Twijfel welk zadel mee op trektocht ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Twijfel welk zadel mee op trektocht ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 14:01

Hallo allemaal Doei!

Ik ga samen met nog een aantal bokkers in week 31 (28 juli t/m 1 augustus) op trektocht over de veluwe. Het word een tocht van 5 dagen.
Ik zit alleen heel erg te twijfelen welk zadel ik mee zou nemen. Clown

Ik heb de keus uit een Australian Stock zadel en een boomloos zadel (Cherokee van Barefoot)

Mijn overwegingen op een rijtje Knipoog

De Australian Stock:

Voordelen :

Zit als een luie stoel
Heeft veel ringen , dus makkelijk om de bepakking / zadeltassen te bevestigen
Brede stijgbeugels dus minder snel last van moeie voeten

Nadelen :

Het gewicht , deze zadels zijn nogal zwaar.
Zweetbladen zijn eigenlijk net te lang voor m'n benen

Het boomloze zadel :

Voordelen :

Zit ook heerlijk , zowel voor mij als voor m'n paard Knipoog
Licht van gewicht

Nadelen :

Bij het opstijgen verschuift hij nog iets , dus ik moet telkens vragen of iemand kan hangen.
Minder ringen voor het vast maken van de bepakking / zadeltassen.

Met welk zadel zouden jullie deze 5 dagen op pad gaan ?
We hebben wel onderdak adressen , dus tent / slaapzak o.i.d. hoeven niet mee Knipoog

moonfish13

Re: Twijfel welk zadel mee op trektocht ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:04

het boomloze zadel... licht zit lekker.
en met opstappen is dat maar even zo.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:08

zou ook voor de boomloos gaan dan...
niet vanwege het gewicht...mijn zadel incl bepakking gaat ook over de 25kilo...
maar als je de zweetbladen niet lekker vind rijden...krijg je na 5 dagen een regelrechte hekel aan je zadel..of je rijd je benen stuk...
en als je toch overnachtingen ed hebt..en niet heel erg veel bepakking nodig hebt..
ffkes iemand laten hangen of vanuit opstapje (boomstronk...bankje) opstappen...

veel plezier vast gewenst..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:11

Heeft de australian stock wel een boom en past hij goed? Dan zeker dat zadel nemen voor een trektocht. Bagage hangen aan een boomloos zadel is een behoorlijk risico, de kans dat je binnen die vijf dagen problemen krijgt met een Barefoot is nadrukkelijk aanwezig.
Als je besluit toch met de Barefoot te gaan, neem dan minder dan minimale bagage mee en let echt heel erg goed op de rug van je paard. Wees ook niet eigenwijs als je lichte irritatie op de rug ontdekt, stop dan gewoon met je trektocht. Drukplekken wil je toch liever voorkomen en lichte irritatie wordt bij een trektocht echt wel een drukking.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:13

Ik zou voor de australian stock gaan om dezelfde reden als Waratje al heeft aangehaald.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:16

Waratje schreef:
Heeft de australian stock wel een boom en past hij goed? Dan zeker dat zadel nemen voor een trektocht. Bagage hangen aan een boomloos zadel is een behoorlijk risico, de kans dat je binnen die vijf dagen problemen krijgt met een Barefoot is nadrukkelijk aanwezig.
Als je besluit toch met de Barefoot te gaan, neem dan minder dan minimale bagage mee en let echt heel erg goed op de rug van je paard. Wees ook niet eigenwijs als je lichte irritatie op de rug ontdekt, stop dan gewoon met je trektocht. Drukplekken wil je toch liever voorkomen en lichte irritatie wordt bij een trektocht echt wel een drukking.

wij hebben 10 dagen getrokken met bekapping, geen drukplekken of problemen

alleen een singelschuurplekje, maar daar kan het zadel niks aan doen Haha!

Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:23

Dankje Arabesk voor het plaatsen van een foto van hoe het dus echt niet moet. Als je je paard graag op langere termijn ook heel wilt houden, ga je niet op die manier je pauzes houden. Verdrietig
Daarbij, dat jouw paard het wel volhoud om 10 dagen te trekken met een boomloos zadel (welke hadden jullie ook weer?), betekent niet dat ieder paard dat kan. Ik ken ook iemand die na één dag de bagage niet meer op het paard kon hebben, die reed met een Torsion, met goede kwaliteit pad eronder en tassen die er speciaal voor waren bedoeld en had ook nog eens een flinke dosis trektochtervaring. Het risico is groot dat het niet goed gaat, dat laat inderdaad ruimte voor een (kleine) kans dat het wel goed gaat, maar om daar nou op te gaan gokken......
In ieder geval zou ik de gok niet nemen als ik een goed alternatief had.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 17-05-08 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:24

Ik zou ook voor de stock gaan, vanwege zadeltassen meeslepen, en het feit dat die brede stijgbeugels heeft (al zitten die toch ook aan boomloze zadels?) Lachen

Gewicht maakt niet uit, het zadel moet fijn passen en stabiel liggen, gezien je boomloze schuift zou ik die niet meenemen voor dergelijke afstanden als jullie van plan zijn Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:24

Waratje schreef:
Dankje Arabesk voor het plaatsen van een foto van hoe het dus echt niet moet. Als je je paard graag op langere termijn ook heel wilt houden, ga je niet op die manier je pauzes houden. Verdrietig

Joh denk je nou echt dat ik zo pauze hou Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:27

Arabesk schreef:
Waratje schreef:

Joh denk je nou echt dat ik zo pauze hou Clown

Je geeft zo een beeld aan mensen die nog niet weten hoe je trektochten rijdt, niet slim.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:29

Ja en op thee bekertjes bij de mac donalds moet je zetten dat het om HEET water gaat.

Kom zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:31

Het is misschien voor de TS leuker / gezelliger / handiger als we weer terug on-topic gaan ? Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:32

Tja, het wordt hier steeds amerikaanser. Op zo'n koffiepercolator staat tegenwoordig ook dat je hem niet onder water mag houden...... Tot ik dat las, was ik nog nooit op het idee gekomen Verward

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:36

Afbeelding

even wachten bij de supermarkt, baasjes moeten inkopen doen

Beide paarden waren bepakt en werden gereden met een barefoot Nevada, geen drukplekken of andere problemen.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 14:49

Bedankt voor de reacties tot nu toe !
Heb er veel aan ! Ja

bicci schreef:
maar als je de zweetbladen niet lekker vind rijden...krijg je na 5 dagen een regelrechte hekel aan je zadel..of je rijd je benen stuk...

Ze zitten opzich niet vervelend bij mijn benen hoor , stuk rijden tot nu toe nog geen last van gehad , maar ze zijn net iets te lang , waardoor je weer terug gaat naar je jeugd Clown
Toen ik een jaar of 6 was en ook net met mijn benen onder de zweetbladen uitkwam Tong uitsteken

Waratje schreef:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Haha! (heb er even een stukje vanaf gelaten Knipoog )
De Australian heeft inderdaad gewoon een boom en ligt ook goed op mijn paard Ja Snap helemaal wat je bedoeld met de drukverdeling t.o.v. de boomloze Ja

Maya schreef:
Ik zou ook voor de stock gaan, vanwege zadeltassen meeslepen, en het feit dat die brede stijgbeugels heeft (al zitten die toch ook aan boomloze zadels?) Lachen

Gewicht maakt niet uit, het zadel moet fijn passen en stabiel liggen, gezien je boomloze schuift zou ik die niet meenemen voor dergelijke afstanden als jullie van plan zijn Lachen

Ik heb het veelzijdigheids model ervan. Heb ik gekocht met de standaard beugelriemen voor mijn gewone beugels , omdat ik hem voornamelijk gebruik in de lessen op de manege Knipoog
De boomloze schuift alleen iets met opstijgen , tijdens het rijden ligt hij keurig op de plek en blijft daar ook Knipoog

Even ter verduidelijking ... ik heb dit model boomloos :

http://www.boomloosrijden.nl/cherokeeshop.htm

Zat over het gewicht te twijfelen omdat je vaak hoort , op trektochten zo min mogelijk gewocht mee nemen , en dan kom je aan met een zadel van weet ik het hoeveel kilo Knipoog

Neem aan dat de meeste hier de Australian wel kennen ?
En anders ook even daar een plaatje van Haha!

https://greenrivertack.com/catalog/imag ... 0031BR.jpg

En dan heb ik voor mijn verwende kontje er nog een schapenvacht overheen Clown
Laatst bijgewerkt door Shayla op 17-05-08 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:58

Toen ik op trektocht ging droeg mijn haflinger een westernzadel van 20 kg rond, bepakking van 20/25 kg en een ruiter van (destijds Bloos ) 80 kg. Had ze geen enkel probleem mee. Van belang is dat je een goedpassend zadel hebt, en het gewicht / bepakking _éxact_ gelijk verdeeld. Als de ene tas 1 kg zwaarder is merk je het al op langere afstanden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:01

Ik kan je niet adviseren betreffende je zadel. Chub rijdt al jaren met een Kentaur, ook de lange ritten en heb nog nooit een drukplekje gezien..

Ik kan je wel gerust stellen qua bepakking: we hebben vervoer voor de spullen, dus je hoeft alleen maar wat te eten en drinken voor jezelf, wat te snacken voor je paard en evt. een extra trui of regenjas mee te nemen. Volgens mij hebben wij geen kílo's bepakking..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:09

ik zou ook voor het stockzadel gaan Ja
ok, hij is wat zwaarder, maar als je het totale gewicht (ruiter + zadel + bagage) optelt, hoeveel procent scheelt dit dan?
imo is een goede verdeling van het gewicht het belangrijkste.
enkel als je zelf heel licht bent, zou ik boomloos overwegen.

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:15

Dat is helemaal ideaal! Wij hebben ook altijd iemand die met de camper met ons meerijdt. Dan spreken we halverwege de dag ergens af om gezellig te lunchen/pauzeren en op de eindbestemming. Ideaal als je niet zoveel mee hoeft te zeulen. Bloos

Je zou het andere zadel dan zelfs mee kunnen nemen. Mijn instructrice reed de ene dag met haar dressuurzadel en de andere weer met haar springzadel, omdat haar paard een hele gevoelige rug had. Als je moet kiezen zou ik in jouw geval ook voor de Australian Stock gaan, ivm met de drukverdeling die al eerder werd genoemd. In ieder geval heel veel plezier! Ja

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:20

Ohhh, als je bagagevervoer hebt, wordt het een stuk minder kritisch. Dan kun je gewoon kiezen voor het zadel dat jou en je paard het beste bevalt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:44

de BF, die is ook het meest fijne voor Sayla denk ik, en zij heeft 't meeste te verduren tijdens de rit.

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:22

ik zou het zadel kiezen wat voor jou en je paard het beste is, en ik denk dat het boomloze zadel is want die is lichter.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:33

Mariekee_ schreef:
ik zou het zadel kiezen wat voor jou en je paard het beste is, en ik denk dat het boomloze zadel is want die is lichter.

waarom zou een lichter zadel beter zijn voor je paard, leg dat eens uit?

mijn westernzadel weegt ong 15 kg en mijn vorige zadel op vorig paard 21 kg.
paarden hebben nooit last gehad van het gewicht omdat het zadel goed past en de druk goed verdeeld.

ben benieuwd naar jouw uitleg Knipoog

en TS neem het zadel waar jij het fijnst op kan zitten Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:21

Maya schreef:
Toen ik op trektocht ging droeg mijn haflinger een westernzadel van 20 kg rond, bepakking van 20/25 kg en een ruiter van (destijds Bloos ) 80 kg. Had ze geen enkel probleem mee. Van belang is dat je een goedpassend zadel hebt, en het gewicht / bepakking _éxact_ gelijk verdeeld. Als de ene tas 1 kg zwaarder is merk je het al op langere afstanden.

Ja het is bijzonder verstandig om vantevoren een pak-indeling te ontwerpen waarbij je telkens de tassen weegt op een weegschaal (zelf erop gaan staan mét tas en dan je eigen gewicht eraf trekken, omdat een personenweegschaal onder de tien kilo niet nauwkeurig genoeg kan wegen)

Schrijf die indeling op en stop alle spullen ook weer op die plek om het gewicht in balans te houden.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 21:47

Bedankt voor de reacties weer Haha!

We hebben inderdaad bagage vervoer , vandaar dat ik ook in de begin post gezet had dat tent / slaapzakken e.d. niet mee hoefde Knipoog

Denk dat ik gewoon een aantal buitenritten ga maken met de australian + bepakking , en met de boomloze + bepakking en dan maar kiezen Haha!