Lieve beginnerspony verkocht, is nu een 'monstser'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Lieve beginnerspony verkocht, is nu een 'monstser'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 09:04

Naja monster valt wel mee, houd het maar op draakje!
In december jl. heb ik mijn pony verkocht, ik wilde uiteindelijk toch over op iets groters, dit ging mij best aan m'n hart natuurlijk.
In vele ogen was dit echt dé perfecte pony; mooi, stoer, lief, leuk met kids, verkeersmak, door een beginner heel makkelijk te rijden, ze was namelijk heel voorzichtig met haar ruiter, mijn buurmeisjes hebben vaak bosritten gemaakt met haar, ze liep uitstekend voor de wagen, ohz ect ect.

Ik heb haar verkocht aan een heel leuk gezin (moeders rijd zelf ook), ze was een verjaardagscadeau voor hun oudste dochter.
Meisje helemaal blij uiteraard, kon het de eerste week ook niet geloven dat ze echt helemaal een eigen pony had (zo schattig)

Maar goed, onder het zadel was de pony echt een draakje, ze rijden op het land en pony wil alleen maar eten, springt zomaar met 4 benen tegelijk de lucht in, en het meisje is er een meerdere malen afgevallen/gegooit, (haar moeder begeleid haar.) en nu heeft ze gister een paar hoeven in haar gezichtje gehad, waarop mams zei; dit is de druppel, zullen we haar verkopen? ik vind dit een heel begrijpelijke reactie, het moet natuurlijk wel leuk blijven. ik zelf reed ook vaak op gras, met lang teugeltje, ze kéék er niet eens naar!!!!! Mijn buurmeisjes reden ook regelmatig op gras en ook dan keek ze er niet naar! (dit waren hele kleine tengere dames)
Wandelen, langs de weg, voor de wagen, het 'tutten' alles gaat goed, behalve onder het zadel.
Dan is ze dwars, drijft haar zin door, meisje is er meerdere malen af gevallen. Ze zijn al 5 á 6 maanden bezig. Instructie willen ze niet, omdat moeders zelf dus ook al jaren rijd,

Nu ga ik volgende week langs, om draakje eens goed aan te pakken, ik heb haar zelf ook altijd gereden, tot een half jaar voor ik haar verkocht, omdat ik wat was aangekomen.

Hebben jullie nog tips? Ander bit? Hulpteugel?

ik zou het erg vervelend vinden als deze geweldige pony nu binnen een half jaar wéér verkocht gaat worden, ze heeft veel potentie, ik heb altijd gedacht dat het een leuk paardje voor in de sport was.

sorry voor het lange verhaal, maar vind het zo vervelend, en sneu voor het meisje, want dit was natuurlijk nooit de bedoeling!

Tallie1979

Re: Lieve beginnerspony verkocht, is nu een 'monstser'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:07

Kan je haar niet terugnemen? Misschien is het meisje gewoon niet mans genoeg voor de pony.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:10

Meisje is waarschijnlijk niet bij machte om het uitproberen, wat elke pony op een gegeven moment doet, in goede banen te leiden. Kan de moeder er niet op of is de pony daar te klein voor? Misschien is het een optie om de pony een tijdje bij te laten rijden door iemand met meer ervaring? Bij ons heeft dat toen onze pony ging draken wel geholpen. Succes, zou sneu zijn als het niet zou lukken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:11

Niks ander bit of hulpteugel . De oorzaak zit hem in de omgang van de moeder en/of dochter met deze pony. Of er is iets helemaal mis met het dier (lichamelijk). Ga alsjeblieft niet aan symptoombestrijding doen door met hulpteugels of heftigere bitten te gaan werken. Het lijkt me duidelijk dat er iets fout is gegaan en dat het niet de schuld van de pony is. Maak je mij niet wijs. Dit ligt in mijn ogen toch echt duidelijk aan die mensen zelf..... Misschien vragen ze teveel van het dier, zijn ze niet consequent (wat goed zou kunnen met zo'n kleine meid)...

Jammer dat ze geen instructie willen, want jaren rijden zegt niets over je manier van rijden en omgaan met paarden.
Ik rij ook al jarenlang, maar heb gewoon vrijwel wekelijks les, hoor. Knipoog

Helaas heb ik dit soort dingen al ZO VAAK zien gebeuren bij mensen met een nieuw paard. Vind het echt verschrikkelijk dat de schuld dan vrijwel altijd bij het paard gezocht wordt. Wanneer gaan mensen nou eens naar hun eigen aandeel kijken? Beestje was braaf en lief en ineens is het omgeslagen. Tja, rara, hoe zou dat komen? Rolleyes

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:16

Ik denk dat je beter dat meisje kunt begeleiden, er zelf op gaan zitten heeft imo geen zin omdat hij bij jou toch meestal wel braaf was. Dat meisje moet hem aankunnen, hij moet begrijpen dat hij naar háár moet luisteren. Als je haar daarin helpt en leert wat ze moet doen als hij dwars/lui is, hebben ze daar allebei wat aan (de pony en het meisje). Inderdaad jammer dat ze geen les willen, komt een beetje over als 'duhh, dat kunnen wij zelf wel hoor, ik rij al zó lang...'.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 10:36

hay allemaal, thnx voor jullie reacties!
Zelf ben ik absoluut niet voor strenge bitten en of hulpteugels! Maar ik weet gewoon niet wat ik hier mee aan moet, ik baal er ontzettend van, voel me schuldig, en ben zelfs een beetje verdrietig. Ik heb de pony verkocht als geweldige kinder pony, en het lijkt nu net of ik deze mensen heb bedrogen!
De pony terug nemen kan ik echt niet doen, qua kosten, en tijd gaat dat gewoon niet lukken, en ik moet zeggen, ik zit er eigenlijk ook niet zo op te wachten... (niet onaardig bedoeld) maar heb nu al 2 paardjes.

Ik ga zowieso volgende week kijken bij mijn andere pony, en probeer te helpen waar het nodig is. Maar ik kan er moeilijk elke keer heen gaan, ik heb helaas geen rijbewijs, en met de fiets is echt té ver!
En een bijrijder, tja... ik vond het zelf ook altijd lastig om mensen te zoeken die er qua lengte en gewicht opkonden, en aardig konden rijden, het gaat namelijk om een grote shetlander van 1.06. Dus mams kan er ook niet opklimmen!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:40

Ik zou eens gaan kijken maar niet gelijk hulpteugels erop gaan doen. Als kind idd niet streng genoeg is ja dan zou ieder paard een loopje met haar nemen. Dit kun je ook aan moeder aangeven. Misschien is het een optie voor hun om een aantal lessen aan huis te nemen? Ze zijn toch niet verplicht om dan een heel jaar gebonden te zijn aan les. Stel ze gaan nu vijf weken wekelijks priveles krijgen dan krijgt ze genoeg tips mee lijkt me. Nadeel is gewoon dat als ze dit draakje verkopen dat ze dan heel veel kans hebben op een nieuw draakje als ze een andere kopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:44

qt_shetties, ik vind het heel lief van je dat je die mensen wilt helpen. En ik snap je verdriet over dit hele gedoe. Overigens, ik zou over een paar jaartjes best zo'n grote Shet willen kopen waarschijnlijk (voor mijn dochter), maar daar heb je nu niets aan natuurlijk.

Dat je niet weet wat je ermee aan moet, dat snap ik ook. Want ik geloof echt dat het bij die mensen zelf ligt. Zij doen iets niet goed. De meest geweldige pony's kunnen in verkeerde handen 'draken' worden. Niet dat deze mensen het per definitie bewust 'verkeerd' doen, dat weet ik niet, maar er gaat toch ergens iets helemaal fout in de communicatie met deze Shetlander. Ze kunnen niet consequent zijn of juist te streng op de verkeerde momenten. Kan van alles zijn. En die houding van 'ik wil geen les meer, want ik rij al jaren', zegt mij eigenlijk al genoeg..... Verdrietig

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 10:45

joyce83: Toen ze me vanochtend gebeld hebben, heb ik ook voorgesteld om les te nemen, maar omdat de moeder zelf ook al jaren ervaring heeft met paarden wil ze geen les nemen.
Het zijn ontzettend lieve mensen, en ik wil me ook niet opdringen ofzo, ik kan niet beslissen of ze wel of geen les nemen met de pony.
En het het is gewoon een ontzettende slimme pony!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:48

pretletter17 schreef:
Ik denk dat je beter dat meisje kunt begeleiden, er zelf op gaan zitten heeft imo geen zin omdat hij bij jou toch meestal wel braaf was. Dat meisje moet hem aankunnen, hij moet begrijpen dat hij naar háár moet luisteren. Als je haar daarin helpt en leert wat ze moet doen als hij dwars/lui is, hebben ze daar allebei wat aan (de pony en het meisje). Inderdaad jammer dat ze geen les willen, komt een beetje over als 'duhh, dat kunnen wij zelf wel hoor, ik rij al zó lang...'.

Allemaal leuk natuurlijk, maar hoe ga je een meisje (ik denk een jong meisje, aangezien het om een shetlander gaat) die al regelmatig van haar pony is 'afgelanceerd' vertellen hoe je zo'n pony aan moet pakken? Het kan echt helpen om er soms zelf op te stappen en het daarna weer uit handen te geven zodat er weer wat vertrouwen komt en ze eigenlijk weer met een schone lei kunne beginnen. Het is misschien sneu voor de pony, maar het is nu eenmaal gebeurd en het moet nu opgelost worden Ja.

Ik denk dat de mensen de shetlander wat onderschat hebben. Het meisje is niet 'mans' genoeg om de pony op een correcte manier aan te pakken of consequent genoeg zijn onder het zadel. Jij reed met regelmaat de pony bij en ik denk dat het daar aan schort bij zijn nieuwe eigenaren. Bewust of onbewust reed jij de pony weer 'goed' en zette hem weer op zijn plek (indien dat nodig was en dat kan natuurlijk op een onbewuste of bewuste manier).. dat mist de pony nu denk ik!

Ga erheen en vertel gewoon dat de pony toch wat consequenter en strenger gereden moet worden en dat het misschien toch een goed idee is om een instructrice in te schakelen. En wellicht een optie om een ervaren ruitertje bij te laten rijden om de pony goed te houden!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 10:48

Nadya: Thnx voor je lieve reactie, ik vind het gewoon zo erg, en ik zou het helemaal erg vinden als ze haar weer "moeten" verkopen! Want ik kan me heel goed in hun verplaatsen, en dan bedoel ik dat het zo gewoon niet leuk is,

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:49

Hebben ze er misschien een ander zadel op?
Kan dat het niet goed past en dat de pony daarom met rijden nu een onaardig "draakje" is geworden.
Denk dat je nog een groter schuld gevoel ga krijgen als je even die pony weer op zijn plek wil zetten.
Misschien kan moeder en dochter een betere band krijgen met de pony door er eerst grondwerk mee te gaan doen. Dochter erop en lekker gaan wandelen kan b.v. ook. Misschien hebben ze het allemaal te veel en te snel willen doen. Succes en hoop dat je er met een goed gevoel weer weg kan gaan.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 10:51

zap schreef:
pretletter17 schreef:
. Het is misschien sneu voor de pony, maar het is nu eenmaal gebeurd en het moet nu opgelost worden Ja.

whahahah ik ben geen boeman of vetklep hoor, dus heel sneu zal het niet zijn, maar ik ben gewoon van mezelf (onbewust) misschien toch wel heel streng en consequent. En daardoor kan ik mijn pony's heel veel vrijheid geven, omdat ze perfect (naja bijna) luisteren

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:52

Zou de pony niet gewoon enorm moeten wennen aan het nieuwe adres, nieuwe baasjes en nieuwe manier van aanpakken??
Ik heb meerdere paardjes moeten verkopen die bijna allemaal de eerste weken/maanden anders waren als ze bij mij thuis waren..
Ik geloof dat er voor een verhuizing veel veranderd voor de pony en e kunt dan niet verwachten dat dat even te regelen is..
Daar zou ik zeker eens over nadenken..
Tuurlijk is deze pony ook aan het uitproberen, dat doen ze toch allemaal??Kijken of je rijtechnisch advies kunt geven, en adviseren ze les te laten nemen..

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 10:53

jomaro schreef:
Hebben ze er misschien een ander zadel op?
Kan dat het niet goed past en dat de pony daarom met rijden nu een onaardig "draakje" is geworden.
Denk dat je nog een groter schuld gevoel ga krijgen als je even die pony weer op zijn plek wil zetten.
Misschien kan moeder en dochter een betere band krijgen met de pony door er eerst grondwerk mee te gaan doen. Dochter erop en lekker gaan wandelen kan b.v. ook. Misschien hebben ze het allemaal te veel en te snel willen doen. Succes en hoop dat je er met een goed gevoel weer weg kan gaan.

Aan het zadel zal het niet liggen, en ze zijn heel langzaam aan met de pony gaan werken, dus ze vragen echt niet te veel, ze wandelen ook, en rijden met een wagentje en gek genoeg is de pony dan ontzettend braaf, het is ook een echte tuttelpony, en dat gaat ook allemaal goed!
Het is alleen het ohz rijden.... Huilen

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 10:54

viv77 schreef:
Zou de pony niet gewoon enorm moeten wennen aan het nieuwe adres, nieuwe baasjes en nieuwe manier van aanpakken??
Ik heb meerdere paardjes moeten verkopen die bijna allemaal de eerste weken/maanden anders waren als ze bij mij thuis waren..
Ik geloof dat er voor een verhuizing veel veranderd voor de pony en e kunt dan niet verwachten dat dat even te regelen is..
Daar zou ik zeker eens over nadenken..
Tuurlijk is deze pony ook aan het uitproberen, dat doen ze toch allemaal??Kijken of je rijtechnisch advies kunt geven, en adviseren ze les te laten nemen..

ik denk niet dat ze moet wennen, ik heb de pony zelf altijd van hot naar her gesleept, en ze vond alles best, ze voelt zich overal op haar gemak, vind iedereen leuk, ze staat op een stuk land dat misschien wel 15keer groter is dan waar ze bij ons stond, de mensen hebben heel rustig aan gedaan met haar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:55

qt_shetties schreef:
Nadya: Thnx voor je lieve reactie, ik vind het gewoon zo erg, en ik zou het helemaal erg vinden als ze haar weer "moeten" verkopen! Want ik kan me heel goed in hun verplaatsen, en dan bedoel ik dat het zo gewoon niet leuk is,

Je was dol op je pony, hebt haar verkocht aan lieve mensen en dan gebeurt dit. Dat is vreselijk. Ik weet ook niet of je het moet zoeken in 'strenger' zijn, want voor hetzelfde geldt wil het beestje iets anders aangeven. Ik roep ook maar wat, hoor, want ik ken de pony niet en de desbetreffende mensen ook niet. Maar ik vind jonge kinderen en pony's wel eens een moeilijke combinatie. Er wordt zo snel getrokken, geschopt, onduidelijk gecommuniceerd en noem maar op. Heb je dan een pony met een kop er op, dan gaat het 9 van de 10x fout. En wie krijgt de schuld? De pony. En dat is onterecht. Als ik hen was zou ik er toch deskundige hulp bij zoeken, een (NH)instructeur ofzo.

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:56

ligt er nu een ander zadel op, wat misschien niet helemaal lekker ligt?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:03

qt_shetties schreef:
zap schreef:
Het is misschien sneu voor de pony, maar het is nu eenmaal gebeurd en het moet nu opgelost worden Ja.

whahahah ik ben geen boeman of vetklep hoor, dus heel sneu zal het niet zijn, maar ik ben gewoon van mezelf (onbewust) misschien toch wel heel streng en consequent. En daardoor kan ik mijn pony's heel veel vrijheid geven, omdat ze perfect (naja bijna) luisteren

Zo bedoelde ik het ook niet hoor Haha! . Meer het idee dat de pony zo'n lange tijd zoveel vrijheid heeft gekregen en dat de nieuwe eigenaren daar nu last mee krijgen en het de pony is die op zijn plek wordt gezet, terwijl het eigenlijk de nieuwe eigenaren moeten zijn die op hun plek gezet worden Ja.

Daar ligt het 'probleem' denk ik, ze zijn toch te lief of te makkelijk met de pony! Wordt nog lastig denk ik hoor, de eigenaren zullen hun aanpak moeten veranderen... of ze dat willen en kunnen?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:07

He bah, wat rot voor jullie allemaal dat het zo loopt.
Zoals hier al vaker is gezegd, vrees ik dat dochter en moeder zelf niet handig genoeg zijn om de pony lekker aan het lopen te houden. Jammer hoor, dat ze geen les willen, ik hoop voor je dat je ze kunt overtuigen dat ze dat toch echt nodig hebben. Dat mams jaren rijdt wil niet zeggen dat ze een instructrice is, en voor zover ik weet hebben zelfs de beste topsporters les. Knipoog

Verder wil ik nog even zeggen dat ze echt geluk hebben dat ze die pony bij jou hebben gekocht, en vind ik het bewonderenswaardig dat je er naar toe gaat om te proberen het probleem op te lossen.
Hihi.. wees je zelf ook een beetje op je hoede als je erop stapt? Het is misschien niet meer helemaal de pony die je zelf had. Ik ben ooit eens op een, in mijn beleving brave shet gestapt die een tijdje iets te hard z'n zin had gekregen. Voordat ik goed en wel zat, stond ik er weer naast. Dit herhaalde zich drie keer, en toen kon ik normaal wegrijden. ROFL

Nou, veel succes als je er naar toe gaat. Ik hoop voor je dat het op te lossen is met deze mensen, want verder klinkt het wel of ze hun best doen voor deze pony.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:07

Dat dacht ik ook direct eigenlijk; een slecht passend zadel..
Misschien is de pony wat dikker geworden, en is het zadel gaan drukken, en reageert de pony daarom zo vervelend bij het rijden. Dat zou verklaren waarom hij alleen onder het zadel zo doet.
En als het niet aan het zadel ligt, dan misschien rugpijn.. Hebben de eigenaren er al een dierenarts of fysio bij gehaald?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:10

Tja, ik zei ook al dat het ook een lichamelijk probleem kan zijn. Het beestje geeft echt iets aan....

QuillemetteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:15

hoi hoi Lachen ik heb zelf ook z'n draakje. bij mij is de oplossing gewoon geen biks meer voeren. nu gaat het super ze is liever en luister stukke beter. als ze goed haar best heeft gedaan met rijden krijgt ze een beetje biks. elke dag zeker een uur laten lopen om de energie kwijt te raken. die van mij had gewoon te veelenergie. succes!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:16

als de pony meerdere malen succes heeft gehad en wel heeft mogen eten, meisje is er al vaker afgevallen en de pony kon weer eten. Jammer dat de mensen geen goeie instructie laten komen. De pony is nu gewoon de baas helaas en is er uiteindelijk de dupe van doordat ie weg moet. Zonde!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 14:20

tja nogmaals, het is natuurlijk niet aan mij om te zeggen dat ze les moéten nemen. Volgende week ga ik langs, en even kijken hoe het gaat, eventueel kruip ik er zelf eerst op, en laat dan het meisje even rijden en kijken hoe het dan gaat. Ik denk dat de pony nu een loopje met ze neemt, het zijn hele lieve mensen, en misschien is het meisje té lief, maar daar kan ik nu nog niet over oordelen. Ik kan de reactie van de moeder goed voorstellen, het moet natuurlijk wel leuk blijven, en nu wordt het gewoon gevaarlijk. Als de pony harder had getrapt.... moet er gewoon niet aan denken wat er had kunnen gebeuren, of nog steeds kan gebeuren!