Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

) ho en halt. Pas als je het tempo van je paard vanaf de grond totaal onder controle hebt kun je het weer eens óp het zadel proberen. Gebruik dezelfde stemhulpen, maar dan nu gecombineerd met een lichaamshulp. Leer hem te rijden op je zit zodat je zijn voorkant met rust kan laten.
loslaten, en op je zit gaan rijden

maar ik ga mn best doen
aan m'n zit heeft hij lak

KiWiKo schreef:ik denk dat het grootste probleem bij jou zitloslaten, en op je zit gaan rijden
heiditjj schreef:Ja en ik denk dat dat probleem toch behoorlijk bij hem ligt en dat er dus aan hem "iets gedaan moet worden". Mijn arabier rijd ik namelijk volledig op mn zit en neck-reining. Mn fjord ook zoveel mogelijk op zit. Wat kan ik er dan aan doen dat hij daar gevoelliger voor wordt?
je kan trekken wat je wil aan een knol, maar dan krijg je het dier nooit tot stilstand

heiditjj schreef:Ja en ik denk dat dat probleem toch behoorlijk bij hem ligt en dat er dus aan hem "iets gedaan moet worden". Mijn arabier rijd ik namelijk volledig op mn zit en neck-reining. Mn fjord ook zoveel mogelijk op zit. Wat kan ik er dan aan doen dat hij daar gevoelliger voor wordt?
geerke schreef:KiWiKo schreef:ik denk dat het grootste probleem bij jou zitloslaten, en op je zit gaan rijden
huh???hij stopt vast wel na 10 km,langs gevaarlijke wegen enzo.....toch?
Heel goed idee,ga ik ook eens proberen...zitten en laten gaan..

Marigold schreef:wat voer je hem dan?
en waarom persé geen hulpteugel?
_Skess_ schreef:Denk eraan dat het bij IJslanders zo is dat ze niet terug deinsen van een ruk in de mond. Die gaan stug door.
Op je zit rijden en op je zit terug nemen. Misschien heeft die wel reden om er vandoor te gaan?
Past het zadel goed? Geen haken of scherpe randen op de kiezen? Geen dekje wat knelt onder het zadel?
Ik rijd mijn merrie afwisselend bitloos en dat gaat echt ontzettend goed. Misschien een optie, en anders de dierenarts even bellen voor gebitscontrole
*edit*
heeft jouw ijslander wedstrijd verleden? Mijn merrie namelijk wel. Die begint als geen gek te hollen om maar voorop te kunnen lopen als ze naast een ander paard loopt. Hierdoor was ze ook niet geschikt voor ritten.
Ik heb toen een tijdje de slof eraan gehangen als "noodrem" maar merkte heel snel dat de slof geen zin had. Gewoon rijden en erg consequent zijn. Ik parkeerde haar nog wel eens met haar neus tegen een boom of ik maakte een volte in het bos steeds kleiner.
op een gegeven moment was ze het zo ontzettend zat dat het tempo wel een stuk rustiger werd. Ik heb toen heel vaak buiten gereden met andere paarden erbij en zodoende is het steeds beter geworden.
maar dat heb ik hem inmiddels afgeleerd. De tandarts is een paar weken geleden nog geweest en die zei dat zijn gebit er perfect uitziet.Lady_xx schreef:Als je bitloos reed, reed je dna met een touwhalster of met een ander iets? Want mijn verzorgpony heeft precies hetzelfde, luisterd ook niet naar het bit. Touwhalster deed ze vaak ook moeilijk mee, maar nu rijd ik met een stalhalster en der is nix aan de hand.. Weet niet of t bij jou ook een oplossing bied maar mij heeft t heel erg geholpen..
heiditjj schreef:En verder, als ik loslaat is hij wegaan m'n zit heeft hij lak
. Als je loslaat is hij weg.. dus wat doe je de gehele tijd? Ik denk onbewust of bewust constant je paard tegenhouden. Ligt het dan echt aan je paard?
. Mijn pony kan een draak zijn, kan hard rennen, kan niet stilstaan, kan niet stoppen, loopt altijd te hard op buitenrit, dendert altijd door in de hand, stopt pas na een rondje.. eigenlijk een rotknol toch? Ik zal je verassen, het ligt echt niet aan de pony hoor
. Ik ben gewoon te makkelijk en niet consequent genoeg. Dit kan bewust en/of onbewust gebeuren. Zoek iemand die lesgeeft (een goed iemand wel te verstaan) die jou de basis (in dit geval controle) bij kan brengen. Dát is datgeen dat helpt, die kan je echt aangeven wanneer jij te laks wordt of wanneer jij als ruiter teveel blijft trekken. Dan is het puur consequent zijn! Ik probeer ook consequent te zijn, hoe moeilijk het ook is! Geef ik één keer toe, dan kan ik overnieuw beginnen. Nu gaat het goed, maar ik moet niet verslappen en elke training opnieuw oefenen! Citaat:En geen hulpteugel omdat ik die dingen onmenselijk vind. Ik ga mijn paard niet in een positie dwingen zodat hij niet anders kan dan naar mij luisteren, zelfs niet als dat de enige manier is waarop ik hem veilig kan rijden, dan maar niet rijden of alleen maar in de bak.
heiditjj schreef:Ik voer hem niks. Hij staat 4 uur per dag op het gras en de rest van het etmaal in de paddock omdat hij anders VEEL te dik word.