Vervolgvraag bodem trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casje

Vervolgvraag bodem trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 10:16

Wat kost een nieuwe bodem?
Zijn er alternatieve oplossingen die ook veilig zijn?

Majo_B

Re: Vervolgvraag bodem trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:33

Je kunt het bij een houten trailer zelf doen, mits je een handige vader hebt.. Vork Je moet er wel zeker van zijn dat het goed hout is en dat het goed gebeurd! Dat betaal je alleen de betonplex plaat. Je zou dan kunnen kijken naar de prijzen in bouwmarkten voor betonplex.

Casje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 11:25

Ik heb een handige vader dus als iemand wilt vertellen hoe je het zelf moet doen?

Groetjes

ik wil er een foto wegzetten maar het lukt niet.

Iemand?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-08 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:30

Multiplex plaat, watervast verlijmd, buitenkwaliteit (houdt 25mm aan voor de degelijkheid), op maat zagen, gaten boren, in de lak zetten alsof het een zeewaardig jacht betreft, erin leggen en klaar.
Gebruik RVS moeren en bouten en zoek even op berichten van Rob_H voor goede lakadviezen.
Rubber gietvloeren zijn voor in de showroom, niet voor dagelijks gebruik. Losse rubbermat voldoet het beste. Wel na gebruik van de vloer halen.

Casje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 13:20

Jeetje Ikke, hoe kom jij aan zoveel kennis?
Bedankt hoor!

En multiplex of betonplaten?

Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-08 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:51

Casje schreef:
En multiplex of betonplaten?

Haha!

Multiplex. Betonplex is uitstekend voor wanden, maar voor vloeren ligt de lat een stuk hoger; nog afgezien van het feit dat je geen 25mm betonplex kunt kopen.

Die kennis? Ach, trailertje bouwen doet je een hoop leren...........

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:48

Bij mijn oude Wesco, die ik opgeknapt heb moesten de wanden eruit voordat je bij de vloer kon. Dan wordt het een rotklus.

Bij een Westeria van een vriendin van ons, hoefde dat niet. Daar kostte dat € 250,- materiaal en een paar dagen werk (niet achterelkaar lak moest tussentijds drogen).

Eerst de oude bodem eruit halen (goed onthouden hoe deze gemonteerd zat) opmeten.
Multiplex bij een proffesionele houthandel gehaald en op maat laten zagen. Daarna passend gemaakt en in de lak gezet (2x) en daarna weer gemonteerd. Bij elkaar een dagje werk.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:13

Ik had eigenlijk een zelfde vraag en nu voor een groot deel antwoord alleen moet je perse de oude bodem er uit halen of kun je ook de nieuwe bodem er opleggen? Of id dit nu een hele stomme vraag Haha! ?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:18

oude bodem eruit, betonplex erin, daaroverheen plaat hechthout. Dan de heleboel laten polyesteren compleet met opstaand randje van ±10 cm. Alluminium trapbescherming tegen de wanden, over het polyesterrandje. Kitten bovenlangs de trapbescherming, en roestvrijstalen schroeven, moeren etc. gebruiken. Over de polyestervloer een rubbermat.
Wij hadden een rubber gietvloer maar dat is een hele slechte oplossing. Vandaar dat we nu het nu zo gedaan hebben.
En dat bevalt prima.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:24

hoi hoi,,

Ik kwam dit topic tegen, en heb ook een vraagje. kan je voor de wanden ook multiplex gebruiken?? En moet je die dan goed lakken ofzo???
Ik heb toevallig een opknap trailer staan en alleen de wanden moeten vervangen worden. En wat voor de klep dan?? Wat moet daarop??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:29

texelse schreef:
oude bodem eruit, betonplex erin, daaroverheen plaat hechthout. Dan de heleboel laten polyesteren compleet met opstaand randje van ±10 cm. Alluminium trapbescherming tegen de wanden, over het polyesterrandje. Kitten bovenlangs de trapbescherming, en roestvrijstalen schroeven, moeren etc. gebruiken. Over de polyestervloer een rubbermat.
Wij hadden een rubber gietvloer maar dat is een hele slechte oplossing. Vandaar dat we nu het nu zo gedaan hebben.
En dat bevalt prima.

Een plaat op een plaat is net zo'n ramp als een gietvloer. Wat polyester gaat doen zal blijken, maar het zou mijn keuze niet zijn.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:19

Kan wel, wanden van mulitplex, alleen heb je dan echt mega veel verfwerk en moet je nog beter opletten met schade/ tikken etc.
Voordeel van betonplex, verkrijgbaar in verschillende kleuren (zwart, groen, bruinig en grijs) heeft al een hardere laag waarop vuil en troep niet al te veel blijft hangen.

Je kunt ook van dat gelamineerde spul nemen, die platen hebben aan twee kanten een kunststof toplaag. Weet alleen niet wat die kosten.

Klep was bij mijn wesco ook gewoon 18mm betonplex. Bij mijn huidige hotra trailer is het ook 18mm

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:08

Ik wilde zowiezo aan de binnenkant van de trailer dus een laag van foam/ viberfill met daar over heen skai bevestigen, dat is voor mij een fijner gevoel staat wat zachter hihi..
Maar dan kan je toch aan de buitenkant een polyester laag bevestigen??

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:19

Yvon schreef:
Ik had eigenlijk een zelfde vraag en nu voor een groot deel antwoord alleen moet je perse de oude bodem er uit halen of kun je ook de nieuwe bodem er opleggen? Of id dit nu een hele stomme vraag Haha! ?
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

Het is wel zo verstandig de oude bodem in zijn geheel te verwijderen. Deze zal niet voor niets vervangen moeten worden. Als je de nieuwe bodem over de oude heen legt, zullen de slechte plekken in de oude bodem de nieuwe bodem snel aantasten en kun je er op rekenen dat die geen 2 jaar mee zal gaan. Zonde van het geld (en het eventuele werk, als je de bodemrevisie zelf uitvoert) dat je er aan spendeert.

Mocht het de bedoeling zijn de bodemrevisie uit te voeren om de trailer beter te kunnen verkopen, realiseer je dan wel dat je iemand anders, die er in vertrouwen goed geld voor betaalt, feitelijk een kat in de zak verkoopt en met jouw ellende opzadelt, als je de oude bodem er onder laat zitten. Is vorig jaar een stalgenootje van mij overkomen: 1200 euro betaald voor een 1½-paards Weijer met een zogenaamd nieuwe bodem en binnen een half jaar was ie rijp voor de sloop, de gaten vielen er in.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:09

Wij hebben een bodem gekocht waar een dubbele bodem inzat (deze hebben wij inmiddels vervangen). Naast dat de oude rotte plekken de nieuwe bodem aantasten, kun je ook niet goed zien in welke staat de onderbodem is. En de zijwanden zal ook vocht tussengaan zitten waardoor deze ook slechter worden. Dit was bij onze trailer ook het geval.

Wij hebben een plaat bij de dealer gehaald, Heja in Garderen. Deze kunnen je erg goed advies geven.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:22

Maar onze bodem is op zich nog in een goede staat. Paar kleine plekjes helemaal aan t eind bij de laadklep zijn wat slecht.
Mij lijkt het zowiezo logischer om de oude er uit te halen maar mijn vader vind van niet... Die wil dus de oude bodem laten zitten.Daar op een plaat van 10 mm multiplex leggen. Geimpregneerd (moeilijk woord Haha! ), heeft hij ook in zn boot liggen. Randen dicht kitten en klaar.
Ik heb gezegd dat wat ik onder andere hier lees is dat hij beter de oude bodem er uit kan halen...

En de trailer is voor eigen gebruik hoor wil m niet verkopen!

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:50

Als je het doet kun je het beter in een keer goed doen, anders kun je al redelijk snel weer opnieuw beginnen. En op een bodem bezuinigen vind ik persoonlijk geen goed plan. (bedoel er niet jou persoonlijk mee, maar zie dat in mijn omgeving nog wel eens gebeuren).

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 01:25

ikke schreef:
Multiplex plaat, watervast verlijmd, buitenkwaliteit (houdt 25mm aan voor de degelijkheid), op maat zagen, gaten boren, in de lak zetten alsof het een zeewaardig jacht betreft, erin leggen en klaar.
Gebruik RVS moeren en bouten en zoek even op berichten van Rob_H voor goede lakadviezen.
Rubber gietvloeren zijn voor in de showroom, niet voor dagelijks gebruik. Losse rubbermat voldoet het beste. Wel na gebruik van de vloer halen.

Daarom heb ik die van mij een rubberen gietvloer laten zetten omdat ik het zat om met die matten te gaan lopen slepen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:07

Yvon schreef:
Maar onze bodem is op zich nog in een goede staat. Paar kleine plekjes helemaal aan t eind bij de laadklep zijn wat slecht.
Mij lijkt het zowiezo logischer om de oude er uit te halen maar mijn vader vind van niet... Die wil dus de oude bodem laten zitten.Daar op een plaat van 10 mm multiplex leggen. Geimpregneerd (moeilijk woord Haha! ), heeft hij ook in zn boot liggen. Randen dicht kitten en klaar.
Ik heb gezegd dat wat ik onder andere hier lees is dat hij beter de oude bodem er uit kan halen...

En de trailer is voor eigen gebruik hoor wil m niet verkopen!

Dus jij wil gewoon elke twee jaar een nieuwe bodem in je trailer leggen.
10mm multiplex op een rotte onderbodem, daar trapt je paard zo doorheen. Laat jouw pa maar boten bouwen, daar heeft ie kennelijk meer verstand van dan van trailers.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:50

Nou je hoeft niet te gaan katten hoor. We hebben niet allemaal dat enorme verstand van trailers bouwen en daarom vraag ik het ook hier.
Maar het is me duidelijk, die bodem gaat eruit Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:17

Yvon schreef:
Nou je hoeft niet te gaan katten hoor. We hebben niet allemaal dat enorme verstand van trailers bouwen en daarom vraag ik het ook hier.
Maar het is me duidelijk, die bodem gaat eruit Haha!

Het was niet kattig bedoeld, maar gelukkig heb je de boodschap er wel uitgehaald.
Overigens zou ik die botenkennis van je pa wel even grondig raadplegen als het gaat om het lakken van die nieuwe bodemplaat! Doe alsof het een zeegaand jacht is.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:22

Ik zou zeker betonplex nemen aangezien dat ontworpen is tegen die omstandigheden. Multiplex trekt zo krom als het nat wordt en na een tijd is het helemaal verrot.
Of je moet Okume nemen, maar zou goed kunnen dat betonplex dan goedkoper is. Lachen

En zeker je oude plaat eruit halen. Hoe wou je de nieuwe anders netjes vastzetten? Ik weet niet hoor, maar neem aan dat je die trailer regelmatig schoonspuit en met 2 lagen op elkaar kan het niet anders dat de onsterste op den duur wegrot.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:27

Stoeptegel schreef:
Multiplex trekt zo krom als het nat wordt en na een tijd is het helemaal verrot.

Vandaar ikke's advies om watervast verlijmde buitenkwaliteit multiplex te nemen en de plaat heel goed, incl. de randen en de boorgaten waar de schroeven doorheen gaan, in de lak te zetten. Zoals je ook in één van zijn posts kunt lezen, is betonplex niet in de juiste dikte (25mm) verkrijgbaar (max 22 mm?? ikke?). En als je daarvan 2 platen op elkaar gaat leggen kan daar ook weer vocht tussen komen, met alle gevolgen van dien want daar is zelfs betonplex op de lange duur niet tegen bestand.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:31

Ja Okume heet dat toch?

2 platen op elkaar is niet zon goed idee inderdaad. Maar bedenk me net dat een paar door 18mm misschien wel heen trapt Nagelbijten / Gniffelen Ik begreep daarom eerst niet waarom je het over 25mm had.
Ligt dat ook niet een beetje aan de constructie van de trailer onder de bodemplaat?

Anders uitwijken naar staalplaat, ligt ie ook wat stabieler op de weg Clown

Edit, weet je trouwens heel zeker dat betonplex er niet in 25mm is? Ik weet vrijwel zeker dat ik vorige week 25mm zag liggen toen ik een bodem voor mn surftrailer ging halen.
Bij een groothandel moeten ze dat wel hebben.
Laatst bijgewerkt door Stoeptegel op 22-05-08 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:33

Wat is er mis met een rubberen gietvloer?
Wij hebben er één gekocht met een gietvloer,kan er zo gauw geen probleem aan vinden.