Schrijven....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Schrijven....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 20:47

Hoi, ik weet niet of het hier goed staat... zat te twijfelen tussen hier en vragen en discussies...
maar goed, het kan altijd nog verplaats worden ..

Nu mijn vraag.
Ik ben gevraagt om te schrijven Cool , maar ik heb dat nog nooit gedaan!
Ik weet dat eens de eerste keer moet zijn, maar ik ben bang dat ik het heel slecht doe Pling ...
Gelukkig duurt het nog wel even, dus ik kan me nog vaak genoeg laten vertellen hoe het moet, maar zijn er nog ècht handige tips?Misschien word ik dan minder zenuwachtig... Clown
Dankje wel:D

"de nieuwe schrijfster"
Roos

Storm

Re: Schrijven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:27

Zoveel mogelijk afkorten!
tdh is tegen de hand
ah is achterhand
vw-nw is voorwaarts neerwaarts
bui sch is buitenschouder
bin sch is binnenschouder
o is rond (bij een volte)
hh is halthouden
aw is achterwaarts
bij vierkant kan je gewoon een vierkantje tekenen.
enz.

En let erop dat je op elke protocol de naam en het nummer van de jury zet. Als je het moeilijk vind om te tellen kan je vragen of de jury dat voor je doet (terwijl jij een nieuwe protocol pakt van de volgende deelnemer en de gegevens van de jury invuld, zo doe ik het altijd) of je kan vragen of het secretariaat het doet.

Schrijven is niet zo heel moeilijk, als je niet weet hoe je iets moet schrijven kan je het vragen aan de jury. Vraag sowieso alles wat je niet snapt, daar leer je alleen maar van.
(en oja, veel gemaakte fout, het is nageeflijk, niet nagevelijk als je dat moet schrijven) Knipoog

Succes!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:40

Hier ook nog een paar tips Knipoog

Zeg voordat je begint even dat het je eerste keer is. Dan houden ze daar rekening mee, je jury natuurlijk.
Kijk niet te veel naar de proef maar op je blaadje, niet laten afleiden dus Knipoog
Volg met je vinger de oefeningen, zodat je niet verkeerde commentaar erbij zet.
Goed luisteren natuurlijk en meteen vragen als je niet goed verstaat, sommige jury's praten vreselijk binnensmonds. Of als je iets niet kunt volgen, meteen roepen, anders is het later lastig terug te halen.
Ik schrijf altijd de naam en nummer van de jury op mn niet schrijfhand, zodat ik de protocols meteen kan beschrijven zonder iedere keer te vragen wat het nou is. Vind de jury ook niet zo leuk.
Ik laat altijd de jury tellen. Als er dan iets verkeerd geteld is is het niet jouw schuld en kan je met gerust hart de protocols weggeven. Gewoon zeggen dat je niet zo snel kan tellen Knipoog .
Gezellig babbelen met jury is natuurlijk altijd leuk, maar praat niet door de proef heen (er zijn echt mensen die zich overal mee bemoeien) Knipoog
En idd, afkorten. Desnoods eerst een woord half opschrijven en later afmaken. En altijd de punten opschrijven, commentaar is iets minder belangrijk..

Euhm en heel veel plezier natuurlijk! Het is echt heel leuk en vooral ontzettend leerzaam Haha!
Succes!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:38

Goed idee op je hand schrijven, RianneH!
Ik schrijf het meestal op de deelnemerslijst die er meestal wel is, maar zo niet dan laat ik en het vervolg het even op de hand van de schrijfster zetten.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 07:22

Wat ik als jury belangrijk vind (zoals RianneH al zegt): als je het niet kan volgen schrijf dat éérst de cijfers op! Commentaar is minder belangrijk en kan achteraf ook nog wel Knipoog
Over het optellen + jurynummer;
Wij tellen altijd samen op (+ en - tellen) en dan vult de schrijfster de uitslag onder de protocol in, geeft alles aan mij en ik zet mijn krabbel overal onder, vul m'n nummer in en zet de uitslag op de coupon.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:30

Ik schrijf meestal nog niet de uitslag op de coupon, eerst laat ik het secretariaat nog een keer tellen (ik tel alles 1 keer snel door) en als de eventuele foutjes eruit zijn gehaald mag het scretariaat de uitslag op het protocol invullen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 13:38

dus je mag het ook laten optellen door het secretariaat??
want mijn reken+ tel kunsten zijn niet zo goed Koe

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:44

als je moet schrijven, dan heb je het protocol met de cijfertjes maar het commentaar moet je niet achter het cijfertje zettn, maar gewoon bovenaan en dan bijv 12. niet goed rond en dan gewoon zo onder elkaar, bespaart veel ruimte Knipoog

bij ons word er altijd geteld door de/het(wat was het ook alweer Bloos ) secretariaat

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:47

Als je een proevenboekje hebt, dan meenemen!
Dan kun je zelf ook bijhouden welk onderdeel bij welk nr hoort.
Vaak heeft alleen de jury de proef voor zijn neus.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:48

Storm76 schreef:
Goed idee op je hand schrijven, RianneH!
Ik schrijf het meestal op de deelnemerslijst die er meestal wel is, maar zo niet dan laat ik en het vervolg het even op de hand van de schrijfster zetten.

dank Bloos

Ik moest eerst altijd terug bladeren naar de vorige deelnemers om het weer te herinneren. Of telkens vragen, maar dat is ook zo vervelend. Lastige is wel dat je niet bij twee verschillende moet schrijven, of dan in elk geval de vorige doorstrepen Tong uitsteken

Jullie zijn jury's? Wat vind je nou echt belangrijk bij een schrijver?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:51

Het ligt er ook een beetje aan in welke regio je moet schrijven, bij mij in de regio krijgt iedereen eigenlijk altijd een protocol mee bij zijn coupon. Op het protocol heb je veel meer ruimte om alles op te schrijven en je ziet ook bij welk onderdeel je bent, als je op de coupon moet schrijven zie je dat niet, en het is een stuk lastiger schrijven.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:05

Storm76 schreef:
Ik schrijf meestal nog niet de uitslag op de coupon, eerst laat ik het secretariaat nog een keer tellen (ik tel alles 1 keer snel door) en als de eventuele foutjes eruit zijn gehaald mag het scretariaat de uitslag op het protocol invullen.

Daarom tellen mijn schrijfster en ik het samen op, scheelt fouten maken Knipoog
Daarbij vind ik het wel zo prettig als ik zelf het totaal op de coupon vermeld aangezien ik mijn handtekening er direct onderzet.
Mocht er dan alsnog een foutje tussen zitten komt het secretariaat gewoon even bij mij om een paraaf vragen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:07

tinkerXXlufX schreef:
dus je mag het ook laten optellen door het secretariaat??
want mijn reken+ tel kunsten zijn niet zo goed Koe

Is niet moeilijk hoor, gewoon eerst alle plusjes tellen, dan alle minnetjes en wat je overhoudt optellen of aftrekken van 180 (tm M2) Knipoog

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:23

_10_ schreef:
Storm76 schreef:

Daarom tellen mijn schrijfster en ik het samen op, scheelt fouten maken Knipoog
Daarbij vind ik het wel zo prettig als ik zelf het totaal op de coupon vermeld aangezien ik mijn handtekening er direct onderzet.
Mocht er dan alsnog een foutje tussen zitten komt het secretariaat gewoon even bij mij om een paraaf vragen.

daar heb je ook wel weer gelijk in, dan kan er ook niet 'per ongeluk' een puntje meer opgezet worden.
(vond het wel heel leuk om je eens te zien in Nootdorp!)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:14

Ik moet eerlijk zeggen dat het vaak zo krap gepland staat dat tellen tussendoor echt niet lukt. Ik tel alleen als ik tijd ervoor heb en ik rond de winst denk uit te komen.

Nog een tip voor de schrijfster: als de startcoupon (het gele blaadje) aan het protocol (witte bedrukt met de proef) geniet zit, zorg dan dat je de startcoupon even opzij slaat, anders staat het commentaar daar dwars doorheen gedrukt. Die gele startcoupons drukken nl. door.
En zo kom ik op nog een aandachtspuntje: pak alleen het protocol en de startcoupon van degene die moet starten. De rest van de stapel leg je opzij. Anders staat het commentaar weer op de startcoupon van degene die erna moet.

Zeg idd als je het niet kunt volgen. En als je twijfelt over de spelling vraag het gewoon. Ik heb liever dat mij gevraagd wordt hoe je iets spelt dan wanneer het vol zit met taalfouten. Dat vind ik zo slordig.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:00

[quote="Rianne]
Jullie zijn jury's? Wat vind je nou echt belangrijk bij een schrijver?[/quote]

Naast goed noteren van de cijfers en commentaar ook gewoon gezelligheid.
En signaleren als er iets raars gezegd wordt bv bij een overgang commentaar volte ronder rijden dan gaat er iets niet goed, dan zit 1 van beiden bij het verkeerde onderdeel.

Als je zelf rijdt is de eerste proef eng maar daarna gaat het veel makkelijker.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:15

Voor het tellen is een heel handig trucje, een jurylid wil het je vast wel uitleggen voordat de proeven starten.
Als je iets even niet snapt (bijvoorbeeld bij welk nummer je bent) moet je dat gewoon even vragen. 26 is wat? zijn we nu bij 18?
Zorg dat je de cijfers allemaal opschrijft, met commentaar kun je wel even een 'steekwoord' plaatsen en later dan het zinnetje afmaken en inderdaad afkortingen gebruiken. Lachen

Welke klasse ga je schrijven?
Als je voor het eerst gaat schrijven is het, het fijnst om de B/L1 te schrijven, dat zijn mooie leer-schrijf-proefjes.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:47

ik geloof gewoon B het is een concour van de ponyclub, en dan moeten we allemaal mee helpen. dus ik geloof gewoon B..

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:22

En als je een fout maakt, dus je schrijft bijvoorbeeld een 6 op in plaats van een 7, moet de jury daar even een krabbel bij zetten.

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:51

wat leuk dat je mag schrijven, daar leer je ontzettend veel van

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:10

hee
ik heb gister ook voor het eerst geschreven, ik was in het beign ontzettend zenuwachti vanwege mijn hadnschrift:P maar het eerste proefje ging heel erg slecht voor mij dan, maar naarmate je door heb wat het handigst is gaat het vanzelf goed

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:56

Die afkortingen zijn nou niet weer zo heel handig. Ik heb het voordeel dat ik snel en net kan schrijven, daardoor kan ik uitgebreid dingen erbij schrijven. Wat ik zelf als amazone erg fijn vind als ik coupons terug krijg. Heb ik er ook nog wat aan.

Afkortingen van Storm snapte ik zonder uitleg niet helemaal. Nagelbijten / Gniffelen

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 13:39

piloe4ever schreef:
wat leuk dat je mag schrijven, daar leer je ontzettend veel van

ja, daarom wou ik het wel doen...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:15

KramerA schreef:
grondwerk

Tja , hier uit blijkt dat zij het topic niet door heeft gelezen!

Ik zou het gewoon doen , je ziet wel hoe het gaat .. Knipoog
Ene , sorry als dit een oud topic is.. Bloos en trouwens ik tem ff..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:18

Vraag of de jury duidelijk het nummer van het onderdeel zegt telkens. Dus: "1 is een 7", "2 is een 6" enz.
Dan weet je zeker dat je het juiste cijfer bij het juiste onderdeel zet.