Paard plast elke keer bij het uit de wei halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shir_1711

Paard plast elke keer bij het uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 12:33

Nou de titel zegt het al. Clown

Als ik mijn paard uit het land ga halen,moet hij elke keer weer plassen. Gister zag hij me aan komen lopen en toen ging die weer. Iemand enig idee waarom hij dit doet? Dominantie of iets anders?

Jennyxx

Re: Paard plast elke keer bij het uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:39

Volgens mij is hij gewoon slim Haha!

Eergisteren had ik een buitenrit gemaakt met mijn merrie. Normaal poept en plast ze nooit onder het rijden. Nu had ze zo'n hoge nood dat ze het op de straat deed Ach gut Gisteren haalde ik haar uit de wei en toen ging ze voor zekerheid eerst plassen Tong uitsteken

Mijn vorige paardje (en andere paarden op stal) poepte altijd eerst als je hem uit de wei ging halen. Denk toch dat ze weten dat als ze van de wei gaan even minder makkelijk kunnen poepen en plassen.

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 12:43

Slim is tie zeker! Haha!

mhh zou kunnen, maar meestal gaat hij vanuit het land gelijk naar stal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:44

Die van mij doet het ook bijna elke keer als ik kom voeren. Eerst even snel plassen. Ik denk niet dat het iets met dominantie te maken heeft.

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 18:02

mysticTinker: Die van jou heeft dus dezelfde gewoonte!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:13

Mijn paard poept standaard als ik haar uit de wei haal, geen idee waarom.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:15

Dat is even alles legen voor je komt, gewoon slim Haha!

Paard van mijn vriendin doet het ook, enorm grappig *LOL*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:13

Die van mij gaat 99 van de 100 keer eerst even uitgebereid staan piesen , met van die oortjes erop van : Doei! HOI !!! Party!! Ik kom er aan hoor !!!!! *klater-klater*

Is gewoon slim , als je baasje komt nog even snel plassen , dan ben je dat vast kwijt want je weet nooit wat er precies komen gaat.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:49

Beter in de wei als op stal, die van mij wachten totdat ze op stal zijn en gaan dan uitgebreid staan piesen Clown

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:12

ja die van mij wacht tot hij op stal staat en ik bijna wil opzadelen dan gaat hij staan draaien en dan gaat hij poepen en piesen ik vind het niet zo handig sta ik lekker te soppen in zijn stal

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 09:31

Haha hij is dus niet de enige! Zie het andere echt nooit doen!

pmarena: Ja die van mij staat er ook zo vrolijk bij te kijken Haha!

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:52

Mijne doet het ook vaan standaard. Volgens mij is het een goed ontspannen teken... dacht dat ooit al eens gehoord te hebben.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:13

Hier doen ze het alle vier zodra ik bij de wei aankom. Soms lopen ze even snel de stal voorbij om zich te melden maar dan toch echt eerst even plassen.

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 19:00

Ontspannen is hij zeker, moet hem altijd zowat het land uit dragen!

Blijf het toch een vreemde gewoonte vinden! Haha! , maar nu weet ik dat het geen dominantie is!

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:01

Die van mij doet het of na het rijden of als ze hoort dat ze te eten krijgt. Het is zo'n doos, vind het iedere keer wel erg grappig Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:03

Als ik Garinka in de stal zet uit de wei of na het rijden, gaat ze plassen, de muts. Cindy doet het als ik haat uit de stal wil halen om buiten te zetten

ANDERS DOEN JULLIE DAT BUITEN! *zucht*

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:15

eerder deed larony het nooit, maar nou gaat ze steevast eerst plassen voor ze op stal gaat of iets anders. Precies in het zelfde hoekje. En daarna komt ze er hard aan gegalopeerd! Tong uitsteken

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:18

haha, ook mijn pony doet het standaard als ik eraan kom. En hij gaat altijd op een plekje staan zodat ik kan zien dat hij nog even aan het plassen is (stel je toch voor dat ik hem zomaar zou vergeten zeg Knipoog ) ik denk inderdaad dat hij het doet omdat hij niet weet of er nog iets komen gaat, waardoor hij een tijdje niet kan plassen.
* hij plast trouwens alleen thuis en als het ECHT moet op wedstrijd maar dan wel ergens achteraf en niet midden waar iedereen bij is (het liefst zou hij willen dat ik een wc-hokje voor hem meenam volgens mij Haha! )

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:19

Het eerste wat Jive doet als hij in de bak staat is poepen.
Mijn shetlanders plassen altijd eerst als ze de wei inkomen. Scheelt wel want dan hoef ik meteen minder in de stal schoon te maken. Zijn die beestjes misschien toch wel zo slim. Knipoog

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:04

Hmmm... Ik weet niet precies hoe het paarden zit, maar bij honden zouden we dit bv toe kunnen schrijven aan overspronggedrag; het dier bevindt zich in een (interne) conflictsituatie. Dit betekend in geval van een paard dat er 2 dingen zijn die hij wil:

1) in de wei blijven staan
2) naar het baasje toe komen

Hierdoor zijn er 2 gedragssystemen geactiveerd. Omdat het paard niet kan kiezen, kiest hij voor een gedrag uit een ander systeem: plassen (of gapen, rollen etc.).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand mij kan bevestigen dat dit gedrag ook bij paarden voorkomt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:15

Jose22 schreef:
Hmmm... Ik weet niet precies hoe het paarden zit, maar bij honden zouden we dit bv toe kunnen schrijven aan overspronggedrag; het dier bevindt zich in een (interne) conflictsituatie. Dit betekend in geval van een paard dat er 2 dingen zijn die hij wil:

1) in de wei blijven staan
2) naar het baasje toe komen

Hierdoor zijn er 2 gedragssystemen geactiveerd. Omdat het paard niet kan kiezen, kiest hij voor een gedrag uit een ander systeem: plassen (of gapen, rollen etc.).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand mij kan bevestigen dat dit gedrag ook bij paarden voorkomt.

Dit was precies wat ik uit wilde leggen. Overspronggedrag komt ook bij paarden voor en wat de TS beschrijft is daar een uitgesproken voorbeeld van. Eén van mijn paarden doet het ook. Paard weet dat het naar mij moet luisteren als ik haar benader en dus uit de wei wil halen, maar wil het liefste weglopen en in de wei blijven...dus gaat ze plassen. Een enkele keer ook wel een poepen....
Overspronggedrag komt bij heel veel dieren voor. Ook bij mensen trouwens...grappig genoeg.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:27

Bij de meeste dieren had ik het inderdaad ook al ervaren (zelfs knaagdieren! Haha!).

Als je je verdiept in dierengedrag zie je héél veel terug bij mensen. Ik heb het alleen geleerd tijdens een paardloze periode en heb er tot nu toe nog niet op gelet bij de paarden.

Maar goed, overspronggedrag dus. Wil je het voorkomen, zorg dan dat jij aantrekkelijker bent dan de wei Tong uitsteken

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:30

Die van mij doet het ook heel vaak. Ik wist niet dat het oversprongsgedrag was. Maar het zou idd wel logish zijn. Zou zo ook niet een andere reden weten Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:46

Het kan inderdaad oversprong gedrag zijn. Een paard in een vreemde omgeving gaat ook vaak poepen, gaapen en rollen en dergelijke.

Maar ik denk dat het hier in de meeste gevallen geen oversprong gedrag is! De paarden bij ons op stal komen in ieder geval heel graag de wei af, omdat ze dan eten krijgen. Die hebben helemaal geen innerlijk conflict, nee eten gaat voor, maar wel snel eerst even poepen Haha!

De meeste mensen uit dit topic schreven ook dat hun paard juist ontspannen is. Sommigen zullen het misschien als oversprong gedrag doen, maar ik blijf er bij dat de meeste gewoon slim zijn en de boel lozen voordat het even niet meer kan Tong uitsteken

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:54

Pffffff, ik denk dat een paard 'gewoon' moet plassen, meer niet! Waarschijnlijk herinner jij je paard aan z,n volle blaas als je er aankomt en weet dat hij/zij naar stal gaat?

Mijn eerste ruin zette ik standaard éérst op z,n stal als ik 'm uit het land haalde, hij pieste het liefst in z,n stalletje en ik ga niet graag aan het werk met een paard met een volle blaas!

Voor m,n merrie geldt hetzelfde, eerst lekker op stal om te plassen en dan evt. aan de slag.

Ontelbare keren heb ik gezien dat mensen meteen hun paard gaan borstelen en opzadelen nadat ze het van het land zijn gehaald en dan zeggen; "Hij/zij loopt niet lekker"... Joh... Zelf weleens hard gelopen met een volle blaas?