Wat moet je doen bij.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NTE

Wat moet je doen bij.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 16:00

Sorry als het hier niet goed staat,
Maar mijn vraag is:

Wat moet je doen als je paard of pony iets eng vind?
-Er juist heen gaan
-Of negeren en net als of doen dat er niks aan de hand is.

Wat is jullie mening?

CM_

Re: Wat moet je doen bij.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:02

Negeren !!
Proberen er dmv schoudervoor/schouder binnenwaarts langs te rijden, leid de pony af door een moeilijkere oefening te vragen, de aandacht dient bij jou te blijven.

rode_tomaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:35

Ligt eraan bij welke pony/ paard,
bij de een rijd ik gewoon door, of idd schouderbinnenwaarts,
de ander laat ik juist kijken omdat die er anders van gaat schrikken, en als die even gekeken heeft is het over.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:38

ik laat ze meestal kijken,, als je voelt dat ie ontspant been geven,, gaat ie stilstaan?? laten kijken, ontspannen, been geven en natuurlijk goed belonen als het goed gaat

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:42

Negeren, vooral niet doen alsof het iets speciaals is waar hij op reageert, dan beloon je zijn gedrag alleen maar !

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:23

Wat ik doe is ook een moeilijkere oefening zoals schouderbinnenwaarts op die plaats, maar ook zelf met kordate stem tegen mijn paard praten, of juist een liedje zingen. Zodat het paard ook wat is afgeleid door mijn stem.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:25

Angst van een paard voor iets, neem je juist weg door het paard ermee vertrouwd te maken net zolang tot het niet meer eng is. Door negeren blijft het altijd eng.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:42

Ik laat ze juist kijken vooral als je er vaak langs moet met je paard. Als je paard gekeken heeft dan weet ie op den duur wel dat het niet eng is!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:47

opala schreef:
Angst van een paard voor iets, neem je juist weg door het paard ermee vertrouwd te maken net zolang tot het niet meer eng is. Door negeren blijft het altijd eng.

Werkt bij mijn paard absoluut niet.
Als ik er naar liet kijken en ik ging gerust stellen,dan bevestigde ik alleen maar dat er inderdaad iets was om bang van te zijn, maar dat we maar even op onze tanden moesten bijten.
Gevolg keer op keer eerste tien minuten bezig met paard gerust te stellen.

Nu ik ben overgeschakeld op de 'doe niet zo flauw, er is niets' methode, heb ik er geen last meer van dat mijn paard de hele tijd wegspringt, zelfs maar kijkt naar 'dat enge'.

Verschilt misschien per paard, maar ik weet dat de vertrouwd maken methode voor mijn paard niet opgaat.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:26

Ik vindt dat het verschilt per paard. Zo reed ik een paard wat deed of alles eng was, ongeacht hoevaak hij het gezien had. Dan zette ik hem inderdaad aan het werk en deed alsof er niks aan de hand was..

Op het moment dat een paard iets echt eng vindt, laat ik hem kijken waarna ik mijn weg/oefening voortzet...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:17

Meestal is het beste om het te negeren, of je paard er gewoon aan laten snuffelen.

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:41

Negeren en net doen alsof er niks aan de hand is. je van de domme houden.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:39

PP > OPG

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:40

Ligt eraan, ben ik in een bak of wei aan het rijden, dan negeer ik het gewoon. Is het tijdens een buitenrit dan laat ik mijn pony kijken, omdat ik weet dat het dan echt bangigheid is en geen staken. Laat ik haar even kijken/snuffelen, dan gaat ze er ook zo langsop met wat aanmoediging.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:56

ik feite rij ik gewoon door, en blijf soms een paar voltes rijden bij die plek totdat hij weer helemaal ontspant, soms zet ik hem er pontificaal voor...ligt eraan hoe hij schrikt eigenlijk

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:45

Mijn paard laat ik altijd kijken naar iets wat ze eng vindt. Op een gegeven moment, meestal heel snel, heeft ze het wel gezien en loopt er dan zó voorbij.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:53

Gewoon laten kijken en je paard er proberen heen te brengen.
Tik erop en laat het paard het voorwerp aanraken, daarna zullen ze het niet meer eng vinden.
Dat is iig bij mijn vz pony zo Lachen

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:31

ik laat beauty eerst kijken.
aan de reactie dan weet ik wat ze gaat doen.
dan weet ik hoe ik ga reageren.
zodra ik merk dat ze te heftig word neem ik liever een omweg.
en ik weet veel bokkers zijn het daar niet mee eens maar me pony heeft al veel neusriemen gebroken:O

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:10

het maakt volgens mij niet zoveel uit of je je paard wel of niet laat kijken, elk paard reageert ergens anders beter op. ik denk dat het het belangrijkste is, dat jij laat zien dat je de baas bent, en dat naar jouw gedrag geluisterd wordt. je moet laten zien dat het niet eng is, of dat je het compleet niet interessant vindt, en als het paard jou ziet als leider, zoals het zou moeten, dan volgt hij jouw gedrag.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:25

Ik negeer het altijd. Echter bleef pony vandaag zeuren, dus heb ik met uitstappen toegegeven en ben ik gewoon bij de 'enge' plekken gaan staan, geaaid, laten kijken enz. en zo kon ik toch lekker uitstappen. Het verschild echt per paard. Ja

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:21

Ik laat ze altijd kijken.

Momenteel rijd ik mijn driejarige paard in en als hij iets engs langs de weg ziet staan dan rijden we er altijd op af.
Dan is de engigheid er vanaf en loopt hij daarna weer ontspannen door.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:56

hangt helemaal van de kunde en ervaring van de ruiter af en het vertrouwen wat het paard in die ruiter heeft, soms is het beter om te negeren en soms om te laten snuffelen.
Mijn paard vertrouwt mij voor de volle 100% en als ze iets eng vind dan ga ik rustig zitten en stuur haar aan een vrij losse teugel de enge kant op, vaak gaat ze uit zichzelf al kijken en snuffelen omdat ze weet dat ik haar nooit en te nimmer in gevaar zal brengen. In geval van bakkabouters negeer ik haar compleet en zet haar extra aan het werk vlakbij de kabouter.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 00:02

ik laat hem ook kijken en als ie dan tijd heeft om naar het gras te kijken of wat anders dan mag ie naar het enge toe stappen. net zo lang totdat ie et weer doet en zo steeds door tot ie eraan ken ruiken
wat bij mij super helpt i met een langere teugel rijden dan moet hij leren om het zelf op te knappen en dan schrikt hij een heel stuk minder

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 00:05

t verschilt inderdaad per paard denk ik.
Buiten met wandelen kan het helpen door een leidpositie in te nemen die tussen jou en het enge inzit. Je paard volgt jou, jij als leider leidt je paard langs het enge object veilig want jij gaat voorop in die zin.
Maar wanneer je erop zit, het hangt toch wel van de situatie af denk ik!
Maar schrikparcoursjes in de bak (eerst aan de hand, daarna erop en gebaseerd op belonen en niet op straffen) kunnen wel enorm helpen. Dus ik zou er aan werken buiten de enge situaties om. succes!

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 00:06

tegen het paard praten & hem het vertrouwen geven dat het goed zit. Bij mijn eigen pony lukt dat maar bij vreemde pony's is het weer een ander vehaal .