Met paard naar buiten..enkel aan het halster?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Met paard naar buiten..enkel aan het halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 19:39

Hallo,

Morgen ga ik met mijn paard naar buiten. Hij is niet verkeersmak, wel wat auto's gewend maar verder nog wel bangig. Als hij iets ziet dat hij eng vind blijft hij stilstaan, als iets spannend is maakt hij huppeltjes. Moet ik hem gewoon aan zijn halster meenemen of toch met een hoofdstel oid? Wat is veiliger? Ik wil niet te ver gaan..we lopen ook een stuk waar weinig auto's komen en veel bos is.

sinadama

Re: Met paard naar buiten..enkel aan het halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:41

Hoe oud is je paard? als je op een rustig stuk gaat lopen voldoet een halster prima als je maar geen touw hebt wat snel uit je handen glijd

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 19:47

sinadama schreef:
Hoe oud is je paard? als je op een rustig stuk gaat lopen voldoet een halster prima als je maar geen touw hebt wat snel uit je handen glijd

Hij is zeven..bij de vorige eigenaar nooit van het erf afgeweest en ook best jong nog voor zijn leeftijd. Heb inderdaad een goed touw maar ik zit te denken om de teugels van het hoofdstel te gebruiken.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:19

Misschien kun je een hengstenketting kopen die je onderdoor vastzet.
Je kunt het touw gewoon met een boogje laten hangen, maar als hij er een keer vandoor gaat heb je wel meer controle.
Als je van plan bent er 1 te kopen zou ik eerst in de wei ermee oefenen om te kijken hoe hij erop reageerd, eerst gewoon eentje van 7 euro kopen, die gaan snel kapot.
Gaat dat goed, zou ik toch een duurdere kopen, anders breekt je paard dalijk los en dan ben je nog verder van huis Nagelbijten / Gniffelen

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:20

Ik zou het wel met een hoofdstelletje doen. Dan heb je toch net iets meer te vertellen.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:22

idd ik zou ook eerst het hoofdstel gebruiken
als ie braaf is kan je later altijd nog met halstertje gaan lopen Knipoog

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:36

Wat je ook doet: doe in ieder geval een handschoen aan, al is het nog zo warm! Dan heb je meer grip op het leidtouw als je paard er onverhoopt vandoor zou gaan en voorkom je brandwonden als het touw uit je handen getrokken wordt! (Spreek uit ervaring!)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:37

Jannepauli schreef:
Wat je ook doet: doe in ieder geval een handschoen aan, al is het nog zo warm! Dan heb je meer grip op het leidtouw als je paard er onverhoopt vandoor zou gaan en voorkom je brandwonden als het touw uit je handen getrokken wordt! (Spreek uit ervaring!)

Precies, die ervaring heb ik ook...

Zorg ook dat je niet alleen met het paard gaat. Is het misschien niet verstandig om de eerste keer hem uit te laten door je "sterkere" vriend?

Logi504

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:30

Kan je niet een pony/paard meenemen die wél verkeersmak is? Dan neemt hij/zij er misschien een voorbeeld aan.. En neem een longeertouw (of een lang halstertouw) mee, (ipv een halstertouw) ALS hij zich dan los wil rukken heb je meer touw, dus meer tijd..

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:36

Liiesjjj schreef:
Misschien kun je een hengstenketting kopen die je onderdoor vastzet.
Je kunt het touw gewoon met een boogje laten hangen, maar als hij er een keer vandoor gaat heb je wel meer controle.
Als je van plan bent er 1 te kopen zou ik eerst in de wei ermee oefenen om te kijken hoe hij erop reageerd, eerst gewoon eentje van 7 euro kopen, die gaan snel kapot.
Gaat dat goed, zou ik toch een duurdere kopen, anders breekt je paard dalijk los en dan ben je nog verder van huis Nagelbijten / Gniffelen

oja goed idee, hengstenketting onderlangs = steigerend paard.
als je toch zoiets doet leg hem er dan overheen, blijft hij tenminste op vier benen staan.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:50

luxx schreef:
oja goed idee, hengstenketting onderlangs = steigerend paard.
als je toch zoiets doet leg hem er dan overheen, blijft hij tenminste op vier benen staan.

Ik heb nog nooit een steigerend paard gehad hoor. Ik ben als de dood als ik hem bovenlangs doe dat ik het paard z'n neus breek.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:51

ik ga gewoon naar buiten aan het halster, ben die van mij ook wat verkeerstraining aan het geven
voorwaarde is wel dat je thuis in ieder geval de leiding hebt, zodat dier buiten bij onzekerheid ook op je vertrouwt

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 05:53

Het was echt vreselijk gister. Hij is nu al zover dat hij gewend is aan zijn kudde en als een gek gaat gillen als hij er weg moet (enkel de wei uit en het erf op..om te poetsen). Hij is nog nooit echt zo geweest en bleef maar rondjes om mij heen lopen terwijl ik hem vast had..mijn vriend is er inderdaad ook bijgeweest maar ik had hem zelf vast. Hij zei me na afloop dat het wel meeviel, heb alleen wel erge last van mijn schouder. Vandaag nog een keer proberen maar dan maar gewoon langs de wei lopen, elke keer een paaltje verder want zo komen we nergens denk ik.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:52

Het is toch een eerder bereden paard geweest? Moet toch wat gewend zijn. Iedere dag een paaltje verder zal zo niet helpen denk ik. Ik zou ook geen halster gebruiken maar een hoofdstel als ik het zo lees.

Die gaat zonder meer met jullie aan de haal. Ik begrijp dat jullie beide onervaren zijn. Dus misschien er iemand bijhalen en anders voorlopig alleen grondwerk.

It's al long way to go.....

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 07:55

Onervaren ben ik niet, wel slapjes. Ik ben nogal klein en ik struikelde bijna over mijn voeten door hem, vandaar dat ik mijn geduld verloor. Zal vanavond nog eens met het hoofdstel proberen.

Overigens is dit paard wel bereden maar nooit van het erf afgeweest. Het kent geen auto's,graafmachine's en lawaaierige grasmaaiers, witte kunstbeelden en ehm..bewegende bomen Dromen

Manon073

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:03

Ik ga nu ook regelmatig met een jonge pony naar buiten die nog niet veel gewend is. In het begin is het miss beter met hoofdstel te doen, nu doen wij het met halster & hengstenketting. Een paardje mee nemen die wel ervaren is buiten scheelt ook al heel veel vind ik Lachen

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:11

Ik vind dat je paard gewoon aan een halstertje moet luisteren, zo kan je het hem ook gewoon het beste leren. Als hij met een hoofdstel en hengstenketting gek gaat doen, wat ga je dan de volgende keer gebruiken? Hij moet toch gewoon respect voor je hebben. Het kan zelfs zo zijn, dat je paard gekker gaat doen met hoofdstel en hengstenketting, een paard is een vluchtdier, hij moet dus het idee hebben dat hij weg kan.
Mijn paard had nog nooit een auto gezien toen ik hem kreeg, ik ben toen elke dag een uur met hem door een woonwijk gaan wandelen, eerst was natuurlijk alles eng en spannend, maar hij is wel heel braaf aan de hand met alleen een halstertje.
(ik zou denk ik zelf zonder halster kunnen, gewoon aan zijn voorpluk, maar als hij dan gras ziet, is het zo zonde van de voorpluk Haha! )

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 08:18

Sammie daar heb je inderdaad gelijk in ja. Echter staat hij er nu pas vier dagen (gister dus pas drie). Ik heb hem dan ook maar twee dagen met rust gelaten, al lijkt het me stug dat de omgeving nu nog nieuw voor hem is. Hij is zich ook niet van kwaad bewust, ik heb nu een paar tips gekregen via pm die ik wil gaan beoefenen..misschien dat het dan beter gaat. Nogmaals heb je daar inderdaad gelijk in, als ik nu al met een hoofdstel begin..wat moet ik dan dalijk gaan gebruiken?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:45

Is het misschien ook iets om met 'm onder het zadel naar buiten te gaan.
Als je hem wel lekker kunt rijden en er is iemand met je mee om hem gerust te stellen,
dan zou dit ook kunnen lukken. Het gevaar bestaat dan wel dat je paardje lekker aan de begeleider
gat hangen Bloos , maar dat zou je dan later weer op kunnen lossen.
Veel succes in ieder geval!

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:50

Ik zou sowieso altijd met een hoofstel over straat gaan. Je weet nooit hoe je paard op iets geageerd... Zelfs al is je paard nog zo braaf en verkeersmak, het veiligst is met een hoofdstel.
Mijn paard lijkt op het begin altijd heel braaf maar dan opeens kan het helemaal omslaan, dan ben ik blij met mijn hoofdstel + hengstenkettinkje!

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:52

_Sammie_ schreef:
Ik vind dat je paard gewoon aan een halstertje moet luisteren, zo kan je het hem ook gewoon het beste leren. Als hij met een hoofdstel en hengstenketting gek gaat doen, wat ga je dan de volgende keer gebruiken? Hij moet toch gewoon respect voor je hebben. Het kan zelfs zo zijn, dat je paard gekker gaat doen met hoofdstel en hengstenketting, een paard is een vluchtdier, hij moet dus het idee hebben dat hij weg kan.
Mijn paard had nog nooit een auto gezien toen ik hem kreeg, ik ben toen elke dag een uur met hem door een woonwijk gaan wandelen, eerst was natuurlijk alles eng en spannend, maar hij is wel heel braaf aan de hand met alleen een halstertje.
(ik zou denk ik zelf zonder halster kunnen, gewoon aan zijn voorpluk, maar als hij dan gras ziet, is het zo zonde van de voorpluk Haha! )

Nogal gevaarlijk al zeg ik het zelf... Het is idd waar dat een paard een vluchtdier is, dus wat doet hij als ie schrikt?! Vluchten. En dan ben je nergens hoor met je halstertje...

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:19

Als je paard echt respect voor je hebt (wat toch de bedoeling is), zou je gewoon met een halstertje kunnen gaan wandelen. En als je paard echt wil vluchten, is een hoofdstel ook niet voldoende.

Noebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:13

Ik zou idd nog een ander braaf paard meenemen, dan zal hij al een stuk meer vertrouwen hebben. En verder gewoon een halstertje met misschien een longeerlijn.. mocht hij schrikken heb je net iets meer controle dan met een korte touw

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:58

Noebje schreef:
Ik zou idd nog een ander braaf paard meenemen, dan zal hij al een stuk meer vertrouwen hebben. En verder gewoon een halstertje met misschien een longeerlijn.. mocht hij schrikken heb je net iets meer controle dan met een korte touw

Dat vind ik ook een heel goed idee!!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:01

Ik zou het hoofdstel om doen, bitstukje aan het bit en de longeerlijn eraan.
Mocht ie er vandoor gaan, waar je natuurlijk niet vanuit gaat, heb je meer speling als aan een halstertouw van 2m.