D of E-pony , FEI-problemen .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya92

D of E-pony , FEI-problemen .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 13:31

Hallo bokkers !

Hier even een vraagje , momenteel zijn wij in overleg ivm de aanschaf van een D-springpony . De pony loopt internationaal en heeft ook een meting gehad in Utrecht waar hij 147 aangeeft .De 1.47cm is hij al sinds zijn 3de levensjaar gemeten op zijn paspoort Verder FEI-paspoort etc. is allemaal in orde.
Nu vond ik al dat de pony vrij groot oogt , maar na 3x opmeten komt deze pony gewoon uit op een 154cm. Volgens de eigenaar is er niks aan de hand omdat de pony 'volgens de normen gemeten is' , maar ik vind dit toch een beetje dubieus . Op dezelfde stal staan meerdere pony's die ook 'bekend' zijn , en deze zijn ook allemaal flink aan de maat , en dan niet in de zin van 'hoge schoft ,laag ruggetje' , maar ze zijn gewoon écht TE groot . Echt goed weet ik niet wat ik hiermee aan moet aangezien we geen zin hebben in toestanden op wedstrijden...is de stokmaat echt altijd een zaak geweest waar men moeilijk over deed ? Wij hebben namelijk nog een pony die uitgebracht wordt tussen de D's , en deze OOGT groot omdat ze een groot hoofd heeft , stevig gebouwd etc , maar die klopt wel op de maat . De verkoop is nu uitgesteld ivm dit probleem , en eigelijk ben ik wel op zoek naar mensen die misschien ervaring/raad/advies. oid hiermee weten

Wat moeten wij doen of weet iemand een plan van aanpak ?

Bedankt !

Lielle

Re: D of E-pony , FEI-problemen .

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:40

die regels zijn aangepast, en - even uit mijn hoofd - wordt er nu wel degelijk hermeten, zelfs op de internationale kampioenschappen.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 13:53

@ lielle , en bijv. met de regio ofzo , kan je dan ook geen problemen ermee krijgen ?

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:54

Bij de FEI wordt het inderdaad nagemeten. Als je pony dan met ijzers groter is dan 149 mag je voor zover ik weet niet starten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:56

geen idee Soraya, ik zit niet echt in de ponywereld

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:58

Dit klopt helemaal. Deze regel geld nog niet zo heel lang. Daarom kun je nu ook met een officieel FEI-paspoort in de problemen komen. Tijdens een internationale wedstrijd mag er bij twijfel nagemeten worden en kun je uitgesloten worden van de wedstrijd. Indien er tijdens de wedstrijd gemeten wordt geld er wel een iets grotere marge wegens meting onder wedstrijdomstandigheden. Maar die marge is niet zo groot dat een pony van 1,54m er onder zou vallen. Als het de bedoeling is om deze pony internationaal uit te brengen zou ik het risico niet gaan nemen.

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:03

En als de pony nu ouder als 8 jaar is, hoeft hij niet meer gemeten te worden.
Dan kun je toch wel gewoon in NL springen in het Z of ZZ ?
Maar je hebt dan wel kans op de kampioenschappen dat ze je pony nameten en dan krijg jij, of de meter/oude eigenaar weet niet precies wie.. wel een groot probleem.
Internationaal zou ik het risico al helemaal niet nemen. Maar hoeveel Dpony's zijn nu werkelijk nog een D? Volgens mij is 70% van de ponys te groot. Bij Eponys zitten ook gewoon paarden bij.

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:36

Soraya92 schreef:
Hallo bokkers !

Hier even een vraagje , momenteel zijn wij in overleg ivm de aanschaf van een D-springpony . De pony loopt internationaal en heeft ook een meting gehad in Utrecht waar hij 147 aangeeft .De 1.47cm is hij al sinds zijn 3de levensjaar gemeten op zijn paspoort Verder FEI-paspoort etc. is allemaal in orde.
Nu vond ik al dat de pony vrij groot oogt , maar na 3x opmeten komt deze pony gewoon uit op een 154cm. Volgens de eigenaar is er niks aan de hand omdat de pony 'volgens de normen gemeten is' , maar ik vind dit toch een beetje dubieus . Op dezelfde stal staan meerdere pony's die ook 'bekend' zijn , en deze zijn ook allemaal flink aan de maat , en dan niet in de zin van 'hoge schoft ,laag ruggetje' , maar ze zijn gewoon écht TE groot . Echt goed weet ik niet wat ik hiermee aan moet aangezien we geen zin hebben in toestanden op wedstrijden...is de stokmaat echt altijd een zaak geweest waar men moeilijk over deed ? Wij hebben namelijk nog een pony die uitgebracht wordt tussen de D's , en deze OOGT groot omdat ze een groot hoofd heeft , stevig gebouwd etc , maar die klopt wel op de maat . De verkoop is nu uitgesteld ivm dit probleem , en eigelijk ben ik wel op zoek naar mensen die misschien ervaring/raad/advies. oid hiermee weten

Bedankt !

Hoi, qua meten kun je een heleboel info vinden op eurodressage.com, daar worden alle regelementen van de fei nauwkeurig in de gaten gehouden. Er is een heleboel gedoe geweest over de pony meting. Tot vorig jaar moest je internationaal bij de Uni van Utrecht officieel laten meten en dan was het goed. Dat is afgeschaft, nu is het eigen risico, en interntionaal gewoon lekker meten, pony mag daar 1.50 zijn met ijzers. nationaal wordt er heel wat ingemeten hoor!!!! tot en met 8ste levensjaar moet je een meting in je paspoort hebben staan, en ja, daar wordt nog wel wat mee gesjoumeld. Als je het zeker wilt weten, zou je je eigen betrouwbare meter mee moeten nemen, of naar de uni van utrecht gaan, diergeneeskunde en dat is dagnofficieel. Neem geen genoegen met het meetbriefje van de verkoper hoor, inmeten is te gemakkelijk en later heb je problemen dus. Niet hoger dan 1.50 met ijzers, laat je niet iets anders aanpraten hoor!!!!!
succes ermee,
groeten, Marlina

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:39

marlina schreef:
Soraya92 schreef:
Hallo bokkers !

Bedankt !

Hoi, qua meten kun je een heleboel info vinden op eurodressage.com, daar worden alle regelementen van de fei nauwkeurig in de gaten gehouden. Er is een heleboel gedoe geweest over de pony meting. Tot vorig jaar moest je internationaal bij de Uni van Utrecht officieel laten meten en dan was het goed. Dat is afgeschaft, nu is het eigen risico, en interntionaal gewoon lekker meten, pony mag daar 1.50 zijn met ijzers. nationaal wordt er heel wat ingemeten hoor!!!! tot en met 8ste levensjaar moet je een meting in je paspoort hebben staan, en ja, daar wordt nog wel wat mee gesjoumeld. Als je het zeker wilt weten, zou je je eigen betrouwbare meter mee moeten nemen, of naar de uni van utrecht gaan, diergeneeskunde en dat is dagnofficieel. Neem geen genoegen met het meetbriefje van de verkoper hoor, inmeten is te gemakkelijk en later heb je problemen dus. Niet hoger dan 1.50 met ijzers, laat je niet iets anders aanpraten hoor!!!!!
succes ermee,
groeten, Marlina

ow ja, normale ijzers dus, hahaha, bij het laatste EK pony's rende er een aantal direct naar de hoefsmid na de meting, die hadden er ijzers van een paar milimeters onder zitten. Dat is nu niet meer mogelijk, pony moet lopen met de ijzers waarop er gemeten is dus. Tja, het is een heel gedoe!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:46

Als jij deze pony internationaal als D-pony wil uitbrengen loop je risico om tegen de lamp te lopen als er opnieuw gemeten moet worden. En gezien de huidige regels is dat een groot risico.
Als E-pony en internationaal dus paard is hij waarschijnlijk een stuk minder waard.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:27

Van de KNHS site:

Ponymetingen en controle tijdens KNHS wedstrijden
18 april 2008

Alle pony's moeten voor ze in de sport worden uitgebracht zijn gemeten. Het meten dien tot en met de achtjarige leeftijd jaarlijks plaats te vinden tussen 1 januari en 1 april. Wanneer een pony niet binnen die periode gemeten kan worden (vb. door aankoop van de pony in mei) moet de pony voor de eerste start worden gemeten.

In het Algemeen Wedstrijdregelement is per 1 april 2008 een toevoeging opgenomen en een aantal wijzigingen doorgevoerd.
- De pagina uit het paspoort waarop de meting is geregistreerd door een KNHS ponymeter hoeft per 1 april niet meer te worden meegestuurd bij de startkaartaanvraag. Een deelnemer moet ervoor zorgen dat dit voor de eerste start is geregeld; officials controleren hierop tijdens wedstrijden.
- Per april 2008 kan door drie in functie zijnde officials een 'pony' worden voorgedragen voor een hermeting bij de KNHS. Deze meting heeft geen invloed op die wedstrijd en wordt naderhand door de KNHS opgepakt. Het aandragen van deelnemers en pony's bij de KNHS heeft (vooralsnog) geen hermeting tot gevolg en kan uitsluitend worden aangevraagd zoals bovenstaand omschreven (door de drie officials).
- Wanneer aan internationale wedstrijden wordt deelgenomen dient eveneens aan de nationale regels voor wat betreft het meten van pony's te worden voldaan (dit m.b.t. tot de aangifte van een FEI-document; alleen voor pony's kleiner dan 1,481 m).

Hieruit (middelste stukje) haal ik dat ze wel degelijk maatregelen willen gaan nemen op normale KNHS-wedstrijden tegen te grote pony's. Ik zou persoonlijk het risico niet nemen.

Overigens vind ik het erg opvallend hoeveel pony's er overduidelijk te groot zijn. Ik rijd zelf met een pony tussen de paarden, die is 1.56, en ik zie erg veel 'D'-pony's die echt geen 8 cm kleiner zijn dan hij. Bij de E-pony's zie ik er heel weinig die net zo groot of kleiner zijn dan hij, een kennisje springt ook bij de E's met een 'pony' die zeker de 1.60 haalt......

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:37

Er wordt veel gesjoemelt. Ja
Vooral ook omdat een E niet internationaal(pony's) mag starten.

Er is een tijdje geleden ook al ophef over geweest. Er mag inderdaad nagemeten worden en met ijzers mag een D-pony niet groter zijn als 1.50 (of was het 1.51?) dit rekening houdend met spanning.

Als deze pony 1.54 is zou ik de gok niet meer nemen, vooral niet als het doel internationaal starten is.
Indien dat het doel niet is kan hij ook gewoon omgezet worden naar de E categorie.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:42

1.54 is écht teveel. Als hij nou op 1.50 had gezeten had je de gok nog kunnen nemen en met klamme handjes elke keer bij de herkeuring kunnen zitten, maar 1.54 is te gortig.

Maar begrijp ik nou dat hij maar 1x gemeten is op 1.47? Dat kan zoiezo niet, er moeten meerdere metingen na het 3e jaar worden gedaan, zodat ze zeker weten dat hij is uitgegroeid. Hierboven stond al tot het 8e jaar.

Als er wel meerdere resultaten in staat en elke keer 1.47 kun je er de donder op zeggen dat hij meer dan 1x is "ingemeten". Daar kun je een keer mee tegen de lamp lopen...

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:18

Hallo , bedankt voor de reacties !

Goed , even voor de duidelijkheid hieronder nog een aantal dingen op een rijtje ,

de pony is sinds zijn 3de levensjaar op zijn paspoort 1.47cm. Hiermee bedoel ik dat hij op zijn 4de,5de,6de,7de en 8ste ook 147cm is gemeten , wat mij nogal stug lijkt aangezien een pony toch zeker wel een halve centimeter zou groeien !!

Nu is de pony 10 jaar , en op zijn 8ste en op zijn 9ste is hij ook weer gemeten op 147cm , en dan dus met een stempel van Utrecht , hij is dus officieel gemeten daar voor zijn FEI-paspoort .

Nu hebben wij de pony door 3!!! verschillende mensen laten opmeten , en allemaal kwamen zij op de 154cm uit , hij was toen niet fris/wakker of wat dan ook , hij stond gewoon normaal , en de 154 is notabene met aftrek van 1cm ijzer .

Het gekke vind ik dus inderdaad dat er blijkbaar ZO ontzettend veel mee gesjoemeld word , de pony word nog steeds internationaal uitgebracht en blijkbaar klagen ze er bij de Roelofsen Raalte ook niet om , want hij zit nog steeds in de race daar zonder problemen !

Nu gaat de ruiter over naar de paarden , vandaar de verkoop , maar wij zijn bang dat wij straks tegen de lamp lopen omdat wij niet de 'naamsbekendheid' hebben van de oude ruiter....en persoonlijk vind ik het ook niet helemaal eerlijk .

Oude eigenaar zegt dat er geen problemen zijn omdat het algemeen bekend is dat de pony's groter zijn , maar ik voel me er toch niet zo lekker bij , wat mij eigelijk niet vreemd lijkt toch ?!

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:27

Soraya92 schreef:
Hallo , bedankt voor de reacties !

Goed , even voor de duidelijkheid hieronder nog een aantal dingen op een rijtje ,

de pony is sinds zijn 3de levensjaar op zijn paspoort 1.47cm. Hiermee bedoel ik dat hij op zijn 4de,5de,6de,7de en 8ste ook 147cm is gemeten , wat mij nogal stug lijkt aangezien een pony toch zeker wel een halve centimeter zou groeien !!

Nu is de pony 10 jaar , en op zijn 8ste en op zijn 9ste is hij ook weer gemeten op 147cm , en dan dus met een stempel van Utrecht , hij is dus officieel gemeten daar voor zijn FEI-paspoort .

Nu hebben wij de pony door 3!!! verschillende mensen laten opmeten , en allemaal kwamen zij op de 154cm uit , hij was toen niet fris/wakker of wat dan ook , hij stond gewoon normaal , en de 154 is notabene met aftrek van 1cm ijzer .

Het gekke vind ik dus inderdaad dat er blijkbaar ZO ontzettend veel mee gesjoemeld word , de pony word nog steeds internationaal uitgebracht en blijkbaar klagen ze er bij de Roelofsen Raalte ook niet om , want hij zit nog steeds in de race daar zonder problemen !

Nu gaat de ruiter over naar de paarden , vandaar de verkoop , maar wij zijn bang dat wij straks tegen de lamp lopen omdat wij niet de 'naamsbekendheid' hebben van de oude ruiter....en persoonlijk vind ik het ook niet helemaal eerlijk .

Oude eigenaar zegt dat er geen problemen zijn omdat het algemeen bekend is dat de pony's groter zijn , maar ik voel me er toch niet zo lekker bij , wat mij eigelijk niet vreemd lijkt toch ?!

terecht dat je ernstig twijfelt, als je zelf nog niet echt naam hebt, ach, dan is de kans groot, groter en het grootst dat je problemen krijgt, zeker nu ze bij de FEI toch wel met het meten bezig zijn, er is op het EK 2 jaar geleden zoveel commentaar gekomen dat men er uiteindelijk is gaan meten en geen genoegen meer namen met de nationale stempeltjes. En nog steeds passen ze de reglementen aan hoor. De pony zal niet niks kosten, dat is ook logisch, maar zo'n risico lopen, dat zou ik zelf nooit doen. Er komen trouwens ook verdacht veel betere pony's te koop hoor, sinds dat gedoe.Succes met het nemen van een beslissing.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:48

Ik heb het een keer gehad tijdens het jureren van een pony wedstrijd.
Er kwam ineens een paard binnen, ben ernaast gaan staan en het dier was minimaal 165!!
Heb toen het paspoort bekeken en de meetdata's klopte wel gewoon, alleen stond er dus dat het dier slechts 147 was Verward
Meisje kon er (neem ik aan) niets aan doen maar heb haar wel gewaarschuwd dat ik hier melding van ging maken bij de KNHS aangezien het gewoon niet klopte.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:51

een D is toch veel duurder dan een E?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:54

Soraya, als ik het verhaal zo lees is het inderdaad elke jaar consequent "ingemeten".
Een ruiter met een goede naamsbekendheid komt daar misschien mee weg. Een nieuwe ruiter die op een goede pony rijdt en daardoor concurrenten angst inboezemt komt daar niet mee weg. En dan kun je er de donder op zeggen dat je controle krijgt.....

En daar komt hij natuurlijk niet doorheen.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:55

moonfish13 schreef:
een D is toch veel duurder dan een E?

Dat klopt ja Lachen
Ik zou als ik de TS was de gok niet nemen, de kans is veel te groot dat je door de mand valt. 1.54 is echt te groot, daar kom je denk ik niet mee weg.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:57

Ja moonfish13 want met een E kan je niet bij de pony's starten en ben je bij de paarden ook behoorlijk in het nadeel Knipoog

Zou het ook niet doen, vind 7 cm nogal wat.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:04

Ik zou het risico niet nemen

Wij zijn trouwens 1 van de weinige (misschien wel enige) land wat de E-categorie hanteren toch? Dat heb ik ooit ergens gelezen.
Bij de andere landen is het vanaf 1.48 gewoon 'paard'.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:04

klopt. In het buitenland bestaat de E pony niet, en is het dus "gewoon" een paard.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:16

Eigenlijk moeten ze dat gewoon rechttrekken, al weet ik zeker dat het heel moeilijk is om aan te wennen hier.
Vind het zelf ook vreemd dat zo'n klein ding (vaak ook nog gewoon met de bouw van een pony en een ponyuitstraling) een paard is. Hij kan (over het algemeen genomen) ook niet écht meekomen met de paarden van 1.60 t/m 1.80. Kleinere bewegingingen, kan minder hoog springen (lang niet altijd natuurlijk) enz Nagelbijten / Gniffelen
Maarja, om nou in álle andere landen ineens E-pony's in te voeren Nagelbijten / Gniffelen Al weet ik zeker dat de ponywedstrijden het niet zo'n ramp zouden vinden, als je zo leest over al dat sjoemelen enzo. Maarja, dat krijg je dan wel weer in de E-categorie.

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:20

In Nederland is het begrip E-pony ontstaan vanwege het feit dat wij nogal lange tieners hebben.. Voor meiden en jongens van een jaar of 13/14/15 werd het niet prettig en bevorderlijk voor het ruiterplezier gedacht als zij tussen de paarden/volwassenen moesten starten.

Ik denk dat het binnen Nederland prima te doen is om deze E-categorie te behouden. In het buitenland worden de paarden van 1.48 tot 1.60 weinig gebruikt in wedstrijden, vooral als je kijkt naar het springen.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 11:55

Bedankt voor de tips jongens ! *LOL* , we gaan vandaag naar de mensen toe , en we gaan hem zelf nog een keer laten opmeten in Utrecht , even kijken hoe ze dat gaan doen daar , ik ben er heilig van overtuigd dat onze meters namelijk die 154 niet voor niks hebben gerekend , en ik wil wel weten hoe Utrecht de afgelopen 2 jaar er 147 uitgeperst krijgt .

Ik houd jullie op de hoogte !