Zijn er paarden die 100% betrouwbaar zijn? (n.a.v. advertent

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Zijn er paarden die 100% betrouwbaar zijn? (n.a.v. advertent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 11:17

Hoi,

gister heb ik een enorm charmante duikvlucht gemaakt van een ruin waar ik prima mee klikte, alles oogde ontspannen en ineens sloeg hij zonder pardon op hol. Aangezien ik hem niet om kreeg via een bakstuk, stak hij zijn kop naar benee en daar vloog ik. Clown

Uiteraard komen er vragen achteraf; waarom is het gebeurd? opmerkingen: Dit doet hij anders nooit blabla..

Vaak lees ik advertenties waarin staat:
Te koop, paard, 100% verkeersmak en betrouwbaar.

Ik geloof hier per definitie niet in omdat we met een vluchtdier te maken hebben, zij zintuigelijk veel sterker ontwikkeld zijn en daardoor vlugger op prikkels reageren.

Uiteraard zullen er anderen anders over denken. Knipoog
Wat denken jullie?

Joto

Re: Zijn er paarden die 100% betrouwbaar zijn? (n.a.v. advertent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:19

Nee tuurlijk is een paard nooit 100% betrouwbaar, maar dat is geen enkel dier of mens.. 99% kan wel, mijn merrie was ook bomproof, tot ze schrok van een vogel.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:23

Betrouwbaar is er denk ik in verschillende gradaties, net als het nivo van ruiters.

Betere omschrijving vind ik dan bijvoorbeeld ook; cool, geen heethoofd, druk, bouwt veel spanning op maar niet gemeen ofzo, dat zegt net even wat meer dan betrouwbaar.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 11:23

Dan denken wji hetzelfde maar ik denk dat er veel mensen dromen hebben hoor, in Pennyland, vind het eigenlijk ook ongehoord dat eht zo maar kan worden neergezet in een advertentie.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:24

100 % bestaat niet... het is en blijft altijd een dier!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:26

Ik geloof niet dat er paarden zijn die 100% betrouwbaar zijn, omdat het dieren zijn. Als er iets "engs" zou gebeuren is de kans er groot dat een paard vlucht, omdat het simpel weg een vluchtdier is, dat is zijn instinct.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 11:27

Oke, marijkuh, dat denk ik ook, maar als iemand nu al 10 jaar zijn beste maatje heeft en er geneurt nooit iets, zou die dan hetzelfde denken over zijn dier?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:29

100% betrouwbaar zijn ze nooit
Vaak vergeten mensen dat er daardoor gebeuren er vaak ongelukken.
Ik zeg ook altijd tegen mensen die mijn pony willen aaien dat ze kan bijten ookal heeft ze het nog nooit gedaan.
Net als mensen die er vlak achterlangs lopen als ze vast staat, ze kan altijd schikken en bv trappen of gaan hangen.

Nee 100% zal niet gebeuren dus altijd blijven opletten Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:30

Paard kan natuurlijk anders reageren op een andere berijder. Ook al heeft het paard nog nooit wat gedaan bij de eigenaar/berijder. Sommige paarden kunnen erg veranderen als er een ander op gaat zitten. (heb ervaring, heb er zelf eentje die niet gereden wil worden door een ander, maar ik kan er mee 'lezen en schrijven")

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:30

nou soms zie je op manege's wel van die langzame sjokpony's waarvan je je echt niet kan voorstellen dat die ooit zouden schrikken of bokken.
maar aangezien het een dier is weet je het toch maar nooit.
100% betrouwbaar is voor mij, een heel eerlijk en rustig, ervaren paard.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:31

detour schreef:
Oke, marijkuh, dat denk ik ook, maar als iemand nu al 10 jaar zijn beste maatje heeft en er geneurt nooit iets, zou die dan hetzelfde denken over zijn dier?

Da's gewoon geluk Haha! Morgen schrikt die van een haas bij wijze van spreke en hap je in het zand. Natuurlijk heeft het allemaal ook wel iets met vertrouwen te maken.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:32

100% betrouwbaar bestaat idd niet, het zijn en blijven toch vluchtdieren.
Ik heb mijn paard vorige week verkocht, hij is 100% verkeersmak en kijkt verder nergens van op, maar heb er wel bij gezegd, dat hij nog wel is onder het zadel kan schrikken van opvliegende eenden.
Hij heeft bij mij nog nooit een stap verkeerd gezet, hij is wel is geschrokken ofzo, maar hij is er nog nooit vandoor gegaan.

Ik vind ook dat je eerlijk moet zijn in de advertentie, als er kijkers komen, dan weten ze in ieder geval waar ze naar komen kijken en wat ze er een klein beetje van kunnen verwachten.

Mijn vorige paard ( die ik onlangs verkocht heb) heeft ataxie, ik heb alle info die ik van hem had en die de da mij heeft meegeven in de advertentie verwerkt,.

Sommige mensen zijn niet zo eerlijk als ze een paard verkopen, en in mijn geval was dat ook zo en daar kwam ik pas 7 maanden later achter ( ben bedonderd bij de koop van mijn vorige paard), ik vind zelf dat je eerlijk moet zijn, niet alleen voor het betreffende paard wat je verkoopt, maar ook naar de kopers toe, dat bespaard je een hoop ellende en verdriet, en daarbij niemand wil bedonderd worden, jij ook niet, dus waarom een ander wel bedonderen..?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:33

mijn paard had tot voor kort ook nog nooit gebokt onder het zadel... maar pas voelde ik er toch echt 1 Clown beest heeft in 7 jaar nog geen 1 keer gebokt zelfs niet met beleren en nu kwam het er wel uit! had ik ook nooit verwacht...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 11:35

Zammie schreef:
Paard kan natuurlijk anders reageren op een andere berijder. Ook al heeft het paard nog nooit wat gedaan bij de eigenaar/berijder. Sommige paarden kunnen erg veranderen als er een ander op gaat zitten. (heb ervaring, heb er zelf eentje die niet gereden wil worden door een ander, maar ik kan er mee 'lezen en schrijven")

Toch denk ik dat het nog steeds geen garantie is, hoor! Knipoog

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:37

100% verkeersmak..dat vind ik eigenlijk net zoiets als 100% betrouwbaar.

Ook daar geloof ik niet in. Er kunnen altijd situaties ontstaan waarbij er een overload aan prikkels komen en er toch een onverwacht 'paniek' reactie kan ontstaan. Bijv een stoet met motors, zo'n groep van een stuk of 20 en dan een vrachtwagen met een klapperend zeil die langs rijdt. Kan ineens toch teveel zijn, al is er apart niks aan de hand.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:40

ik denk dat het juist véél met vertrouwen te maken heeft.
en verder met karakter en inteligentie, en misschien leeftijd.

ik heb eerder jonge pony hengstjes/ruintjes gehad, één van veulen af, en één vanaf jaarling af, en durf van beide pony's te beweren dat ze bij mij echt 99% betrouwbaar waren.
bij andere mensen waren ze dat niet altijd.
heb er nooit moeite mee gehad, als ik iets van ze vroeg of ze moesten verweid worden ofzo, niks aan de hand, als ik ergens langs durfte was het oké en liepen ze simpelweg mee, en halster, alle dingen, nooit wat aan de hand.
behalve dan als er echt iets heeel aparts was, zoals Jibbel zegt, dan was het even dribbelen of iets, maar nooit vluchten. (eerder dichter bij me lopen)

hoorde van de jaarling later wel dat hij OHZ (toen ruim 3 natuurlijk) bij nieuwe eigenaar zijn truckjes wel had Tong uitsteken

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:42

Jibbel schreef:
100% verkeersmak..dat vind ik eigenlijk net zoiets als 100% betrouwbaar.

Ook daar geloof ik niet in. Er kunnen altijd situaties ontstaan waarbij er een overload aan prikkels komen en er toch een onverwacht 'paniek' reactie kan ontstaan. Bijv een stoet met motors, zo'n groep van een stuk of 20 en dan een vrachtwagen met een klapperend zeil die langs rijdt. Kan ineens toch teveel zijn, al is er apart niks aan de hand.

Ja ergens heb je hier wel gelijk in, al moet ik zeggen dat ik bepaalde dingen in het verkeer wel uit de weg ging ( grote vracghtauto's en tractors) niet omdat hij er angst voor had, maar ik.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 11:42

Tuurlijk heeft vertrouwen een heel belangrijke rol. Maar dan denk ik nog dat een paard een paard blijft wat volgens zjin gedragscodes fungeert en in paniek (adrenaline) zelfs met zijn beste rijmaatje aan de haal gaat of iets anders doet. Ze zijn toch individuen die onafhankelijk van ons functioneren.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:44

Ik geloof ook niet in 100% verkeersmak/betrouwbaar. Net als bij mensen kan het voor een paard ineens te veel zijn. Links rennende shetlanders, recht een tractor van voren een moter en vanachter rennende kinderen als dit de hele rit zo is kun je mij niet wijs maken dat hoe braaf een paard ook is hier niet op reageerd. Mijn paard is overigens nogal onbetrouwbaar, de ene dag is kan ik lezen en schrijven met der en de andere dag is alles en dan ook echt alles eng. Zou zelf nooit een advertentie aanmaken met iets van procenten er in. Je kunt er beter een eerlijk verhaal neer zetten met hoe het paard reageerd op bepaalde dingen dan met procenten gaan werken.

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:52

Ik kan van mijn pony zeggen dat hij 100 % verkeersmak is. Ik heb hem bijna 9 jaar en hij is zelf 25. Ik rij elke dag langs een drukke weg, met lange teugels... Hij luistert al als ik iets fluister zo erg let hij op mij. Zomers met al die motoren erlangs en er komen 8 vrachtwagens per uur langs ons huis... Ik geef kinderen les op hem en ik heb met hem het vaandel gedragen op de nederlandse kampioenschappen... Hij stond te slapen terwijl de ere ronde vertrok! Ja, ik vind mijne 100 % betrouwbaar!

Natuurlijk snap ik jullie reacties ook, ik ben geen 'penny' want ik ben nuchter genoeg. Mijn paard is ook zeer mak langs de weg maar als ik er niet aan rij en gewoon ga zitten zoals op mijn pony dan ga ik ook zigzaggend. Maar als ze met haar aandacht bij mij is, LIJKT ze wel 100 % verkeersmak... Het ligt ook aan de manier waarop je je paard rijd en hoe je naar de situaties van het verkeer kijkt.

Het komt erop neer dat ervaring van de ruiter, en de ervaringen van het paard erg van belang zijn!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:54

geen enkel paard is 100% verkeersmak of bomproof. Ik lees weleens de advertentie's op bijv. martplaats. Als je dan de eisen leest van sommige mensen waaraan hun paard zou moeten voldoen dan kunnen ze beter een hobbelpaard kopen Haha! . Mijn paard kan ik overal rijden maar nee hij is niet 100% bomproof en heeft zo zijn kuren en streken. Maar daar zijn het paarden voor toch en dat moeten ze ook wel kunnen blijven. Geen geoliede robotten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 11:55

Vind je ook geen penny hoor, helemaal niet zelfs. Knipoog maar zoals je het suggereert (dat bedoel ik dus ook) lijkt het alsof het afhankelijk van de ruiter of baas is, en dat vind ik dus niet. het is een onafhankelijk wezen die op eigen wijze functioneert. daarom denk ik dat zelfs jouw dier aan de kletter kan gaan of schrikken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:56

detour schreef:
Zammie schreef:

Toch denk ik dat het nog steeds geen garantie is, hoor! Knipoog

Tuurlijk niet, ben niet een penny die net is begonnen met rijden, maar heb al vaker meegemaakt dat een paard 180 graden veranderd met een ander op z'n rug.... Kan al een andere manier van zitten komen hoor!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:57

student schreef:
Ik kan van mijn pony zeggen dat hij 100 % verkeersmak is. Ik heb hem bijna 9 jaar en hij is zelf 25. Ik rij elke dag langs een drukke weg, met lange teugels... Hij luistert al als ik iets fluister zo erg let hij op mij. Zomers met al die motoren erlangs en er komen 8 vrachtwagens per uur langs ons huis... Ik geef kinderen les op hem en ik heb met hem het vaandel gedragen op de nederlandse kampioenschappen... Hij stond te slapen terwijl de ere ronde vertrok! Ja, ik vind mijne 100 % betrouwbaar!

Natuurlijk snap ik jullie reacties ook, ik ben geen 'penny' want ik ben nuchter genoeg. Mijn paard is ook zeer mak langs de weg maar als ik er niet aan rij en gewoon ga zitten zoals op mijn pony dan ga ik ook zigzaggend. Maar als ze met haar aandacht bij mij is, LIJKT ze wel 100 % verkeersmak... Het ligt ook aan de manier waarop je je paard rijd en hoe je naar de situaties van het verkeer kijkt.

Het komt erop neer dat ervaring van de ruiter, en de ervaringen van het paard erg van belang zijn!

Als ie dus 100% verkeersmak zou zijn mag dat dan niet uitmaken. Er blijft bij elk paard dus altijd een stukje over wat niet altijd bomproof is. Onverwachte situtaie's kan je nooit helemaal uitsluiten en dan blijven het toch echt vluchtdieren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 11:59

het zijn idd factoren die bepalen maar ik denk niet at dit cruciaal is, een paard is een onafhankelijk wezen wat op eigen wijze denkt en functioneert. We kunnen het nooit volledig controleren.