Paard is niet meer te houden, blijft maar doorgaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Paard is niet meer te houden, blijft maar doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 13:58

Hallo mensen,

Ik begin onderhand een beetje wanhopig te raken. Ik ken mijn ijslander inmiddels een jaar of 8, hij heeft nogal een "mondtrekkend" verleden achter zich. Hij heeft op een manege gelopen, is daar als echte manege pony behandeld, later heeft hij ponykampen met beginners gelopen, echter niemand durfde op hem te rijden omdat hij zo sterk is en zo'n ontzettend racemonster, en wat doen mensen dan, juist, sjorren maar. Ik ben daar ook op ponykamp geweest en zo heb ik hem leren kennen, toen was hij al zo.

Vandaag weer een buitenrit gemaakt, het begon al niet rustig, steeds overijlt stappen en half tölten. Toen een töltje gemaakt en vanaf dat moment was hij echt niet meer te houden, hij heeft de hele weg overijlt lopen stappen en steeds halve töltjes, als hij mijn been voelde was hij weg en als ik maar iets mn gewicht verplaatste was hij ook weg.

Als ik alleen ben met hem, is er niet zo'n groot probleem, maar een vriendin van me was er ook bij, ze reed op onze Fjord. Mijn moeder gaat vanaf de zomer ook weer (na een periode van meer dan 10 jaar) weer beginnen met rijden en vanzelfsprekend willen we dan ook naar buiten. Van de zomer ga ik ook op trektocht met nog 7 mensen. Ik begin wanhopig te raken, het blijft vechten ondanks dat er wel een klik is tussen ons.

Wat kan ik het beste doen? Ik heb zelf al vanalles zitten bedenken. Een one-rein-stop erop werkt inprincipe wel, maar het gaat niet alleen om een noodrem tijdens een (onbeheerste) galop, het gaat om het rustig worden tijdens de buitenrit.

Hij doet dit overigens het hele jaar door, maar in de lente meer dan in de andere seizoenen ( hij is een 17 jarige ruin), als ik alleen ben heb ik er vrijwel geen last van, hij is dan wel druk, maar uiteindelijk stopt hij en doet hij "normaal". Het loperige zit trouwens ook in zijn bloed, al zijn (half) broertjes en zusjes hebben het, zijn vader ook.

Hulpteugels en scherpere bitten zijn voor mij GEEN oplossing!!!

Dani_

Re: Paard is niet meer te houden, blijft maar doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:02

Aangezien hij zo'n 'mondtrekkend' verleden heeft zou ik het eens bitloos proberen. Grote kans dat het voor dit paard een verademing zal zijn.

Verder kan ik je grondwerk aanraden. Tempowisselingen oefenen vanaf de grond. Leer hem de stemhulpen (kan ook goed tijdens het wandelen) stap, draf, galop en (de belangrijkste Knipoog) ho en halt. Pas als je het tempo van je paard vanaf de grond totaal onder controle hebt kun je het weer eens óp het zadel proberen. Gebruik dezelfde stemhulpen, maar dan nu gecombineerd met een lichaamshulp. Leer hem te rijden op je zit zodat je zijn voorkant met rust kan laten.

Verder de one-rein-stop weer even opfrissen bij hem, die is gewoon super handig in noodsituaties.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:04

ik denk dat het grootste probleem bij jou zit Lachen loslaten, en op je zit gaan rijden Lachen

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:07

grondwerken zou heel goed kunnen helpen hierbij.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:09

als ik bitloos rijd, loopt hij door de neusriem heen (hier heb ik ervaring mee, een gigantische ongecontroleerde gallop die niet eindigde) Boos! maar ik ga mn best doen

En verder, als ik loslaat is hij weg Boos! aan m'n zit heeft hij lak

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:11

dan moet je goed les nemen, want dan schort het behoorlijk in de basis Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:13

Ja en ik denk dat dat probleem toch behoorlijk bij hem ligt en dat er dus aan hem "iets gedaan moet worden". Mijn arabier rijd ik namelijk volledig op mn zit en neck-reining. Mn fjord ook zoveel mogelijk op zit. Wat kan ik er dan aan doen dat hij daar gevoelliger voor wordt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:14

KiWiKo schreef:
ik denk dat het grootste probleem bij jou zit Lachen loslaten, en op je zit gaan rijden Lachen

huh???hij stopt vast wel na 10 km,langs gevaarlijke wegen enzo.....toch?
Heel goed idee,ga ik ook eens proberen...zitten en laten gaan..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:18

Ik vind die eerste opmerkingen toch een beetje kort door de bocht hoor.
Als een paard heel erg rennerig is en enorm van actie houdt, dan kan dat heel moeilijk zijn om er een begin aan te krijgen dat ze rustiger worden. Je hebt het dan niet over een angstig paard dat vertrouwen moet krijgen, maar een paard dat gewoon harder WIL.

Ik heb er ook eentje lopen en dat is echt niet makkelijk. Een one rein stop is inderdaad geen oplossing, je kunt ze wel laten STOPPEN maar dat is niet hetzelfde als ze RUSTIGER te maken. Waarschijnlijk wordt zo'n paard alleen maar geirriteerder als je daar mee aan de slag gaat (en helpt het dus juist niet).

Wat misschien kan helpen is de oefening leren van level 2 Parelli, zowel in de bak als ook op buitenterrein. Je rijdt dan continu eenzelfde (herkenbare) figuur en houdt dat net zo lang vol tot hij in de gaten heeft dat er pas gestopt wordt als hij een constant tempo laat zien. Bij mijn paard heeft dat ten dele wel geholpen.

En ja, heel heel heel erg consequent zijn. Niet laten draven als er gedribbeld wordt en net zo lang doorgaan met rondjes draaien totdat je paard normaal stapt, dan belonen en aandraven (dan zal hij er wel meteen van door proberen te schieten neem ik aan ...?).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:20

volgens mij heb je gewoon paarden die super actief zijn,het zou leuk zijn als ze gewoon luisterden...maar ja..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:21

Sommige paarden hebben indd maling aan je zit en bit en/of neusriem (bitloos).
Ik ken dit probleem niet, alleen het trekken in galop. Meeste paarden die dribbelen enzo gaan weer rustig stappen als je indd loslaat, maar het is maar de vraag bij welk paard het wel en niet helpt...

Mijn paard staat nu op rust (wel weidegang) ivm een peesblessure en dribbelt ook de gehele staprit. Maar zodra ik hem even heb laten grazen is hij de rust zelf weer...

KiWiKo

heiditjj schreef:
Ja en ik denk dat dat probleem toch behoorlijk bij hem ligt en dat er dus aan hem "iets gedaan moet worden". Mijn arabier rijd ik namelijk volledig op mn zit en neck-reining. Mn fjord ook zoveel mogelijk op zit. Wat kan ik er dan aan doen dat hij daar gevoelliger voor wordt?

dan heb je het niet goed begrepen Geerke, het schort hem namelijk aan de BASIS Lachen Lachen je kan trekken wat je wil aan een knol, maar dan krijg je het dier nooit tot stilstand Lachen

Marigold

wat voer je hem dan?

en waarom persé geen hulpteugel?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:24

Denk eraan dat het bij IJslanders zo is dat ze niet terug deinsen van een ruk in de mond. Die gaan stug door.

Op je zit rijden en op je zit terug nemen. Misschien heeft die wel reden om er vandoor te gaan?

Past het zadel goed? Geen haken of scherpe randen op de kiezen? Geen dekje wat knelt onder het zadel?

Ik rijd mijn merrie afwisselend bitloos en dat gaat echt ontzettend goed. Misschien een optie, en anders de dierenarts even bellen voor gebitscontrole Lachen

*edit*

heeft jouw ijslander wedstrijd verleden? Mijn merrie namelijk wel. Die begint als geen gek te hollen om maar voorop te kunnen lopen als ze naast een ander paard loopt. Hierdoor was ze ook niet geschikt voor ritten.

Ik heb toen een tijdje de slof eraan gehangen als "noodrem" maar merkte heel snel dat de slof geen zin had. Gewoon rijden en erg consequent zijn. Ik parkeerde haar nog wel eens met haar neus tegen een boom of ik maakte een volte in het bos steeds kleiner.

op een gegeven moment was ze het zo ontzettend zat dat het tempo wel een stuk rustiger werd. Ik heb toen heel vaak buiten gereden met andere paarden erbij en zodoende is het steeds beter geworden.
Laatst bijgewerkt door Coconut op 06-05-08 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:24

heiditjj schreef:

les en zeer consequent zijn.
Ik heb ook meerdere paarden, waarbij de 1 makkelijker op de zit is te rijden dan de ander. Echter na consequent corrigeren (met les) is er wel degelijk veel verschil.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:25

heiditjj schreef:

het ligt altijd aan het paard............

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:27

Als je bitloos reed, reed je dna met een touwhalster of met een ander iets? Want mijn verzorgpony heeft precies hetzelfde, luisterd ook niet naar het bit. Touwhalster deed ze vaak ook moeilijk mee, maar nu rijd ik met een stalhalster en der is nix aan de hand.. Weet niet of t bij jou ook een oplossing bied maar mij heeft t heel erg geholpen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:28

geerke schreef:
KiWiKo schreef:

huh???hij stopt vast wel na 10 km,langs gevaarlijke wegen enzo.....toch?
Heel goed idee,ga ik ook eens proberen...zitten en laten gaan..

hmm, jij heb het totaal niet begrepen! Basis leer je niet langs de weg. loslaten en op je zit rijden is niet laten gaan en zitten.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:29

het hoeft niet per se aan de mond te liggen, maar wat dacht je van het zadel? Zodra je verschuift en het paard gaat aan de kletter is voor mij een teken dat het paard dan misschien wel pijn kan hebben en daarvoor weg rent.

Je zult met de basis aan de gang moeten in de bak/wei. Buiten rijden is nu even onverantwoord. Wat moet je beginnen als er een auto aankomt, je moet oversteken en je IJslander dendert de weg over? Moet er niet aan denken!

In de bak overgangen maken van draf naar stap, tolt naar galop, tolt naar stap en dergelijke. En die overgangen moeten goed gaan. Gaat die hard draven? Huppakee terug naar stap en opnieuw proberen. Wees heel consequent en niet met je handen! Ook met je zit terug rijden en niet alleen maar rukken, want dat heeft toch geen zin. Maar...laat hem wel goed weten dat jij de baas bent.

Als ik het zo lees neemt hij gewoon een loopje met je...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 20:43

Marigold schreef:
wat voer je hem dan?

en waarom persé geen hulpteugel?

Ik voer hem niks. Hij staat 4 uur per dag op het gras en de rest van het etmaal in de paddock omdat hij anders VEEL te dik word.
En geen hulpteugel omdat ik die dingen onmenselijk vind. Ik ga mijn paard niet in een positie dwingen zodat hij niet anders kan dan naar mij luisteren, zelfs niet als dat de enige manier is waarop ik hem veilig kan rijden, dan maar niet rijden of alleen maar in de bak.

_Skess_ schreef:
Denk eraan dat het bij IJslanders zo is dat ze niet terug deinsen van een ruk in de mond. Die gaan stug door.

Op je zit rijden en op je zit terug nemen. Misschien heeft die wel reden om er vandoor te gaan?

Past het zadel goed? Geen haken of scherpe randen op de kiezen? Geen dekje wat knelt onder het zadel?

Ik rijd mijn merrie afwisselend bitloos en dat gaat echt ontzettend goed. Misschien een optie, en anders de dierenarts even bellen voor gebitscontrole Lachen

*edit*

heeft jouw ijslander wedstrijd verleden? Mijn merrie namelijk wel. Die begint als geen gek te hollen om maar voorop te kunnen lopen als ze naast een ander paard loopt. Hierdoor was ze ook niet geschikt voor ritten.

Ik heb toen een tijdje de slof eraan gehangen als "noodrem" maar merkte heel snel dat de slof geen zin had. Gewoon rijden en erg consequent zijn. Ik parkeerde haar nog wel eens met haar neus tegen een boom of ik maakte een volte in het bos steeds kleiner.

op een gegeven moment was ze het zo ontzettend zat dat het tempo wel een stuk rustiger werd. Ik heb toen heel vaak buiten gereden met andere paarden erbij en zodoende is het steeds beter geworden.

Ik rijd niet met een dekje, omdat mijn zadel zonder iets eronder eigenlijk precies past, er ligt alleen een anti-slip pad onder.

Ja hij heeft rentelgang wedstrijden gelopen, ik denk ook dat het misschien daar vandaan komt, hij wil ook auto's en fietsers inhalen Blauw oog maar dat heb ik hem inmiddels afgeleerd. De tandarts is een paar weken geleden nog geweest en die zei dat zijn gebit er perfect uitziet.

Lady_xx schreef:
Als je bitloos reed, reed je dna met een touwhalster of met een ander iets? Want mijn verzorgpony heeft precies hetzelfde, luisterd ook niet naar het bit. Touwhalster deed ze vaak ook moeilijk mee, maar nu rijd ik met een stalhalster en der is nix aan de hand.. Weet niet of t bij jou ook een oplossing bied maar mij heeft t heel erg geholpen..

Ik heb met een kruislinks systeem(onder de kaken) gereden, nu een hackamore.

@ Kwiko: in dit geval ligt het inderdaad aan (het verleden van) het paard

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:47

heiditjj schreef:
En verder, als ik loslaat is hij weg Boos! aan m'n zit heeft hij lak

Hier geef je volgens mij zelf het probleem al aan Ja. Als je loslaat is hij weg.. dus wat doe je de gehele tijd? Ik denk onbewust of bewust constant je paard tegenhouden. Ligt het dan echt aan je paard?
Als je nou eens echt loslaat en gaat ontspannen en hem dan consequent terugzet, zonder te gaan trekken!!, als hij daadwerkelijk gaat rennen en weer ontspannen als hij weer terug is. Heel veel overgangen rijden terug=terug, maar weg= ook weg.

Zoek niet de schuld bij het paard, maar kijk wat jij er als ruiter aan kan en moet veranderen!

Het is gewoon een kwestie van controle (oftwel, inderdaad de BASIS). En ik kan meepraten hoor Bloos Haha! . Mijn pony kan een draak zijn, kan hard rennen, kan niet stilstaan, kan niet stoppen, loopt altijd te hard op buitenrit, dendert altijd door in de hand, stopt pas na een rondje.. eigenlijk een rotknol toch? Ik zal je verassen, het ligt echt niet aan de pony hoor Clown . Ik ben gewoon te makkelijk en niet consequent genoeg. Dit kan bewust en/of onbewust gebeuren. Zoek iemand die lesgeeft (een goed iemand wel te verstaan) die jou de basis (in dit geval controle) bij kan brengen. Dát is datgeen dat helpt, die kan je echt aangeven wanneer jij te laks wordt of wanneer jij als ruiter teveel blijft trekken. Dan is het puur consequent zijn! Ik probeer ook consequent te zijn, hoe moeilijk het ook is! Geef ik één keer toe, dan kan ik overnieuw beginnen. Nu gaat het goed, maar ik moet niet verslappen en elke training opnieuw oefenen!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:53

Citaat:
En geen hulpteugel omdat ik die dingen onmenselijk vind. Ik ga mijn paard niet in een positie dwingen zodat hij niet anders kan dan naar mij luisteren, zelfs niet als dat de enige manier is waarop ik hem veilig kan rijden, dan maar niet rijden of alleen maar in de bak.

Zou hij daar dan gelukkig van worden?

Ik zou toch overwegen om een hulpteugel te gebruiken. Een slofteugel ofzo, dan kan je als hij te heet word die erbij pakken, en anders gewoon los laten hangen. En als hij dan geleerd heeft dat hij gewoon moet luisteren, dan haal je die teugel toch gewoon weer weg..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:55

een hulpteugel is hier niet op zn plaats, ruiter moet gewoonweg leren om ontspannen op dr paard te zitten en niet te trekken Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:56

precies, bovendien is dit een veel voorkomend probleem bij ijslanders die een wedstrijd verleden hebben. De mijne deed het ook en was met slofteugel niet terug te krijgen hoor. Was een en al verzet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:58

heiditjj schreef:
Ik voer hem niks. Hij staat 4 uur per dag op het gras en de rest van het etmaal in de paddock omdat hij anders VEEL te dik word.

Even offtopic hoor, maar wat krijgt je paard dan de overige 20 uur?