Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
rockwitch schreef:Superwoman, tis niet dat ik geen ervaring heb, ik heb al vaker onervaren paarden of pony's mee de weg op genomen, maar ik denk dat het gewoon komt omdat dit paardje echt mijn alles is dat ik gewoon echt bang ben dat er een keer echt wat fout gaat.
Ik weet dat het niet zo slim is geweest om niet gewoon weer de weg op te gaan nadat hij gevallen was, maar toen als veulen ging dat ook niet echt, want het was echt ver weg. En toen hij dichterbij stond, tja dat is gewoon dom, want dat had ik wel moeten doen.
Maar goed dat heb ik niet gedaan en daar baal ik nu van.
rockwitch schreef:Er zullen vast wel meer topics over zijn, maar ik zit gewoon met een probleem.
Ik heb een 4 jarige friese ruin, echt een schatje, maar heerlijk in de pubertijd. Maakt verder niet uit hij is niet gemeen of wat dan ook, gewoon speels.
Ik heb hem al vanaf klein veulentje, toen hij nog in Friesland bij zijn moeder stond. Helaas woon ik echt aan de andere kant van NL en kon ik toen natuurlijk niet elke week erheen. Ik ben toen ik daar was wel een keer met hem en zijn moeder buiten wezen wandelen, omdat ik zoiets had, kan ik alvast beginnen met verkeersmak maken.
Helaas ging het niet helemaal goed, de heenweg trouwens wel, maar toen we terug gingen, kwam er ineens een groep oldtimers en motoren langs, dat was natuurlijk een lawaai van jewelste en hij is toen best overstuur geraakt en omgevallen, omdat hij om wilde draaien en rennen en alles tegelijk.
Geen leuke ervaring dus.
Daarna is hij naar de opfok gegaan, waar ik niet echt mogelijkheid had om naar buiten te gaan, want er was daar alleen een smalle dijk, met een bermpje van 30 cm aan beide kanten, de ene kant grensde aan een hele brede sloot en de andere kant liep steil naar beneden.
Toen ging hij bij ons in de buurt in de polder staan, dus wilde ik weer beginnen met verkeersmak maken.
Weer ging de heenweg goed (we kwamen niks tegen), ik ben toen met een hele makke pony gegaan.
Jammer genoeg ging het op de terugweg weer fout en was hij weer zo over de zeik dat hij weer is utigegleden en gevallen.
Ik ben elke keer heel rustig gebleven en probeerde gewoon relaxed door te lopen, maar dat had geen effect op hem.
Nu sta ik ergens op een superpensionstal, alleen het enige nadeel, als je het erf afgaat loop je gelijk op een hele drukke dijk. Ik ben hier ook een paar keer naar boven gelopen vorig jaar, samen met zijn beste vriendin, maar elke keer kreeg hij het voor elkaar om om te draaien en dan nam hij een sprint en rende snel terug naar zijn stal.
Inmiddels is hij 4 en ik durf het eigenlijk niet meer aan om hier de dijk op te gaan, er rijden bussen, trekkers en alles langs, hier hebben we ook niet echt veel berm om in te lopen, dus ik zit echt met een probleem.
Hoe ga ik dit doen, ga ik toch zelf aankloten, of breng ik hem naar iemand die dit professioneel doet?
Wat zouden jullie doen, zijn ervaringen tot nu toe zijn natuurlijk niet leuk, want elke keer valt hij.
Gisteren reed ik ook met een electrisch karretje in de wei om de mest eraf te halen, en ja hoor hij schrikt, wil omdraaien en wegrennen en meneer gleed weer op zijn zij.
Nou heb ik dus echt zoiets van ik durf het niet aan om zo met hem de dijk op te lopen, ik ben erg bang dat hij zo overstuur wordt dat hij voor een bus springt of wat dan ook.
Wat zouden jullie doen?
De band tussen mij en hem is echt heel goed, maar hier kan ik hem denk ik ook niet mee helpen, omdat ik veel te bang ben dat er weer iets fout gaat.
Sorry voor het lange verhaal, hopelijk krijg ik wat tips waar ik wat mee kan, want ik weet het even niet meer.
Thnx

rockwitch schreef:Ja ik vind zelf ook dat ik hulp kan gebruiken, maar t probleem is dat ik zelf geen trailer ofzo heb om met hem naar een rustiger gebied te gaan.
We hadden eerst het idee om met een hele groep paarden (ze zijn verder bij ons op stal allemaal heel erg verkeersmak) en hem ertussen een stuk de dijk op te gaan, op een zondagochtend, maar ja vind maar genoeg mensen bereid om dat te doen.
Ik heb er zelfs over gedacht om hem ergens heen te brengen waar ze het voor je doen, maar ik ben dan toch altijd wel bang dat ze het op een manier doen waar ik niet helemaal achter sta, maar dat weet ik niet, want ik heb daar nog geen ervaringen mee, en ik weet ook zo gauw niks hier in de buurt.
Ik wil dan natuurlijk wel elke dag even naar hem toe.
Dus mocht iemand daar ervaringen mee hebben, hoor ik dat ook graag.
superwoman schreef:rockwitch schreef:Ja ik vind zelf ook dat ik hulp kan gebruiken, maar t probleem is dat ik zelf geen trailer ofzo heb om met hem naar een rustiger gebied te gaan.
We hadden eerst het idee om met een hele groep paarden (ze zijn verder bij ons op stal allemaal heel erg verkeersmak) en hem ertussen een stuk de dijk op te gaan, op een zondagochtend, maar ja vind maar genoeg mensen bereid om dat te doen.
Ik heb er zelfs over gedacht om hem ergens heen te brengen waar ze het voor je doen, maar ik ben dan toch altijd wel bang dat ze het op een manier doen waar ik niet helemaal achter sta, maar dat weet ik niet, want ik heb daar nog geen ervaringen mee, en ik weet ook zo gauw niks hier in de buurt.
Dus
- de weg aan de stal = te druk om mee te beginnen
- je paard wegbrengen wil je liever niet.
- trailer heb je niet.
Dan kun je dus weer wachten totdat je wel weer ergens staat waar een rustige weg is.
Of je kunt een trailer huren...
Of je kunt op zoek gaan om je paard toch weg te laten brengen, maar veel tijd nemen om de juiste stal daarvoor te vinden.
Het idee om toch de dijk op te gaan ookal is dat tussen rustige paarden, lijkt mij levensgevaarlijk. Zeker omdat hij al eerder is geflipt.
Lijkt mij verstandig om na zoveel verkeerd afgelopen pogingen eens rustig, stap voor stap het paard aan verkeer te laten wennen.
superwoman schreef:Volgens mij val je in herhaling met je mening
rockwitch schreef:Om nog even hierop te reageren. Ik zit er dus over na te denken om hem weg te brengen, dit is in mijn ogen altijd een optie geweest, maar ik wist gewoon niet hoe ze dan te werk gaan.
Je hoort nou eenmaal verhalen van mensen waarbij het gewoon niet al te vriendelijk gebeurt. En mijn paard heeft echt geen klappen of hele harde hand nodig, want er zit totaal geen kwaad in.
rockwitch schreef:Ik heb er zelfs over gedacht om hem ergens heen te brengen waar ze het voor je doen, maar ik ben dan toch altijd wel bang dat ze het op een manier doen waar ik niet helemaal achter sta, maar dat weet ik niet, want ik heb daar nog geen ervaringen mee, en ik weet ook zo gauw niks hier in de buurt.
.
!
! rockwitch schreef:Hey Sterre, dat was ik zowiezo van plan, ik wil echt er 100% achter staan als ik hem ergens heen breng. Je hoort zo vaak dat de gene waar je dan van denkt dat die je paard gaat trainen, er allemaal van die 13 jarigen op laat enzo. En zelf er eigenlijk niks mee doet.
Dat wil ik echt absoluut niet, ik wil wel met een goed gevoel mijn paard ergens achter laten.
Het liefst natuurlijk niet te ver weg, want wil toch wel graag regelmatig kijken.
Zeker omdat hij nogal aan me kan hangen, dus als hij me dan te lang niet ziet wordt hij stikvervelend.
Maar bedankt in ieder geval voor je reactie, ik zal zeker eens op dat forum kijken, wie weet zit er iets voor me bij.
Ik heb ook absoluut geen haast, hij is nou 4, nog jong genoeg om het te leren, hij hoeft niet deze zomer al op het strand te rijden ofzo, maakt me echt niet uit.
) heeft ´ie helemaal geen tijd om je te missen en dus vervelend te worden
!(Nee hoor, is grapje
!)
.
.
.
: