Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Suus25 schreef:Het is hier vast al vaak uitgelegd, maar kan het niet terugvinden....
Ik heb een paardje/pony van max 500 kg en een auto die 1200 kg mag trekken. Waar moet ik dan op letten als ik wil rijden zonder e-rijbewjs?
Ik hoop dat iemand me het kan uitleggen en evt. ook het rekensommetje kan vertellen..
Dank alvast!
gr suus
. Als je dus gecontroleert wordt, ben je flink de banketstaaf.
genja schreef:Zelf vind ik het absoluut niet verstandig om zonder E te gaan rijden. Theorerisch moet het dan met goed zoeken wel allemaal mogen maar het moet ook veilig blijven he. Vindt zelf dat je in gewicht van de auto nog wel wat ruimte moet hebben. Niet dat het allemaal maar precies kan en dat je straks eens een noodstop moet maken en dat de combinatie het niet trekt. Of met een berg op/af rijden.
Groetjes Genja
Lous schreef:Zonder E rijbewijs mag je geen trailer trekken. Daarvoor zal je toch echt het desbetreffende rijbewijs moeten halen.
Suus25 schreef:Het is hier vast al vaak uitgelegd, maar kan het niet terugvinden....
Ik heb een paardje/pony van max 500 kg en een auto die 1200 kg mag trekken. Waar moet ik dan op letten als ik wil rijden zonder e-rijbewjs?
Ik hoop dat iemand me het kan uitleggen en evt. ook het rekensommetje kan vertellen..
Dank alvast!
gr suus
Lous schreef:Zonder E rijbewijs mag je geen trailer trekken. Daarvoor zal je toch echt het desbetreffende rijbewijs moeten halen.
Suelza schreef:Lous schreef:Zonder E rijbewijs mag je geen trailer trekken. Daarvoor zal je toch echt het desbetreffende rijbewijs moeten halen.
Ik heb ook geen E en gisteren nog, legaal, met trailer gereden...
Suelza schreef:Suus25 schreef:Het is hier vast al vaak uitgelegd, maar kan het niet terugvinden....
Dank alvast!
gr suus
Ik ben bang dat jij het in dit specifieke geval niet gaat redden. Als jij met je B rijbewijs zult willen rijden, zul je een trailer moeten hebben met een maximum totaal gewicht van 1200 kg. En die vind je bijna niet. Het is 1300 of 1600 kg...
Tenzij je een 1 paardstrailer rijdt (niet aan te raden) of je een trailer hebt die bij de RDW is teruggekeurd naar 1200 kg.

Suelza schreef:Suus25 schreef:Het is hier vast al vaak uitgelegd, maar kan het niet terugvinden....
Dank alvast!
gr suus
Ik ben bang dat jij het in dit specifieke geval niet gaat redden. Als jij met je B rijbewijs zult willen rijden, zul je een trailer moeten hebben met een maximum totaal gewicht van 1200 kg. En die vind je bijna niet. Het is 1300 of 1600 kg...
Tenzij je een 1 paardstrailer rijdt (niet aan te raden) of je een trailer hebt die bij de RDW is teruggekeurd naar 1200 kg.
Lous schreef:Kijk even boven naar mijn reactie....
Ulfeino schreef:Er waren altijd wel anderhalfpaards trailers met een totaal gewicht (ledig+laadvermogen) van 1100 kg, maar weet niet of die er nu nog zijn.
Dank alvast!
gr suus
Lous schreef:Hoe zit het nou precies met rijbewijzen en gewichten als je met je paard of pony met de trailer op stap gaat? Welk rijbewijs heb je nodig?
Om met een auto te mogen rijden heb je uiteraard je B-rijbewijs nodig, maar om met een trailer achter de auto mogen te rijden kan het zijn dat je ook een E-rijbewijs nodig hebt. Of je dit E-rijbewijs nodig hebt, hangt af van het gewicht van je auto en het gewicht van je trailer. Je kunt zelf uitrekenen of je dat nodig hebt. Hieronder staat uitgelegd hoe.
)
Lielle schreef:Suelza schreef:Ik ben bang dat jij het in dit specifieke geval niet gaat redden. Als jij met je B rijbewijs zult willen rijden, zul je een trailer moeten hebben met een maximum totaal gewicht van 1200 kg. En die vind je bijna niet. Het is 1300 of 1600 kg...
suelza, dat verhaal klopt volgens mij niet. Met een lichte trailer en een licht paard blijf je wel onder de 1200 kg (al vind ik het ook wel erg krap!), en daar geldt alleen het daadwerkelijk gewicht. Je moet nl gaan kijken naar het lege gewicht van de auto.
Suus25 schreef:wat een snelle reacties allemaal zeg... dank.
de auto heeft het volgende gewicht:
leeggewicht: 1289
Totaal: 1890
Kunnen jullie hier iets mee?
) Lielle schreef:Dus de MTM mag zwaarder zijn dan het trekvermogen van de auto, dat bedoel ik eigenlijk. Mits het actueel gewicht dus maar niet zwaarder is dan die 1200 kg.
Asjemenou, volgens mij niet. Voor de auto wordt gekeken naar het daadwerkelijk gewicht.