oefeningen gevraagd voor meer vertrouwen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucydan

oefeningen gevraagd voor meer vertrouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 10:36

ik ben op zoek naar tips/ oefeningen om het vertrouwen te versterken tussen mij en mijn pony.

wie heeft er een goede tip/ oefening?

Mi_Amore

Re: oefeningen gevraagd voor meer vertrouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:37

veel borstelen, zet je eens op je gemak bij je paard in de stal, doe veel met hem/haar, niet alleen rijden, maar neem je paard eens mee op wandeling ofzo. Dat doe ik bij al mijn paarden en dat gaat super Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:30

Hoeveel zelfvertrouwen heb je?
Een paard vertrouwt vooral mensen en paarden die zekerheid uitstralen, dus als jij zelfverzekerd bent, komt het vertrouwen van je paard vanzelf. Echter, als jij niet vertrouwt wat je paard doet, straal je onzekerheid uit.....
Dus mijn tip is: ga eens na hoe je zelf in het leven staat Knipoog

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:02

Waratje schreef:
Hoeveel zelfvertrouwen heb je?
Een paard vertrouwt vooral mensen en paarden die zekerheid uitstralen, dus als jij zelfverzekerd bent, komt het vertrouwen van je paard vanzelf. Echter, als jij niet vertrouwt wat je paard doet, straal je onzekerheid uit.....
Dus mijn tip is: ga eens na hoe je zelf in het leven staat Knipoog

Helemaal mee eens Lachen
Wat ik ook wel eens doe, iets iets wat lijkt op T-Touch ([NH] T-touch).
Bij mij werkt het ontspannend als ik ermee bezig ben, en mijn vz pony staat ook (na een tijdje) helemaal te genieten en te gapen. Bij ons werkt het wel om hiermee vertrouwen op te bouwen. Bovendien kan je hier een paar minuten voor uittrekken, maar je kan er ook zo een kwartier aan besteden als je dat wilt Lachen

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 13:31

zelf ben ik wel zelfverzekerd maar wil gewoon weten hoe je de band nog meer kan versterken.
t touch is toch met zon stok?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:29

TTouch is veel met je handen, het kan soms goed zijn om met een zweep te beginnen omdat het niet veilig is om bepaalde delen van het lijf aan te raken, maar je fijne resultaten krijg je toch vooral van de juiste ttoches met je handen.
Het nieuwe boek van Linda Tellington Jones geeft duidelijke uitleg over het hele systeem van TTEAM, waar de ttouch een onderdeel van is.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:01

Enge dingen in de wei leggen en hem erheen leiden.
Als hij weet dat jij degene bent die hem over zijn angsten heen zal hebben, zal de band steeds sterker worden.
Maar je moet natuurlijk zelf ook openstaan voor de dingen die jou paard leuk vind, alle pijntjes onderzoeken en eerlijk met um omgaan.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:54

probeer eens over plastiek te lopen, de pony helemaal in te pakken.
heb ik ook overlaatst gedaan, en ze gaf geen krimp Vork

wat ik ook doe is bv zonder zadel en hoofdstel op mn pony gaan zitten en zo een beetje springen en galopperen. Haha! dat vinden we allebei zalig

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:00

vrijheidsdressuur, en oefeningen met de zweep doen. bij mijn vz pony kan ik zo hard mogelijk met de zweep zwiepen, achter haar, voor haar en naast haar, met een echte zwiep geluid. Ze verroert geen vin, ze blijft gewoon lekker doorslapen. Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:36

Ik vind dat je ook heel ver komt door veel tijd samen door te brengen.
Doe echt leuke dingen samen, dus veel borstelen, lekkere wandelingen maken, maar ook veel spelen in de bak (alleen als je paard niet dominant naar je is) en dingen waarvan je merkt dat je paardje ze waardeerd.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:38

Ik zou niet zomaar zonder zadel en hoofdstel op mn pony gaan zitten, hoelang ik haar ook heb, dat vergt toch wel heel wat grondwerk lijkt mij?
Verder gewoon veel lekker knuffelen, de rest is al gezegd Lachen heb je vast wel wat aan..

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:30

Wat ik doe is gewoon veel verzorging, voeten, benen wassen of helemaal, af en toe is wat lekker. (ja, dat moet ook is kunnen) En even een kriebeltje af en toe. Gewoon ook die kleine dingetjes. Vertrouwen is er niet in één keer, het moet groeien.
Ik ben 2/3 maanden geleden begonnen met een kopschuwe pony, bij de kleinste dingen en geluiden schrok ze al. Nu schrikt ze bijna niet meer en heeft ze veel vertrouwen, ze kan gewoon los staan zonder halster, wassen is niet eng meer, ik kan aan haar hoofd zitten en aan haar kont... Heel ander paard en je word een veel leukere combi. Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 00:03

koop het boek grondwerk met paarden van Inge Teblick, daar staan heel veel leuke oefeningen in om het vertrouwen van je paard te winnen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 00:05

clickertrainig/vd en ook een gevaarlijk parour met enge dingen

Riixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:54

Voor vertrouwen kun je onder het rijden echt het paard stimuleren om over een hindernis te springen of voor het wijken enzovoort. Echt roepen kom op we kunnen het en heel positief:P wanneer ze er dan over springt een beloning. Na de les lekker borstelen. Wees vrolijk als je de stal binnen komt klopje op de hals.Tong uitsteken! enzovoort Clown

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:55

Ik zou me meer gaan richten op grondwerk om ervoor te zorgen dat hij zich meer op jou richt en je ook meer gaat vertrouwen.
Verschillende leider-oefeningen doen.
Laten volgen aan een losse halstertouw of zonder halstertouw.
Over plastic lopen, hindernisbaan in de bak.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:35

ga lekker grondwerken, parelli of als je een pakket te duur vind of niet zo goed in engels bent bijvoorbeeld equisence.

MiisMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:12

merkt een paard dat zo erg als je onzeker bent??

Ik hoorde altijd dat je je gewoon groot moet houden ook al ben je zo bang of onzeker .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:46

MiisMii schreef:
merkt een paard dat zo erg als je onzeker bent??

Ik hoorde altijd dat je je gewoon groot moet houden ook al ben je zo bang of onzeker .

Ja, een paard merkt het zeker wel als je onzeker bent. Het "je groot houden" is niets anders dan een truckje om je eigen zelfvertrouwen wat op te bouwen. Knipoog

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:05

Grondwerk is helemaal goed als je wat vertrouwen wilt opwekken bij je paard. Knipoog
Ga naar de bieb en huur eens een boek erover.
Er staan heel veel nuttige tips in en vaak staan er ook wel boeken met spelletjes met je pony of paard. Haha!
Dat is ook altijd leuk, en ook eens voor afwisseling Tong uitsteken

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:45

Ik heb van een aantal mensen geweldige oefeningen gekregen. Vertrouwen van een paard krijg je (naar mijn mening) alleen als je zijn leider bent (en dus een reden geeft óm te vertrouwen) maar dan moet je dus wel eerst leider zijn van je paard. Heb vandaag zelf één van de oefeningen gedaan die ik van een andere bokker gekregen heb, moet zeggen: ben er helemaal superblij mee!

fomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:18

Helemaal met Myour eens. Een paard heeft een consequente leider nodig die hij of zij ook "kan" vertrouwen. Denk vanuit het paard, wij hebben dit vermogen.

Wees consequent, vertrouwen krijg je alleen als je ook vertrouwen geeft.

Heb ooit een angsthaas gehad. Als ik hem aan raakte trilde zijn huid. Uren geborsteld, afgespoten en met hem gespeeld in de bak. Hem elke keer weg jagen enz. Na een half jaar had ik een hond die me blindelings vertrouwde. Moet er wel bijvertellen dat hij bij vreemde mensen huiverig bleef maar toch een stuk beter.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 13:32

kan iemand een paar titels noemen waarvan je zegt aan dat boek had ik echt wat.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 19:13

Ik ben nu de boekjes van Emiel Voest aan het lezen:
Handleiding - Loswerken
Handleiding - Grondwerk
Handleiding - Dubbele lange lijnen

Ik heb deze boekjes dan voor het 'opleiden' van m'n paardje, maar er staan ook zeker leuke oefeningen in voor jou met je paard.

Overigens had ik van RZDLover een leuke oefening gekregen:
paard en jij los in de bak, en als jij naar je paard loopt, moet je paard voor jou wijken (ranglager paard wijkt voor ranghoger 'paard'). Doet ie dat niet, dan 'jaag' je je paard van zijn plaats, om de plaats in te nemen.
Mijn paardje dacht eerst van: wat dacht je ervan?! maar nu wijkt ze wel voor me. Moet zeggen dat ze enge dingen nu opeens veel gemakkelijker accepteert (langs een tractor lopen die aan staat, langs een busje met muziek, langs een rijdende bus...) omdat het nu duidelijk is dat ik de leider ben (=

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:13

uhm myour, krijg je dan uiteindelijk niet een paard wat wegrent als hij jou ziet aankomen?