Dilema

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Dilema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:04

Mijn fjord wordt vrij natuurlijk gehouden als het kan. Lekker zonder deken buiten, niet te veel brok, veel kuil. Vjesta doet het er geweldig op. Alleen zomers heeft ze heel veel jeuk. Ze schuurt haar hele staart kapot. Nu hebben we vrij veel last van de ieniemienie kleine vliegjes (aan het water + bomen= de ideale broedplaats voor beestjes). Ik vermoed dat Vjesta daar last van heeft.

De rest van de stal is aan de knoflook, waardoor Vjest dus opgevroten word. Nu wil ik liever niets bij voeren, zeker geen knoflook, omdat dat bloedarmoede veroorzaakt. Maar een vliegenzeken is ook niet iets, tis een fjord en haar manen zien er dan dus niet meer uit. Ik was haar om de andere dag met swavel&teer shampoo, en de andere dag smeer ik haar in met manen liquide.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen, tegen de jeuk en tegen de vliegjes?

Marigold

Re: Dilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:05

ik denk dat je toch aan de eczeemdeken moet..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:07

knoflook veroorzaakt mss bloedarmoede, maar als je met mate geeft en goed in de gate houdt kun je t proberen... die van mij krijgt het ook, en heeft geen bloedarmoede Knipoog (is ze op getest)

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:08

Een Boett deken kopen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:09

Ik heb net uit pure wanhoop al een bus knoflook snippers gekocht, maar als er iets is wat beter voor haar is...

En een deken stel ik echt het liefste zo lang mogenlijk uit. Ik loop keuringen met haar, en daar kan ik echt niet aankomen met een geplet paard...

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:11

Helpt knoflook wel bij de rest? Bij mijn paarden heeft het nog nooit geholpen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:12

Bij de rest werkt het geweldig. Ze stinken een uur in de wind, maar de vliegjes blijven wel weg.

Kimm_Ramon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:16

onze pony schuurt zomers ook.
ik doe hem ligt eraan hoe warm het is maar zoals het weekend eruit ziet, was ik hem zoveel mogelijk zijn start en manen met zeep vrije zeep van de zwitsal.
het helpt bij hem wel, als het echt zomerexeen is denk ik niet maar je kunt het proberen, baad het niet dan schaad het niet

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:10

Vjestagirl schreef:
En een deken stel ik echt het liefste zo lang mogenlijk uit. Ik loop keuringen met haar, en daar kan ik echt niet aankomen met een geplet paard...

Wel met een kapotgeschuurd paard? Zo te lezen heeft je paard SEME! Gewoon lekker inpakken in een Boett-deken, ik snap je dilemma niet zo, je wilt toch gewoon dat je paard jeuk en pijnvrij door het leven gaat?
Ik betwijfel overigens ook of knoflook tegen knutjes (de eczeemvliegjes) werkt. Wellicht blijven die paarden ongemoeid omdat ze gewoon geen eczeem hebben? Mijn paard staat dag en nacht in de wei aan de bosrand, het stikt van de knutten. Ik doe er niets aan en hij heeft ook geen last Knipoog
Ik heb ook nog nooit over een eczeempaard gehoord dat het op knoflook redde. Je kan ook nog proberen omega 369 bij te voeren, dat is voor sommige paarden enigzins verzachtend. Deze shampoo werkt ook verzachtend, die gebruikt mijn zus een keer in de week. http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _80230.jpg
Maar haar bijrijdpaard staat daarnaast ook altijd nog in de deken..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 22:01

Naja, vorig jaar ging het nog perfect op alleen wassen en smeren. Daarom denk ik dat het nu van de vliegjes komt, en ik hoopte dat er ook nog iets anders tegen te doen was...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:10

Vjestagirl schreef:
En een deken stel ik echt het liefste zo lang mogelijk uit. Ik loop keuringen met haar, en daar kan ik echt niet aankomen met een geplet paard...
Ben jij nu helemaal belatafeld? Wil jij wel even héél rap naar de dichtstbijzijnde ruitersportzaak en onmiddelijk een eczeemdeken voor je paard gaan kopen? In mijn beleving dien jij hoognodig je prioriteiten te heroverwegen! Of anders je paard verkopen aan iemand die haar niet de noodzakelijke bescherming onthoudt ter meerdere eer en glorie van zichzelf.

Dat je paard niet de hele zomer gek wordt van de jeuk, lijkt mij wel eventjes iets belangrijker dan dat haar manen op de keuring niet helemaal netjes zouden zitten. Dat laatste is overigens vrij simpel op te lossen door de avond voor de keuring haar manen te wassen (als je dat niet toch al deed) en haar dan één nachtje op stal te houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 22:13

EricPrast schreef:
Vjestagirl schreef:
En een deken stel ik echt het liefste zo lang mogelijk uit. Ik loop keuringen met haar, en daar kan ik echt niet aankomen met een geplet paard...
Ben jij nu helemaal belatafeld? Wil jij wel even héél rap naar de dichtstbijzijnde ruitersportzaak en onmiddelijk een eczeemdeken voor je paard gaan kopen? In mijn beleving dien jij hoognodig je prioriteiten te heroverwegen! Of anders je paard verkopen aan iemand die haar niet de noodzakelijke bescherming onthoudt ter meerdere eer en glorie van zichzelf.

Dat je paard niet de hele zomer gek wordt van de jeuk, lijkt met wel eventjes iets belangrijker dan dat haar manen op de keuring niet helemaal netjes zouden zitten. Dat laatste is overigens vrij simpel op te lossen door de avond voor de keuring haar manen te wassen (als je dat niet toch al deed) en haar dan één nachtje op stal te houden.

Ik vraag of er andere mogenlijkheden zijn! Niet of iedereen op mijn nek wil springen dat ik een exeem deken moet kopen. Ik hoopte dat iemand een goed plan had om het nu iets te verminderen, ik ga er vanuit dat de vliegjes heel snel weg zijn.

Daarbij overleven dekens niet bij ons in de wei, en ik ga er niet iedere dag een nieuwe op leggen omdat ze gesloopt worden, ik heb nogsteeds geen geldboom.

En ik denk dat mijn paard het een stuk beter heeft dan menig ander paard in Nederland, ik denk dat ze gelukkiger is dan menig ander paard. En er is geen haar op mijn hoofd die aan verkopen denkt...

Ik zeg niet dat ze nooit een deken op krijgt, ik zeg dat ze geen deken op krijgt als het niet echt nodig is. Daarom ben ik opzoek naar andere oplossingen.

En ja, wassen en op stal houden werkt geweldig, want opdrogend water kriebelt natuurlijk niet, en in een stal is er helemaal niets om aan te jeuken... bovendien heb ik een FJORD... En die hebben rechtop staande manen, dat fix je niet met ff een keertje wassen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 00:34

Ik raad je aan je iets meer te verdiepen in zomereczeem en dan nog een keer terug te komen op je eigen post.
In je openingspost lees ik al: niet te veel brok, veel kuil. Dat is factor één waardoor de jeuk verergerd zal worden. Factor twee is dat je kennelijk jezelf voorhoudt dat je elke dag een andere deken voor je paard kunt kopen. Flauwekul. Bij ons lopen meerdere eczeempaarden met deken in één kudde, af en toe scheurt er iets maar dat is altijd te repareren.

Waar gaat het jou om? Om de keuring? Om je portemonnee? Of om je paard? Jeuk hebben is voor een paard nog erger dan pijn lijden. Ik hoop voor je fjord dat jij bereid bent serieus dit probleem te onderkennen, niet langer zult kijken naar andere paarden die het eventueel minder goed hebben, en je paard zult helpen van de jeuk af te komen. Op dit moment denk je er in mijn beleving te gemakkelijk over.

Als daarvoor de rechtopstaande manen moeten sneuvelen zij het zo. Jij pretendeert toch het beste met je paard voor te hebben? Als jij op deze manier doorgaat, kunnen we er zeker van zijn dat je fjord aan het eind van de zomer niet eens meer staart heeft, laat staan manen die rechtop kunnen staan.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 00:45

Deken kopen als je wilt dat je paard nog manen overhoudt voor de keuring.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 01:10

maar als het niet zo erg is dat schuren vind ik ook niet dat je gelijk een deken op moet gooien,

@Vjestagirl: mijn paardje heeft ook wel eens last van veel jeuk enzo ik was zijn staart en manen dan met teatree shampoo voor paarden en dat hielp meestal al een hele hoop! (teatree doet geloof ik ook wel iets om vliegen enzo op afstand te houden maar werkt vooral goed tegen de jeuk!) en als dat niet zo hielp dan had ik eczema balm van een ruitersport zaak ik zal eens kijken of ik achter het merk kan komen enzo, en dat hielp super! kijk hij stond zich niet stuk te schuren zoals met SEME maar wel gewoon zo lelijk het haar eraf wat jou paardje volgens mij ook doet toch?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:29

Vjestagirl schreef:
Ik vraag of er andere mogenlijkheden zijn! Niet of iedereen op mijn nek wil springen dat ik een exeem deken moet kopen. Ik hoopte dat iemand een goed plan had om het nu iets te verminderen, ik ga er vanuit dat de vliegjes heel snel weg zijn.
Ik ben bang dat ik teleurstellende mededeling voor je heb: die "vliegjes" gaan voorlopig nog niet weg. Reken er maar op dat je er minstens tot een eind oktober in aan vast zit. Overigens waag ik het ernstig te betwijfelen, of je voor die tijd al een combinatie van middeltjes gevonden zult hebben, die dít jaar voor jòuw paard werkt.

En in de tussentijd dat jij aan het kwakzalven en experimenteren bent, om er (wat ongetwijfeld zal gebeuren) na verloop van tijd (en vooral ook na het uitgeven van meer geld aan smeerseltjes, shampoo's en whatever, dan het zou hebben gekost om meteen een eczeemdeken te kopen) achter te komen dat het op die manier niet op te lossen is, heeft je paard jeuk en hoe vaker ze in de tussentijd door knutjes gestoken wordt, hoe erger die wordt. Maar haar manen moeten mooi blijven voor de keuring, dus so what, dat ze ondertussen niet weet waar ze het zoeken moet?

Eén van de dingen die zomereczeem zo moeilijk behandelbaar maken, is dat er heel veel verschillende factoren van invloed op zijn. De combinatie van al deze factoren schept de randvoorwaarden voor de allergische reactie, die uiteindelijk getriggerd wordt door het gif van de knutjes/culicoïde-mugjes. Maar dat zit dus al helemaal aan het eind van de keten.

Er zijn inmiddels waanzinnig veel middeltjes in de handel, die het allemaal bij het ene paard leuk doen, maar waar een ander paard totaal niet op reageert. Of die het ene jaar wel werken en het jaar daarop niet meer. Hèt middel is er nog niet en gezien de complexiteit van de materie, betwijfel ik of het er ooit zal komen.

Vjestagirl schreef:
Daarbij overleven dekens niet bij ons in de wei, en ik ga er niet iedere dag een nieuwe op leggen omdat ze gesloopt worden, ik heb nog steeds geen geldboom.
De kwaliteit van de betere merken eczeemdekens is inmiddels dermate goed, dat dit echt niet meer het geval is. Natuurlijk zal er hier of daar wel eens een - gemakkelijk te repareren als je een klein beetje handig bent met naald en draad, dat kan ik zelfs nog - scheurtje of gaatje ontstaan bij spelen of kroelen, maar een hele deken aan flarden zie je eigenlijk alleen maar gebeuren als er nieuwe paarden in een kudde geplaatst worden waardoor rangordegevechten ontstaan, of bij een gemengde kudde van ruinen en merrries die zich daardoor laten dekken als ze hengstig zijn. Daar is rekening mee te houden. In een stabiele kudde van gemiddelde omvang, ga jij gewoon een heel seizoen met een deken doen.

Vjestagirl schreef:
En ik denk dat mijn paard het een stuk beter heeft dan menig ander paard in Nederland, ik denk dat ze gelukkiger is dan menig ander paard. En er is geen haar op mijn hoofd die aan verkopen denkt...
Het welzijn en geluk van je paard afmeten tegen hoe andere paarden het hebben is een verkeerde maatstaf. Nmm. moet je insteek altijd zijn: jezelf op de hoogte houden van nieuwe inzichten en ontwikkelingen, met die kennis in de hand kritisch naar je eigen manier van paardenhouden kijken en je afvragen hoe je het nog beter kunt doen.

Vjestagirl schreef:
Ik zeg niet dat ze nooit een deken op krijgt, ik zeg dat ze geen deken op krijgt als het niet echt nodig is. Daarom ben ik op zoek naar andere oplossingen.
Nogmaals: terwijl jij op zoek bent naar andere oplossingen, waarvan het heel onzeker is of je die ooit vindt en zo ja hoe lang dat duurt, HEEFT JE PAARD IN DE TUSSENTIJD JEUK. Maw: je volgorde is verkeerd. Gooi er EERST een deken op om de overlast die ze NU ondervindt te verminderen, en ga DAN op zoek naar iets anders. Er is zat vraag naar 2e hands eczeemdekens, dus mocht je de wonderremedie ooit vinden, kun je die heel gemakkelijk weer verkopen. En laat ook vooral weten wat die wonderremedie is. Hij zal vast niet voor alle paarden werken, maar je zult er ongetwijfeld een flink aantal paarden waarbij het wel werkt en hun eigenaren heel blij mee maken.

Vjestagirl schreef:
En ja, wassen en op stal houden werkt geweldig, want opdrogend water kriebelt natuurlijk niet, en in een stal is er helemaal niets om aan te jeuken...
Als je op tijd (afhankelijk van waar je zit tussen eind maart en half april) met een eczeemdeken was begonnen, waardoor ze nu nog geen - of anders in ieder geval veel minder - jeuk zou hebben gehad (en dus ook geen reden om zich kapot te schuren), had dat prima gekund. In je openingspost schrijf je dat je nu ook om de dag haar manen wast, dus wat is het verschil?

Vjestagirl schreef:
bovendien heb ik een FJORD...
Iedereen heeft recht op zijn eigen fouten.

Vjestagirl schreef:
En die hebben rechtop staande manen, dat fix je niet met ff een keertje wassen.
Jammer dan, als dat al zo zou zijn. Beter warrige manen dan geen manen, lijkt me zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:30

romatjuh schreef:
Helpt knoflook wel bij de rest? Bij mijn paarden heeft het nog nooit geholpen.

idd
ik heb het ook geprobeerd en het hielp niks....

Verder zou ik ook denken aan een deken Ja

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:32

Gewoon een Boettdeken aanschaffen. Dat is de meest vriendelijke oplossing voor je paard Lachen
Jammer van de manen dan, maar liever wat verlichting voor je paard ipv aan de keuringen te denken. Ik kan me voorstellen dat je er van baalt, maar die vliegjes zijn er nog wel een flink aantal maanden. Het seizoen is nog maar net begonnen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:33

knoflook helpt iets, maar met exczeem echt niet voldoende
ook ik ga met de rest mee en zeg,m koop een exzeem deken
mijn paard heeft ook zomerexzeem, en ene jaar meer last van dan het andere,ligt er ook aan waar ze staan, bij bos, bij water of ver weg van dat alles.
maar als je paard nu al schuurt, gooi er deken op, is niet alleen lelijk maar heb zelf maar eens de hele dag jeuk
er zijn genoeg "middeltjes"op de markt die zeggen bij zomerexzeem te helpen, maar meeste werken niet of niet voldoende

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:40

ik heb ook knoflook, evenals een heleboel andere smeerseltjes geprobeerd, en het hielp inderdaad niks. Je kunt je voordeel opdoen met de ervaringen van de bokt-leden. Wij hebben fouten gemaakt door aan de smeerseltjes te beginnen die niet hielpen, en zijn tot de conclusie gekomen dat alleen een deken helpt: een eczeemdeken, die je al in maart opdoet, iig tussen zonsopgang en 10 uur en tussen 16.00 tot het donker is. Ga je bijvoorbeeld savonds nog rijden of koop je de deken pas als de jeuk er al is, dan heb je inderdaad kans dat de deken kapot geschuurd wordt, want dan ben je eigenlijk al te laat.

Zorgen dat je fjord zich niet kan jeuken is niet de oplossing, een paard met zomereczeem wordt echt gek van de jeuk, en dan vind ik het persoonlijk nogal wreed dat een paard zich niet kan jeuken.
Vergelijk het met jezelf als je onder de jeukende nevenbulten zit, en probeer dan eens niet te jeuken: je wordt gek!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:42

Ik sta er nog altijd van de kijken dat er mensen zijn die meer naar hun eigen plezier (in jouw geval keuringen lopen) kijken, dan naar het welzijn van hun paard.
Je zou niet eens over dat geplette paard moeten nadenken, maar meteen denken....ach, dan maar geen keuringen.
Komt volgend jaar wel weer.
Maar helaas kijk jij daar dus niet naar.

Ik ben het dan ook voor de volle 100% met Sientje eens.

Citaat:
Ik raad je aan je iets meer te verdiepen in zomereczeem en dan nog een keer terug te komen op je eigen post.
In je openingspost lees ik al: niet te veel brok, veel kuil. Dat is factor één waardoor de jeuk verergerd zal worden. Factor twee is dat je kennelijk jezelf voorhoudt dat je elke dag een andere deken voor je paard kunt kopen. Flauwekul. Bij ons lopen meerdere eczeempaarden met deken in één kudde, af en toe scheurt er iets maar dat is altijd te repareren.

Waar gaat het jou om? Om de keuring? Om je portemonnee? Of om je paard? Jeuk hebben is voor een paard nog erger dan pijn lijden. Ik hoop voor je fjord dat jij bereid bent serieus dit probleem te onderkennen, niet langer zult kijken naar andere paarden die het eventueel minder goed hebben, en je paard zult helpen van de jeuk af te komen. Op dit moment denk je er in mijn beleving te gemakkelijk over.

Als daarvoor de rechtopstaande manen moeten sneuvelen zij het zo. Jij pretendeert toch het beste met je paard voor te hebben? Als jij op deze manier doorgaat, kunnen we er zeker van zijn dat je fjord aan het eind van de zomer niet eens meer staart heeft, laat staan manen die rechtop kunnen staan.

Conny67

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:21

Onze pony heeft een echte boettdeken en heeft hem al voor het 3e jaar.
Er zijn geen smeerseltjes voor die helpen!!!!
Niet aanvallend bedoeld maar zo'n leuk leven heeft jou paard nu niet met die verschrikkelijke jeuk Boos! , joh gooi hem lekker een deken op vinden ze heerlijk.

Liever een paard met platte manen dan helemaal geen manen, en dat gaat er gebeuren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 09:35

Bedankt voor al het advies... Ik zal er over denken. Voor nu denk ik nogsteeds dat een deken geen oplossing is omdattie gesloopt gaat worden.

Over het niet slopen van dekens: bij ons in de groep (4 paarden) zijn er van de winter ontzettend veel dekens gesneuveld. Stevige winterdekens, die ook bestand zouden zijn tegen scheuren. We hebben 2 super dominante paarden, die de rest opjagen. Als nummer 3 opgejaagd word bedenkt hij zich een seconde en scheurt achter die van mij aan. Er zijn paarden twee aan twee gezet om dekens heel te houden, wat ook voor geen meter hielp. Ik vind het vrij gevaarlijk om haar zo'n dunne deken om te doen, als die aan flarden gaat houd hij zijn vorm niet meer en dan kan ze erin vast komen te zitten.

En ja, ik denk aan mijn paard, maar je schiet een mug ook niet uit de lucht met een bazooka. Voor ieder probleem is een passende oplossing, en ik denk dat een boett deken hier alleen maar schade aan gaat richten.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:07

Vjestagirl schreef:
Bedankt voor al het advies... Ik zal er over denken. Voor nu denk ik nog steeds dat een deken geen oplossing is omdattie gesloopt gaat worden.
En in de tussentijd lijdt je arme paardje in stilte verder...

Vjestagirl schreef:
Over het niet slopen van dekens: bij ons in de groep (4 paarden) zijn er van de winter ontzettend veel dekens gesneuveld. Stevige winterdekens, die ook bestand zouden zijn tegen scheuren. We hebben 2 super dominante paarden, die de rest opjagen. Als nummer 3 opgejaagd word bedenkt hij zich een seconde en scheurt achter die van mij aan. Er zijn paarden twee aan twee gezet om dekens heel te houden, wat ook voor geen meter hielp. Ik vind het vrij gevaarlijk om haar zo'n dunne deken om te doen, als die aan flarden gaat houd hij zijn vorm niet meer en dan kan ze erin vast komen te zitten.
In het ergste geval zul je dan het besluit moeten nemen op zoek te gaan naar een andere plek voor je paardje, waar ze in een kudde komt te staan met paarden die wel normaal gesocialiseerd gedrag vertonen, zodat ze wèl een eczeemdeken op kan, zonder dat die om de haverklap gesloopt wordt.

Vjestagirl schreef:
En ja, ik denk aan mijn paard, maar je schiet een mug ook niet uit de lucht met een bazooka. Voor ieder probleem is een passende oplossing, en ik denk dat een boett deken hier alleen maar schade aan gaat richten.
Blijf vooral lekker eigenwijs, je weet tenslotte al alles af van zomereczeem. Clown Dus waarom zou je ook het advies opvolgen van ongeveer 20 mensen die allemaal, onafhankelijk van elkaar, al tot de conclusie gekomen zijn dat een eczeemdeken het enige op dit moment verkrijgbare beschermingsmiddel tegen SEME is dat ècht werkt, in tegenstelling tot alle smeerseltjes, shampoo's, poeiertjes, druppeltjes etc., etc.? Been there, done that and learned from the experience. Ik hoop maar dat je in zult zien dat je het bij het verkeerde eind hebt, voordat je paardje al te ernstig onder het bord voor je hoofd te lijden gaat krijgen.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:47

Ik kan echt niet begrijpen dat zulk'n stevige dekens in een handomdraai gesloopt kunnen worden. Is het niet beter om toch één keertje te proberen en vervolgens pas je conclusies te trekken... Want nu maak je slechts veronderstellingen, je weet niet eens of het echt zou gebeuren. Dus als ik jou was zou ik het er tenminste een keer op wagen om zo'n deken aan te schaffen. Als het echt de volgende dag aan flarden is gescheurd (wat me erg zou verbazen, want dit klinkt echt overdreven) dan zou ik er maar eens aan denken of je paard wel op de juiste plaats staat.