelijk.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:57

ik heb gelukkig een smid met erg veel geduld en goede omgang met paarden. Heb een 2 jarige staan die erg onzeker is en achterbenen optillen ook erg eng vind. Gewoon veel oefenen en veel geduld en belonen bij elke vooruitgang (met een aai/kriebel, maar net wat je paard fijn vind, loslaten is ook al een beloning!)
Iemand zei dat je NEE moet zeggen bij hangen/steigeren etc. Dit gaat echt niet voor elk paard op! Als hij dit doet uit angst werkt zo'n commando alleen maar averechts. Als ik dat bij die van mij doe lig ik op de grond!
Geef die jonkies lekker te tijd om te leren dat het niet eng is.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:16

Snoepjes ZIJN een beloning. Het woordje BRAAF ook een klopje of een vriendelijke aai ook.
Paarden worden niet happerig van snoepjes. Dan doe je iets goed fout. Gaan ze wel happen dan heb je de spelregels niet goed onder de knie, je paard neemt de leiding, jouw fout dus.

Alle paarden hier van veulens tot hengsten worden beleerd dmv beloning in de vorm van snoepje, wortel, aai etc etc... Veel mensen hebben moeite met paarden te belonen, vergeten snel dat woordje braaf of die ene aai. Voor welke vorm van beloning je ook kiest, kan zelfs zijn het paard laten rollen na zware inspanning, het gaat erom wanneer je deze beloning geeft. Op het juiste moment en om de juiste reden.

Een snoepje werkt sneller dan een aai. De interresse bij een (zeker groen paard) ligt nu eenmaal hoger bij iets eetbaars dan bij een aai. Dat is iets wat ze moeten leren, aai = braaf en dat duurt even.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:20

Zwerte schreef:
ik heb gelukkig een smid met erg veel geduld en goede omgang met paarden. Heb een 2 jarige staan die erg onzeker is en achterbenen optillen ook erg eng vind. Gewoon veel oefenen en veel geduld en belonen bij elke vooruitgang (met een aai/kriebel, maar net wat je paard fijn vind, loslaten is ook al een beloning!)
Iemand zei dat je NEE moet zeggen bij hangen/steigeren etc. Dit gaat echt niet voor elk paard op! Als hij dit doet uit angst werkt zo'n commando alleen maar averechts. Als ik dat bij die van mij doe lig ik op de grond!

NEE is een commando om het paard duidelijk te maken dat je niet op dit gedrag gesteld bent.
Dat is een proces dat ze moeten leren.
Geen enkel paard gaat zomaar flippen als jij NEE zegt. Dan zal er wel een flinke stemverheffing aan te pas komen of verkeerde lichaamstaal.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:24

Pensionnetje schreef:
Snoepjes ZIJN een beloning. Het woordje BRAAF ook een klopje of een vriendelijke aai ook.
Paarden worden niet happerig van snoepjes. Dan doe je iets goed fout. Gaan ze wel happen dan heb je de spelregels niet goed onder de knie, je paard neemt de leiding, jouw fout dus.

Dan zou ik graag van jou de spelregels willen weten Lachen . Mag ook per PB, voordat we hier volledig off-topic gaan Knipoog .
Ben overgens geen onervaren penny-meisje met een stel onopgevoede paarden Knipoog !

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:27

Pensionnetje schreef:
Zwerte schreef:

NEE is een commando om het paard duidelijk te maken dat je niet op dit gedrag gesteld bent.
Dat is een proces dat ze moeten leren.
Geen enkel paard gaat zomaar flippen als jij NEE zegt. Dan zal er wel een flinke stemverheffing aan te pas komen of verkeerde lichaamstaal.

Flinke stemverheffing zal ik zelden doen. Op zich ben ik het met je eens hoor, maar NEE en aangeven dat het ongewenst gedrag is vind ik bij een bang paard niet goed. Dan geef je dus aan dat hij niet bang mag zijn (of dit niet mag uitten) en dit vind ik oneerlijk. Alle nieuwe dingen zijn eng voor zo'n jong ding. Ik vind dit gedrag ook geen probleem als het uit angst voortkomt. In mijn ogen geeft het aan dat je te snel gaat voor het paard. Dan is het zaak om het vertrouwen te winnen zodat het dier niet meer bang hoeft te zijn. Daarom zou ik in zo'n geval niet reageren met NEE maar gewoon rustig, kalm blijven en langzaam opnieuw beginnen. Ieder zo zijn methodes he?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:34

Kalm blijven is altijd de beste oplossing. Haha!
Maar als je toch bezig bent een paard iets te leren neem gelijk alles mee wat op je pad komt.
Dus ook het duidelijk maken wat je als onwenselijk acht. Alleen belonen voor het goede werkt niet.
Je moet ook iets hebben om een paard duidelijk te maken wat niet mag.

Juist bij angstige paarden is dit heel belangrijk. Duidelijkheid maakt hen rustig en minder angstig.
Dus als je een paard alleen beloont en dus alleen maar regels geeft voor wel mag, maak je het paard meer onzeker. Ze moet zelf dus maar uitzoeken wat NIET mag, want daar blijf je onduidelijk over.

Bedenk dat in een kudde de regels zéér duidelijk zijn. Ongewenst gedrag wordt per direct afgestraft met een flinke knauw of mep. Een woordje NEE is dan echt geen drama en geeft je paard sneller duidelijkheid en daardoor meer rust.

Idd iedereen zo zn aanpak.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:38

Sterre schreef:
Pensionnetje schreef:

Dan zou ik graag van jou de spelregels willen weten Lachen . Mag ook per PB, voordat we hier volledig off-topic gaan Knipoog .
Ben overgens geen onervaren penny-meisje met een stel onopgevoede paarden Knipoog !

Indien je mn spelregels wil weten zou ik zeggen kom eens langs. Als ik weer een nieuwe aanvoer aanvoer van hengsten heb die hier weer netjes op de rails moeten worden gezet omdat de eigenaren ze lichtelijk verpest hebben...... Dan zie je heel snel hoe de spelregels in de praktijk werken.
Zelfs mét snoepjes Haha! Geen hengst die het in zn hoofd haalt mij te bijten....Ze kennen de regels nl. binnen 15 minuten Haha!

Ik zie dat je regelmatig circus clinics neemt én juist daar schuilt em het gevaar.
Zelf werk ik volgens de circus methode al jaar en dag. Maar dat doe je helemaal of helemaal niet.
De circus opvatting moet je volledig doorzetten en niet slechts elementen eruit lichten.
De basis is altijd belonen het liefste mét iets lekkers. Wat ze je zijn vergeten te leren is wanneer wél en wanneer niet. JIJ bepaalt! Of de clinic was niet goed, of je hebt het niet goed begrepen of je dominantie naar je paarden zit niet goed Haha! Ik denk het laatste..... Het werkt namelijk voor ieder paard, maar niet voor iedere eigenaar.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:20

Pensionnetje schreef:
Indien je mn spelregels wil weten zou ik zeggen kom eens langs. Als ik weer een nieuwe aanvoer aanvoer van hengsten heb die hier weer netjes op de rails moeten worden gezet omdat de eigenaren ze lichtelijk verpest hebben...... Dan zie je heel snel hoe de spelregels in de praktijk werken.
Zelfs mét snoepjes Haha! Geen hengst die het in zn hoofd haalt mij te bijten....Ze kennen de regels nl. binnen 15 minuten Haha!

Ik zie dat je regelmatig circus clinics neemt én juist daar schuilt em het gevaar.
Zelf werk ik volgens de circus methode al jaar en dag. Maar dat doe je helemaal of helemaal niet.
De circus opvatting moet je volledig doorzetten en niet slechts elementen eruit lichten.
De basis is altijd belonen het liefste mét iets lekkers. Wat ze je zijn vergeten te leren is wanneer wél en wanneer niet. JIJ bepaalt! Of de clinic was niet goed, of je hebt het niet goed begrepen of je dominantie naar je paarden zit niet goed Haha! Ik denk het laatste..... Het werkt namelijk voor ieder paard, maar niet voor iedere eigenaar.

Nou, voordat ik mijn kostbare tijd ergens aan spendeer, wil ik wel weten of het de moeite waard is. Ik ben altijd bereid om te leren, maar ik woon nl. niet naast jouw deur Knipoog .

Gefeliciteerd, van zoveel arrogantie zakt mijn broek af, daar weet ik niets meer op te zeggen Haha! !
Ik werk met een aantal zeer bekende en uitermate kompetente trainers en ik zal het doorgeven dat ze blijkbaar allemaal allerhand verkeerd doen ROFL Huilen van het lachen .

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:31

Ik geloof dat je toch echt verkeerd leest. Ik val niet je trainers / begeleiders aan geef slechts de suggestie dat jezelf misschien iets fout doet. Misschien is dat niet leuk om te horen.
En ja ik ben er stellig van overtuigd dat belonen met snoep geen bijtgedrag in de hand hoeft te werken. Dat hangt van jezelf af en hoe stevig je in je schoenen staat om smeekbedes te weerstaan.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 21:41

Hihii jongens tochh niet in elkaars haren vliegen hooor!! Knipoog

Ik wou alleen maar een paar tipjess hihi Gestoord

Ik vind dit wel comisch eigenlijk echt tipies bokt of hoe je het schrijft haha Tong uitsteken Tong uitsteken

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:01

JQ, heb je nog geoefend met je paard vandaag? Heb je wat aan de div. tips gehad?

Ik zal Pensionnetje wel even PBen Knipoog , voordat het hier volledig off-topic gaat en er een persoonlijke vete onstaat Clown .

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 22:05

Hahaha ja ik heb gelijk geoefend het ging best goed
eerst zonder snoepies een paar x 3 of 4x en daarna heb ik haar beloond met wat brokjes
omdat ik moest gaan opzadelen nou ik wou zn zadel pakken en toen deed ze dr voorbeen in de lucht
ahaha niet van dat schrapen maar van meer meer haha was wel leuk om te zien
ze hebben het zoo snel door die beesten thnx voor de tipss!! Haha! Haha! Haha!

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:18

Ik heb dit even meegelezen want ik ben ook bezig mijn paard de achterbenen te leren optillen[met een snoepje]Dit gaat ook goed. Ik zei pas tegen mijn paard nu gaan we zo even de voetjes optillen, op het moment dat ik voetjes zei gaat hij zijn voorbeen optillen, dus ik lag in een deuk van het lachen, was heel grappig.Ik stond nog gewoon een meter voor hem.
Ik geef per been 1 snoepje en het snoepje gooi ik op de grond, en hij bijt verder helemaal niet

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:47

Sterre schreef:
JQ, heb je nog geoefend met je paard vandaag? Heb je wat aan de div. tips gehad?

Ik zal Pensionnetje wel even PBen Knipoog , voordat het hier volledig off-topic gaat en er een persoonlijke vete onstaat Clown .

Een vete? Om een snoepje? Clown Niet van mijn kant. Maar goed ik wacht in spanning op je PB.
Misschien als je me treft op een hormoonpiek dat ik wel in ben voor wat geharrewar. Haha!