instructrice op je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juval

instructrice op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 13:57

laat jij je instructrice wel eens op je paard?

Ik heb een vrij moeilijk paard (vind ik zelf) en ik zou het best eens prettig vinden om eens iemand anders (die er meer van kan dan ik) er op te zien, of het aan mij ligt of aan mijn paard.
Het is natuurlijk de combinatie van mij en mijn paard die moeten gaan werken uiteindelijk, dat snap ik wel.
Ik heb het nog niet direct aan mijn instructrice durven vragen of ze het op mijn paard dan even voor wil doen in de les... op de hints gaat ze nog niet in Bloos .

is het raar om je instructrice te vragen om je paard te proberen? om ze te laten voelen wat jij als ruiter voelt? of is dat wel gebruikelijk?

Lietje1

Re: instructrice op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:59

Volgens mij is het wel gebruikelijk hoor. Mijn instructrice heeft ook ooit wel eens op mijn paarden gezeten. Ook om eens te voelen wat ik voel zodat ze me beter kan helpen en het voor haar duidelijker is wat ik nu precies niet goed doe.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:02

Ken het probleem, en met mijn instructrische erop kon ze precies nagaan waar de fout zat.......
Ze kon mij daardoor beter vertellen om het op te lossen en het probleem te verwerken, en als het mij niet goed lukte
dan probeerde ze hem er een beetje door te helpen en kon ik er weeer mee verder.....Vondt het een uitkomst
en zij vindt het normaal om mee om te gaan, zo weet zij ook hoe of wat. Dus zo raar is het niet dus heel veel succe en
gewoon aankijken hoe het gaat je bent er zelf bij.....

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:03

Ik vind het niet raar...
Had maandag les en mn paard was ontzettend stijf en ik kreeg hem zelf niet los, over de rug gereden. Hij protesteerde , en blokkeerde op n ogenblik zelfs helemaal. ( Paard is al iets ouder en had een weekendje stil gestaan door omstandigheden).
Instructrice zag dat ik er moeilijkheden mee had, en toen heeft zij aangeboden even te proberen zodat ze zelf kon voelen waar het probleem lag. En om uit te sluiten of het niets medisch was, omdat ik meteen hieraan dacht.
Paard liep gisteren terug fijn , dus het was echt stijvigheid.
Normaal gebeurt dit eigenlijk niet, maar het heeft toch geholpen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:07

mijn instructrice heeft de afgelopen 10 weken, 5 dagen in de week mijn paard gereden en nu ik zelf alleen nog maar kan longeren, blijft ze haar nu ook nog 1 a 2 keer per week te rijden. dit omdat ik momenteel herstellende ben van een whiplash. normaal gesproken zou mijn instructrice niet op het paard van een ander stappen, tenzij het echt niet anders kan....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:11

Ik vind het erg fijn als de Juf even op mijn pony wil klimmen. Om meerdere redenen. Ten eerste leer ik goed als ik iets zíe. Ten tweede voelt Juf beter/sneller aan wat bij het paard aandachtspunten zijn. En tot slot zal mijn pony er alleen maar beter van worden als Juf erop rijdt. Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:14

Mijn instructrice rijdt bijna niet meer, en zeker geen jonge paarden, helaas. Anders had ik graag gezien dat ze af en toe even op die grapjas van me zou klimmen.
Nu rijdt er af en toe een stalgenoot op, die ook haar paarden rijdt. Zelfde 'systeem' en zowel paard als ik hebben er enorm veel baat bij dat hij even wordt doorgereden en de puntjes weer op de i gezet worden. Ik kan nu alles zelf makkelijker oplossen, omdat ik dan kan voelen waar ik naar toe moet werken. Vindt mijn paard ook prettig!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:16

Ik vind dit ook wel gebruikelijk. Toen wij een erg lastige periode hadden met ons paard, hebben we haar ook eens gevraagd erop te stappen en of zij wilde kijken en voelen. Kun je gerust doen Ja

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:18

Mijn vorige instructrice en mijn huidige instructeur zijn er beiden geen fan van op op de paarden van hun lesklanten te stappen. Mijn vorige instructrice kon lezen en schrijven met mijn paard. Dat is natuurlijk superleuk om te zien Haha! , maar wat heb ik er aan als zij bepaalde oefeningen er wel uit kan rijden en ik niet. En beide instructeurs waren deze mening ook toebedeeld.

En een goede instructeur kan vanaf de zijlijn al een goed beeld vormen over de zwakke en sterke punten van zowel de ruiter als het paard.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:19

opzich denk ik dat het kan helpen, maar als de pony of het paard vervelend is om iets wat jioj verkeerd doet (neem als voorbeeld scheef zitten) en je instructeur/trice zit er op en dan doet het paard wel alles netjes wat gevraagd wordt weet je nog niet waar de fout zit.

maar kwaad kan het denk ik niet...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:19

mijn vorige instructrice deed dit nooit maar mijn huidige instructrice wel, dan kan ze zelf voelen hoe hij reageert, hij is nl nogal sensibel, andere stalgenootjes laten haar ook wel eens een dag in de week standaard rijden, ik rijd liever zelf, dat zij hem aankan lijkt me logisch anders geeft ze me geen les, ik moet hem zelf aankunnen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:23

Mijn instructrice stapt zo op mijn paard als ik daarom vraag. Gewoon even om te voelen of om te corrigeren. Ik vind het ideaal. Zij voelt direct waar het misgaat of mis zit, ik kan er dan vervolgens weer mee verder. Ik houd wel altijd voor ogen dat ik zelf mijn problemen moet oplossen maar als ik er echt even doorheen zit, stapt ze er met liefde op.

Ik vind het dan ook zeker niet raar om te vragen aan je instructrice of ze er op wil stappen.

edit: ik vraag het ook wel zodat zij kan voelen hoe goed hij gaat... Haha! Helaas heeft ze dan altijd nog wel weer een 'minpuntje' te pakken.. Boos! Haha!
Laatst bijgewerkt door _Anneruth op 07-05-08 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:25

mo_van_dijk schreef:
En een goede instructeur kan vanaf de zijlijn al een goed beeld vormen over de zwakke en sterke punten van zowel de ruiter als het paard.

Ja, maar dat wil niet zeggen dat je als ruiter ook altijd kan voelen hoe je die zaken kan verbeteren. Ik heb dat talent in ieder geval niet. Het is echt geen noodzaak, maar soms wel fijn als iemand je dat even voor wil doen Knipoog Dat kan soms net het zetje in de goede richting zijn.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:28

Niks mis mee om je instructrice af en toe ook op je paard te laten. Dan weet hij of zij ook even wat voor soort paard je onder je kont hebt. En dat niet alles even makkelijk gaat als dat het lijkt. Dus gewoon vragen!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:29

Mijn instructrice springt er ook wel eens op hoor. Lachen
Als ze ziet dat het mij even niet lukt gaat zij er even op en rijd hem er even wat door. Helpt mij weer en ik kan gelijk zien hoe zij het doet.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:37

erleyne schreef:
mo_van_dijk schreef:

Ja, maar dat wil niet zeggen dat je als ruiter ook altijd kan voelen hoe je die zaken kan verbeteren. Ik heb dat talent in ieder geval niet. Het is echt geen noodzaak, maar soms wel fijn als iemand je dat even voor wil doen Knipoog Dat kan soms net het zetje in de goede richting zijn.

Dat is wel waar! Mijn huidige instructeur heeft 'wonderen' verricht sinds ik les van hem heb. Vanaf de zijlijn weliswaar, want de eerste (en denk ik ook laatste keer Tong uitsteken ) dat hij er op stapte zag ik meteen aan mijn paard dat die combinatie niet ging werken. Maar ja, als ik de progressie blijf maken die ik al heb gemaakt, voor mij geen andere instructeur Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:48

In de regel wil ik het niet. Mijn paard en ik vinden het geen van beide prettig en tenslotte ben ik degene die het moet leren Knipoog Mijn instructeur kan wel rijden mag ik hopen Haha! Gelukkig ziet hij langs de kant precies wat ik voel en moet doen en ik communiceer ook wat ik voel onder me.
Laatste keer was ik na een half uur mijn paard zo spuugzat dat ik vroeg of mijn instructeur erop wilde en hem erdoor zetten. Die kreeg er na drie kwartier een lichte verbetering in (die ik verm. zelf ook had kunnen bereiken door vol te houden), maar opgelost ook nog niet. Dat is natuurlijk heel vervelend maar ook ergens wel een bevestiging voor mijn ego, dat ik toch niet helemaal rampzalig ben. Clown

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:16

Mijn juf stapt wel eens op mijn paard. Soms om haar even ergens door te helpen, maar meestal omdat ik vast loop en even niet weet hoe ik moet omschrijven wat ik voel.

Toen ik laatst voor mijn werk een paar dagen per week naar het buitenland moest (een aantal weken achter elkaar) heeft zij in de dagen ook mijn paard doorgereden. Zowel paard als ikzelf zijn er beter van geworden, waarom? omdat we hierdoor net een wat moeilijker punt op konden lossen...

Overigens stapt ze er niet heel vaak op hoor, enkel als ik er specifiek om vraag. Maar ik heb gelukkig wel een juf die mijn paard ook echt leuk vind om te rijden... Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:18

Ik stap zeer regelmatig op de paarden/pony's van klanten. Vaak kan ik dan laten zien wat ik bedoel Clown

Soms krijgen ruiters iets niet voor elkaar. En meestal word het duidelijker als ik het dan even voordoe.

Of ik laat zien wat ze fout doen, dus bijvoorbeeld tegenwerken met de binnenhand, en dan moeten de ruiters van mij naar het binnenachterbeen kijken, wat er daarmee gebeurt.Zulk soort grapjes vind ik altijd erg leuk om te laten zien.

Ik vind het een goede zaak als de instructie zo nu en dan een keer erop springt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:22

Regelmatig rijdt mijn instructrice op Stef. Zij kan net de puntjes op de I zetten omdat ze meer ervaring heeft, beter kan voelen en net wat sneller is dan ik. Nu weet zij ook wat zijn moeilijke punten zijn en hoe hij voelt.

En ook zoals crossmonster aangeeft laten zien wat er fout gaat en hoe dat er dan uitziet. En hoe het wel moet Lachen

Zelf vind ik het alleen maar positief.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:48

myn vorige instructrische ging er nog wel eens op. (opmyn oude paard nog) maar dat was dan om hem goed los te krijgen.
myn nieuwe instructrische wil er niet op. omdat ze vindt dat ik het zelf op moet lossen, natuurlijk wel met hulp.
maar als ik zelf aa het rijden ben, en ze is er niet. moet ik het ook op lossen.
het heeft allebei wel iets

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:23

mijn instructrice is er ook een keer opgeklommen. Heb haar dat op de man toe gevraagd.
Wat ze zei lukte me niet en het lukte mij niet uit te leggen wat er mis ging. Ik heb haar toen gewoon gevraagd er op te klimmen om te voelen wat ik bedoelde.
Gevolg was dat het we trainingsschema totaal hebben omgegooid, wat erg positief was.
Overigens was mijn instructrice al bekend met het paard en had er al enkele keren opgezeten bij de vorige verzorger, toen deze er met het defile niet op wilde en mijn instructrice geen paard had. Eigenar heeft haar toen aangeboden op HillPearl te gaan. Verder ook een paar keer in de les om verschillende redenen, bij de vorige verzorgster.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:25

Ik vind het niet raar hoor.
Op de vorige stal reed mijn instructrice hem regelmatig. En mijn oude instructeur op deze stal kruipt er ook geregeld op.
Vooral bij die laatste heeft het ook geholpen voor de les.
Silence kan bijv. erg sterk zijn, maar laat dit niet zien.
Dus mijn instructeur steeds maar roepen dat ie niet sterk was.
Dus hij erop....en hij nam alle woorden terug..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:29

vorige week ook degene op m'n paard laten rijden. Deze had dus direct door wat z'n moeilijke kant was, en heeft ook uitgeprobeerd hoe ik haar het beste kan rijden.
Ze is best wel een hittepit en dat had ie ook direct door met rijden

Nu kan ik veel gerichter hulp krijgen en ik merk dat het nu al helpt, maar misschien komt het ook omdat we de laatste maand maar met z'n 2-en les hebben.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:32

Bij mijn vorige pony reed mijn instructeur er regelmatig op.. Zodat hij precies kon voelen hoe ze overal op reageerde en de vooruitgang kon voelen enzo. En als mij iets lukte probeerde hij het.. En dan daarna lukte het mij meestal ook, ook de keren daarna dat ik ging rijden. Ik vond het altijd heel fijn als hij er even op reed. Hij kon dan nog iets preciezer vertellen hoe ik moest rijden enzo, heel prettig vond ik dat altijd Ja.

Mijn huidige instructrice heeft nog nooit echt op mn pony gereden eigenlijk.. Scheelt ook dat we geen problemen tegen zijn gekomen die ik zelf niet kan oplossen Lachen.