bij koop altijd keuren?

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mirjam4

bij koop altijd keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 13:51

Ik ben op zoek naar een recreatiepaard en ga binnenkort bij enkele paarden kijken. Mocht er een tussen zitten die ik zou willen kopen is het dan altijd aan te raden hem klinisch en/of rontgologisch te laten keuren? Ik heb namelijk zelf de neiging om het op intuitie te doen en mensen gewoon te vertrouwen. Vraag me af of dit erg onverstandig is.
at kosten die keuringen overigens, wete jullie dat?

Groet Mirjam

0mandy0

Re: bij koop altijd keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:53

150,- keuren, ik persoonlijk zou het wel doen! (klinisch)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:53

ik weet niet wat het kost. maar ik zou het wel doen.
als er bijvoorbeeld een paard atrose ofsoiets heeft kun je dat zo niet gewoon zien maar ja het is wel heel duur. tenminste als dat niet bij de prijs in zit Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:54

Ik zou zeker keuren Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:56

Ik zou ten minste een klinische keuring laten doen. Heb ik toen ook gedaan en hij kwam daar gewoon doorheen.

Het ligt eraan wat je er voor uit gaat geven, mocht dit toch wel in de duizenden euro's gaan lopen, dan zou ik foto's ook aanraden Lachen

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:03

ik zou ook laten keuren, ook al wil je 'm alleen maar voor recreatie. Het kan je n hoop ellende besparen als je dat wel doet! Heb ik hier in de buurt ook al veel gezien. Zelf zou ik ook een paard kopen en klinisch en rontgonolisch laten keuren, werd ie bij de klinische test al afgekeurd. Nou ik zou m maar gekocht hebben, helemaal aan gehecht (want dat was ik toen al een beetje) en dan heb je die problemen..moet ie straks alsnog op foto's. Ik zou zelf dus iig een klinische keuring laten doen. Is sowieso ook n fijne gedachte, tenminste dat heb ik nu wel bij mn paard.

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:10

Ik zou hem/haar ook laten keuren, doe ik wel altijd, ook al is het maar voor recreatie, ik hoor namelijk vaak verhalen van mensen die het paard niet laten keuren en daardoor veel problemen krijgen, zoals na de koop loopt hij meteen kreupel vanwege ernstige blessure.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:11

Ik raadt je in ieder geval een klinische keuring aan.
Ik betaalde 13mdn geleden zo'n €90.
Foto's heb ik toen niet gedaan, wel geinformeerd en kostte zo'n €500.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:14

Ik zou het eigenlijk ook altijd laten doen, al heb ik het bij die van mij niet laten doen, eerlijk gezegd. Bloos
Voelde gewoon zo ontzettend goed aan en ik vond mezelf wel 'kundig' genoeg Tong uitsteken . Heb er na 2 jaar nog steeds geen spijt van. Haha!

Overigens ken ik toch best veel paarden die (klinisch) gekeurd zijn en die toch gebreken blijken te hebben (soms zelfs na hele korte tijd al). Je hebt nooit garanties, dus het is blijkbaar toch een momentopname ook.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:23

ik zou altijd klinische keuren. Bij de wat hogere bedragen zou ik ook foto's laten maken maar een recreatie paard zal dat denk ik niet gaan kosten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:42

Tja, m.i. heeft een klinische keuring niet zoveel zin, een paard wat vandaag wordt goegekeurd kan een paar dagen later wel afgekeurd worden. Als je er zelf niet veel kijk op hebt, kun je m.i. beter iemand meenemen die wel weet waar die op moet letten, en altijd het paard op het harde op de volte (links- en rechtsom) laten draven.

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:22

Bij koop altijd klinisch laten keuren EN iemand meenemen. Het hangt van de waarde van het paard af of je rontgenfoto's zou moeten maken. Dat kost toch snel al meer dan 500 euro. Soms bij twijfel stelt een dierenarts voor foto's te maken. Verder aan de eigenaar aangeven exact waarvoor je het paard wilt gaan gebruiken; bv. endurance dan moet hij in staat zijn dit te kunnen. Ook vragen naar zaken als trailerladen. Kortom, je hebt als koper onderzoeksplicht; dat houdt in dat je alles moet vragen. Als achteraf blijkt dat het paard niet geschikt is voor het doel waarvoor je hem koopt, medisch of anderzins dan heb je volgens de wet nog poot om op te staan. Vertrouwen zou ik vooral in jezelf hebben en wat voor paard je wil kopen en de verkoper blijft een verkoper hoe aardig die ook is.

Moos

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:24

Up_to_Date schreef:

Nou hier kost een klinische keuring van een kwartier 170 euro, ik heb het dus ook niet laten doen..
Want wat die dierenarts bij een klinische keuring ziet, ziet mijn lesgeefster ook wel Knipoog

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:37

I_Moondance schreef:
Up_to_Date schreef:

Nou hier kost een klinische keuring van een kwartier 170 euro, ik heb het dus ook niet laten doen..
Want wat die dierenarts bij een klinische keuring ziet, ziet mijn lesgeefster ook wel Knipoog

Dat kon toch wel eens meevallen..
Ik ben zelf dierenarts assistente en heb al heel veel keuringen gezien. maar als ik er zelf 1 kocht liet ik m toch door een échte dierenarts keuren. In elk geval klinisch..
Of ie goed loopt zie ik zelf ook wel, die buigproef lukt me ook nog wel. maar een hartafwijking hoor ik toch niet zo snel als hij
En een bloedje afnemen gaat mij ook niet lukken

@ Ts klinisch zou ik m zeker even keuren. (bij je eigen dierenarts)

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:50

ik zou hem zeker even laten keuren,bij twijfel kan je ook röntgenfoto's laten maken.
voor klinisch keuren was ik 90 euro kwijt,ik vind het zeker de moeite waard.
ik heb mijn paard klinisch en röntgenkeuren voor 300 euro,maar ik weet dan ook dat ik een paard heb waar niks mis mee is.
paardenhandel is niet altijd eerlijke handel,ik zou dan ook nooit meteen het praatje van de verkoper geloven.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:56

Met intuïtie en vertrouwen kun je niet veel zien. Een klinische keuring zou ook ik minimaal doen. Een paard wat klinisch al niet op orde is heb je in de recreatie ook niet veel aan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:33

Ik heb het bij geen van m'n paarden laten doen en nooit problemen mee gehad. Ook afhankelijk van wat je ermee wilt gaan doen. Wil je het echt zwaar gaan belasten in de sport zou ik het wel doen.

Je zou met de verkoper kunnen afspreken dat je wilt laten keuren en dat als het paard goedgekeurd wordt de kosten voor jou zijn, maar als hij niet wordt goedgekeurd de kosten voor de verkoper zijn.

Veel plezier met uitkiezen van een paard Knipoog

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:35

Ik zou zowel de klinische als röntgenologisch keuring doen. Er is zowel onkunde en fraude in dit wereldje dat ik dit beslist voor zo'n uitgave zou willen uitsluiten. Als je besluit een paard te gaan kopen moet je daar, naar mijn mening, om te beginnen daar niet op gaan bezuinigen. Een goede voorbereiding kan je op termijn een hoop geld en verdriet schelen!

Heel veel succes! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Serada op 27-05-08 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:39

Ik heb mijn paard niet laten keuren voor aankoop.
Maar toen ik mijn paard leerde kennen was ze ongeveer een half jaar oud. Toen ik haar kocht was ze nog geen 1.
Ik heb er voor gekozen om haar niet te laten keuren omdat ze zo jong is.

Maar als ik een ouder paard zou kopen dan zou ik het zeker wel doen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:40

Altijd laten keuren... ook rechtelijk sta je dan steviger in je schoenen bij eventuele verborgen gebreken.

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:44

c_alsemgeest schreef:
Altijd laten keuren... ook rechtelijk sta je dan steviger in je schoenen bij eventuele verborgen gebreken.

Ja inderdaad, dat is ook nog een goede reden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 06:55

Serada schreef:
c_alsemgeest schreef:

Als je een paard voor aankoop laat keuren en er is iets mis, gaat de koop niet door lijkt me, dus hoef je 'niet steviger in je schoenen te staan ', toch?
Mocht de keuring oké zijn, en er blijkt (binnen een bepaalde tijd)na aankoop een verborgen gebrek naar boven te komen, kun je als je het paard van een particulier gekocht hebt, eigenlijk geen verhaal halen. Heb je het paardje van een handelsstal gekocht, heb je een bepaalde termijn waarin je melding kunt maken en om een oplossing vragen. Als redelijkerwijze blijkt dat het paardje al voor de aankoop dit gebrek had, zal verkoper je een oplossing moeten bieden. Mocht deze niet meewerken, sta je idd wel sterker als je het paardje hebt laten keuren voor de aankoop. Dit is mij zo uitgelegd door de paardenadvocaat, omdat we zelf een keer in zo'n situatie terecht zijn gekomen. Ondanks dat we niet hebben laten keuren (dan was overigens het gebrek ook niet naar voren gekomen), is het allemaal keurig opgelost door verkoper (handelsstal in dit geval).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:55

keuren is eingelijk altijd wel aan te raden Ja
afgaan op de mooie blauwe ogen van de verkoper is eingelijk altijd af te raden Clown

een verkoper is er namelijk op uit om een dier te verkopen om een bepaalde reden
dit kan de reden zijn die opgegeven word, de verkoper zou over alles wat hij weet heel open en eerlijk kunnen zijn
maar daar zou ik niet van uit gaan

kanttekening is wel , mijn huidige en vorige paard zijn niet gekeurd
de vorige was een jaarling toen ik hem kocht , ik heb zelf bouw en gangen bekeken , hartslag en ademhaling etc, slijmvliezen etc bekeken
en buigproeven was hij te jong voor , dus geen DA erbij
paard is inmiddels van iemand anders en onder het zadel , nog gen dag kreupel gelopen

huidige was drie toen ik haar kocht (ijslander) en vers van het land (vorig jaar)
gangen, gezondheid etc etc zelf gedaan
extra paar ogen mee als in vriendin die ook verstand heeft van
ook geen buigproeven omdat ik haar te jong vond en te groen

eerdaags gaat ze de verzekering in en dan hoor ik wel of mijn ogen en kennis goed genoeg zijn geweest

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:33

aslo schreef:
Mocht deze niet meewerken, sta je idd wel sterker als je het paardje hebt laten keuren voor de aankoop. Dit is mij zo uitgelegd door de paardenadvocaat, omdat we zelf een keer in zo'n situatie terecht zijn gekomen. Ondanks dat we niet hebben laten keuren (dan was overigens het gebrek ook niet naar voren gekomen), is het allemaal keurig opgelost door verkoper (handelsstal in dit geval).

Nou als je het onderling met de verkoper hebt kunnen oplossen scheelt je dat wel een hoop ellende. Helaas is dit meer uitzondering dan regel.

Wasilij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:37

Ik zou ook laten keuren door DA. Het is dan wel geen garantie, maar je kunt je paard daarna laten verzekeren en de ergste aandoeningen zijn dan toch wel of in beeld gebracht of op dat moment uitgesloten.