Halster om of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueBuu

Halster om of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 12:32

Ik heb mijn paarden niet graag een halster om, wegens verschillende redenen. Als ik ze ophaal uit de wei komen ze prima bij me of blijven in ieder geval staan, zodat ik het halster dan omdoe. Ik doe het gelijk weer af als ik ze in de wei terug breng of in de stal gezet heb. Nu vindt de pensionstalhouder dat ik de halsters om moet laten, zodat hij ze makkelijk kan pakken 'als er eens iets gebeurt'. Ik vind echter mijn eigen argumenten om de halsters niet om te laten zwaarder wegen dan zijn argumenten om ze wel om te laten. Maar ik ben bang dat hij er binnenkort echt een verplichte stalregel van wil gaan maken, dat als je je paard daar stalt, dat hij/zij dan een halster móét hebben. Wat denken jullie: kan een stalhouder zoiets verplicht stellen? Of is dit toch iets voor de eigen verantwoordelijkheid en eigen risico van de paardeneigenaar?

sandra1986

Re: Halster om of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:35

ik moet het ook.
maar alleen op de wei.
op stal mag het gewoon af.
nou is het bij onze wei ok niet altijd even gemakkelijk geweest, om er 1 uit te halen.

tja ik heb er niet echt problemen mee. op stal, zou een ander verhaal zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:38

In de wei was het bij ons ook een normale regel. Soms was ik er wel blij mee hoor als er bijvoorbeeld een lastig dier voor de uitgang stond te dringen bijvoorbeeld of als je door omstandigheden even een paard van een ander moet vangen. Dan heb ik geen zin om door de stapel halsters te moeten graven.
Ik heb er nog nooit ongelukken mee gezien. Ik heb wel voor de veiligheid een leren halster.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:40

Of het verplicht mag worden gesteld weet ik niet. Ik denk dat een staleigenaar tot op redelijke hoogte zijn regels moet kunnen bepalen. Ik zou er zelf ook niet blij mee zijn, als mijn paard verplicht halster om moet. Bij mij op stal mogen ze juist geen halster om op de wei (en op stal al helemaal niet) i.v.m. veilgheid. Op de manege waar ik vroegah stond is er regelmatig een paard aan z'n halster blijven hangen. Er zijn paarden bij die hun halster altijd kwijt raken op het land.
Ik zie het probleem niet zo; waarom zou die stalhouder het willen? Alleen voor eigen gemak?

Edit: ik weet natuurlijk niet hoeveel paarden er bij jou staan, bij ons hangen de halsters op naam aan een kapstok en als er al 1 gehaald moet worden wordt het daar vandaan gewoon meegenomen. Kost geen moeite Haha!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:45

Volgens mij kan hij dit wel verplichten dat je de halsters aan moet laten als ze in de weide staan.
Dit is gemakkelijker om de paarden in en uit de wei te halen.
Er zijn paarden die niet makkelijk te pakken zijn en dit zal hij dan als reden opgeven.
Ook als de paarden 'uitbreken' en ze hebben geen halster aan, probeer ze dan maar eens te vangen.. Knipoog
Maar ik begrijp je volkomen ! Mijn paarden hebben ook nooit het halster aan in de stal, als ze de wei in gaan laat ik ze meestal aan als iemand anders mijn paarden moet binnen zetten, dit is voor hun makkelijker. Als ik hun zelf buiten zet, doe ik het halster ook meestal uit.
Langs de ene kant is dit ook veiliger; ze kunnen ook nergens achterin blijven hangen.
Het heeft dus zijn voordelen maar ook nadelen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:21

Tja, als je dagelijks als stalhouder tientallen halsters af en aan moet doen, kan ik het me ook wel voorstellen. De mijne heeft ook altijd een halster om, omdat het voor de stalhouder nu eenmaal makkelijker is.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:57

Ik zou persoonlijk het halster niet omlaten, omdat er altijd wat kan gebeuren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:47

Ik zou het alleen accepteren als de paarden langs de openbare weg naar een wei gebracht zouden moeten worden, want dan wil je ze inderdaad aan het halster hebben en je wilt niet 20x halster om- en weer halster afdoen. Wanneer dat niet het geval is, zie ik geen reden voor een halster. Als de stalhouder de paarden niet te pakken zou krijgen zegt dat wat over de relatie die hij met de paarden heeft.....
Mijn ervaring is dat als je normaal omgaat met de paarden je ze allemaal met een touwtje om de hals geslagen mee kunt nemen uit de groep. Kun je bij wei of stal aangekomen gewoon de ene kant loslaten en het volgende paard halen.
Het is me verder een veel te groot risico om een halster om te laten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:54

Waratje schreef:
Wanneer dat niet het geval is, zie ik geen reden voor een halster. Als de stalhouder de paarden niet te pakken zou krijgen zegt dat wat over de relatie die hij met de paarden heeft.....
Mijn ervaring is dat als je normaal omgaat met de paarden je ze allemaal met een touwtje om de hals geslagen mee kunt nemen uit de groep. Kun je bij wei of stal aangekomen gewoon de ene kant loslaten en het volgende paard halen.

De stalbeheerder al ook te maken krijgen met paarden die helaas wat minder goed opgevoed door het baasje zijn ben ik bang. Je kunt nog zo'n prima paardenman zijn, maar als een paard van zijn eigen baas naar ieder verdwaald graspolletje mag lopen of toegestaan is door te denderen dan is ie niet ineens braaf bij een ander persoon.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:09

Valt wel mee, hoor, paarden leren heel snel de belangrijke mensen kennen en weten donders goed bij wie ze welke grappen kunnen uithalen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:15

Mijn paard staat op de manege wel met halster op het landje (dan staat ze alleen, en zit ik er gewoon bij), maar vorig jaar stond ze gewoon op een groot land, met een groep paarden, en dan doe ik hem wel af. Word het ook niet stuk getrokken door andere paarden bijv., ze blijft niet hangen (want dan ben ik en natuurlijk niet constant bij), en het is zo een lieverd, dat ze naar iedereen toe komt in het land. Ja

In stal staat ze nóoit, maar dan ook nooit met halster

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:17

Sizzle schreef:
Waratje schreef:
Wanneer dat niet het geval is, zie ik geen reden voor een halster. Als de stalhouder de paarden niet te pakken zou krijgen zegt dat wat over de relatie die hij met de paarden heeft.....

De stalbeheerder al ook te maken krijgen met paarden die helaas wat minder goed opgevoed door het baasje zijn ben ik bang. Je kunt nog zo'n prima paardenman zijn, maar als een paard van zijn eigen baas naar ieder verdwaald graspolletje mag lopen of toegestaan is door te denderen dan is ie niet ineens braaf bij een ander persoon.

Oh? Goh, dan hebben we altijd bijzondere paarden gehad op de stallen waar ik gestaan heb, want AL die paarden wisten ALTIJD precies wat wel en niet kon en bij wie.

Voor TS: Als de stalhouder die regel insteld, neemt hij dan ook ALLE verantwoordelijkheid voor de schade toegebracht omdat er een halster werd gedragen?
Op eveneens al die verschillende stallen konden vrijwel alle paarden los van de wei naar de stal lopen. Dat kost drie dagen om ze het te leren en daarna gaat dat vlekkeloos.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:18

ik heb vorig jaar een ongeluk meegemaakt, een paartd had zich opgehangen in stal, ik heb hem gevonden en de avond van te voren nog binnengezet
Ik heb hele tijd geen halsters omgehad bij mijn paarden, en erna veiligheidshalsters gemaakt
Ze hebben nu toch weer halsters om, staan 24/7 buiten en als ze uitbreken heb je tenminste iets om ze aan vast te kunenn houden
Ook heb ik nu de namen en mijn tel, nr eraan hangen met een sleutelhangerclipje,
dit aangezien ik 2 mnd geleden ineens 2 vreemde shets in de wei had, die uitgebroken waren enkele km`s verderop en door de draad heen renden om bij mijn merries te komen

ik begrijp de staleigenaar goed, maar als je je druk maakt is een veiligheidshalster de oplossing mss

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:18

tsjah wat heb je liever? dat je paard een xtje vastzit met een halster, en die risico maar neemt, of dat ze jouwn paard straks niet op een drukke weg kunnen vangen omdat ie geen halster omheeft? het heeft zijn voor en nadelen, maargoed jah.. hij mag er een regel van maken, zou ik wel doen als ik hem was:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:19

volgens mij is een halster uitgevonden om je paard mee te geleiden en om aan vast te zetten.
en dus niet voor pertinent gebruik.
dat hoofdstel zit ook niet de hele dag om toch?

heb mijn eigen paard een keer hevig in paniek gezien omdat meneer jeuk had aan zijn hoofd.

ging krabben met een achterhoef en zo onder zijn halster doorgleed met zijn hoef en omviel...
dat was echt niet fijn om te zien en zodoende wil ik geen halsters meer omhebben

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:24

Wat Ellepel noemt zijn precies de redenen dat ze bij ons geen halster om mógen. Veiligheid zoals ik al noemde.
Bij ons weten ze de weg van de stal naar de weide zelf te vinden, ze hoeven niet langs een drukke weg dus dat scheelt wel. Uitbreken kan natuurlijk altijd, maar zolang er een hele kudde staat en voldoende gras rennen ze echt niet met zn allen weg.
Langs een drukke weg begeleiden, ja natuurlijk MET halster, maar het is een ieniemienie handeling om die weer af te doen als ze in de weide zijn...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:27

Bij ons hebben ze nog wel halsters om op de wei. Maar met een goedpassend, net aansluitend halster voorkom je denk ik al een hoop problemen. (hoop ik)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:28

Als ze dat bij ons zouden verplichten, zou dat een reden voor mij zijn om weg te gaan.
A. Mijn paard krabt altijd mijn zijn achterbeen zijn hoofd. Veiligheid vind ik belangrijker dan wat mijn stalbaas wil. Ja
Ik vind halsters om op het land echt levensgevaarlijk!!!!
B. Ik vind dat ik geld genoeg betaal, dus een halstertje op en af doen, moet kunnen. Tong uitsteken

Gelukkig staat die van mij 24/7 op het land Haha! , het hele jaar. Uitbreken lijkt me wat lastig daar:D , dus daar maak ik me helemaal geen zorgen om. Voor mijn paard is het helemaal fijn dat hij niets om zijn hoofd heeft hangen Go jij! Go jij! . Niemand hoeft hem binnen of buiten te zetten en als hij ziek is, doe ik dat zelf wel. Bovendien komt hij meteen naar me toe, zodra hij me hoort/ziet, dus.......
ALS iemand het me zou verplichten, ben ik weg met mijn paard. Ja
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 13-05-08 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:29

Die van mij staat alleen op de wei met halster om, op stal nooit. Er zijn wel mensen die het doen op stal, maar dat vind ik niet veilig en lijkt me ook niet prettig voor het paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:31

en dan nog......

het is MIJN dier, en als ik geen halster om wil dan is dat MIJN verantwoordelijkheid.
heb wel es hopeloos overhoop gelegen om iemand die ook wilde dat er een halster om bleef.
toen heb ik ook gezegd van als je zo moeilijk gaat doen zoek ik wel een andere stal...
en toen kon het ineens wel Knipoog

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:32

Bij ons moet er ook een halster om op het land. Behalve als je paard een wond of iets heeft bij het halster maar verder altijd.
Dit ook omdat er vorige keer een paard in de sloot lag. Dat paard kon er dus niet gelijk uitgetrokken worden. (paard was er net in gezakt en de boer was op het land ernaast bezich.)
Als het paard een halster om had was die er gelijk uitgeweest. Na dat hij een halster heeft laten halen lag het paard vast in de modder en moest er uit getakeld worden.

Verder heeft iedereen een halster voor op het land met een elastiekje eraan dat als ze blijven hangen deze los schiet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:45

Waratje schreef:
Valt wel mee, hoor, paarden leren heel snel de belangrijke mensen kennen en weten donders goed bij wie ze welke grappen kunnen uithalen.

Dat is wel waar idd. Echter was dat bij ons niet standaard dezelfde persoon en heb ik geregeld paarden in handen gehad waarvan ik niet eens wist in welke box ze moesten, puur omdat het niet netjes is om 1 paard achter te laten als de rest naar binnen is.
Ik was toen ook een keer aardig geirriteerd dat er geen halster bij de wei lag en mijn touwtje zelf nodig had. Ik moest toen het risico maar nemen dat in de tijd dat ik naar stal liep met mijn paard de ander er niet dwars door het hek achteraan kwam (wat wel haast gebeurde).
Halster bij de wei leggen was niet zo'n succes bij ons, die waren dan vaak verdwenen (gejat).
Ook hadden wij een aantal bij het hek sta etterbakken die je echt even vast moest houden om je paard fatsoenlijk zonder trap ongelukken uit de wei te krijgen. Dan vond ik het toch wel praktisch dat er een handvat aan zat. Als ik mag kiezen doe ik trouwens zelf wel het halster af hoor (lekker tegenstrijdig en egpistisch he Tong uitsteken )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:01

er zijn halsters met klittenband en veiligheidssluitingen die af gaan als er veel druk op wordt gezet, is dat een optie?
Dan hebben ze toch een halster om maar er kunnen geen ongelukken mee gebeuren.
Als er echter echt een keer wat gebeurt en er ligt er eentje in de sloot heeft zo'n halster geen enkele zin want ook dán gaat ie los (maar dan is wel je stalhouder blij)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:12

cissy schreef:
er zijn halsters met klittenband en veiligheidssluitingen die af gaan als er veel druk op wordt gezet, is dat een optie?
Dan hebben ze toch een halster om maar er kunnen geen ongelukken mee gebeuren.
Als er echter echt een keer wat gebeurt en er ligt er eentje in de sloot heeft zo'n halster geen enkele zin want ook dán gaat ie los (maar dan is wel je stalhouder blij)

Een halster kan wel zin hebben als het paard nog niet vast ligt in de sloot. Vaak komen ze de kant niet op en kan jij even mee helpen waardoor ze sneller de kant op kunnen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:24

Mijn paard krijgt geen halster om in de wei of stal. Ik vind het veel te gevaarlijk.
Vaak neem ik 'm alleen mee met een touw om de nek en dan laat ik 'm nog los lopen. Kwestie van opvoeden.
Als de stalhouder een paard uit de groep haalt doet hij dat ook altijd met een touw om de nek, geen problemen hoor.
Van en naar de stal lopen ze trouwens gewoon zelf, weg afzetten, wei open en ze lopen zelf wel, voordeel van groepsstalling.