Schetlander scheeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lennardi

Schetlander scheeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 11:59

Hallo,

Mijn schetlander lenny is nu 14 jaar.
Maar kwam vorige zomer niet uit der wintervacht.
Nu deze voorjaar met dit weer zweet ze elke dag en is altijd klam als ik kom.
Als ik nu met haar zou gaan werken emt deze vacht houd ze dat maar een half uur vol.
Wat zouden jullie doen scheeren of niet?
En zo ja, hoe?
In jachtmodel of helemaal?
Ik werk veel met haar.

Groetjes en alvast bedankt,

Iris

Buckje

Re: Schetlander scheeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:47

Als je wilt scheren omdat ze werkt zou ik voortaan eerder scheren dan het voorjaar.

Als je scheert omdat de vacht niet loskomt, Zou ik eerst lijnzaad voeren of met een borstelblok of kam met tandjes etc proberen, als dat niet mogelijk is wel het scheerapperaat eroverheen.

Zweetplekken kun je ook wassen.

Lennardi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 21:27

Hoi,

Ik heb alles al geprobeerd maar niks wil helpen.
Ze krijgt nu al 3 weken lijnzaad olie maar het helpt niks.
Ik gebruik een roskam met tanden.

Is ze als ik haar scheer wel weer voldoende in der wintervacht voor de winter ivm ouderdom?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 07:27

Mijn oude pony knipte ik voor bij de borst altijd met een kam opkammen en dan wegknippen.
Verder liet ik het zitten, hooguit onder de buik en tussen de achterbenen haalde ik nog weg.
Maar zo oud is jouw pony toch nog niet?
Bij ons staan de shetten ook nog gedeeltelijk met een wintervacht.
maar stukje bij beetje laat die los, dat regeld zich prima vanzelf.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 07:42

ik volg dit topic even !

mijn shet is 2 jaar en ik heb er 2 jaar ze is 3 maanden te vroeg bij de
moeder wegegaan hier kreeg ze last van toen ze bijna 1 jaar was,is ze wel wat aan het veharen
maar ze krijgt lijnzaad ik heb zo een ding met van die tandjes er aan maar ze zit nog steets in de wintervacht!
het helpt niet ...

dan tog idd scheren of niet..

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 07:47

ik volg dit ook even, het gaat in mijn geval niet om een shet maar om mijn pony van 29 en mijn 2 jarige Lachen . De stalgenootjes zijn allemaal al in hun zomervachtje en die twee van mij willen maar niet, ze krijgen dezelfde voeding dus daar ligt het niet aan. Ze laten ook helemaal geen haar los, bij mijn oude pony kan het natuurlijk aan de ouderdom liggen maar hij heeft dit nooit zo gehad...Hij krijgt nu zeewier bij..

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 07:50

ik heb mijn shetje vorige week geschoren, op een hoge stand dus niet te kort ze voelt zich stukken beter, raced weer door de wei heen en ze is eindelijk niet zo warm meer Haha!
[ITP] breeze verlost :D

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:35

ik ga dit ook even volgen, ik ga het laten doen als het nu nog kan..

Lennardi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 16:34

even voor ieder die dit volgt.
Ik ga me er vaanvond aan wagen om mijn shetlander te scheren.
Zal morgen foto's en verslag uit brengen.
Morgen ga ik haar ook lekker wassen.

Groetjes

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:43

ik heb mijn shet 26 april helemaal geschoren
de eerste dag dat het echt warm was
doe dit elk jaar
anders is zowat eind zomer voordat ie zijn winter vacht kwijt is
en het is gewoon veelste warm die dikke vacht in dit warme weer
wij zitten toch ook in ons bikini en niet in winterjas Clown
s'winters is die half geschoren geweest alleen hals, borst en onder zijn buik, kan die toch ze warmte weg maar hoeft geen deken
hij word 1 of 2x in de week gereden en anders is die zeik nat
het ziet der misschien niet uit, maar is wel een uitvinding
http://mediaprovider.kennisnet.nl/Media ... 82263.jpeg
en sinds 26 april is hij dus helemaal kaal
ik zei toen nog 100 kilo in half uur afvallen daar kan Sonja Bakker nog wat van leren Clown
die vacht van dat beestje was zo dik

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 06:41

Ik ben van mening dat het zich toch redelijk goed zelf regeld en die van mij is ook nog niet helemaal uit de vacht maar hij verhaart toch en iedere dag heeft die dus minder haar als je maar poetst.
Blijkbaar hebben meerdere shetten dit dus het zal wel goed komen en mijn pony heeft het niet echt te warm want dan zou hij zweten.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 07:11

Mijn pony's zijn ook altijd laat uit hun vacht, meestal is het niet eerder dan half juni. Dit jaar gaan twee van de shetten 'in training' voor de wagen (door een professioneel trainier, jawel Lachen ) en dan kunnen ze die dikke vacht echt niet gebruiken. Die gaat er dus deze week gewoon af. Ik denk dat het niet zoveel problemen geeft hoor. Gewoon op standje 2 scheren is prima.

Lennardi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 08:56

window schreef:
ik heb mijn shet 26 april helemaal geschoren
de eerste dag dat het echt warm was
doe dit elk jaar
anders is zowat eind zomer voordat ie zijn winter vacht kwijt is
en het is gewoon veelste warm die dikke vacht in dit warme weer
wij zitten toch ook in ons bikini en niet in winterjas Clown
s'winters is die half geschoren geweest alleen hals, borst en onder zijn buik, kan die toch ze warmte weg maar hoeft geen deken
hij word 1 of 2x in de week gereden en anders is die zeik nat
het ziet der misschien niet uit, maar is wel een uitvinding
http://mediaprovider.kennisnet.nl/Media ... 82263.jpeg
en sinds 26 april is hij dus helemaal kaal
ik zei toen nog 100 kilo in half uur afvallen daar kan Sonja Bakker nog wat van leren Clown
die vacht van dat beestje was zo dik

Haha, ja dat is helemaal waar.

Lennardi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 09:17

De stap is gezet.
Ze is geschoren.
Heeft wel 4 uur geduurd Bloos
Maar ze vond het heerlijk.
Die gek van mij loopt nu voorwaarts dat is ongelofelijk.
Ik zette haar terug in het land en ze was helemaal hyper de pieper.
Zo mooi om te zien hoe blij ze dan zijn.
Vanavond volgen de foto's
Vanavond gaat het laatste stuk van der hals eraf want me scheeraparaat is overleden Boos!

Lieve groetjes, Iris

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:18

ik heb net vorige week mijn 27-jarige Shetlander geschoren.
Hij komt echt niet meer uit zijn vacht en met dit weer is het voor hem niet te doen...
Hier een foto voordat hij geschoren was.
Na het scheren heb ik nog geen foto's van.
Afbeelding

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:10

bij me zus op stal hebben ze ook net een shet van 15 geschoren die kwam ook maar niet uit zijn wintervacht. HIj voelt zich nu veel lekkerder

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:00

De shet van mijn buurman had het ook. De eerste jaren heeft ie hem laten scheren, maar toen hij na 3 jaar (met lijnzaad, voldoende voeding en vitaminen enz) nog niet zelf uit zijn vacht kon komen (ondanks alle poetsblokken en ijzeren rskammen) hebben ze DA gebeld. Diagnose: ziekte van Cushing. Ik wil niemand bang maken, maar misschien is het een idee om er toch eens naar te laten kijken.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:06

hier staat ook een A pony die nog totaal in de wintervacht is en de eigenaar vrij weinig eraan doet dat arm ding schuurt zich helemaal rot aan alles wat die ziet
ik denk dat ik ga vragen of ik dat arme ding mag verlossen van die afschuwelijke vacht je ziet echt dat die het warm heeft en op het heetst van de dag in de schaduw gaat staan omdat die het niet uithoud

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:16

Al ongeveer 8 jaar scheer ik mijn shetlander ieder voorjaar weer. Hij vind het zalig om geschoren te worden (valt gewoon in slaap). Reden van scheren, meneer is dit jaar 30 geworden en een aantal jaar geleden begon hij steeds meer moeite te krijgen om zijn vacht te wisselen. Komt daarbij dat robuuste shetlanders praktisch geen mooi zomervachtje krijgen als onze warmbloedpaarden doen. Dus scheermes erin en help dat menneke een keer.
Ik heb er enorm positieve ervaringen mee, want hij is altijd vrolijk (zeker met dit warme weer) en hij hoeft geen energie te stoppen in het verharen. (komt voor ons mens ook nog een voordeel bij, geen haren die overal zitten).
Komt hij ook weer in zijn wintervacht? En hoe. ieder jaar heeft hij weer een prachtige wintervacht en in het voorjaar kom ik er altijd weer achter waarom hij het in de winter nooit koud heeft of dat een shetlander zich ook nooit nat laat regenen of sneeuwen (alsof dat zo veel gebeurd in NL). Shetlanders hebben een prachtige dubbele vacht. Zie je heel goed als je ze scheert, korte onderharen, lange bovenharen.
Ik kan alleen maar zeggen, doen, doen , doen, als je je pony daar een plezier mee doet.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:17

ik heb ook alle 3 m'n grasmaaiers geschoren, ze vinden het heerlijk!
ben zo klaar met scheren want ze staan echt te genieten en vinden het helemaal niet erg.
als alles er af is laten ze idd goed zien dat ze er erg blij mee zijn, rennen bokken gek doen, heerlijk zonder zo'n mega pak haar.
ze komen zelf ook wel door het haar heen maar dat duurd veel langer, en als ze het fijn vinden waarom zou ik ze dan niet even helpen.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:20

Mijn shetlander moet er a.s. zaterdag aan geloven! Ook i.v.m. haar zomerexceem ga ik der scheren. Zo kan ik veel makkelijker bij alle plekken en zo wordt ze ook weer wat frisser i.p.v. met die dikke vacht en al het gejeuk.

Hoop dat ik een fototoestel beschikbaar heb! Knipoog

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:37

Shetlander bij ons op stal ik ook geschoren, is nu een jaar of 6 maar had zo'n bos haar dat we hem even geholpen hebben. Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:01

Nou ik moet hier even neerzetten dat ik van mijn mening eerder in dit toppic een beetje terug kom.
Ik blijf wel van meningdat het zich uiteindelijk vanzelf wel zou oplossen, maar dat gaat lang duren.
Ondertussen heeft hij jeuk onder die toch wel dikke vacht en hij ziet er niet meer uit.
Ik heb dit toppic gevolgd en heb dus toch besloten de natuur een handje te helpen en mijn pony van de kriebel te verlossen, want vanavond wordt hij geschoren.

Maar goed dat er dit forum is, zodat je dingen ook eens anders kunt zien.
Bedankt voor jullie overtuigende stukjes tekst.

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:34

Ik zit met het zelfde probleem met mijn shetje. Ze is 25 en komt ook niet meer zo makkelijk door de wintervacht.
Ik wil haar graag scheren maar heb zelf geen scheer apparaat. Eerst huurde ik hem bij de divoza,
maar ik ben verhuisd naar Hoogerheide en heb geen flauw idee waar ik nu aan zo'n ding kan komen.
kan niemand me hier mee helpen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:25

Kijk eens op marktplaats daar staan vaak veel mensen op die zich aanbieden om je paard te komen scheren of hun scheerapparaat te huur zetten.
Aangezien die dingen 300/400 euro kosten ga ik die voor die ene keer per jaar niet aanschaffen.
Ik heb ook een meid opgebeld die op marktplaats staat en die komt hem vanavond scheren.
Daar betaal ik dan wel 40/50 euro voor.