verplichte oogmeting voor juryleden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

verplichte oogmeting voor juryleden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 07:39

N.a.v. een nogal komisch verhaal stel ik jullie deze vraag. Zou het een idee zijn om van juryleden te verlangen om regelmatig een oogmeting te doen?

In mijn eigen kring kwam een zeer ervaren cursist erachter dat ze telkens fout zat bij de praktijk M/Z jury cursus.
Zeer frustrerend, vooral voor haarzelf en de cursusleider. Beide wisten dat ze het wel kon.

Ze ging toch "maar"naar het examen en kreeg van haar echtgenoot de tip haar bril op te zetten.....
Resultaat geslaagd, met maar 2 punten verschil!

Wij ruiters doen nog wel eens sceptisch over blinde juryleden maar wie weet zit er een kern van waarheid in en kunnen sommige juryleden echt niet te ver kijken....

Stof tot nadenken wellicht?

KarinvdM

Re: verplichte oogmeting voor juryleden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 07:43

Ik zal binnenkort weer naar de opticien gaan Amondi. Ja

Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 07:43

hiihi, wie weet ist een idee Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 07:45

KarinvdM schreef:
Ik zal binnenkort weer naar de opticien gaan Amondi. Ja

Haha!

oei, daar gaan onze winstpunten! Duivel

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:25

Hihi ik jureer altijd met bril op... anders heb ik echt moeite met die 40 meter ver weg goed kunnen zien.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:32

Sansje schreef:
Hihi ik jureer altijd met bril op... anders heb ik echt moeite met die 40 meter ver weg goed kunnen zien.

ik ook, ik wil zeker weten dat ik het goed gezien heb

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:31

Ik heb verleden jaar idd een aantal wedstrijden afgezegd vanwege oogproblemen. Ik vond het niet verantwoord naar de deelnemers toe, terwijl ik het wel kon zien maar niet goed genoeg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:16

Het is wel een idee,al zit er natuurlijk een groot verschil tussen : niet kunnen kijken en niet kunnen zien..

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:55

Elisa2 schreef:
Het is wel een idee,al zit er natuurlijk een groot verschil tussen : niet kunnen kijken en niet kunnen zien..

hihi heel scherp Knipoog

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:53

Elisa2 schreef:

of niet willen Tong uitsteken .

Verplichte oogtest lijkt me iets ver gaan, maar het lijkt me als jurylid bent, toch wel fijn als je kunt zien wat er verderop gebeurt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:57

Naja, ik vind het wel wat hebben... Ik bedoel, om militair te kunnen worden moet je ook een oogtest doen, voor heel veel andere baantjes ook. Waarom voor jury lid dan niet... Het lijkt me dat je dat als jurylid zelf ook wil, omdat je dan wellicht beter in staat bent een ander te beoordelen...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:10

Tsja.
Soms als er zo'n oude man in de auto zit, met een grootletter-proevenboek, dan vraag ik me ook wel eens af of zo'n regeling geen goed idee zou zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:47

Haha dat kan ook Get Up,ik zou er ook voorstander van zijn denk ik.Gewoon 1x per jaar een controle.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:23

Ik denk dat dit niet eens zo'n gek idee is.
Vorig jaar had ik een wedstrijd en na afloop zat een 'oudere' jury in een kantine vol deelnemers te vertellen dat hij 40 meter nog net kon zien maar dat 60 meter toch een probleem was. Deze meneer zat wel het Z te jureren. Misschien is het voor hem dan inderdaad een idee om een oogtest te laten doen.

Het is niet helemaal eerlijk denk ik, om het Z te jureren als je het niet meer (goed) kunt zien.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:48

Tja op zich idd wel een goed idee, maar waar houdt dan je eigen verantwoordelijkheid op?

Ik zou niet snel(als ik jury was) zonder bril jureren, ik zie nog niet of het goed gaat als ze recht voor mn neus zouden lopen Tong uitsteken

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:54

Het probleem is dat jezelf als laatste merkt dat er iets mis is met je gezichtsvermogen.
Jury uit de eerste post, is jongigg, vrouw, helemaal niks mis mee! Het was haar man die haar aan de bril herinnerde die al maanden ongebruikt ergens in de auto lag.....

En omdat je niks weet, kan je ook niet vertrouwen op eigen verantwoording, de jury denkt gewoon dat een wissel goed is gesprongen, terwijl het publiek duidelijk ziet dat hij in tweeën gaat!

Dan kan je achteraf gaan protesteren, maar dan wordt je toch echt voor zeur uitgemaakt!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:15

Nou op zich kan ik alles wel goed zien maar soms heb je een binnenmanege met een donkere/zwarte bakwand en als je dan een paard hebt met zwarte benen zonder aftekeningen en die moet uitgestrekte galop van je af over de diagonaal en een wissel in de hoek 60 meter verderop ...... nou dan is het soms gokken of hij in enen of in tweeen was hoor.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:15

Wat dacht je van de verlichting 's winters in sommige binnenbakken? Die is ook echt niet om over naar huis te schrijven.

Ylona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:15

Hmm, op zich vind ik dit geen slecht idee, maar zoals eerder al is aangegeven zit er natuurlijk in kunnen en willen zien, maar inderdaad als jurylid heb je veel verantwoordelijkheid en daarom is het belangrijk dat het gezichtsvermogen in orde is.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:22

Kylan schreef:
Tsja.
Soms als er zo'n oude man in de auto zit, met een grootletter-proevenboek, dan vraag ik me ook wel eens af of zo'n regeling geen goed idee zou zijn.

Haha! ROFL

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:46

Ylona__ schreef:
Hmm, op zich vind ik dit geen slecht idee, maar zoals eerder al is aangegeven zit er natuurlijk in kunnen en willen zien, maar inderdaad als jurylid heb je veel verantwoordelijkheid en daarom is het belangrijk dat het gezichtsvermogen in orde is.

Net als dat de ruiters en amazones er zelf verantwoordelijk zijn voor welke klasse ze zich inschrijven en dat ze ook aan dat niveau toe zouden moeten zijn... Haha!

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:51

bij ons op de cursus IZ zat toendertijd ook een dame die een vliegende wissel bij A niet goed had gezien. Toen de cursusleidster vertelde waarom dat een 3 moest zijn en geen voldoende gaf de desbetreffende dame als antwoord: Ja zeg dat is 60 mtr van me af, DAT KAN IK NIET ZIEN HOOR!!! waarop de cursusleidster vroeg of ze dan wel de cursus voor IZ jurylid moest volgen als ze een dergelijke afstand niet kon beoordelen. Deze dame is dus (gelukkig maar) gezakt voor het examen IZ. Laat die mensen aub dan de 40 mtr banen blijven beoordelen.....

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:22

Bij ons in de regio zitten ook genoeg van die "oud gedienden".
Die werkelijk stekeblind zijn,maar wel bijna iedere wedstrijd jureren. En dan idd de letter A niet eens kunnen lezen vanuit hun auto. Nou dat is dus werkelijk verschrikkelijk.
Niet alleen het niet kunnen lezen,maar ook dingen niet zien,zoals; peesbeschermers nog om tijdens de proef, rijden met zweep in de hogere klasses, alles wordt dan ineens door hun gepermiteerd.
Zulke "blinde"mensen mogen ze van mij wel uit de jurysport halen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:14

Mijn ogen zijn zó goed dat ik af en toe uit medelijden maar een roze bril opzet ...... Nagelbijten / Gniffelen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:19

Hey, ben jij er ook nog *LOL*