eenzaamheid paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirjam4

eenzaamheid paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 07:53

Is het beter om een paard met meerdere paarden te laten zijn of is het gezelschap van bijvoorbeeld een shetland ook voldoende?
Ik kan een paard laten stallen op een plek verder weg van huis en voor een hoger bedrag.
Echter, dichterbij en voor minder geld is een stuk land beschikbaar waar geen andere paarden staan.
Ik kan er dan een shetland bij zetten maar weet niet of dit voldoende is om een paard zich niet eenzaam te laten voelen.

Groeten Mirjam

Liiesjjj

Re: eenzaamheid paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:18

Een shetlander is toch ook gewoon een pony, lijkt mij genoeg.
Als het dichterbij is en goedkoper zou ik toch voor optie 2 kiezen.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:24

Dichtbij zetten en die Shet erbij doen. Dan zijn ze samen een mini kudde! Vork

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:46

Sieppus schreef:
Dichtbij zetten en die Shet erbij doen. Dan zijn ze samen een mini kudde! Vork

idd precies Haha!

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:47

lekker dichtbij zetten met een leuke shet erbij

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:49

als het klikt met die shetlander is dat prima toch? Als ie maar 1 maatje in de wei heeft waar ie t echt niet mee kan vinden lijkt t me geen goeie optie. De maat van de pony maakt voor t paard niet uit hoor Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:02

hoe meer hoe beter, maar helaas kun je niet altijd alles doen om het voor een paard ideaal te maken. die van mij staat ook met maar 1 ander paard samen, en in de winter zelfs alleen. maar dat vind ik beter dan op stal. dus dan kies ik voor haar in haar 1tje in de wei...

mirjam4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 21:58

Bedankt voor al jullie reacties. Dit was de eerste keer dat ik lid ben van een forum en iets heb ingebracht/gevraagd. Gelijk een goede ervaring dus!
Had eigenlijk ook op deze reacties gehoopt dus helemaal prima. Lijkt me veel leuker/gezelliger het paard dichterbij te hebben.
Je weet alleen nooit of het klikt tussen het paard en het shetje wat erbij komt.Dat is dus even afwachten...

Groeten Mirjam

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:21

Bedenk wel dat als je een shet bij je paard zet de shet in z'n eentje staat als je met je paard ergens heen gaat. In die zin is meer gezelschap beter. Verder heeft een shet vaak een heel ander voerregime nodig, dus combineert vaak niet handig met een wat hoger in het bloed staand paard. En je hebt ook extra werk aan een extra pony, die moet ook regelmatig een bezoekje van de smid, wormenkuur, enting, etc.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 13-05-08 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:24

Ik heb ook een shet bij mn ruin staan geen probleem hoor gaat prima.
beter als alleen,

gr gemma

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:44

Waratje schreef:
Bedenk wel dat als je een shet bij je paard zet de shet in z'n eentje staat als je met je paard ergens heen gaat. In die zin is meer gezelschap beter. Verder heeft een shet vaak een heel ander voerregime nodig, dus combineert vaak niet handig met een wat hoger in het bloed staand paard. En je hebt ook extra werk aan een extra pony, die moet ook regelmatig een bezoekje van de smid, wormenkuur, enting, etc.

Niet helemaal mee eens.
De shet moet ook maar leren om is alleen te staan, dat kan geen kwaad.
Anders krijg je later een paard dat door de draden heen stormt omdat het alleen moet staan.
Met de extra kosten en het extra werk ben ik het wel eens, maarja, dat zul je altijd houden.
Nu heeft ze de tijd en geld wat ze er anders insteekt als de pony verder staat over en kan ze die in de shet steken.
Ze kan ook een verzorgertje aannemen, dan heeft ze zelf ook minder werk eraan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:53

Liiesjjj schreef:
Niet helemaal mee eens.
De shet moet ook maar leren om is alleen te staan, dat kan geen kwaad.
Anders krijg je later een paard dat door de draden heen stormt omdat het alleen moet staan.

Of die shet dat leert hangt helemaal af van het karakter van de shet die je treft. Als je er eentje treft die in paniek gaat als hij/zij alleen achter blijft, gaat die shet door het draad (of iets anders) en heb je schade aan zowel heining als shet. Het is niet altijd zo simpel "dan leert hij dat maar". Daarbij zijn shetten vaak erg goed in het aan de verkeerde kant van heiningen komen, dus zal het je niet altijd lukken om de shet veilig alleen te laten.
Ik vind het verbazingwekkend hoe gemakkelijk er gedacht wordt over wat een shet maar moet kunnen, terwijl er maar weinig mensen serieus werk willen maken van de opvoeding van een "gezelschapsshet". En ook een shet gezond houden op een weiland dat voldoende voeding biedt voor een rijpaard is bijna onmogelijk. Je moet echt geluk hebben als je een shet treft die meer dan een paar sprietjes gras kan hebben. Hoefbevangenheid is bij een shet net zo pijnlijk als bij een groot paard en de medicijnen ervoor zijn niet goedkoop......

White_Wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:58

Ik denk dat het van je paard afhangt. Mijn Gelderse merrie kan slecht tegen alleen zijn. Maar mijn halfbloed arabiertje maakt het allemaal niet uit, gezelschap is leuk zonder is ook prima.

mirjam4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 07:47

Of die shet dat leert hangt helemaal af van het karakter van de shet die je treft. Als je er eentje treft die in paniek gaat als hij/zij alleen achter blijft, gaat die shet door het draad (of iets anders) en heb je schade aan zowel heining als shet. Het is niet altijd zo simpel "dan leert hij dat maar".

mirjam4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 07:49

uhhm, ik wilde doen wat jullie ook doen, stukje tekst waar je op reageert erbij zetten maar dat mislukt dus.

Ik wilde dus op bovenstaande stukje reageren:
Geldt dat alleen voor een shet of ook voor andere paarden? Dat ze moeilijker alleen te houden zijn etc. En kunnen ze slecht tegen gras? Ik zie overal shetjes staan in weilanden vol gras namelijk.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:57

mirjam4 schreef:
uhhm, ik wilde doen wat jullie ook doen, stukje tekst waar je op reageert erbij zetten maar dat mislukt dus.

Geldt dat alleen voor een shet of ook voor andere paarden? Dat ze moeilijker alleen te houden zijn etc. En kunnen ze slecht tegen gras? Ik zie overal shetjes staan in weilanden vol gras namelijk.

Het is dus het karakter van het paard of het zenuwachtig is of koel int hoofd, dus ja, het geld ook voor andere paarden.
Shetlanders worden eerder dik, dus je moet uitkijken dat je niet teveel gras geeft (ligt aan de kwaliteit van het gras, dat moet je even opzoeken)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:00

sandr0 schreef:
De maat van de pony maakt voor t paard niet uit hoor Haha!

Ik heb met mijn fjordenmerrie en een kudde van 6 shetlanders de ervaring dat het wel leuk is, maar sinds we 6 weken geleden een andere fjordenmerrie aangeschaft hebben lijkt ze dat toch veel prettiger te vinden en meer te waarderen. Je ziet die 2 ook altijd samen, dicht naast elkaar en ze laten de shetjes voor wat ze zijn.

Een shet is natuurlijk beter dan niets, absoluut, maar als je de kans hebt om een dier van ongeveer dezefde hoogte te vinden zou ik dat proberen.

Is misschien een oudje of een paard op rust erbij geen idee?

Wat het houden van shetten betreft: de een is gevoeliger voor bevangenheid dan de ander. Hier hebben we er 1 die regelmatig bevangen is en een ander die nu alleen in kniehoog gras rondwandeld om maar wat aan te komen.

Verder worden de weides vrijwel niet bemest en dat scheelt toch ook al een hoop.

Shetjes vindt ik makkelijker alleen te houden, met een degelijke omheining (stroomdraad en evt. een stukje ijzerdraad in de manen van de shet gevlochten zodat ze inderdaad merken dat er stroomdraad is) is er niets aan de hand en blijven ze net zo goed binnen als ieder ander.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:03

Ik heb laatst ergens gelezen dat een shet als gezelschap eigenlijk niet voldoende is voor een paard van een wat grotere maat. Blijkbaar is een shet enigzins te vergelijken met het erbij zetten van een geit oid.

Twee pony's of paarden van dezelfde hoogte zou al een heel stuk schelen. Dan hebben ze ook echt iets aan elkaar.

Wat hierboven al genoemd wordt: misschien een oudere pony ofzo die je op die manier redt van de slacht door het dier op rust te zetten bij jou?

mirjam4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 08:24

Ook een goed idee!
Hebben jullie een idee waar ik zo'n pony het beste kan vinden? Op marktplaats?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:26

Ik denk dat je daar heel wat kunt vinden. Of ga eens wat maneges af in de omgeving, of ze daar pony's hebben lopen die eigenlijk aan rust toe zijn bijvoorbeeld.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:36

Marktplaats, bokt, maneges, handelaren, paardenmarkten. Zo help je elkaar een beetje en dat is vaak alleen maar leuk.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:03

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:07

mirjam4 schreef:

Druk op quote onderaan, en typ je berichtje eronder Knipoog
Een shet lijkt me genoeg. Maar met een 'echt' paardje lijkt het me toch fijner voor het peerd.. Knipoog

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:45

Sinds waarneer is een shet een apparte diersoort Clown

Misschien is een paardje op eigen hoogte iets leuker maar vaak kunnen ze met een shet het prima vinden, en ken zat grotere paarden die met een shetlander staan gaat prima.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:05

Natuurlijk 'gaat dat prima'.

Maar de vraag is: hééft het grotere paard er ook echt iets aan?