keuren en kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suvan

keuren en kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 13:50

Even een vraagje he: ik ben nou twee keer bij een paardje gaan kijken die ik wel erg leuk vond, zei toen tegen de eigenaar: mag ik hem eerst laten keuren en als het goed is dan wil ik hem graag kopen...
Kreeg te horen: ja dat mag maar als er ondertussen een andere koper komt, is ie weg.
Hmmz oke, heb dus maar van de koop afgezien omdat ik geen zin had met een dierenarts daar te staan en het paard zou al weg zijn Koe

Hoe doen jullie dat eigenlijk?
Kan ik ook zeggen: verkocht, dan laten keuren en mocht het niet goed zijn alsnog de koop ontbinden?
Want op deze manier vind ik het ook niet makkelijk gaan, als verkoper zegt dat hij hem ondertussen doorverkoopt... Huilen

Graag tips hoe het bij jullie ging of hoe jullie dit aan zouden pakken.
Bedankt!

Brainless

Re: keuren en kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:54

Ik zou voordat ik ging kijken dit overleggen met de verkoper.
Kom je nooit voor verassingen te staan.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:56

Ik vind dat je het goede hebt gedaan. Jammer van het paard, maar wel heel verstandig dat je hem toch eerst wilde laten keuren. er komt vast een ander leuk paard, en dan zou ik zoals Brainless al zegt duidelijke afspraken maken Lachen

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 14:47

ja beiden keren had ik dit ook telefonisch aangegeven maar achteraf zeiden ze dat ze het "verkeerd"" hadden begrepen.
Ja zeker komt er vast nog wel een leuk paard voorbij, zal dan toch wat duidelijker zijn tegen die tijd.
Bedankt!

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 20:42

ik kan een leuke haflinger kopen, echter leek het net alsof ze met rijden een beetje hinkte, zo van stap-hink-stap-hink, ik weet het niet.
Had gevraagd of pony gekeurd mocht worden, in eerste instantie zei verkoper: ja maar als er iemand anders tussendoor komt, ie ie gewoon verkocht.
Verkoper kreeg hem niet verkocht en staat nog steeds te koop.
Ik heb het voorstel gedaan: laten keuren, bij afkeuren ieder de helft betalen, bij goedkeuren betaal ik alles.
Verkoper wil dit niet, krijg nu dus sterk het idee dat verkoper ook wel weet dat er iets niet klopt.

Tips?
ik weet het nu niet meer....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:44

lekker laten varen dan... zijn genoeg gezonde haflingers....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:49

je bent gewoon de verkeerde verkopers tegen gekomen Haha!
bij mij zou het geen probleem zijn als je een serieuze koper bent... kijk kinderen van 10 die mij mailen en allerlei gekke vragen stellen neem ik niet serieus, maar als je komt kijken en je vraagt of je em mag laten keuren zie ik geen probleem Haha!

ponyfee schreef:
ik kan een leuke haflinger kopen, echter leek het net alsof ze met rijden een beetje hinkte, zo van stap-hink-stap-hink, ik weet het niet.
Had gevraagd of pony gekeurd mocht worden, in eerste instantie zei verkoper: ja maar als er iemand anders tussendoor komt, ie ie gewoon verkocht.
Verkoper kreeg hem niet verkocht en staat nog steeds te koop.
Ik heb het voorstel gedaan: laten keuren, bij afkeuren ieder de helft betalen, bij goedkeuren betaal ik alles.
Verkoper wil dit niet, krijg nu dus sterk het idee dat verkoper ook wel weet dat er iets niet klopt.

Tips?
ik weet het nu niet meer....

laat em ajb staan! zoiets zou ik ook niet vertrouwen!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:52

Ik kan me voorstellen dat ie zegt, als er een andere koper is, is ie weg.
Verstandig dat je 'm laat keuren.
Als je er echt interesse in hebt, is die afspraak met de DA toch zo gemaakt?
Is het een handelaar of niet? In die wereld draait het helaas vaak om geld.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 20:56

nee geen handelaar en ik ben een volwassen van 33 dus kan mezelf wel serieus noemen, ik zoek gewoon een paardje voor heel wat jaren, maar ik vertrouw het dan niet zo heel erg als verkoper zo doet...

Hmm ik denk dat ik er maar vanaf zie, heb de verkoper gemaild dat als hij zich nog bedenkt over de keuring, hij altijd terug mag mailen, maar ik zoek ondertussen gewoon verder.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:03

precies! vooral als het geen handelaar is wat is dan de reden waarom ie em niet een paar dagen vasthoud zodat jij em kan keuren en als ie dan goedgekeurt word dat je em koopt...
ik zou als verkoper zeggen ja natuurlijk kan en mag dat! bel maar een DA naar keuze en ik hoor wel wanneer die komt Haha! ik verwacht natuurlijk wel dat ie binnen een paar dagen komt maar dat lijkt me logisch Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:09

Ik heb het direct aangegeven bij de koop, ik wil haar wel gekeurd hebben.

Ik heb haar door de eigen dierenarts van de koper laten keuren, aangezien ik daar 3 uur vandaan woonde. Later heb ik de dierenarts aan de telefoon gehad.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 21:39

ja had dat al telefonisch gezegd: ik wil haflinger wel gekeurd hebben, geen probleem zei verkoper, en op het moment dat ik zei: ik wil haf kopen maar eerst laten keuren zei verkoper: mag, maar morgen komen er ook nog mensen en dan verkoop ik de haf daaraan..
Helaas voor verkoper wilden die mensen de Haf ineens niet meer...

nou ja nu mag Haf dus wel gekeurd worden en houdt verkoper Haf vast (tenminste dat begreep ik eruit???), maar op mn voorstel van: bij afkeuring ieder de helft betalen, wou verkoper niet, dan vertrouw ik het weer niet, vooral om de eerste keer de Haf niet werd vastgehouden voor de keuring.

ach ja, denk dat ik wel het ideale paard tegen kom, toch?
Mocht ik toch nog wat horen van die Haf, laat ik het wel weten.

Bedankt allemaal!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 00:58

Ik weet dat mijn paarden gezond zijn en indien een koper zou zeggen dat hij of zij het paard wil keuren prima maar op eigen kosten. zelf heb ik bij de aanschaf van mijn eerste paard verschillende paarden bekeken en laten keuren. Je weet dan wel wat je koopt en kun je kiezen. Zodra je een paard gekocht hebt kan het zich verwonden en heb je ervoor te zorgen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 03:54

Allemaal verkoperspraatjes.

Bahbah, prik daar zo doorheen.

Je hebt goed gehandeld, altijd keuren voor aankoop, en een pony in dit geval, alleen klinisch is dan wel voldoende.

Maar als de verkoper met zulke praatjes komt zou ik zeggen, nou oke dan veel plezier ermee !

Kosten zijn trouwens in de meeste gevallen gewoon voor de koper.
Misschien dat een handelsstal wel de kosten wil vergoeden bij afkeuren, maar en particulier zal dit niet snel doen. Hier zijn ook geen regels/wetten over.
Als je keurt, laat dit het liefst door je eigen of in elk geval een onafhankelijke arts doen. En spreek af dat de keuring stopt zodra er een mankement gevonden word. Zodat je alleen tot en met dat punt de keuring hoeft te betalen Knipoog

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:28

heej, ja meestal zijn de ksoten ook voor de koper, dat weet ik ook wel.
Maar ik was er eerst helemaal naartoe gereden (was echt een flijnk end) en toen wou de verkoper niet wachten op de keuring.
En nu dat Haf niet verkocht is, ineens wel.
Dus dan heb ik nu ook zoiets van: ja dan betaal je nu ook maar mee bij afkeuring, eigen schuld dan maar.

Maar heb hiervoor ook bijna eentje gekocht en de eigenaren wisten ook zeker dat t paard gezond was, nou werd wel gelijk afgekeurd. Boos!
Jammer he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:32

Ik heb een paar jaar terug nog naar een paard gzocht...maar is het kosten koper bij afkeuring zoeken ze maar een andere gek...
Ik betaal als het paard ook mijn eigendom wordt...niet eerder

Ik heb er toen verschillende laten keuren..allemaal afgekeurd...zou wat zijn als ik dat had moeten betalen...bankrekening leeg en nog geen paard.

Dat ze dan door willen verkopen is helemaal van de zotte... dat is wel het toppunt Lachen
Zou ik dus ook meteen zeggen dat ze dat dan maar moeten doen maar mij nooit meer zien Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:22

runningkawa schreef:
Ik heb er toen verschillende laten keuren..allemaal afgekeurd...zou wat zijn als ik dat had moeten betalen...bankrekening leeg en nog geen paard.

precies daarom vind ik het "regeltje" goed gekeurt kosten koper, afgekeurt kosten eigenaar... zo heb je altijd de kosten bij de (nieuwe) eigenaar liggen of hij nu goed of afgekeurt word!
ik zou daar helemaal geen moeite mee hebben. zowel als koper als verkoper niet. mijn paarden zijn gezond en als ze afgekeurt worden is dat ook "mijn schuld" (zo zie ik het)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:27

Ik heb de mazzel gehad dat de verkoper toen de keuringskosten heeft betaald Haha! Die wilde alleen mij als nieuwe eigenaar, dus we hebben hele goede en fijne afspraken kunnen maken toen Haha!

Je hebt er heel goed aan gedaan door de paarden te laten staan!! Gewoon op je gemak doorzoeken hoor!! Hier op bokt staan ook veel leuke paarden te koop Lachen Ik heb mijn fjord van een bokker gekocht toen Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:48

Tallie_Ho schreef:
Ik heb de mazzel gehad dat de verkoper toen de keuringskosten heeft betaald Die wilde alleen mij als nieuwe eigenaar, dus we hebben hele goede en fijne afspraken kunnen maken toen

dan had je vast een leuke en goede klik Pling dat zou ook echt een actie voor mij kunnen zijn...

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 08:06

ben gisteren nog ergens wezen kijken, leuk paardje!
erg lief.
wordt deze week gekeurd, en als ie afgekeurd wordt, betaald de verkoper.
goed geregeld dus.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:30

Ik heb vorig jaar 2x een paard laten keuren. In principe spreek je gewoon af dat je het paard koopt mits ie goedgekeurd wordt.
Daarna maak je een afspraak voor een keuring. Bij het eerste paard was dat 3 dagen later. Die werd afgekeurd.
Het tweede paard daarvoor konden we de volgende dag al voor een keuring terecht. Dat is hem dus ook geworden.

En dan ga je als verkoper niet in de tussentijd je paard aan iemand anders verkopen

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:10

Toch heb ik zelf geen moeite met keuring kosten koper (no matter what de uitkomst is).

Ten eerste IK de koper wil het paard zonodig keuren..niet de verkoper (dus het is mijn wens). En om het aan de kant van de verkoper te bekijken (vaak weet je als eigenaar echt niet altijd of je paard op de foto's 100% goed is)en ten 2de wat is "slecht"op een foto..zowiezo het beoordelen met de 1-4 schaal is nogal subjectief..geeft de ene dierenarts een 2 de andere geeft toch die 3.... en zo kun je wel bezig blijven he.....

Kijk tuurlijk zijn er rotte appels die je bij voorbaat een "slecht"paard proberen te verkopen maar ik heb toch nog wel vertrouwen in de mede mens.

Btw ik neem aan dat de TO het lauter over een klinische keuring heeft? a 100 euro...om dat soort bedragen ga ik niet lopen stoeien hoor. Rontgen a 400 euro wordt al wat anders. Echter ik laat me als koper der niet door afschrikken als ik de kosten van de rontgen+klinische zelf moet betalen.

Groetjes SMM

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 12:25

hoi
ja gaat mij puur om die klinische keuring, het is voor de recreatie dus dan vind ik rontgen niet echt nodig...

ik ben uiteindelijk op een handelsstal terecht gekomen en een lief paardje tegen gekomen, wordt morgen gekeurd en als hij afgekeurd is, is het gewoon voor de verkoper.

Ben zelf niet zo helemaal van de handelsstallen maar ook particulieren kunnen je een flink oor aannaaien.
Een kennis van me had namelijk gemiald naar de eigenaar van de afgekeurde pony omdat ze interesse had, en de verkoper zei dat t paardje helemaal goed gezond was en pas nog goed gekeurd.
Toevallig kwam ik erachter over welke pony het ging en kon ik haar ervoor behoeden om hem te kopen, maar zo zie je maar....een particulier....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:02

studiemiep -> maar als de verkoper de kosten bij afkeuring niet zou willen betalen zou er bij mij ook alarmbelletjes gaan rinkelen Bloos ik zou dan sneller denken dat ie niet helemaal goed is...
en het gaat hier om een klinische keuring... rontgen is idd een ander verhaal!
toch zou ik me altijd vasthouden aan het idee dat bij afkeuring de verkoper betaald... stel je voor dat je een leuk paard zoekt en je laat de ene na de andere keuren omdat ze afgekeurt worden. dan word je ook niet blij van die kosten Ach gut

ponyfee schreef:
Ben zelf niet zo helemaal van de handelsstallen maar ook particulieren kunnen je een flink oor aannaaien.

particulieren zijn misschien nog wel erger want die hebben geen naam om hoog te houden...

ponyfee schreef:
ik ben uiteindelijk op een handelsstal terecht gekomen en een lief paardje tegen gekomen, wordt morgen gekeurd en als hij afgekeurd is, is het gewoon voor de verkoper.

en wat voor paardje ben je tegen gekomen? ik hoop dat ie goedgekeurt word en dat je er veel plezier mee gaat krijgen Pling

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:12

Voor klionische keuring zou ik als verkoper nog wel willen meebetalen (de helft dan). Maar ik heb van al mijn paarden een setje recente foto's liggen. Als de koper nieuwe wil laten maken betalen ze dat toch mooi zelf, goed of niet goed! Duivel