Tips voor 1e keer strandrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fleurt

Tips voor 1e keer strandrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 19:53

Mijn vz-paard, van 6/7 jaar, is nog nooit op het strand geweest. Ze staat ook sinds kort in de buurt van het strand. Graag zou ik met haar het strand op gaan, maar wil voordat ik het doe wat tips.

*Zo lijkt het me niet verstandig om de 1e keer in galop te gaan. Dan denkt ze dat ze altijd mag galopperen als ze op het strand is (met een normale buitenrit wilt ze nog wel is er van door gaan en dan is ze niet snel te stoppen)
*Misschien handig de 1e keer te gaan wandelen?

Iemand hier ervaring mee en goede tips?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: Tips voor 1e keer strandrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:07

Omdat het strand echt heel anders is als gewoon buiten rijden (paarden zien het als een grote open vlakte en dat roept vluchtgedrag op) zou ik de eerste keer absoluut een ervaren en betrouwbaar paard wat al vaker het strand op is geweest mee nemen, gewoon gaan rijden en misschien als ze rustig is een galopje, als ze hard gaat kun je altijd nog haar naar het zware zand sturen moet ze wel afremmen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:46

Ik zal ook ervoor kiezen om samen met een paard te gaan wat al vaker op het strand geweest is en de eerste keer zal ik ook niet gelijk voluit gaan.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:58

niet te dicht bij het water komen, als er een golf komt kan ze je dr zo afgooien van schrik.. is bij iemand die ik ken overkomen, die kon toen met een nat pak verder rijden haha Knipoog *LOL*

xTezza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:18

Als ik jou was zou ik de 1e keer op het strand vooral niet te dicht bij het water komen, zoals vivian al zegt. Je kan natuurlijk lekker met je paard gaan wandelen, maar je kan bijv. ook eerst gaan stappen en later misschien opbouwen.

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:27

Wauw, bedankt voor de tips. Er zitten echt hele goede bij. Ik ben zelf nog maar 1x naar het strand geweest op een pony van iemand anders.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:33

Eerst lekker lang gaan stappen, totdat ze gewend is.
En dan zou ik juist wél lekker naar het water toe gaan:
Laat je paard maar zien wat het is, maak er een spelletje van! Zee is leuk! Spannend, maar wél leuk!

Afhankelijk hoe ze het allemaal oppakt, kan er best een galopje af.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:34

Wij zijn gewoon gegaan zonder er te veel bij na te denken.
Als je je paard kent dan weet je wel wat je wel en niet kan doen. Dus galloperen zou bij jou al afvallen maar voor de rest maak er een leuke dag van Lachen

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:35

Ja, idd.. Die van mij vond het water eerst nogal eng, dan vooral de schuimkoppen. Dus niet met direct met koppie richting het water willen sturen, maar beetje bij beetje wat dichter naar het water toe..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:36

Gewoon gaan rijden alsof het een normale buitenrit is Lachen. Neem een moment dat het laag water is, dan heb je breed strand. Laat de zee in elk geval op de heenweg nog maar even voor wat het is.

Als dan alles prima gaat kun je altijd nog besluiten of je een galopje mee pakt of niet (en voluit inderdaad nog even achterwege laten). Op de terugweg kun je dan ook kijken of je bij de zee kunt komen. Gewoon evenwijdig aan de zee rijden en langzaam maar zeker dichterbij komen. Niet loodrecht op de zee afrijden, dat pakt meestal niet zo goed uit.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:33

Gewoon wandelen en dan zou ik juist wel naar het water gaan.
Gewoon lekker het water in gaan , de keer daarna met een ander niet al te druk paard die wel eens op het strand is geweest en dan gewoon rustig aan, niet metteen galoperen alleen waarneer jij denkt dat het kan.

Daarna kan je denk gewoon galoperen, als dat allemaal goed gaat kan het denk wel volluit. Maar let wel goed op bij dat soort 'drijfzand' waar het water is geweest. Hoorde dat je paard daar als je neit uitkijkt zo z'n been kan breken. Weet niet of dit waar is maar ik zeg het maar voor de zekerheid.Knipoog

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:20

Bedoel je met wandelen; naast je paard lopen? Dat zou ik dus echt niet doen! Als ze het wel op een rennen zet, dan hou je haar nooit, en kan je d'r in Den Helder (ofzo) gaan ophalen.

Gewoon lekker erop gaan zitten. Doen alsof er niets aan de hand is.Gewoon rijden, rustig aan doen. En als het mogelijk is een ervaren paard meenemen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:25

ik heb ook ooit van iemand een paard voor het eerst op het strand gereden, had toen ook nog maar 2 x op het paard gereden, en was gewoon supper mak.
Alleen door het water vond die een beetje eng maar ging ook steeds beter. het scheelde bij hem dat hij wel een aantal keren al buiter had gereden. als hij iets eng vond ging hij gewoon stilstaan. we gingen ook in een groep met paaden die het al vaker hadden gedaan, ik heb gewoon de eerste keer alles gedaan stap draf en galop.
lekker genieten en zelf ontspannen zijn, zijn ook belangrijk vond ik.
veel plezier

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:27

Neem eventueel een ervaren paard mee.
Mocht ie bang zijn voor de golven ofzo.
En ik kan me een topic herrineren op Bokt dat iemand ook een strandrit aan het maken was maar te dichtbij het water aan het galloperen was en haar paard viel doordat het té glad was. En het been brak. Dus hou daar wel rekening mee. Dat je genoeg grip hebt.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:11

Hey:D

Ik zou eerst een paard meenemen, dat al vaker op het strand is geweest.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:45

Rustig opbouwen.
Succes btw Lachen

tulp2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:21

wat je kunt doen is met een groep meegaan die alleen stapvoets gaan om te wennen, een strand is toch iets heel anders dan een bos.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:07

Het is wel heel anders, maar als je wat ervaring hebt met buiten hard galoperen moet het geen probleem zijn als je gewoon vraagt of ej op het rustigste paard van stal mag

Ddorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:37

Ik zou wel voorzichtig zijn. Het strandzand is onwijs mul en waarschijnlijk heel anders dan de paarden gewend zijn.. Pas op voor peesproblemen! Rustig opbouwen..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:54

Als je aan de vloedlijn rijdt dan valt het allemaal wel mee.

Een strand is niets anders dan een bos zonder bomen. Zo vreselijk moeilijk is dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:59

En als het paard er van door mocht schieten, vooral niet in het zwaardere zand sturen, een been is eerder gebroken dan je denkt en wegzakken is daar niet ondenkbaar.

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:33

Ik zou in iedergeval met groep gaan, dat als er problemen mochten zijn er mensen zijn om je te helpen.
Ook lijkt het me handig om inderdaad de eerste keer alleen wat te stappen en draven. Als dat goed gaat kun je altijd de tweede of derde keer in galop. En zelfs dan, heel rustig aan.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:37

Gewoon gaan, nadenken voordat je wat doet, voel je paard aan. Is ie wat gespannen, ga dan niet galopperen. Beperk je dan alleen maar tot stap.

Water kan je de volgende keer meepakken.
Mijn paard gaat nu pas na 3 jaar het water in. Ik heb dit nooit geforceerd. Om en duur ben je met een stel paarden die wel het water ingaan en opeens deed hij er ook een stapje in. Aangemoedigd en nu loopt ie er "zo in".

Wat ook nog wel een tip kan zijn. Start met tegenwind, indien er veel wind zit.
Zorgt ervoor dat paarden wat minder "de drive" krijgen om te gaan rennen. Je stapt dan terug met meewind Lachen

Succes en veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:22

Leuk bedacht van die wind, maar er zijn ook paarden die er lol aan beleven om juist tegen de wind in keihard te willen racen....

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:46

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel Knipoog