Pijn in knieen na het rijden..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patatjemet

Pijn in knieen na het rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 15:09

Hallo,

Sinds kort heb ik last van mijn knieen na het rijden, nouja het is eigenlijk niet echt mijn knieen, precies daaronder. Het is altijd als ik afstap, of aan het uitstappen ben... ik rijd niet anders dan anders. Wel heb ik sinds ongeveer 3 á 4 maanden nieuwe rijlaarzen. Van Lipica. Dat zijn op maat gemaakte leren laarzen. Het is heel fijn leer. Heel soepel. Ze zijn wel te lang voor het goede(kan er niet mee bukken, dan steken ze in me knieholtes) maar misschien dat het nog inzakt. (Of is dat normaal Bloos ?)
De pijn voelt alsnof er een bot is verdraaid....
Het gaat wel na een tijd weg, maar het is heel vervelend omdat ik zowat niet kan lopen.

Iemand hier ook last van? Of een tip?

lovey_ou

Re: Pijn in knieen na het rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:48

niet afstappen? Vork
haha nee maar misschien zy ze iets te krap bij je kuiiten?

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:13

Ik heb ook pijn in mijn knieeen als ik veel rij. Weet niet waar het vandaan komt, mijn beugels zijn niet te kort en ik heb het als ik met chaps rij en als ik met leren laarzen rij....
Maar ik heb altijd veel last van mijn knieeen gehad.

Florientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:52

Ik heb precies hetzelfde probleem! Heb in de meivakantie veel paardgereden, en iedere keer als ik dan aan het uitstappen was, had ik vreselijk veel last van m'n knieeen. Bij mij lag het toch duidelijk aan overbelasting, want nu heb ik er geen last meer van Lachen

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:53

Misschien komt omdat je een verkeerde beweging maakt bij op/afstappen?

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:31

Ken het gevoel denk ik wel heb ook veel last gehad van zere knieen helemaal als ik wat vaker reed.
Bij mij lag het denk ik voor een gedeelte aan de rijstijl.. op de een of andere manier draaide ik volgens mij steeds met lichtrijden mijn knieen een kant op die ze eigenlijk liever niet op wilden. Tegenwoordig zit ik daarom ook liever door.
Weet niet wat jij het meeste doet?
In elk geval sterkte ermee

Sanne_Kool

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:32

Ik heb dat ook welleens gehad.
Maar dat kwam bij mij doordat ik met te korte beugels had gereden

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:37

Ik heb het ook, vooral als ik veel en lang gestapt heb.
De eerste keer merkte ik het vorig jaar, ik ging op trektocht en dan reden we toch zo'n 4 á 5 uur per dag. Als ik er dan af kwam, verging ik ook van de pijn net onder mn knieen, net alsof je je benen niet zo goed meer kan buigen, heel stijf.
Laatst had ik het weer, ik had een rustig ritje gemaakt van dik een uur en ik had weer last van mn knieen.
Ook ik heb het én met chaps én met leren laarzen..
Geen idee waar het van komt, mn beugels zijn echt lang genoeg (western zadel en dressuurzadel) Misschien van het te lang in een zelfde houding zitten.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:38

ik kan nauwelijks meer rijden door pijn in me knieën door te lange kniebanden, iets met me meniscus en een vergroeisel aan mijn bovenbeenbot dat het kraakbeen aan mijn knieschijf aan het weg schuren is.
Dus als ik jouw was zou ik toch even langs de huisartsgaan voor een verwijzing naar de fysio. Het kan niks zijn, maar het kan ook iets zijn waar je wel ff voor op moet passen.

Succes!!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:39

Als ik lange ritten maak heb ik het ook en gebruik dan altijd een knieband, dat verstevigd.

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:03

idd een knieband heb ik ook gebruikt werkt ook goed:)

Florientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:01

het zou goed kunnen dat het aan de laarzen ligt. voor hetzelfde geld duwen ze tegen een zenuw aan ofzo.

tinewien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:07

heb ik ook wel eens last van na een hele dag op paard ofzo.. maar miss je beugels te kort?? en het kan ook aan je laarzen liggen, dat ze net iets te hoog zijn.. heb ik ook wel eens gehad..

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:56

Ik heb HMS en daardoor last van al mijn gewrichten. Met het rijden had ik altijd enorm veel last van mijn enkels en knieen. Heb nu beugels met schakels erin, die dus wat meeveren. Ik ben er enorm blij mee want ik kan nu weer enigszins normaal rijden met veel minder pijn. Misschien dat je die beugels eens kunt proberen. Maar ik zou voor de zekerheid ook even langs de huisarts of fysio gaan. Je kunt ook gewoon rechtstreeks naar de fysio, heb je geen verwijzing voor nodig en mijn ervaring is dat ze daar meer van gewrichten weet als de huisarts. Je krijgt bij de fysio ook eerst een uitgebreid onderzoek voordat ze uberhaupt iets gaan doen. Als het niets is zul je dat dan ook meteen horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:03

Probeer uit te stappen met je voeten uit de beugels. Dan zitten je benen niet meer in een gedwongen houding en kan je ze even laten 'bungelen' voor de ontspanning. Sinds dat ik dat doe helpt het al een stuk beter.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:08

Ik heb het als ik een erg lange rit heb gemaakt. Ik rijd altijd met chaps, dus aan laarzen ligt het bij mij niet. Ik heb echt het idee dat het komt doordat ik te lang in dezelfde houding zit.
Ik doe dus tussendoor als ik een stukje aan het stappen ben, gewoon mn voeten uit de beugels en beweeg even lekker mn benen. Dan heb ik nergens last van Haha!

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:50

Ik heb het als ik teveel stap. Komt vast door mijn leeftijd want vroeger had ik nergens last van. Idd af en toe je beugels uit doen helpt ook.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:52

Heee!
Ik herken je probleem, heb dit ook gehad. Een bezoekje aan de fysio zou geen kwaad kunnen! Ik ben daarvan enorm opgeknapt Haha!

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:54

Ik ben dus niet de enige die na een lange rit haar knietjes aardig voelt! Voelt wat pijnlijk en stijf, maar is na een half uurtje of zo weer weg!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:55

ik heb zeker een tip..

Heb in mijn knieen te weinig kraakbeen dus chronisch pijn. Nu heb ik die sprenger beugels. Die veren mee, ze ontlasten echt je knien. Heb der bijna geen last meer van, tenzij ik veel rij op een dag.

patatjemet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 12:14

Bedankt voor de reacties en tips!

Miss_Montana schreef:
Probeer uit te stappen met je voeten uit de beugels. Dan zitten je benen niet meer in een gedwongen houding en kan je ze even laten 'bungelen' voor de ontspanning. Sinds dat ik dat doe helpt het al een stuk beter.

Dit heb ik nu geprobeerd, uitstappen zonder beugels en het heeft geholpen!

Sussie85; Als het aan blijft houden, ga ik zeker even langs de huisarts. En desnoods die beugels proberen. Bedankt voor je lange reactie.

Tinewien1: Mijn beugels zijn niet te kort, meer te lang, maar zeker niet te kort..

Nicx: Het zou heel goed kunnen dat ik in een verkeerde houding rijd met mijn knieen/benen. Als ik ook zonder rijbroek/laarzen rijd(komt nooit voor maar even uitstappen b.v) dan is de binnenkant van me linkerknie ook kapot. Me rechterknie niet. Dus het kan heel goed daar aan liggen.
Ik zit trouwens haast nooit door, omdat ik dat op mijn paard niet kan, hij zit voor geen meter. Dus ik rijd het liefste licht. Ik kan het proberen(goede oefenening voor in de L alvast)
Bedankt.

Renee_: Ik stap niet raar op dus denk niet dat het daar aan ligt...

Het zou inderdaad ook goed aan mijn laarzen kunnen liggen, binnenkort krijg ik nieuwe laarzen. Nepleren van Saxon. Deze zijn een stuk korter.. misschien krijg ik er minder last van. Maar zoals ik hoor, denk ik dat het een beetje overbelasting is.

Bedankt voor de reacties allemaal! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:28

Ik had ook altijd last van m'n knieen en enkels. Ik heb toen GPG beugels gekocht. Super beugels. Had nergens meer last van. Wat ik nog wel is deed was ff m'n knieen en enkels insmeren met wat warms voor het rijden, dat doet ook wonderen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:38

Ik heb hetzelfde (maar dan ook bij lopen enz) doordat ik artrose aan mijn knieen heb (soort van tekort aan kraakbeen). Heb het vnl als ik te korte beugels heb of ga springen..

Denk dat het bij jou gewoon overbelasting is! Voor de zekerheid kun je even langs de dokter gaan, maar meestal kunnen ze er toch niks aan doen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:41

Ik heb zelf last van mn knie vanwege een kapotte kruisband en had dus ook echt problemen met rijden. Heb GPG beugels aangeschaft en dit scheelt echt veel in de pijn!! Zit een soort schokbrekend mechanisme in en dit vangt echt veel op. Wel erg wennen want ze veren mee naar beneden maar ik was er na 2 a 3 keer rijden aan gewend.
Als je overige oorzaken hebt uitgesloten (fysio is idd misschien een goed plan, kan iig geen kwaad!) en het waarschijnlijk toch overbelasting is zou je deze kunnen overwegen. Je kunt ze namelijk ook een maand op proef nemen voor 25 euro. Succes!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:44

ik heb wel eens last van me knieen als ik een heletijd bezig ben geweest met me tenen naar binnen proberen te houden.. heel raar maar ik draai dus verkeerd ofzo..