Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Die komt al van ver naar me toe gegaloppeerd met de bekende vreugdesprongen soms (en hij staat 24/7 buiten, he
). En stopt precies voor mijn neus of als hij niet kan remmen, rent een rondje om me heen
. En ik geef in principe geen eten als ik hem haal, snoepjes doe ik al helemaal niet aan, dus daar komt hij niet voor. Hij loopt vaak los met me mee naar het hek. Oh, en dan moet ik erbij vertellen dat hij in een nogal groot gebied staat. Leg maar eens uit, wetenschappers.
Liiesjjj schreef:Ik ben er niet van overtuigd dat paarden gevoelens kunnen tonen maar wel dat ze dingen kunnen associeren.
Doe ik het, doet ze helemaal niks.
). Hij is in de eerste twee jaar naar 6 eigenaren gegaan. Ik ben de laatste (als het aan mij ligt), maar ik heb in het begin wel iets van geslotenheid bij hem gemerkt. Je moest zijn vertrouwen echt verdienen en daarmee het leiderschap (respect). Ik heb daar keihard aan gewerkt, maar heb nu een paard waar ik zo close mee ben, dat ik het niet kan uitleggen hier...... Hij raakt me vaak tot ontroering aan toe. Ik weet dat veel mensen met paarden hier weinig mee kunnen, laat staan wetenschappers, maar ik weet hoe het zit en wat anderen denken en menen, ach......
astridjhu schreef:Liiesjjj schreef:Ik ben er niet van overtuigd dat paarden gevoelens kunnen tonen maar wel dat ze dingen kunnen associeren.
Hier ben ik het niet mee eens.
Als ik bij mijn paard aankom, wordt ze helemaal dol, begint als een gek te hinniken, en draaft op me af.
Als ik iemand mee heb, die ze ook goed kent. En ik ga even het zadel pakken, sleurt ze diegene gewoon mee, om achter mij aan te kunnen.
Als iemand anders wegloopt, doet ze helemaal niks.
Als iemand bij haar het zadel aansingelt, gaat ze staan draaien en klieren. Door iemand die ze goed kent heDoe ik het, doet ze helemaal niks.
Als ik eten heb, is het eten natuurlijk wel belangrijker, maar hé het blijft een vreetzak![]()
Ook als ik met haar buiten rijd, en iemand anders zit erop, en ze wil ergens niet langs. Dan kan diegene doen wat ze wilt, maar ze krijgen der niet langs. Als ik rustig langs haar ga staan, ik spreek haar toe en ik geef haar een klopje, volgt ze me zo langs het enge stuk.
Paarden kunnen dus wel degelijk gevoelens tonen

Geld ook voor m'n paard 
. Paarden kunnen juist hele hechte vriendschappen opbouwen met soortgenoten. Daar heb ik diverse ervaringen mee gezien en wetenschappers weten dat dat een feit is. Ik heb hier een kast vol met boeken over paardengedrag etc. (vind ik namelijk heel erg interessant
).
. En vorig jaar heb ik Sam 1x 4 weken uit zijn oude kudde gehaald, omdat ik dacht dat we konden verhuizen naar een fijnere plek. Nou, daar ben ik keihard van terug gekomen
. Hij miste zijn oude clubje verschrikkelijk. Heb nog steeds een mooi filmpje van het weerzien met zijn oude weidegenootjes op mijn Samsung mobieltje. Nou en of dat ze vriendschappen op kunnen bouwen. Toch een vorm van liefde of niet dan?

)
Als ik de hond uit ging laten (er licht een weiland tussen haar wei en het hondenpaadje) ik hoefde niks te zeggen of te doen, ik hoefde alleen maar aan haar te denken en ze keek op en begon te hinniken, dan moest ik weer naar haar toe, want ik kon haar zo niet zielig laten staan, dus ging ik altijd de hond + Gentle uitlaten
haha.. Op een gegeven moment wachte ze altijd op mij, op een bepaald punt, dat zeiden de mensen altijd die daar in de buurt wonen: 'Ze heeft weer lang op jou staan wachten' Ik hoefde totaal niks te zeggen, ze hoorde me al aankomen op m'n krakke fietsje!! Toen de laatste paar weken aankwamen, hinnikte ze zelfs als ik naar huis toe ging, ik hoorde haar tot verre nog na hinniken.. Maar wegens jarenlange problemen met de baas, mocht ik van mijn moeder niet meer naar haar toe gaan, maar ze kent me, dat kan ze tóch niet stoppen.. Een van de meisjes die haar ook verzorgde een avond bij mij aan en zei: 'Ze mist je, want ik gaf haar een snoepje, zij gaf mij een kusje en keek langs mij heen van: 'is ze er, is ze er??' en zo bleef het doorgaan, tot ik zei, 'Nee Gentle, ze is er niet'' Ik ging vaak zat 's avonds zo stiekem naar haar toe, een week lang.. tot ze ineens weg was, ze was verkocht!! Nou.. dood dat ik ging.. Maar aan de hand van dit verhaal ga je toch iets anders denken?!??