Help.. paard is dominant/agressief

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liedje_

Help.. paard is dominant/agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:08

Even van me af schrijven en ik wil graag hulp ik zit met een probleem!

Boris (mijn paard) heeft al sinds ik hem heb op het land gestaan, aan het begin moeten ze altijd wennen staan ze op een half land en worden ze afgewisseld. Vorig jaar ging het al de fout in, een oude pony die in een apart gedeelte stond (deze was gemaakt met draden waar elektriciteit op stond) was onder de draden door gekropen. Boris en een ander paard hebben dit oude paard (die al redelijk kreupel liep) opgejaagd en gebeten/geschopt. Het paard heeft tijd op stal gestaan maar toen werd al gauw duidelijk dat zij het niet meer kon halen en werd ingeslapen, en wel dééls door boris zijn schuld. Heel gedoe gehad met verzekeringen etc. maar daar even niet over. Na dit geval kreeg ik boris ook nooit meer uit de wei als ik er na toe liep rende die keihard weg, en als je hem had rukte hij zich gewoon los, sterk zat.

Inmiddels zijn we een jaar verder, het andere paard waar boris eerst mee samenwerkte is nu weg van stal. Ze stonden al 2 dagen in de wei en dit ging goed. De 3e dag kwam de fout. Hij stond met zijn vriendin in de wei Libelle, maar ook met 2 andere merries. Hij wilde libelle beschermen dus jaagde die haar op (zodat ze niet bij de andere in de buurt kon komen) Libelle heeft al peesblessures gehad en is dus zwak met haar benen. De andere paarden jaagte hij een hoekje in en begon te schoppen. Én hij bleef libelle opjagen en schoppen. Niemand kreeg hem eruit, dus eerst alle andere paarden eruit moeten halen en toen kon hij erook uit. Wat blijkt, libelle loopt stokkreupel, kan haar stal niet meer uit. Er is kans dat de pesen nog een keer gescheurd zijn en een kans dat ook zij word ingeslapen. A fijn, 2e paard dat hij om het leven helpt.

Maar nu het probleem zelf, hij staat nu op stal ipv wei (en af en toe in de peddock in zn eentje) maar straks gaaat libel weg of de wei op en dan staat hij alleen. Kan hij niet hebben.. hij sloopt gerust zijn hele stal en slaat op hol. 2e keus hem inhet land zetten in een apart stuk, lukt niet rent hij gewoon doorheen en sloopt alle paarden + zichzelf. Je kan hem niet tegen houden hij is te sterk en dat heeft hij zelf niet door. Wat moeten we doen voor het zover is? Afwachten? Niemand zou zeggen laat mijn paard er maar bij staan..

Ik weet niet of het hier goed staat maar wilde het toch even vertellen. Lachen

KiWiKo

Re: Help.. paard is dominant/agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:11

dat hij sterk is heeft hij zelf meer dan goed door, daarom maakt hij zich ook sterk Lachen

even opvoeden lijkt me Lachen

met andere paarden gaat dat moeilijk, dat stukje moet je aan andere paarden over laten, maar over mensen heenlopen........... dat heb je toch echt zelf in de hand

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:13

Kan er niet een andere pony bij hem in de stal?, zodat hij niet alleen is als de anderen naar buiten gaan.. En dat ze dan ook met z'n tweeën in de paddock gaan?

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:15

Opvoeden logisch maar hij is zó lomp hij weet niet hoe sterk die is hij rent maar wat. Hij loopt niet over mensen heen hij rent gewoon ineens de andere kant op. Hij zou nooit expres iets bij mensen doen zo is die niet.

@katrien: Ja maar er is niemand die zijn paard uit de wei wil halen terwijl er niks aan de hand is.. iedereen wil gewoon lekker zijn paard in de wei.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:15

Goh, vind je het gek dat een paard uitbreekt als hij alleen staat? Een paard mag en kan niet alleen gehouden worden. Verder hoort een paard niet op stal, maar buiten. Hoe groot is je wei? Een weide voor twee paarden moet minimaal een halve hectare groot zijn. Probeer je paard meer te benaderen in zijn natuurlijke behoeften. Hoe oud is je paard en van welk geslacht?

Je moet verder grondwerk gaan doen met je paard (bijvoorbeeld Parelli). Lachen

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:16

vervelend meid
maar als je dit toe laat kanje er niks meer van maken
idd opvoeden mijn haflinger hengst is ingeslapen door een soort gelijk verhaal
haal er iemand bij die er verstand van heeft

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:18

ik denk dat je paard 1 vast weidemaatje nodig heeft.
verder geen paarden er bij in, en geen wisselingen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:21

Liedje_ schreef:
Opvoeden logisch maar hij is zó lomp hij weet niet hoe sterk die is hij rent maar wat. Hij loopt niet over mensen heen hij rent gewoon ineens de andere kant op. Hij zou nooit expres iets bij mensen doen zo is die niet.

Zo'n paard hanteren wij met een hengstenketting..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 06-05-08 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:21

@ dorientjuh: Ja dat snap ik ook.. maar in de wei doet die het ook niet echt normaal. Op dit moment staan ze op een halve wei (een hele grote weet niet precies hoe groot) maar over een week een hele. Hij is net 8 (4 mei) en een fries van 1.75 een fors lichaam dus.
Wat is Parelli Schijnheilig?

@qumaan: Hoe zou jij dit opvoeden? Als je hem in het land gooit gaat die gewoon weer aan de gang.. Scheve mond

Marigold: Ik sta op een stal met meerde paarden en 2 landen. Dus kan moeilijk 1 weiland voor 2 paarden houden Clown

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:22

femmefatale1 schreef:
Zo'n paard hanteren wij met een hengstenketting..

En die laat je int land om?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:23

andere stalling is geen optie?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:24

Natuurlijk niet, maar met het erin zetten, kan je em wel even duidelijk maken dat jij de dienst uit maakt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:25

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:26

@katrien: Ja maar er is niemand die zijn paard uit de wei wil halen terwijl er niks aan de hand is.. iedereen wil gewoon lekker zijn paard in de wei.[/quote]

Ik bedoelde; kan je misschien niet een pony d'r bij kopen?, zodat ze misschien samen in een box en samen in de wei kunnen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:28

Ik denk dat Marigold wel de beste oplossing heeft. Heeft hij trouwens in een gemengde groep gestaan? D.w.z ruinen en merrie's door elkaar, of was hij de enige ruin?

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:31

Hij heeft eerder met ruinen en merries gestaan, dit keer was hij de enige ruin.
Maar bij een andere stalling blijf je het probleem houden met de wei, dat lost dan toch niets op?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:33

Bij mij zou zo'n paard met 1 ander paard komen te staan. Kleiner stukje land, maar wel buiten. Wat trouwens eigenlijk op elk land en in elke paddock zou moeten gebeuren, is de hoeken schuin afbakenen zodat er nooit een paard de hoek in kan worden gedreven.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:36

Er kan sowieso in het land zelf een stukje apart gezet worden, weet verder niet of er een ander paard bij wil (nouja dat het baasje edat wilt)
Idd, dat zou wel moeten ja.

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:36

ja lastig he als je zeker weet dat het echt dominantie is 'zou ik met een zweep het land in gaan iedere keer dat hij braaf is goed belonen
en als hij staat te dramen afstraffen
is normaal niet mijn aanpak helemaal niet zelfs maar soms kun je niets anders

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:42

Ga jij er dan 24 uur bij zitten qumaan??? s'Nachts zijn de paarden het meest aktief als ze 24/7 buiten lopen.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:53

Pff lompe bok is het toch ook..
Hoop echt dat er een oplossing kan komen, denk dat de beste optie in z'n eentje met een hele goede omheining is.
Opzich staat hij natuurlijk ook gewoon in z'n eentje in de paddock zonder dat hij uitbreekt, dus denk dat hij op een kleiner stukje land met genoeg gras en goede omheining wel blijft staan.

Ander paard erbij zou natuurlijk het beste zijn, maar lijkt me moeilijk om iemand te vinden die bereid is z'n paard erbij te zetten, ik zou het risico iig niet durven nemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:55

katrien13 schreef:
@katrien: Ja maar er is niemand die zijn paard uit de wei wil halen terwijl er niks aan de hand is.. iedereen wil gewoon lekker zijn paard in de wei.
Citaat:
Ik bedoelde; kan je misschien niet een pony d'r bij kopen?, zodat ze misschien samen in een box en samen in de wei kunnen?

Paard dat aggressief is naar paarden met een pony in 1 box = 1 dode pony.

Laat dit paard nakijken door een goede DA (ergens pijn?)en zoek hulp voor het zelf veilig omgaan met dit dier.

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:57

aerdenhout1 schreef:
Ga jij er dan 24 uur bij zitten qumaan??? s'Nachts zijn de paarden het meest aktief als ze 24/7 buiten lopen.

humzz je heb gelijk is ook geen oplossing

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 09:42

Het is ook zo raar want bij mensen is het een schat, doet niks echt een knuffelkont..
Baasje van libelle had net gebeld, het gaat heel slecht.. ze zijn aan het nadenken over een spuitje Scheve mond

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:11

ah bah wat naar zeg..
sterkte ermee, voelt vast heel rot voor je..