Bijrijdster maakt per ongeluk hoofdstel kapot.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Bijrijdster maakt per ongeluk hoofdstel kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 16:44

Toen mijn bijrijdster vandaag mijn paard zadelde, is mijn paard met zijn hoofd aan een haak blijven hangen, waardoor de neusriem en bakstuk van mijn Stübben hoofdstel kapot getrokken zijn en dus zijn gescheurd. gelukkig is mijn paard niets overkomen. Mijn 15-jarige bijrijdster heeft meteen gebeld om dit te vertellen. Het hoofdstel is een jaar oud en heeft 150 euro gekost. Ze heeft duidelijk aangegeven dat het haar schuld was en was heel eerlijk. Probleem: ik zit zonder hoofdstel en moet waarschijnlijk een nieuwe kopen. Eigenlijk zou zij of haar ouders dat moeten vergoeden. Of hoe zien jullie dit? IK heb haar gezegd het hoofdstel mee naar huis te nemen en haar ouders te laten zien en en het met haar ouders te bespreken.

sporter

Re: Bijrijdster maakt per ongeluk hoofdstel kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:47

Ik zou even afwachten wat de ouders er van zeggen, als die het vergoeden prima. Mocht dat niet het geval zijn en het hele bedrag op je bijrijdster terecht komen dan zou ik even overleggen en mischien ieder de helft betalen of zo

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:48

Ik denk dat je daar goed aan hebt gedaan, maar ik denk niet dat je haar het volle hoofdstel kan laten vergoeden. Ze heeft niet expres die haak achter het hoofd van t paard gehangen, en ze is heel eerlijk geweest, denk dat dat ook meeteld. Je kan altijd een deel terugvragen, maar ik vind het niet echt eerlijk om haar alles te laten betalen eerlijk gezegd...

Bonechi_

Ik vind niet dat je die kosten bij je bijrijder in rekening kan brengen. Dit klinkt als iets dat iedereen wel eens kan gebeuren. Heel vervelend, maar dat is het risico als je ervoor kiest iemand anders met je spullen te laten omgaan.

Als ze er nou echt slordig mee was omgegaan en het daardoor stuk ging vind ik het wat anders. dit klinkt als een ongelukje...

Yessy

Mijn paard heeft ooit eens de keelriem doorgeknaagd doordat de bijrijdster het te dicht bij de box had gehangen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet eens aan heb gedacht het haar te laten vergoeden. In mijn geval en ook in het jouwe heeft je paard het zelf stuk gemaakt, al is het misschien onhandigheid van de persoon in kwestie geweest.
Is het echt van haar kant een grove fout geweest (bijvoorbeeld het paard op een gevaarlijke plek vastgezet) zou ik het haar laten vergoeden. Is het iets wat iedereen kan overkomen (jij zet daar ook altijd je paard vast), zou ik het zelf betalen, dan kan zij er echt niets aan doen en het is jouw paard Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:49

kan zij niet opgeven aan verzekeirng?
Mijn bijrijder heeft ook spullen van mij, maar als deze stuk gaan vergoed ik die

Rachel_x

Ja wel vervelend ja.. Maar volgens mij is de eigenaar altijd verantwoordelijk voor wat de bijrijdster/verzorgster doet?

Al zou ik het zelf wel gewoon vergoeden als ik de bijrijdster was..

eva1969

Kan zij dit niet gewoon aan haar WA-verzekering opgeven?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:50

Ik ben het eens met pluttersput. Je bijrijdster kan er niets aan doen, het had ook bij jou kunnen gebeuren. Stiekem vind ik dat als ze 20 euro bij legt dat voldoende is. Ik weet niet of ze ook betaald, maar als ze dat doet, dan denk ik dat jij er verantwoordelijk voor bent dat er altijd spullen zijn zodat zij kan rijden...

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:50

Ik zou het ook niet zelf betalen, maar het zeker laten vergoeden door haar of haar ouders. Ook als ze het helemaal zelf moet betalen. Ze geeft duidelijk aan dat het haar eigen schuld was, dus ja.. Heel simpel lijkt me..
Misschien kan ze het laten repareren, of een nieuw onderdeel kopen, om minder kosten te maken?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:51

Als ze betaald om op het paard te rijden vind ik het een ander verhaal trouwens..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:51

eva1969 schreef:

precies, dat moet via WA te regelen zijn..
En dan bedank je haar nog even extra voor haar eerlijkheid en is iedereen weer blij lijkt me.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:52

Bonechi_ schreef:
Ik vind niet dat je die kosten bij je bijrijder in rekening kan brengen. Dit klinkt als iets dat iedereen wel eens kan gebeuren. Heel vervelend, maar dat is het risico als je ervoor kiest iemand anders met je spullen te laten omgaan.

Als ze er nou echt slordig mee was omgegaan en het daardoor stuk ging vind ik het wat anders. dit klinkt als een ongelukje...

vind ik ook, ik wil er ook aan toevoegen dat ze wel direct gebeld heeft en het verder correct gemeld heeft

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:53

Ze is daarvoor gewoon WA verzekerd hoor Knipoog

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:53

eva1969 schreef:

Die hebben vaak ook een eigen risico, dus dat komt alsnog neer op zelf betalen. En daarbij heeft dat meisje het hoofdstel niet persoonlijk gesloopt dus de vraag is natuurlijk al of ze het vergoeden.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:54

Ik denk niet dat ik het de bijrijder zou laten betalen. Iig niet helemaal. Zoals eerder al is gezegd, klinkt het als iets wat iedereen zou kunnen overkomen en het meisje is goudeerlijk geweest.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:55

crossmonster schreef:
Ze is daarvoor gewoon WA verzekerd hoor Knipoog

vaak met een eigen risico van 100-150 euro

marleen_usar

Mijn bijrijder vergoede altijd de kapotte dingen, of liet ze zelf maken.

daphneM

ja moeilijke situatie!

is ze minderjarig dus kan de verzekering alles vergoeden.

maar ja kijk JIJ wilt een bijrijdster dus die kans loop je dat er wat gebeurd en vind ik persoonlijk dat je de kosten als het niet vergoed word op je zelf moet nemen.
en dan een afspraak maken voor de volgende keer!. ze heeft het niet expres gedaan en het had jou ook kunnen gebeuren!

als je een bijrijder hebt, loop je altijd de kans dat er iets kapot gaat of iets gebeurd.
omdat de meeste de spullen gebruiken van de (paard) eigennaar.

eigenlijk zou het verstandig zijn als je dit soort dingen besproken/of op papier had staan.

Groetjes en succes
Laatst bijgewerkt door daphneM op 21-04-08 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:56

even wat anders, maar voor een Stübben kan je onderdelen appart kopen, dan moet je toch al geen heel nieuw hoofdstel kopen... en verder kan je de kosten delen ofzo, tis niet dat ze het echt expres heeft stukgemaakt he...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:57

Ja ik zou in overleg haar de helft van een nieuw hoofdstel laten betalen, dat hoort er gewoon bij, wel fijn dat ze het meteen aan je meldde, dat gebeurt helaas weet ik uit ervaring wel anders.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:58

Wat is er kapot? Een stel bakstukken bijv. haal je zo uit de winkel. Hoeft echt geen heel hoofdstel voor gehaald te worden. Kan je geen hoofdstel lenen van iemand tot je langs ruiterwinkel geweest ben?

Voor de rest, ze doet het niet expres, geeft het eerlijk aan en het had je misschien zelf ook kunnen gebeuren. Dat is nu eenmaal een risico dat je neemt met een bijrijder...voor mij persoonlijk liever een waar af en toe wat sneuvelt en waar je van op aankan dat ze de waarheid zegt, dan wat ik soms zie...

Kun je geen alternatieve straf verzinnen? Heel jaar invetten ofzo Clown ?

Florale

Toevallig pas geleden soortgelijk meegemaakt.
Ik ging het paard van mijn zusje uitstappen en door mijn fout is het hoofdstel stukgegaan.
Dit is vergoedt door mijn verzekering, indienen bij de verzekering met een kopie van de bon.

Ash_

Het is bij mij ook een keer gebeurt.
Ik heb het zo opgelost dat ik een nieuw hoofdstel heb gekocht en dat zij af en toe wat kleine dingen zou betalen. (wormenkuur, inenting)
Omdat ze ook niet het grote bedrag ineen keer had.
Ze heeft ongeveer 25 procent betaald

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:59

Ik heb zelf jarenlang bijrijdsters gehad bij mijn paard en nu ben ik sinds kort zelf bijrijdster.
Ik kan dus van twee kanten meepraten.
Als eigenaar voelde ik mijzelf verantwoordlijk voor alle spullen en ook het paard zelf, dus alle kosten nam ik voor mijn rekening in geval van schade of ziekte. Het is namelijk je eigen keus om er iemand anders op te laten rijden en met spullen waarmee geleefd wordt, vallen wel eens spaanders.
Als je daar niet mee kunt omgaan zou je voor haar gebruik goedkopere spullen kunnen neerleggen, het kan nou eenmaal wel eens gebeuren dat er per ongeluk wat stukgaat.
Nu ik zelf bijrijdster ben vind ik het wel zo fijn om uit mezelf wat kosten voor mijn rekening te nemen, maar ik heb nu ook wel mijn eigen salaris en kan het ook missen.
Toen ik 15 was had ik echt geen nieuw stubben-hoofdstel kunnen neertellen.
Ik zou je bijrijdster dus wel vertellen welke kosten jij hierdoor moet maken, dan kan ze zelf beslissen of ze meebetaalt of iets anders voor haar rekening neemt.
Als je verwacht dat zij alle kosten voor haar rekening neemt, moet je een kapitaalkrachtiger bijrijdster zoeken met salaris, en dat van tevoren ook goed afspreken vind ik.