Jij houdt van je paard, maar houdt je paard ook van jou???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Jij houdt van je paard, maar houdt je paard ook van jou???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:48

Wat ik me afvraag: kan je paard je graag zien??? Maar dan écht graag zien ... en niet bijvoorbeeld blij zijn omdat er iets leuks volgt zoals eten, op wei gaan, etc omdat jij eraan komt.

In de wetenschap wordt namelijk beweerd dat een paard niet in staat is om gevoelens te ervaren zoals 'houden van'.
Ze zouden hun baasje wel met aangename dingen kunnen associeren (en daarom bvb naar je hinniken, ...), vertrouwen (en daardoor dan weer naar je toekomen, en niet naar een vreemde) enz maar meer dus niet.

Wie is het hier mee eens, en vooral, wie is het hier NIET mee eens en is er van overtuigd dat zijn/haar paard hem/haar graag ziet (en hoe merk je dat dan?)

Def

Re: Jij houdt van je paard, maar houdt je paard ook van jou???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:54

Ik ben het er denk ik wel mee eens. Mijn paard lijkt altijd blij als ze me ziet. Ze komt altijd aangelopen of gedraafd.
Maar ik denk idd dat dit is omdat ik dingen met haar doe zoals voer geven, borstelen, rijden enz. allemaal dingen waar ze lol in heeft.
Ik denk dat paarden door goede ervaringen bepaalde mensen daardoor 'leuker' vinden.
Als ik iedere dag een vreemd paard een broodje kom brengen, dan komt dat paard zeker weten na 2wkn (als het niet eerder is) naar mij toegedraafd voor zn broodje.

Iets zoals houden van gaat in mijn ogen te ver, dat bestaat denk ik niet bij paarden...

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:54

Ik ben er niet van overtuigd dat paarden gevoelens kunnen tonen maar wel dat ze dingen kunnen associeren.

Voorbeeld:
Mijn ex-verzorgpaard kreeg ik altijd makkelijk uit de wei, ze vond me 'leuk' had leuke herrineringen aan mij en deed alles voor me.
Maar de eigenaar, dat is een ander verhaal.
Die moet de wei in gaan lopen om haar te kunnen pakken en meestal lukte het hem nog niet eens.
Het ligt aan de herinneringen die je paard heeft gehad, tenminste zo redeneer ik dat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:04

Ik denk dat paarden wel degelijk emoties kunnen uiten. Zoals bv. blijheid/uitgelatenheid (vreugdebokken/staart in de lucht) of verdriet (afgesloten zijn voor de mens, kijk maar eens in de ogen bij zulke paarden), om maar een paar voorbeelden te geven.

En wat de wetenschap betreft; ze zijn welkom om eens te komen kijken bij mijn paard Haha! . Die komt al van ver naar me toe gegaloppeerd met de bekende vreugdesprongen soms (en hij staat 24/7 buiten, he Knipoog ). En stopt precies voor mijn neus of als hij niet kan remmen, rent een rondje om me heen Haha! . En ik geef in principe geen eten als ik hem haal, snoepjes doe ik al helemaal niet aan, dus daar komt hij niet voor. Hij loopt vaak los met me mee naar het hek. Oh, en dan moet ik erbij vertellen dat hij in een nogal groot gebied staat. Leg maar eens uit, wetenschappers. Tong uitsteken

Paarden voelen net zo goed mijn emoties en gevoelens aan en reageren daarop. Als er een sensitief diersoort is, is het het wezen paard wel. Mijn paard reageert niet op iedereen hetzelfde. Verre van. Hij is een mooie spiegel en ik weet vaak al hoe hij op bepaalde personen reageert. Echt fascinerend om te zien.... Haha!

Ik denk ook wel dat paarden dingen asocieren, maar ik weet ook zeker dat ze meer voelen dan de gemiddelde mens denkt. Ja
Ze kunnen het alleen niet zo uiten, maar als je een paard kunt lezen, dan hoeft dat uiten ook niet meer. Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 22:05

Denk zelf dus ook zo .... dus dat mijn paarden me associeren met leuke dingen maar niet écht van me houden ... al zou ik dat wel graag geloven ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:09

Liiesjjj schreef:
Ik ben er niet van overtuigd dat paarden gevoelens kunnen tonen maar wel dat ze dingen kunnen associeren.

Hier ben ik het niet mee eens.

Als ik bij mijn paard aankom, wordt ze helemaal dol, begint als een gek te hinniken, en draaft op me af.
Als ik iemand mee heb, die ze ook goed kent. En ik ga even het zadel pakken, sleurt ze diegene gewoon mee, om achter mij aan te kunnen.
Als iemand anders wegloopt, doet ze helemaal niks.

Als iemand bij haar het zadel aansingelt, gaat ze staan draaien en klieren. Door iemand die ze goed kent he Knipoog Doe ik het, doet ze helemaal niks.

Als ik eten heb, is het eten natuurlijk wel belangrijker, maar hé het blijft een vreetzak Vork

Ook als ik met haar buiten rijd, en iemand anders zit erop, en ze wil ergens niet langs. Dan kan diegene doen wat ze wilt, maar ze krijgen der niet langs. Als ik rustig langs haar ga staan, ik spreek haar toe en ik geef haar een klopje, volgt ze me zo langs het enge stuk.

Paarden kunnen dus wel degelijk gevoelens tonen Lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:11

Ik ben van mening dat dit lang niet altijd voorkomt maar dat het zéker wel bestaat...

Lees het verhaal in mijn profiel maar even (als je tijd hebt), beetje in het midden bij paardeninfo...dat zegt denk ik wel meer dan genoeg!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:11

Ik geef mijn paard ook niet gelijk eten als ik op stal kom, dat krijgt hij pas met voertijd of door mij of door iemand anders maar hij weet het precies hij hoort mijn stem en staat al te brullen en als ik dan niet snel kom wordt ie helemaal druk, daar komt nog eens bij dat hij best wel eenkennig is dus er is toch iets tussen hem en mij.......

colinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:12

ik vind dat moeilijk om te concluderen of een paard niet zou kunnen 'houden van'
in onze samenleving zou het wel vaak draaien om het associeren met iets lekker/fijne ervaring.
toch heb ik een leuk voorbeeld ben 2 jaar geleden op vakantie geweest en mijn pony en paard stonden in het land, dus zouden mijn ouders bijna iedere dag even langs rijden om te kijken of alles oke ging en om ze een wortel en broodje te brengen. mijn moeder ging voor die tijd ook al elke dag mee en deed ook wel eens wat grondwerk met de paarden en gaf ze vaker een wortel aan ze dan ik. en toch toen ik na 2 weken terug van vakantie was en gelijk, natuurlijk, naar mijn paardjes ging hoorde me pony alleen mijn stem en begon spontaan vreselijk te hinniken en door het land te rennen naar het hek. Vond ik toch wel apart, omdat mijn moeder en vader hem 2 weken lang iedere dag wat lekkers hebben gegeven.

het schoot me ineens tebinnen toen ik het artikel las, dus wilde het even met jullie delen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:14

Mijn vriend liep laatst met mijn Sammy over het erf, achter een geparkeerde vrachtwagen langs. Sam hoorde mijn stem en volgens mijn vriend, ging hij meteen een stuk harder lopen om weer in mijn buurt te zijn. Helemaal gefocussed. Mijn vriend vond dat erg grappig om mee te maken (hij weet ook hoe ik met hem ben natuurlijk en nu ervaarde hij zelf iets met mijn paard). Ik vond het erg leuk om te horen, omdat ik meestal de enige ben die met hem bezig is. Hij is enorm op mij gericht. Komt ook door het grondwerk natuurlijk, maar ik ben wel degene die alles kan doen met hem. Houdt hij dan niet van mij? Maar associeert hij me dan alleen maar met iets fijns? En al die kindjes bij ons met hun snoepjes dan?
Die sleurt hij zo alle kanten op....... Haha!
Hij neemt de snoepjes graag aan, maar ze kunnen niets met zijn kracht. Knipoog

Hoe zit dat dan? Ik denk dat een paard heel goed weet wie er bij hem hoort en wie niet. En als hij zich fijn bij je voelt, hoef je niet achter hem aan te rennen. Haha!
Dan blijft hij vanzelf wel bij jou of komt naar je toe.

Als ik in de winter 's avonds bij hem ga kijken, moet ik ca. 1 km het natuurgebied in wandelen. Dan roep ik zijn naam en hij komt in volle galop. Er zijn geen lantaarns daar, hooguit de maan die zo nu en dan schijnt, maar ik hoef mijn paard nooit te zoeken. Kijk, een paard is geen mens, maar het feit dat een paard zo graag bij je is, dat hij je opmerkt en naar je toe rent, zegt toch wel iets, lijkt mij.
Daarbij is het een feit dat hij nogal eenkennig is......

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 22:16

Hmmm als ik sommige verhalen zo lees, doen jullie mij inderdaad mijn mening herzien ... ik kan helaas niet zeggen dat ik zo een bijzondere band heb met mijn paard ... maar wat nog niet is, kan misschien nog komen (heb haar nog niet zo lang). Bedankt voor de toffe reacties!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:18

mijn paard mist me echt. en geeft ook echt om mij. hij bechermt mij heel erg. daarbij als ik op of om stal bezig ben zal ie altijd staan kijken waar ik ben. ook als ik een dagje weg ben ofzo blijft ie heel de tijd plakken en slijmen aan mij. op wedstrijd of vreemd terrein als ik hem fluit kan degene die em vastheeft maar beter gaan renne of loslaten want komt ie in volle vaart naar mij toe. dus ik vind wel dat je paard je echt mist en houd van je. alleen dan op hun manier

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:21

JoCo, ik heb mijn paardje amper 2 jaar. Maar ik moet zeggen dat er meteen al een klik was en door de freestyle oefeningen en de natural horsemanship oefeningen zijn we pas echt een team aan het worden. Ik ben hem nu aan het inrijden (bitloos) en het gaat geweldig. Terwijl hij veel meiden aan de hand rustig de andere kant op sleurt (de onzekere types dan, he Haha! ). Hij is in de eerste twee jaar naar 6 eigenaren gegaan. Ik ben de laatste (als het aan mij ligt), maar ik heb in het begin wel iets van geslotenheid bij hem gemerkt. Je moest zijn vertrouwen echt verdienen en daarmee het leiderschap (respect). Ik heb daar keihard aan gewerkt, maar heb nu een paard waar ik zo close mee ben, dat ik het niet kan uitleggen hier...... Hij raakt me vaak tot ontroering aan toe. Ik weet dat veel mensen met paarden hier weinig mee kunnen, laat staan wetenschappers, maar ik weet hoe het zit en wat anderen denken en menen, ach......

Als jij je paard nog niet zo lang hebt en je wilt toch meer een band, misschien eens overwegen om aan natural horsemanship te gaan doen? Lachen
Dat kan in elk geval helpen je band te versterken met je paard.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:22

Mijn paard is overigens wel ontzettend op mij gericht maar ik denk ook omdat hij mij 'gewend' is inmiddels. Ik weet niet of ze echt 'houden van' ook zo voelen maar wie zijn wij mensen om daarover te oordelen? ik denk wel dat het een soort houden van kan zijn alleen in een andere vorm gegoten zoals wij kunnen houden van ons paard, onze familie of onze partner.

Mijn paard is ook erg op mij gericht. Hij hinnikt eigenlijk nooit als ik kom maar geeft duidelijk blijk van herkenning en ik kan hem alleen verrassen als ik kom aansluipen want als ik loop herkent hij mijn voetstappen al!

Toch vindt hij het ook prachtig om me regelmatig lekker voor schut te zetten en even de boef uit te hangen. Dit is gewoonweg zijn karakter. Hij heeft een heel apart karakter en omdat ik hem inmiddels door en door ken, weet ik wel dat hij het niet kwaad bedoelt en gewoon leuk vindt om af en toe de boel even flink op stelten te zetten!
dus ik zeg niet dat hij van mij houdt ofzo omdat hij zo perfect zou luisteren, in tegendeel, ongehoorzaam is hij soms wel degelijk maar ja, daar is het dan ook een páárd voor natuurlijk en geen robot, bah, zou ik niet eens willen weet je dat?

Toch ben ík gek op hem en ik weet dat het wederzijds is. Mijn verhaal over onze hereniging zegt (mij) in ieder geval méér dan genoeg!

Of een paard nu wel of niet hinnikt als je komt of wel of niet bij het land komt aanrennen als je roept, tja, is een leuk detail maar kan ook een kwestie zijn van gewenning, asocieren of een bepaalde opvoeding.

Maar dan nóg, wat zou het probleem ervan moeten zijn eigenlijk? als je goed bent voor je dier en je ontvangt er een bepaalde affectie voor terug, dat is toch heel mooi? Je kunt niet beter als ze naar goede wil en ingeving het beste te geven wat je mogelijk kunt maken voor ze en dat doe je neem ik aan naar beste eer en geweten...

jillie1994

Bij sommige wel echt heel erg, bij sommige een beetje.
Het veulen van 5 dagen oud heb ik nu al zo'n band mee, dat zit wel goed.
Met Viva merkte ik het ook heel erg.
Zodra ik de wei inkwam,, kwam zij als enige naar me toe galopperen, de rest bleef achter in de wei grazen.
Viva had altijd de oortjes naar voren.
Zodra Anniek, de andere "verzorgster" in de wei kwam, keek Viva even op, en graasde weer verder.

Met glóblesi ook, ik rijd erop, en geef lange teugel, paard stapt rustig uit.
Mag mijn vriendin uitstappen met lange teugel, vliegt hij er vandoor.

Aradis

Ik denk misschien niet direct aan houden van, maar aan vertrouwen. Saeta loopt me ook altijd achter na, kijkt naar me als ik aan kom fietsen, hinnikt soms en komt soms naar me toe rennen. Ik denk dat ze de meeste dingen uit vertrouwen doet, het blijven kudde dieren.
Ik geloof niet dat ze echt van me houd op een menselijke manier, als ze verkocht zou worden zou ze denk ik niet lang depri zijn of zo.

Najah, ik weet het ook eigenlijk niet Tong uitsteken

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:23

Ik had het vooral over vertrouwen in elkaar, bijna hetzelfde toch?

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:24

astridjhu schreef:
Liiesjjj schreef:

Hier ben ik het niet mee eens.

Als ik bij mijn paard aankom, wordt ze helemaal dol, begint als een gek te hinniken, en draaft op me af.
Als ik iemand mee heb, die ze ook goed kent. En ik ga even het zadel pakken, sleurt ze diegene gewoon mee, om achter mij aan te kunnen.
Als iemand anders wegloopt, doet ze helemaal niks.

Als iemand bij haar het zadel aansingelt, gaat ze staan draaien en klieren. Door iemand die ze goed kent he Knipoog Doe ik het, doet ze helemaal niks.

Als ik eten heb, is het eten natuurlijk wel belangrijker, maar hé het blijft een vreetzak Vork

Ook als ik met haar buiten rijd, en iemand anders zit erop, en ze wil ergens niet langs. Dan kan diegene doen wat ze wilt, maar ze krijgen der niet langs. Als ik rustig langs haar ga staan, ik spreek haar toe en ik geef haar een klopje, volgt ze me zo langs het enge stuk.

Paarden kunnen dus wel degelijk gevoelens tonen Lachen

Ja, dat deed mijn verzorgpaard idd ook ja.
Helemaal gericht op mij, maar als er eten in het spel komt ben ik ineens onzichtbaar Vork
Maar is dit wel echt gevoel?
Of gewoon vertrouwen en veiligheid?
Het is idd heel moeilijk om daar over te oordelen, maar of het dan echt over houden van gaat, daar ben ik niet zo zeker van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:38

Ik geloof wel dat paarden een soort van 'houden van' kennen. Mijn paard heeft toen ik hem kreeg een vriendje gehad waar hij altijd bij stond in de wei. En toen mijn paard een jaar later verhuisde naar een nieuwe wei heeft het andere paard een hele tijd staan treuren, ook al stond hij in een wei vol andere paarden. Hij mistte mijn paard echt heel erg.
Mijn paard kwam in een wei te staan met een ander paard waar hij bevriend mee raakte, en toen dat andere paard een paar maanden geleden vertrok heeft die van mij ook een aantal dagen getreurd. En om iemand te kunnen missen moet je er toch van hebben gehouden. Dus daarom denk ik dat paarden zeker van iemand kunnen houden.
Ik denk wel dat dit meestal soortgenootjes zijn, waar ze mee spelen en kroelen en samenleven. Ik denk dat paarden niet zo vaak van mensen gaan houden omdat de baasjes vaak alleen komen om te rijden en uurtje, en niet met hun spelen en 'paard zijn'.. Maar er zijn denk ik ook genoeg paarden die wel van hun mensje houden Haha!
Die van mij komt ook graag bij me staan, loopt veel achter me aan, we rijden soms zonder hoofdstel, en hij houdt me constant in de gaten. We hebben een goede band. Maarja, of hij echt van me houdt, of me gewoon als leider accepteert, dat blijft de vraag natuurlijk.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:39

Of het echt houden van is, kan ik niet zo gauw zeggen.
Maar ik heb wel een band. Toen ik een keer bij hem kwam liggen in de wei (ik heb geen tuin en de zon scheen), viel hij zijn paardenvriendje aan toen die iets te dicht in mijn buurt kwam en bleef hij de hele tijd in mijn buurt.
Hij is een tijdje geleden heel ziek geweest en hij voelde zich erg rot en bang, zodra ik er was werd hij rustig.
Hij knuffelt ook heel graag met me (vroeger niet). Maar of het nou echt houden van is of met gewoon vertrouwen weet ik niet.

Inmiddels heb ik mijn pony al 4,5 maand niet gezien, ben benieuwd of hij me nog kent.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:41

Mijn pony komt ook wel naar me toe en ze hinnikt enzo, maar dat doet ze bij iedereen Bloos Geld ook voor m'n paard Tong uitsteken
Dus ik heb geen idee of ze echt van 1 bepaalde persoon houden..
Sommige paarden zijn wel eenkennig en hebben het liefst hun eigen vertrouwde baasje, dat zegt toch wel weer iets volgens mij Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:44

Dat is een goeie, MysticTinker Pling . Paarden kunnen juist hele hechte vriendschappen opbouwen met soortgenoten. Daar heb ik diverse ervaringen mee gezien en wetenschappers weten dat dat een feit is. Ik heb hier een kast vol met boeken over paardengedrag etc. (vind ik namelijk heel erg interessant Knipoog ).

Wat mijn eigen paard betreft; die had een echt maatje bij de vorige eigenaresse, de Haflinger Magic. Die stond toch te hinniken toen we Sam op kwamen halen met de trailer. Dat was hartverscheurend Verdrietig . En vorig jaar heb ik Sam 1x 4 weken uit zijn oude kudde gehaald, omdat ik dacht dat we konden verhuizen naar een fijnere plek. Nou, daar ben ik keihard van terug gekomen Koe . Hij miste zijn oude clubje verschrikkelijk. Heb nog steeds een mooi filmpje van het weerzien met zijn oude weidegenootjes op mijn Samsung mobieltje. Nou en of dat ze vriendschappen op kunnen bouwen. Toch een vorm van liefde of niet dan?

Ja hoor, paarden kunnen 'houden van'. Misschien niet helemaal zoals wij mensen, maar ze kunnen zich wel degelijk hechten aan plekken, aan dieren en aan mensen. Ja

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:56

mijn laatste pony vond mij lief omdat ik eten bracht.
zo simpel is dat Tong uitsteken
best teleurstellend soms, maar ja, bij paarden gaat liefde door de maag, en een echte band bouw je pas na langere tijd op meestal.

mijn vz pony vind het gezellig als ik langs kom, dan gebeurd er iets, aandacht, en ja, wortels Haha!
maar als zijn eigenaresse er is, dan is hij daar niet bij weg te krijgen hoor!
en dat gaat niet om wortels (oké, het blijft altijd een erg interessante bijkomstigheid Haha! )
maar nee, pony en zij zijn gewoon vriendjes, dat zie je gelijk.
pony is dus echt gehecht aan haar.

ik heb eerder gehad met eigen pony's, die echt blij waren als ik er was, in de zin van achter me aan lopen, hinniken, mij zien als onderdeel van hun groep, en als persoonlijke maatje.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:06

Houden van zou ik het niet willen noemen, maar ik denk ook wel dat een paard zo zijn voorkeuren heeft bij welke mensen hij/zij is. Zo stond mijn verzorgpaard in een groot weiland en ik ging haar samen met de eigenaar ophalen. Eigenaar betekend eten en bij mij is het poetsen, rijden en dat soort dingen. Ze stond achter in de wei en kwam gelijk op ons af. Maar ze ging niet naar de baas toe (eten dus) maar ze kwam naar mij toe. Vond dat wel heel lief. Ook hinnikend ze inderdaad regelmatig als ze me ziet en als ze in de bak staat ofzo en ik loop er langs dan kijkt ze me helemaal na.

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:19

Ik denk wel degelijk dat paarden emoties kunnen voelen en tonen.. Bij Gentle had ik een ontzettend goede band en ik hield (houd) ontzettend veel van haar en zij ook van mij!!
Wij verzorgde met 4 meisjes haar, waarvan ik élke dag kwam (2 afentoe, als ze zin hadden om te komen rijden en de ander iedere dag 10 min. ofzo) Altijd als dat ene meisje langs fietste, begon Gentle heel hard te hinniken, waarom?? om de snoepjes!!
Ik vond het afschuwelijk dat ze zo naar haar hinnikte, want ik dacht dat ze dus meer om haar gaf, maar achteraf bleek het dus om de snoepjes te gaan.. In de tussen tijd kregen wij twee een hele sterke en hechte band, als ik kwam hinnikte ze, en niet echt om de snoepjes die ze kreeg, want ze kreeg gewoonweg een wortel van mij Tong uitsteken Als ik de hond uit ging laten (er licht een weiland tussen haar wei en het hondenpaadje) ik hoefde niks te zeggen of te doen, ik hoefde alleen maar aan haar te denken en ze keek op en begon te hinniken, dan moest ik weer naar haar toe, want ik kon haar zo niet zielig laten staan, dus ging ik altijd de hond + Gentle uitlaten Tong uitsteken haha.. Op een gegeven moment wachte ze altijd op mij, op een bepaald punt, dat zeiden de mensen altijd die daar in de buurt wonen: 'Ze heeft weer lang op jou staan wachten' Ik hoefde totaal niks te zeggen, ze hoorde me al aankomen op m'n krakke fietsje!! Toen de laatste paar weken aankwamen, hinnikte ze zelfs als ik naar huis toe ging, ik hoorde haar tot verre nog na hinniken.. Maar wegens jarenlange problemen met de baas, mocht ik van mijn moeder niet meer naar haar toe gaan, maar ze kent me, dat kan ze tóch niet stoppen.. Een van de meisjes die haar ook verzorgde een avond bij mij aan en zei: 'Ze mist je, want ik gaf haar een snoepje, zij gaf mij een kusje en keek langs mij heen van: 'is ze er, is ze er??' en zo bleef het doorgaan, tot ik zei, 'Nee Gentle, ze is er niet'' Ik ging vaak zat 's avonds zo stiekem naar haar toe, een week lang.. tot ze ineens weg was, ze was verkocht!! Nou.. dood dat ik ging.. Maar aan de hand van dit verhaal ga je toch iets anders denken?!??

Maar ook op de manege, als er weer een nieuw paard is, dan zie je écht aan de ogen van een paard wat voor leven die heeft gehad.. Pas zag ik er dus eentje met hele erge angstige en verdrietige ogen..

Nu merk ik het ook wel aan Mission, mijn huurpony.. onze band begint ook sterk te groeien en lang niet altijd hinnikt hij, maar er zijn wel momenten dat hij het doet en dat zijn geen momenten dat ik met snoep of eten aankom.. Wat hij bij mij doet, doet hij bij lange na niet bij de andere ruiters..

Dus ja, ik denk wel dat paarden ook gevoelens hebben