Bazig hengstje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deb_roeffen

Bazig hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 20:07

Ik heb een 2 jarige hengst die momenteel de baas over alles en iedereen wil spelen en hij heeft nu uitgevonden dat hij sterker is dan ik, ik breng hem altijd met hengsteketting na de wei en dit gaat nog redelijk goed tot dat hij strijgert en het op een lopen zet zodat je hem niet meer kunt houden, als je hem dan vervolgens wilt vangen loopt hij je gewoon uitdagen rent hij op je af stijgerd een keer en rent vervolgens over je heen of net langs je heen met het liefst nog een trap na. wie heeft er tip om mij te helpen hem weer in bedwang te krijgen???

KiWiKo

Re: Bazig hengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:09

wat dacht je van een goed pak op zn sodemieter Haha! Haha! Haha!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:10

wat voor paardje is het?
ik zou wat grondwerk met hem gaan doen,
en voldoende beweging geven en niet te veel krachtvoer.
ik heb zelf een 2 jarige shet hengstje. en die wil ook over iedereen en alles de baas zijn.
tis lastig en zal nooit zo lief worden als mijn haf ruintje, maar ik dnek dan weer, ach daar is hij hengst voor.

die van mij deed het ook dat ie tegen me aan ging stijgeren en als ik al me hand op ze kont legde gaf hij een bok. dat was vorig jaar, ik heb hem toen flink in elkaar geramt en heb het nooit meer gedaan.

je moet heel consequent zijn, en een keer een knal kan echt geen kwaad. als je alleen foei zegt lachen ze je uit hoor.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:13

deb_roeffen schreef:
Ik heb een 2 jarige hengst die momenteel de baas over alles en iedereen wil spelen en hij heeft nu uitgevonden dat hij sterker is dan ik, ik breng hem altijd met hengsteketting na de wei en dit gaat nog redelijk goed tot dat hij strijgert en het op een lopen zet zodat je hem niet meer kunt houden, als je hem dan vervolgens wilt vangen loopt hij je gewoon uitdagen rent hij op je af stijgerd een keer en rent vervolgens over je heen of net langs je heen met het liefst nog een trap na. wie heeft er tip om mij te helpen hem weer in bedwang te krijgen???

Sigaar *KNIP*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:14

DAT zeker Haha! Haha!

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:59

Trap um is een keertje hard, kijken of hij dan nog steeds zo doet.
Ben streng en concequent, daar zul je later veel aan hebben Lachen

deb_roeffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 15:24

het is een kwpn hengst en geloof mij maar dat hij al behoorlijk wat klappen heeft gehad, ik ben heel concequent en ben ook de enige die hem in of uit de stal haald zodat ik zeker weet dat als hij iets doet wat niet mag hij goed gestraft word maar dat maak hem allemaal niet zo veel uit of je hem nou trapt of slaat, met een zweep, met je hand of met wat ook hij word er echt niet warm of koud van en gaat gewoon lekker zijn eigen gangetej

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:04

dan ben jij niet de juiste persoon voor dit dier, want als je correct straft is een keer genoeg.........

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:59

probeer eens met het einde van je (lang) leidtouw rond te draaien (zoals een helicopter) zodra hij te dicht bij je komt krijgt hij daardoor een onaangename tik tegen zn hoofd en na een paar keer zal hij doorhebben dat hij verantwoordelijk is voor de tik. Nadat hij iets heeft uitgespookt straffen werkt volgens mij niet zo goed, (ze hebben het natuurlijk wel soms echt nodig) maar het escaleert vaak snel tot een machtsspelletje en dan is zon hengst zowizo sneller en krachtiger.

XtamaraXth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:06

Veel grondwerkoefeningen doen, en vooral niet zijn zin door laten drammen. Hij moet idd weten dat jij de baas bent.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:13

Ik heb net in het boek van veulen tot rijpaard van Maxwell hierover gelezen. Je moet (volgens het boekje) als hij steigert hem een tik geven onder zijn buik als hij steigert. Dat zijn de delen die de hengst volgens zijn instinct wil beschermen, aldus maxwell.
Verder consequent zijn. Al join- up geprobeerd?

succes

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:21

HedwigO schreef:
Ik heb net in het boek van veulen tot rijpaard van Maxwell hierover gelezen. Je moet (volgens het boekje) als hij steigert hem een tik geven onder zijn buik als hij steigert. Dat zijn de delen die de hengst volgens zijn instinct wil beschermen, aldus maxwell.

succes

Let er wel op dat je timing dan goed moet zijn. Dat geldt trouwens ook voor alle andere correcties EN beloningen. Geef je het ook aan als hij het wel goed doet?

Als je onder deze omstandigheden een join up gaat doen zonder ervaring zet dan aub een ambulance klaar.

Maaartss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:08

Geef hem een keer goed op ze sodemieter. dan merkt die wel dat die niet sterker is dan jij. en als dat niet werkt. dan zou ik hem nog harder op ze sodemieter geven xD

xx

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:11

Ik denk dat je niet de goede persoon bent om deze hengst op te voeden..
Waarom is hij nog hengst? En is castereren geen mogelijkheid? Dan heeft hij geen last meer van al die hormonen e.d.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:01

HedwigO schreef:

succes

Dat boek heb ik pasgeleden ook gelezen.
Maar om er meteen een join-up in te stampen vind ik weer onnodig.
Je kan hier fantastische resultaten mee halen, dat wel, maar het kan ook goed misgaan..

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:03

Als hij gewoon zit te klooien of als het een dominantieprobleem is (en dus niet als hij bang is) gewoon een klap geven, en dan niet te zuinig hard. Echt zodat het paard iets heeft van "wtf, dat had ik niet verwacht". Dit kan namelijk gevaarlijk worden voor jou en dat moeten we niet hebben.

Bij jonge hengsten is dit helaas nodig. En maak je geen zorgen, in de kudde krijgen ze een 20x hardere klap!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:24

ktink schreef:
Ik denk dat je niet de goede persoon bent om deze hengst op te voeden..
Waarom is hij nog hengst? En is castereren geen mogelijkheid? Dan heeft hij geen last meer van al die hormonen e.d.

Dat vraag ik me inderdaad ook af? Is het perse nodig dat het een hengst is?
Hoeveel voer krijgt hij? En wat?
Hoeveel beweging krijgt hij? (weidegang bedoel ik dan eigenlijk)

Verder zou ik even heel goed gaan nadenken of jij idd wel de geschikte persoon hiervoor bent.
Hengsten moet je zooooooo ontzettend consequent opvoeden. Grondwerk helpt, natuurlijk. Maar als je hier niet ervaren in bent, zul je alleen maar verwarring brengen.
Ik snap echt niet dat je, je zo maar na laat trappen. Daar was ik al zo ontzettend uit mn dak gegaan, dat meneer het zelfs nooit meer in de gedachten zou hebben mij na te trappen.
Ik heb trouwens bij mn eigen paard (das trouwens een merrie Haha!) altijd de regel.. zij lomp, ik lomp. Werkt prima, paard weet precies waar ze aan toe is.
Verder zou ik echt iemand met HENGSTEN ervaring hierbij halen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:51

Hier is iemand met hengstenervaring, en die zegt z.s.m. castreren, want als je op een forum om hulp moet komen vragen, dan ben je duidelijk niet de juiste persoon om met hengsten om te gaan Knipoog. Verder lees ik met kromme tenen allerlei "adviezen" van een hoop mensen die vrees ik nog nooit een hengst van dichtbij hebben gezien Rolleyes. In elkaar slaan is niet de oplossing, of je moet het fijn vinden dat je paard bang van je is, dat kan. Mijn manier is het in ieder geval niet. Weten wat je doet, dát is belangrijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:55

Ik ben ook niet weg van de gegeven adviezen. Als ts moeite heeft met het hanteren van de hengst kan een JU levensgevaarlijk zijn. Bepaald niet iets om ff mee te experimenteren bij een hengst (al helemaal niet na het lezen van een boek of het kijken van een video) Voor een hengst moet je verdraaid goed weten waarmee je bezig bent en waarom hij doet wat hij doet.
Flink erop los meppen kan een paard bang maken, maar een beetje felle hengst kan er ook een slagveld van maken door gewoon terug te meppen. Wie denk je dat dan wint?
Nee... castreren lijkt me de enige zinnige optie. En als dat niet kan... dan de hengst door iemand met veel hengstervaring laten hanteren. Een hengst is nu eenmaal niet te vergelijken met ruin of merrie en je moet daarin eerlijk zijn tegenover jezelf. Lang niet iedereen kan een hengst hanteren. Ik zit al mijn hele leven tussen paarden, maar waag me niet aan een hengst omdat ik daartoe de uitstraling, daadkracht en kennis mis. En dat weet ik

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:06

Ik ben het gedeeltelijk eens met het bovenstaande. Aan de ene kant vind ik dat het paard moet worden opgevoed door een persoon die er op de juiste wijze mee om kan gaan en het paard leiding kan geven. Aan de andere kant, ik heb meerdere keren een hengst gezien die op zijn plaats werd gezet. Dit werd zeker niet met een aaitje gedaan, maar met een forse klap en het paard was gelijk rustig. Dit is precies wat er in de kudde ook gedaan wordt.
Wel vind ik dat dit door de juiste persoon moet worden gedaan en dat er eerst gekeken moet worden naar de situatie.
Normaal ben ik trouwens tegen het slaan van paarden, maar in het geval van een jonge hengst is het vaak noodzakelijk.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:28

een klap onder zijn buik, eens in elkaar trappen???? hoe dan????

En wat als hij kwaad wordt of eens lekker de rangorde met jouw lijfje wil uitvechten????

De adviezen die hierover gegeven worden zou ik niet eens met een shetlander uit willen proberen, laat staan met een KWPNér.

@TS: laat deze hengst lekker over aan de eigenaar! Ga nooit meer alleen met hem aan de wandel of weiland. Beest weet nu al dondersgoed dat een mens geen partij voor hem is, even omhoog en je hebt alle ruimte die je nodig hebt om je om te draaien en eens uit te halen. Niet uit kwaaigheid, maar gewoon omdat het werkt!
Uitbreken betekent voor hem een weiland vol gras!

Helemaal opnieuw beginnen met hem, door iemand die hengsten gewend is. Dat lijkt me de enige optie.

En die "knip" lijkt me ook een goed plan, tenzij hij goedgekeurd moet worden.

Maaartss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:35

amondi schreef:

En wat als hij kwaad wordt of eens lekker de rangorde met jouw lijfje wil uitvechten????

De adviezen die hierover gegeven worden zou ik niet eens met een shetlander uit willen proberen, laat staan met een KWPNér.

@TS: laat deze hengst lekker over aan de eigenaar! Ga nooit meer alleen met hem aan de wandel of weiland. Beest weet nu al dondersgoed dat een mens geen partij voor hem is, even omhoog en je hebt alle ruimte die je nodig hebt om je om te draaien en eens uit te halen. Niet uit kwaaigheid, maar gewoon omdat het werkt!

Helemaal opnieuw beginnen met hem, door iemand die hengsten gewend is. Dat lijkt me de enige optie.

tuurlyk niet als een paard een maal weet tegen wie die wel en niet tekeer kan gaan. is die tegen die gene die streng tegen hem is wel rustig. ik heb het zelf met een tinker gehad. en daar moesten we gewoon met ze 2 aan hangen anders ging die der vandoor paar keer een klap voor ze kop geven en het was over.

en als je hem castreet. kan een ruin zich af en toe nog steeds als een hengst gedrage xD

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:26

ik denk dat alleen straffen niet helpt... van belonen leert hij ook en als je hem straft doe het dan kort en krachtig Knipoog

giannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:32

Maaartss schreef:
amondi schreef:

tuurlyk niet als een paard een maal weet tegen wie die wel en niet tekeer kan gaan. is die tegen die gene die streng tegen hem is wel rustig. ik heb het zelf met een tinker gehad. en daar moesten we gewoon met ze 2 aan hangen anders ging die der vandoor paar keer een klap voor ze kop geven en het was over.

en als je hem castreet. kan een ruin zich af en toe nog steeds als een hengst gedrage xD

tjongejongejonge. slaan, slaan, slaan. respect dwing je niet af maartje, dat moet je verdienen en winnen.
het gaat niet om het straffen, maar om consequent zijn.

Maaartss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:55

tjongejongejonge. slaan, slaan, slaan. respect dwing je niet af maartje, dat moet je verdienen en winnen.
het gaat niet om het straffen, maar om consequent zijn.[/quote]

Dat is waar Gianna.