Moet het ruiterrijbewijs verplicht worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DePollman

Moet het ruiterrijbewijs verplicht worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 14:14

Van diverse vrienden en kennissen van me die zich met paarden en de paardensport bezighouden, krijg ik verschillende verhalen te horen over het ruiterrijbewijs. De ene vindt dat dit verplicht moet worden en de andere ziet hier het nut niet van in.

Wat is jullie mening hierover? Moet het ruiterrijbewijs verplicht worden om te rijden op de openbare wegen? En waarom vinden jullie dat?

poll :: Ruiterrijbewijs verplichten op de openbare weg?

- Ja, omdat...
- Nee, omdat...
- Misschien, omdat...
- Geen mening

Afbeelding

EllyC

Re: Moet het ruiterrijbewijs verplicht worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:18

poll is niet goed
maar nee omdat,
in de huidige vorm heb je er zeer weinig aan, ik heb dat bewijs zo'n 25 jaar geleden gehaald als kind, je gelooft toch niet dat ik daar nog veel vanaf weet.
Als er geen kennis/ervaring gedurende de jaren daarna was toegevoegd heb je er dus niets aan.

Echt buitenrijden leer je toch alleen maar door bepaalde situaties een keer mee te maken.
Correct gedrag is meegegeven in je opvoeding anders verbeterd je opleiding daar toch niets aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:49

jury schreef:
poll is niet goed
maar nee omdat,
in de huidige vorm heb je er zeer weinig aan, ik heb dat bewijs zo'n 25 jaar geleden gehaald als kind, je gelooft toch niet dat ik daar nog veel vanaf weet.
Als er geen kennis/ervaring gedurende de jaren daarna was toegevoegd heb je er dus niets aan.

Echt buitenrijden leer je toch alleen maar door bepaalde situaties een keer mee te maken.
Correct gedrag is meegegeven in je opvoeding anders verbeterd je opleiding daar toch niets aan.

Het zou zinvoller zijn als er een verplichting kwam voor een goede cursus voor begeleiders, zoals bijvoorbeeld België dat kent. Dat is een soort ruiterbewijs-tot-de-derde-macht met een degelijke opleiding en een pittig examen. Dat heeft meer nut dan weten hoeveel krachtvoer je (beter niet) in je paard moet stoppen.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:53

Ik heb voor nee gekozen,
Waarom? Zelfde reden als Jury,je kan het alleen maar leren in bepaalde situaties. Ik vind ook dat iemand met een ruiterbewijs niet altijd beter kan rijden/voorzichtiger is op de weg dan iemand zonder. Het is niet omdat je je ruiterbewijs hebt,dat je je aan de verkeersregels houd,dat is gewoon verantwoordelijkheid en opvoeding.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:55

Ik vind het ruiterbewijs zoals het nu is echt een lachertje. De theorie vind ik wel goed, dat zou idd verplicht moeten zijn voor iedereen die in de buurt van een paard gaat komen of komt. Maar als ik het bewijs kan halen op een paard van hen, wie zegt dan dat ik een ander paard buiten onder controle kan houden? Dan zou ik dus voor elk paard dat ik rijd een ander bewijs moeten halen. Plus dat je het niet bitloos kan halen, ook al zoiets kroms. Je doet je paard een ijzer in de mond, haalt dat ding en doet het weer uit... tadaaaa. Of als je paard ergens van schrikt en op hol slaat, is ook een situ waar je dus niets aan kan doen. Nee, imho schieten ze hun doel volledig voorbij.

Ik rijd al zo'n 25 jaar, ze zijn er al zo'n 25 jaar over bezig en ik blijf het lachen vinden.

Waar ik wel voorstander van ben, is idd het theoretische gedeelte maar ook dat de ándere weggebruikers eens mee gaan krijgen tijdens hun lessen wat een paard is, hoe het in elkaar steekt en dat het niet op milimeters gepasseerd kan worden. Dát zou ook fijn zijn, dan zijn we denk ik al op de helft van waar we willen komen. Vrachtauto's, auto's brommers ed. houden nog te vaak geen rekening met de levende have op straat.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:57

Ik denk niet dat het zin heeft om het verplicht te maken, In parktijk gaat het toch weer heel anders, want een paard reageerd nooit het zelfde op iets.

En als ik het met paard A kan, wil niet zeggen dat ik het ook met paard B kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:01

nee omdat,

Ik ga het vandaag op mijn oude paard halen en morgen neem ik mijn 4 jarige net zadelmakke mee.
Wauw...dan ben ik veilig op straat Haha!

Nivo van rijden is véél te laag.
Mensen hebben veel al geen ervaring op meerdere paarden..en dan kun je gewoon niet van te voren inschatten wat een paard gaat doen.
Dat leer je alleen maar door veel te rijden op veel verschillende paarden. Die mogelijkheid heeft niet iedereen.
Een paard is geen auto waar je wel kunt leren dat remmen altijd zachter gaan is Lachen

Theorie, belachelijk niet kloppende vragen.
Nivo penny met een hoop fouten
En wat wordt je veiliger in het verkeer door te weten wanneer een paard een bles of een snep heeft?

Verder worden denk ik juist de jongere overmoedig van dat papiertje zoals het nu is.
Hoor te vaak zeggen, ik kan rijden want ik heb dat bewijs...
Nee ze kunnen op een slome knol naar buiten...dat is wat andes als ze kunnen rijden Lachen

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:03

nee het moet niet verplicht worden omdat het ruiterbewijs nét als het rijbewijs geen garantie is voor het veilig en goed deelnemen aan het verkeer. Daarnaast zou ik op een makke pony m'n ruiterbewijs kunnen halen en vervolgens even een jonge wilderbras buiten gaan beleren; want ja ik heb immers m'n ruiterbewijs Koe

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:21

nee omdat je nooit garantie kunt geven je paard te kunnen houden en mensen denken dat zo`n papiertje dat wel kan.

verder zijn de eisen belachelijk waar je aan moet voldoen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:23

runningkawa schreef:
Dat leer je alleen maar door veel te rijden op veel verschillende paarden. Die mogelijkheid heeft niet iedereen.
Een paard is geen auto waar je wel kunt leren dat remmen altijd zachter gaan is Lachen

Ehm, d'r kijken er nu een hoop vanover hun wolkrandje naar beneden die het totaal niet met je eens zijn. Remmen zou moeten betekenen dat het zachter gaat, te vaak betekend het meer, veeeeel meer............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:26

euh...ben blonT en volg je ff niet Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:51

runningkawa schreef:
euh...ben blonT en volg je ff niet Lachen

Ehm, wat te denken van al die bloemetjes en kaasjes langs wegen, overal in den lande? Niet zelden eindigd een foute remactie tegen een degelijk voorwerp en staat er weer een zwart omrande advertentie in de krant.........
Daar dachten er ook veel van dat remmen voldoende zou zijn...... Helaas werd daarbij het bgrip massatraagheid over het hoofd gezien, al dan niet in combinatie met een handvol andere factoren.
Het enige wezenlijke verschil is dat ze eerst zelf die krachten hebben opgeroepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:01

ah zo

ja oke, maar als je remt ga je in een auto wel zachter Ja
Dat je eerst zo overdreven hard ging en dat het remmen niet meer voldoende was is was anders.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:07

Ik heb het ruiterbewijs vroeger ook gehaald, wat een aanfluiting is dat zeg! De theorie vond ik op zich wel erg leuk, maar het rijden dat stelde echt helemaal niks voor

* Mensen met een beetje verantwoordelijkheidsgevoel kunnen zich zo wel redden
* Mensen zonder (of met minder) verantwoordelijkheidsgevoel rijden na het behalen van het ruiterbewijs echt niet anders

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:29

Als ik kijk naar de eisen (praktijk) en de vragen (theorie) vraag ik me af of degenen die het ruiterbewijs in elkaar hebben gezet wel eens degelijk buiten hebben gereden. Het staat gewoon te ver van de praktijk af. Daarbij is er een behoorlijk verschil of je in een Randstedelijke polder gaat rijden of direct het bos in kunt.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:55

Ik vind dat het niet verplicht moet worden.
Puur omdat ik denk dat het gewoon geen zin heeft. Ten eerste blijft een paard een vluchtdier en die kan altijd anders reageren dan jij wilt.
En het is ook de verantwoordelijkhied, kijk maar eens hoeveel automobilisten met een papiertje er nog roekeloos rijden...

_Susanne_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:44

nee, omdat het hele ruiterbewijs eigenlijk helemaal niets voorstelt. De politie gaat zich ook echt niet bezighouden met het controleren van ruiterbewijzen. Of ze moeten in een hele nare bui zijn

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:47

Nee om alle andere bovengenoemde redenen, neem je gezonde verstand mee, geen papiertje

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:47

Nee, omdat het rijden niets voorstelt inderdaad, theorie is nog wel owkee.

Daarbij, stel dat andere bestuurders weten dat iedereen een ruiterbewijs heeft, wellicht ook wel zullen denken dat ze wat minder 'veilig' kunnen opspringen met paarden.

En daarbij, een paard blijft een dier, die kan je niet even op de rem trappen, uitwijken of precies en altijd laten doen wat jij wil...

Leaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:50

malih schreef:
Ik denk niet dat het zin heeft om het verplicht te maken, In parktijk gaat het toch weer heel anders, want een paard reageerd nooit het zelfde op iets.

En als ik het met paard A kan, wil niet zeggen dat ik het ook met paard B kan.

Inderdaad! geen paard is hetzelfde of reageert hetzelfde.

_Susanne_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:00

rijoyco helemaal met je eens

madie901

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:29

Nee ik vind van niet, zoals al eerder gezegt kan je op een ander paard het ruiterbewijs halen en vrolijk met een ander paard op pad gaan... Geeft verder geen garantie op veilig rijgedrag vind ik

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:41

ik vind een ruiterbewijs nutteloos! tenminste hier in belgië. Ik weet niet hoe het zit met nederland, maar hier in belgië leg je een proefje af in een binnepiste... Het zegt helemaal niets over je rijkunsten! In een piste kan je het paard gewoon tegen de muur parkeren en vaak zijn paarden buiten toch wat anders dan binnen... er is gewoon veel meer te zien. Ik rij al jaaaaaaaaren buiten zonder ruiterbewijs, en ik ken mensen die buiten gaan rijden met ruiterbewijs en totaal geen controle hebben over hun paarden... Ze moeten vaak hun paard in het achterste van het vorige parkeren om het tot stilstand te brengen... 't is allemaal pure geldcommerce... Ze zijn trouwens hier al 20 jaar aan het zeggen dat het verplicht wordt... ik heb er nog steeds niets van gezien...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:39

Waarom een ruiterrijbewijs?
Ik ben een onervaren ruiter maar verantwoordelijk voor mezelf en mede weggebruikers EN voor mijn paard!
Mijn paard is wel ervaren, beetje slimme beginnende ruiter koopt ook een ervaren paard. Wel zouden ze zoiets moeten toepassen voor minderjarigen. Ik krijg zal aanmeldingen van jonge meisjes die dolgraag in het bos willen rijden, maar ikzelf durf dat risico niet aan omdat ik gewoon weg niet weet hoe verantwoordelijk ze zijn.
Ik kan wel betere dingen verzinnen die nuttiger zijn:
Ze kunnen beter automobilisten eens een extra onderdeeltje geven in de rijlessen hoe ze zich moeten gedragen met paarden in de buurt.
Of bijvoorbeeld mensen eens een verzorgingscursus moeten laten doen.

Kimmiej_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:14

Ik vind het ook niet nodig. Je bent dan wel verzekerd, maar er kan altijd iets gebeuren. Of je het bewijs nu hebt of niet!