wie heeft er ervaring met 1 pony bij de paarden rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

niksmeer

wie heeft er ervaring met 1 pony bij de paarden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 10:07

hallo,
ik ben sinds september 18 geworden,
ik moes dus overstappen naar een rijvereneging en bij de paarden gaan rijden,
ik ben nog steeds alleen met mijn pony aan het rijden. zo ook bij wedstrijden
ik doe nu L1 en mijn eerste wedstrijd ging niet zo goed, voor mijn gevoel wel maar mijn punten waren echt omlaag gegaan..minstend 30 minder dan dat ik normaal heb.
als ik nou heel slecht gereden had zou ik het nog wel begrijpen maar dat was ni anders dan normaal,
het ergste vond ik nog dat ik totaal niet serieus werd genomen, aangezien de 2e jury dus letterlijk de heletijd de andere kant op keek naar de inrijdende paarden! hij was ook de geene die mij de laagste punten gaf.
ik ben van te voren wel gewaarschuwd voor de slechte sfeer onderling, maar dat vond ik eigelijk wel reuze overdreven! nouja daar dan Knipoog
mijn vraag was dus of dat iemand dit nog meer heeft meegemaakt, ik vind het in iedergeval niet kunnen.
ik heb over een paar dagen weer een wedstrijd is kijken of daar het zelde geld Knipoog

maessie

Re: wie heeft er ervaring met 1 pony bij de paarden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:12

Ik rij ook met mijn pony (haflinger) tussen de paarden. Ik merk er niet zoveel van eigenlijk, bij de ponies is t over t algemeeen iets gemoedelijker. En wat punten betreft, overal zitten jurys tussen die je niet liggen. Ik merk wel dat ik wat meer moeite moet doen voor mijn punten, maar dat komt voornamelijk omdat mijn haf geen extreem ruime gangen heeft en wat dat betreft niet tegen die groten op kan. Maar als je goed rijd dan krijg je je punten uiteindelijk echt wel hoor!!

niksmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 10:18

aha Lachen ja, ik ben ook gewoon van plan om gewoon met haar door te rijden bij de paarden, ik hoopte haar nog de L uit te rijden aangezien zij dat makkelijk aan kon, de moeder van mijn ponytje is een tinker die zit nu in Z1, dus dat is het bewijs dat een pony best kan tusse de paarden Tong uitsteken..

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:33

Ook ik rijd met een pony(tje Bloos ) tussen de paarden. Eén keer heb ik een jury gehad die het niets vond en dat heeft ze ook gezegd. Verder heb ik eigenlijk nooit een nadeel ervaren. Bloos

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 07:42

Ik rijd met mijn pony tussen de paarden in de Z2. Het toont wat minder spectaculair, maar we hebben al een winstpunt, en nu hikken we net tegen een winstpunt aan.
En mijn pony is niet heel spectaculair. Netjes rijden op de bordjes en oefeningen netjes afwerken, daar kun je al heel wat punten mee scoren!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 07:55

Ik ben nu 3 wedstrijden gestart met mijn E-pony tussen de paarden, 2 x ging het prima, de 3e keer was op de kringselectie. Het begon al toen ik hem van de trailer afhaalde en degenene die naast mijn trailer stond opmerkte dat het ponyconcours vorige week al was geweest.......... Boos! Naar mijn gevoel ging de proef prima, mijn clubgenoten stonden langs de kant en ook die zeiden dat het goed ging, maar ik had 151!! punten, het verschil met de op een na laatste was ruim 20 punten. Dat was een clubgenoot van mij en die had dramatisch slecht gereden, zei hij. Ik ben een dag flink pissed geweest, maar heb nu zoiets van, bekijk het maar! Ik was al gewaarschuwd door mijn instructrice dat er zulke juryleden zijn, maar goed als het dan gebeurt is het toch wel balen. Het is nu 3 weken geleden, maar ik ga toch gewoon volgende week weer starten Haha!

darlingboy85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 07:59

Ik heb altijd met mijn welsh d pony tussen de paarden gestart.
Maar mijn pony kon zich wel meten met de grote paarden want hij had er ruime gangen.
Zo af en toe vond een jury het niks en dat werd dan ook gezegd en dat merk je dus meteen aan je punten.
Verder heb ik het nooit als een nadeel ervaren.

niksmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 15:19

meestal positief dus, Haha! agja van zulke mensen zitten er altijd tussen die liever een paard zien, voor de rest is er vast ook een helegrote groep die ook gewoon naar de proef zelf kijkt.

niksmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 15:21

ukkiepuk schreef:
Ook ik rijd met een pony(tje Bloos ) tussen de paarden. Eén keer heb ik een jury gehad die het niets vond en dat heeft ze ook gezegd. Verder heb ik eigenlijk nooit een nadeel ervaren. Bloos

ik heb even op je profiel gekeken voor je pony(tje) ik vind het echt supper vet! Cool

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:22

Probleem is dat bij de pony's vaak wat minder streng gejureerd word, in vergelijking met de paarden.
Dus ik denk dat je dat nu even voelt.

Als jij een mooie combi bent met je pony, en je rijd een nette proef,kun je zo de rest achter je laten. Maar je zult ff wat sterker moeten rijden als bij de pony's Knipoog

niksmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 15:52

crossmonster schreef:
Probleem is dat bij de pony's vaak wat minder streng gejureerd word, in vergelijking met de paarden.
Dus ik denk dat je dat nu even voelt.

Als jij een mooie combi bent met je pony, en je rijd een nette proef,kun je zo de rest achter je laten. Maar je zult ff wat sterker moeten rijden als bij de pony's Knipoog

ja ..maar dit was niet normaal, de gene die mij les geeft is ook ni zo weg van pony bij paarden maar dit.. het was 30 punte minder! op mijn wedstrijden die ik had gereden haalde ik op een keer na altijd winst.. dus zo laag had ik nou ook weer ni verwacht, en het was ook niet terecht want die man keek gewoon echt niet... en dat zeg ik niet zo maar om me zelf optekrikken ofzo, ik zeg het omdat ik wou weten of andere mensen ook zo iets arogants hadde meegemaakt, ik vind dat je als jury of moet zeggen je mag niet mee rijden, of gewoon kijken maare vond dat niet kunnen ..

Indiana92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:03

kan best hoor, sosm zijn die zelfs veel beter dan de paarden Pling

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:29

Het is je eerste wedstrijd, wie weet zijn je punten volgende week wel super!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:42

Ik vraag me dan weer af hoe jij de tijd hebt om te zien dat de jury steeds naar iets anders kijkt dan naar jou proef.
Misschien volgende keer iets meer concentreren op je proef en minder op de jury?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:36

ik vrees inderdaad dat het niveau flink hoger zal zijn dan je gewend bent. gewoon rustig doortrainen en dan komen de punten wel.
ik rij zelf ook tussen de paarden met een pony ( een Tinker) en heb ook een periode gehad dat het even niet ging.
ben toen een half jaar thuis gaan trainen na een halve winter zonder winstpunten, en de 3 X dat ik nu gestart ben elke keer flinke winstpunten gehaald.
Als jij een nette proef kan laten zien, kan een jury niet anders dan je de punten geven namelijk Lachen

Niet te lang over doordenken, wie weet was het net een "rotte" jury en krijg je de volgende keer wel je winst.
zo niet en weer zo laag? dan moet je dus zelf zorgen dat je niveau hoger gaat worden zodat je wel die winst kan rijden Ja

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:42

Als ik Silence deze zomer en aankomende winter over zijn trailerangst heen krijg, wil ik denk ik volgend jaar ook met hem gaan starten. Dus ook met een pony (1,51m) tussen de paarden.
Ik hoor er veel verschillende dingen over. Ben bang dat er inderdaad jury´s zullen zijn, die het niet kunnen/willen waarderen en dus lage punten geven. Maar ook ga ik er vanuit dat er jury´s zijn die dat wel doen en dat ik toch met een beetje geluk geregeld aan een wintspuntje kom. Heb nu een aantal keer geschreven tijdens een concours en het voorgelegd aan de juryleden waar ik bij zat.
Hun gaven aan de proef te beoordelen aan de hand van wat er gereden word. Dus hoe de proef eruit ziet en of deze winstpunt waardig is. Ongeacht of je met een paard of pony in de ring komt. Een man gaf zelfs aan, Al kom je met een shet, als deze de proef goed loopt en een wintspunt verdiend, dan krijg je dat ook gewoon van mij. Trouwens zij hij....jij bent maar klein, dus waarschijnlijk een betere combi met een pony dan met een paard.
Ik hoef sowieso niet door de klasse´s heen te vliegen. Zou echt starten voor de lol en de ervaring.
Maar zo af en toe eens een winstpuntje als waardering zou wel fijn zijn natuurlijk.

niksmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 12:49

aerdenhout1 schreef:
Ik vraag me dan weer af hoe jij de tijd hebt om te zien dat de jury steeds naar iets anders kijkt dan naar jou proef.
Misschien volgende keer iets meer concentreren op je proef en minder op de jury?

nou Knipoog afentoe kijk je wel eens naar de jury.. BV even bij wijken of halt houden en groeten,
tis nie zo dat IK de heltijd keek. Clown GR co

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:32

Silence schreef:
Als ik Silence deze zomer en aankomende winter over zijn trailerangst heen krijg, wil ik denk ik volgend jaar ook met hem gaan starten. Dus ook met een pony (1,51m) tussen de paarden.
Ik hoor er veel verschillende dingen over. Ben bang dat er inderdaad jury´s zullen zijn, die het niet kunnen/willen waarderen en dus lage punten geven. Maar ook ga ik er vanuit dat er jury´s zijn die dat wel doen en dat ik toch met een beetje geluk geregeld aan een wintspuntje kom. Heb nu een aantal keer geschreven tijdens een concours en het voorgelegd aan de juryleden waar ik bij zat.
Hun gaven aan de proef te beoordelen aan de hand van wat er gereden word. Dus hoe de proef eruit ziet en of deze winstpunt waardig is. Ongeacht of je met een paard of pony in de ring komt. Een man gaf zelfs aan, Al kom je met een shet, als deze de proef goed loopt en een wintspunt verdiend, dan krijg je dat ook gewoon van mij. Trouwens zij hij....jij bent maar klein, dus waarschijnlijk een betere combi met een pony dan met een paard.
Ik hoef sowieso niet door de klasse´s heen te vliegen. Zou echt starten voor de lol en de ervaring.
Maar zo af en toe eens een winstpuntje als waardering zou wel fijn zijn natuurlijk.

Je word niet afgestraft als je een pony start tussen de paarden. Zo als je idd beschrijft, je word gewoon berekend op wat je rijd. De laatste paar punten zullen misschien iets lager worden gejureerd omdat ze de combi niets vinden (omdat je misschien een pony hebt), maar het is niet zo dat ze denken b-e-b grote volte, nou normaal geef ik een 6, maar omdat het een pony is een 5.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:03

Ik heb vorig jaar gestart met mijn e -pony van 1.52. Heel wisselend wordt je beoordeeld. Maar dat is ook wel zo van een rijpaard. Het is en blijft een jury sport. Ik starte altijd omdat IKZELF gewoon graag paard rij. Zolanf je er zelf maar lol in blijft houden. De punten die je dan rijd heb je dan ook echt verdient. Heel veel succes !!!

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:40

Ik heb met mijn (vorige) pony ook altijd tussen de paarden gestart. Uiteraard was ze minder spectaculair als die mooie grote paarden maar ik reed netjes mijn rondjes en sprokkelde mijn puntjes bij elkaar. Inmiddels heb ik wel de overstap naar een groot paard gemaakt maar dat heeft te maken met het feit dat ik ook graag wilde gaan springen en ik vond dat niet helemaal eerlijk ten opzichte van de pony. Ze vond springen niet heel leuk en tussen de paarden moet ze meteen een parcour van 1 meter springen. Ik heb wel het gevoel dat je tussen de paarden strenger wordt gejureerd dan bij de pony's en dat zou wel beetje het probleem kunnen zijn waar je nu tegenaan loopt. Blijf lekker starten en geloof me, als je netjes rijdt, rijd je ook op een pony tussen de paarden je punten bij elkaar.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:43

Ik merk er weinig van. Mijn pony is 1.40 en we rijden altijd tussen de paarden. Regelmatig eerste prijs en leuke winstpunten. En dan heeft mijn pony niet eens spectaculaire gangen, maar ik heb haar wel goed voor elkaar en dat is wat telt.

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:18

ik rijd ook met mijn E pony tussen de paarden en heb nog nooit problemen gehad
ik ben het L1 in 5 wedstrijden doorgekomen met 11 wp en ben daarmee 7 keer 1e, 1 keer 2de, 1 keer 4de en 1 keer 5de geworden
nu rijd ik L2 met haar en heb nu 2 keer in het L2 gestart en ben al 3 keer 1e en heb al 3 wp in de wacht gesleept
ik hou min standen bij op mijn website dus als je nieuwsgierig bent kijk dan op www.horse-terra.nl klik dan op de paardenfoto en ga dan naar uitslagen Haha!

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:50

als je goed rijdt kunnen ze toch niet om jou heen Haha!
zelf vrijdag mijn 1e wedstrijd gestart tussen de paarden met mijn 1.54 hoge pony..
In de L1, waar we gebleven waren en meteen 2 wp en prijs Cool
alleen maar positief commentaar gehad Knipoog

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:15

ik rijd met een welshcob tussen de paarden, heb nu 2 wedstrijden gereden en merk eigenlijk niets van 'partijdigheid'. (dus dat ze liever een echt paard zien ipv zo'm werk-pony)

wel had ik de laatste keer een enorm groot verschil tussen mijn 2 proeven, de eerste proef 167 (terwijl die voor mijn gevoel bést netjes ging) de 2e proef kakte ze in, moest ik af en toe flink drijven, bokte ze in galop, was mijn ma te laat met voorlezen waardoor ik met 2 punten te laat/fout was.. 178 Clown
dusja..
denk dat het maar net is wat ze graag willen zien Knipoog

de pony is overigens 1.48 (D/E), is de cob uit mijn profiel Ja

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:39

Ik rijd ook met mijn pony tussen de paarden.. En uit ervaring weet ik: als je netjes rijd dan zijn je punten daar ook naar.

Zoals andere zeggen; bij de pony's jureren ze vaak minder streng, weet ik uit ervaring. Dan is de overgang naar de paarden altijd eventjes wennen.
Maar als je bijv. de proef netjes hebt gereden maar toch niet netjes genoeg en je haalt allemaal in de buurt een 5. Ja dan heb je al gauw 150punten.

Vaak zie ik dat mensen de jury de schult geven (ik ook in het verleden), maar jij bent diegene die de proef moet rijden.
Dus als jij een goeie proef weg zet dan zijn je punten er ook naar.