Op je af rennen & dan tegen je aan steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Op je af rennen & dan tegen je aan steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 19:34

Hallo.

Ik zit dus met een probleem.
Mijn verzorgpony staat bij nog een paard (allemaal shetjes ) in de wei, Gabber van bijna 1 jaar oud. In die 1 jaar is redelijk weinig met hem gedaan hij is halster - en redelijk verkeersmak en dat is het dan nog wel.
Hij gedroeg zich altijd redelijk, tot een paar weken geleden.
De paarden staan zeg maar altijd in een groep, en dus télkens als ik naar mijn pony toe wil lopen, komt Gabber op me af rennen en gaat tegen me aan steigeren.
( Irritantste is dat de mensen uit de tuin die er tegen aan grenste begonnen te joelen hallo Sigaar )
Maar nu weet ik niet hoe ik dit moet oplossen..
Jullie ideetjes?
Gabber is trouwens nog een hengst, wordt over een tijd gecastreerd..

MaaikeMo

Re: Op je af rennen & dan tegen je aan steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:42

zweepje meenemen.. gelijk afleren..

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 20:47

Dan krijg ik sowieso dat probleem met de buren weer Gaaaap

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:53

totaal negeren, jij staat daar met een beestje dat jou aanvalt

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 20:55

Ik ga sowieso morgen even met de eigenaar de wei in.. Even kijken wat hij ervan zegt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:55

Grondwerken, jij bent de leider en dat moet hij weten. Begin in de bak het grondwerken aan te leren, hij mag niet in jouw ruimte komen. Zodra hij binnen jouw privéruimte komt: Achterwaarts. Bijv zo: http://www.brightcove.tv/title.jsp?titl ... =196219741 Ik hoop dat je engels een beetje goed is. Deze man is natuurlijk al lang bezig met die paarden dus jouw paard gaat niet meteen op die manier reageren. Maar in dit geval is grondwerk erg belangrijk, alleen hou het gezien zijn leeftijd alleen bij dingen als het respecteren van jouw eigen ruimte ed. Ga niet cirkeltjes oefenen ofzo.

Daarnaast zou ik hem even flink laten schrikken als hij het nog eens doet, geef een flinke brul en jaag hem weg. Ik zou hem geen mep verkopen met de zweep gezien zijn leeftijd. Blijf hem desnoods even wegjagen en laat hem naar je toe komen als jij dat wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:22

Miss_Montana schreef:
Grondwerken, jij bent de leider en dat moet hij weten. Begin in de bak het grondwerken aan te leren, hij mag niet in jouw ruimte komen. Zodra hij binnen jouw privéruimte komt: Achterwaarts. Bijv zo: http://www.brightcove.tv/title.jsp?titl ... =196219741 Ik hoop dat je engels een beetje goed is. Deze man is natuurlijk al lang bezig met die paarden dus jouw paard gaat niet meteen op die manier reageren. Maar in dit geval is grondwerk erg belangrijk, alleen hou het gezien zijn leeftijd alleen bij dingen als het respecteren van jouw eigen ruimte ed. Ga niet cirkeltjes oefenen ofzo.

Daarnaast zou ik hem even flink laten schrikken als hij het nog eens doet, geef een flinke brul en jaag hem weg. Ik zou hem geen mep verkopen met de zweep gezien zijn leeftijd. Blijf hem desnoods even wegjagen en laat hem naar je toe komen als jij dat wil.

Het is niet haar paard. Ze wil haar verzorgpaard uit de wei halen en wordt aangevallen door een jaarlingshet.

Ik zou inderdaad een volwassenen meenemen. En ervoor zorgen dat ik een zweepje meenam om dat hengstje gelijk duidelijk te maken waar zijn plaats is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:26

Dan moet TS alleen mijn onderste tekst lezen, wegjagen dat schorem Vork

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:18

Doe jij het eens bij hem, gewoon gillend achter hem aan jagen haha zal die schrikken!!!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:28

ik zou ook een zweep oid meenemen, want het is een dominatie-probleem, puber gedrag van de kleine jaarling en dat moet je zeker niet accepteren. Dergelijk gedrag wordt door zijn kudde genootjes ook afgestraft. Hij is schijnbaar niet erg onder de indruk van 'de mens' en moet nog veel leren, dat kan ook nog wel allemaal, maar je moet hem zeker niet zijn gang laten gaan.

Wat zei de eigenaar? (laat maar weten als jullie samen het land in zijn geweest...)

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:31

ik zou het probleem eerst met de eigenaar overleggen en hem mee laten kijken, dit is natuurlijk wel gedrag wat je NIET mag accepteren. succes! laat je even weten hoe het afloopt?

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:33

MaaikeMo schreef:
zweepje meenemen.. gelijk afleren..

Dan heeft hij alleen oog voor de zweep, als je er dan een xtje de zweep niet bij hebt kan ie weer opnieuw gaan beginnen.
Als een paard bij mij zou stijgeren (gericht) dan had ik hem gewoon een trap gegeven, maakt niet uit waar, het liefste zo hard mogelijk.
Laat hem maar is voelen wat je ervan vind, dan zou hij er wel mee ophouden.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:46

Als het je vp zou zijn dan zou ik ook zeggen, ga grondwerk doen, maar dat gaat nu dus niet op.

Plan B is dan:
Neem een halster+ touw mee (ik ga er eigenlijk vanuit dat je die standaard bij je hebt), zodra het beestje ook maar het idee geeft naar je toe te komen, zorg dat je zijn kant op staat en maak jezelf in eerste instantie groot. Als ie eenmaal dichterbij is geef je een flinke brul en zwaai je met je armen. Als ie daarna nog dichterbij komt en gaat steigeren dan gooi je het halster met een hele flinke zwieper naar hem toe (houd wel het touw vast Lachen ). Wel zodanig dat je hem raakt dus.
Over het algemeen zou dat voldoende moeten zijn om hem op z'n plek te zetten. Mocht dat niet helpen en hij komt weer naar je toe, dan alles tegelijkertijd doen, dus groot maken, met je armen zwaaien, een brul geven en het halster tegen hem aan mikken.
Ik heb maar weinig paarden meegemaakt die dan niet afhaken (mits ze niet superdominant zijn, maar dan is er meer aan de hand). Volgende keer dat hij dan naar je toe komt hoef je alleen nog maar met je armen te zwaaien als ie in de buurt komt en dan blijft ie wel weg (over het algemeen gezien).

Misschien niet de meest pedagogische manier, maar het werkt wel.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:52

Laten zien dat je niet bang bent voor hem, hij zal het vast doen om indruk te maken. Idd een zweepje of halster meenemen, en hem wegjagen als het ware, dat mag hij gewoon niet doen. Uiteraard eerst melden bij de eigenaar, dat hij zo'n gedrag vertoont, en overleggen wat je het beste kunt doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:54

Ik zulke situaties bedenk ik me altijd wat mijn haflinger zou doen en die zou gelijk uithalen.

Dus schop onder zijn kont.
Als dit werkt verder gaan met opvoeden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:55

Wat dacht je van een paar jezusklappen........... is hij besodemieterd

_Mieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:05

Jah..en wat zegt de eigenaar dan *Niet doen het is zielig het is een baby*

Ik zou vragen om een oplossing aan de eigenaar. en vragen wat je kan doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:09

Jaarling, naarling. Gewoon een flinke lel geven, goed uithalen en dan wachten wat de eigenaar zegt, sjet doet het niet meer en de eigenaar mag de volgende dag het dier onder zijn oksels krijgen, wedden dat hij ook een rotschop geeft dan?

Die buren moet je negeren, of vraag ze of zij jouw verzorgpony uit de wei voor je halen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:14

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:19

ja toen spirit jaarlinger was deed hij dat ook, heb hem een verdomd harde klap gegeven (zo een waar je eigen hand pijn bij doet). Hij heeft nooit meer gedaan sinds toen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:26

En? Heb je wat aan de tips gehad?

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:32

cutie_lover schreef:
Dan krijg ik sowieso dat probleem met de buren weer Gaaaap

Ik zou ook aan jou buren vragen of ze zo vriendelijk willen zijn dat ze niet gaan joelen e.d.
Daardoor voel jij je misschien minder op je gemak of onzeker, wat Gabber ook aanvoeld en er alleen maar meer gebruik van maakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:36

Mijn pony steigerde ook een keer tegen me op. Heb ik hem eens even laten weten wat mijn mening daarover was Lachen Nu weet hij iniedergeval zijn plek.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 15:13

Na dit topic heeft hij niet meer gesteigerd Lachen De laatste keer dat hij steigerde, heb ik hem wel 'n paar rotklappen verkocht met 't halstertouw, en dat heeft denk gewerkt Lachen
Bedankt voor de tips Knipoog!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:32

hoh ik herken het.
mijn appo hengstje deed/doet het ook.
zo erg je kon niet eens meer de wei in zonder dat je een paar hoeven in je nek had.
idd wat ik deed was zweepje mee en rammen maar zodra die het deed. klinkt mischien hard, maar werkte wel.
dat was trouwens vorig jaar. hij heeft het natuurlijk nog wel een paar keer gedaan. maar ik moet zeggen nu al heel lang niet meer.
hij is nu 2 jaar oud