Shetlandernoodgeval, te redden van slacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Shetlandernoodgeval, te redden van slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 12:58

Afgelopen zaterdag is er een serieus incident geweest tussen de shetlanderhengstjes van mijn opa.

Ze lopen al meer dan 10 jaar vredig samen op wei (wat trouwens het enige is waar ze voor gebruikt worden), maar door de komst van een merrie bij de buren, hebben ze elkaar bijna uitgemoord!
De kleinste van de 2 mist ganse lappen vel, en is stokkreupel. Hij is er zeer slecht aan toe en wordt elders verzorgd.

Snoepi (want zo noemt mijn opa het grotere hengstje) is al 15 jaar en dus de gevreesde aanvaller. Hij heeft nooit geleerd wat een halster is, is heel erg schuw, en durft bijten en trappen. Hij moest op staande voet weg, maar niemand wil hem hebben, enige optie is de slacht. Apart zetten is geen optie (zeer koppige opa).

Nu heeft mijn opa een afspraak met de da om hem vrijdag te laten castreren ... mijn vraag is nu, zou dat nog wel helpen? En zo ja, wanneer is er dan verschil merkbaar?
Snoepi wordt dan bij mij op stal gezet, daar hij volledig in slaap gedaan moet worden.

Beest heeft echter nog nooit opgesloten gestaan ... maar ik zou hem eigenlijk wat langer willen houden en hem op zijn minst handtam willen krijgen. Gewoon dat je hem op wei kan pakken, borstelen, evt wandelen gaan.

Nu is dus mijn vraag: zou dat lukken aangezien zijn verleden??? Want ik hecht me vreselijk snel aan een dier ...
Of zeggen jullie van nee, het is een verloren zaak, best hou je afstand (dan gaat hij na enkele dagen dus gewoon terug op wei - maar als zijn 'vriendje' hersteld is gaat die er gewoon terug bij staan ... begint de miserie dan opnieuw tja dan vrees ik dat Snoepi geen rooskleurige toekomst gaat hebben...

Wie heeft hier ervaring mee???

Mjay

Re: Shetlandernoodgeval, te redden van slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:03

je moet ze dan wel allebei laten castreren anders helpt het nog niet als de een wel hengst is en de andere niet, of het gaat helpen dat kun je van te voren niet vaststellen elk dier is anders.

ik zou het gewoon proberen met snoepie, niet geschoten altijd mis toch? en als het dan toch niet gaat valt jou niets te verwijten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:04

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:05

Als je een hengst castreert, is de drang naar een merrie/ dekken verdwenen. Het vechten om de merrie zal dan ook over zijn. Wel kan de ruin eerst nog hengstenstreken hebben, maar in de praktijk is dit vaak snel over. Ik ga er dan ook vanuit, dat de rust dan is weder gekeerd. En ik zie dan ook geen probleem meer tussen de ruin en de hengst.

Het is erg onhandig als een pony sluw is. Het opsluiten zal dan meer stress kosten, dan bij een 'tam' paard. Aangezien je weinig tijd hebt, zou ik de pony castreren en daarna wel vertrouwt maken met mensen. Basis vaardigheden als: leiden, voet optillen en zich laten vastzetten (in een afgesloten ruimte) kunnen alleen maar in het voordeel werken. Langzamerhand bouw je dit uit en neem je poetsen mee, hoeven uitkrabben en eventueel trailerladen. Bouw het stapje voor stapje uit.

Succes, ik heb er écht vertrouwen in!

komeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:27

ik denk dat je ze toch echt moet gaan scheiden, gewoon tot snoepi wat minder schuw is. ik zou als ik jou was met hem proberen te wandelen.

en ik zou niet direct beiden castreren, eerst alleen snoepi en als dat niet werkt dan allebei

succes

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 13:36

Het andere hengstje is al 25, hij is echt zo tam en braaf, hij zal zeker niet voor problemen zorgen.

Mijn bedoeling was ook van Snoepi thuis te houden, tot hij mensen en aanrakingen gewend is. Ik heb inderdaad een fulltime job, geef les en heb zelf paarden maar snoepi staat vlak aan mijn deur (nu) + ik heb een grote schuur waar ik in met hem kan werken. Bovendien komt hier nog een schoolgaand meisje van 16 die staat te popelen om te helpen.

Ik wou beginnen met gewone aanrakingen, dan overgaan op borstelen, kleine stukjes aan de hand wandelen, dat soort dingen. Maar nog een bijkomende vraag, overdag mag hij wel buiten, maar zou ik hem niet aan een lange longeerlijn vastmaken om het dagelijks vangen te vermijden?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:46

Lijnen zou ik niet doen, daar raken ze makkelijk in verstrikt. Ik zou hem los laten lopen dan 's avonds 'lokken' met een beetje voer.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 13:53

Hij is helaas zo schuw dat tonnen voer hem niet overtuigen ... en honger heeft hij al helemaal niet want hij is énorm dik ...

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:56

Dan toch misschien sneller beginnen met hem tam te maken. Voer overtuigd vaak wel. Vastzetten zou ik nooit doen. Stel dat je pony zich vastdraait als jij op je werk zit. Dan kan het zijn dat hij een halve dag vastgebonden staat met alle gevolgen van dien...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:56

Tijgertje86 schreef:
Als je een hengst castreert, is de drang naar een merrie/ dekken verdwenen. Het vechten om de merrie zal dan ook over zijn. Wel kan de ruin eerst nog hengstenstreken hebben, maar in de praktijk is dit vaak snel over. Ik ga er dan ook vanuit, dat de rust dan is weder gekeerd. En ik zie dan ook geen probleem meer tussen de ruin en de hengst.

Ik zou daar toch niet te snel vanuit gaan. Mijn (IJslander)ruin van 19 dekt ook nog steeds. Als ik hem in een groepje ruinen heb staan gaat het prima, maar zodra er een merrie bij komt slaat hij die ruinen helemaal in elkaar. Mijn paard is zeker al 12 jaar ruin, waarschijnlijk langer.

alexandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:58

Ik heb dit een aantal jaren geleden ook gehad. De grootste klier heb ik laten castreren en nu lopen ze weer vreedzaam samen. Alle hengstengedrag is volledig verdwenen. Je moet wel enkele weken rekenen voordat het gedrag ook echt weg is.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 17:31

ok bedankt, dat is geen enkel probleem, heb ik er graag voor over. Maar zou ik hem handtam krijgen op die leeftijd?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:44

JoCo schreef:
ok bedankt, dat is geen enkel probleem, heb ik er graag voor over. Maar zou ik hem handtam krijgen op die leeftijd?

Denk dat dat wel wat moeilijker is maar niets is onmogelijk..
de shet van thuis is wel tam maar wordt ook nooit wat mee gedaan, loopt alleen in de wei en wordt 's morgens en 's avonds gevoerd, das alles Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:47

Wat ik me afvraag, hoe zijn die dieren dan al die jaren ge-ent of bekapt? Dan hebben ze toch wel enige "tam"heid in zich waar je vanuit verder kan werken?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 17:57

Equidea schreef:
Wat ik me afvraag, hoe zijn die dieren dan al die jaren ge-ent of bekapt? Dan hebben ze toch wel enige "tam"heid in zich waar je vanuit verder kan werken?

Het andere hengstje is supertam, daar heeft mijn opa geen enkel probleem mee.

Maar deze dus niet ... als hij bekapt of ingeënt moet worden, wordt hij 'gevangen'
dus hanteren = vervelende zaken.

Ik zou willen dat we hem kunnen borstelen, en wat halsterwerk kunnen doen. Zo kan hij mee de straat op, en heeft hij ook eens wat interessants in zijn leven.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:59

Met veel geduld en iemand die sterk in de schoenen staat zou het wel moeten kunnen denk ik hoor.

Maar dan moet je wel van te voren weten, kan je dat, durf je het aan om stel dat het dier aanvalt, om toch door te gaan?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:59

ik heb je post nog eens over gelezen,
voordat er een merrie in zicht kwam, was alles toen oké?
of heeft dit hengstje al een verleden van aanvallen etc?

castreren zal wel voldoende zijn, en handmak maken is altijd goed, wel zo handig Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 18:02

Marigold schreef:
ik heb je post nog eens over gelezen,
voordat er een merrie in zicht kwam, was alles toen oké?
of heeft dit hengstje al een verleden van aanvallen etc?

castreren zal wel voldoende zijn, en handmak maken is altijd goed, wel zo handig Knipoog

Inderdaad, voorheen is er nooit een probleem geweest.
Ze waren al wel eens met elkaar aan het stoeien, maar er is nooit enige lichamelijke schade geweest,
en het is dan eerder spelen.

Aanvallen doet hij helemaal niet, maar als hij bvb gekapt moet worden, durft hij wel eens naar de smid uithalen ...
ma das eerder uit verdediging.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 18:48

Andere ervaringen nog steeds welkom ... ben hier niet zo in thuis ...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:12

dus eigenlijk niks an de hand tussen de hengstjes,
maar nu er een merrie in de buurt is hebben ze er om gevochten.
helemaal niet vreemd.
ik begrijp niet goed waar je opa nu een probleem ziet.
oké hij heeft het andere hengstje verwond, die was dus minder dominant.
het zal dus voorlopig wel uitgevochten zijn tussen die twee.
zou ontzettend sneu zijn als de pony hiervoor naar de slacht zou moeten, of te boek zal staan als gevaarlijke pony...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:19

JoCo schreef:
Hij is helaas zo schuw dat tonnen voer hem niet overtuigen ... en honger heeft hij al helemaal niet want hij is énorm dik ...

het naar je toekomen kun je wel oplossen met brokjes etc.
maar verlangt veel gedult,

ga iedere dag paar keer met handje brok naar wei toe ( met of zonder emmer)
en probeer hem te lokken doe dit 5 min ofsow en komt hij niet dan zet je de emmer met brok daar neer,
en zo gaan ze snel doorkrijgen dat je komt met brokjes en dus op je afkomen.
de eerste paar keer geef je de brokken en loop je weer weg.
daarna verder gaan met andere dingen.

vraagt wel veel gedult. en doe niks te snel.
en je hoeft natuurlijk ook geen kilo als zijn het bijv maar 20 brokjes ofso.
of twee paardensnoepjes.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 20:03

Marigold schreef:
dus eigenlijk niks an de hand tussen de hengstjes,
maar nu er een merrie in de buurt is hebben ze er om gevochten.
helemaal niet vreemd.
ik begrijp niet goed waar je opa nu een probleem ziet.
oké hij heeft het andere hengstje verwond, die was dus minder dominant.
het zal dus voorlopig wel uitgevochten zijn tussen die twee.
zou ontzettend sneu zijn als de pony hiervoor naar de slacht zou moeten, of te boek zal staan als gevaarlijke pony...

Dat is zo, maar het vechten is zo uit de hand gelopen, dat die andere pony het misschien niet eens overleeft...
en helaas bleef hij hem opzoeken en aanvallen ... het gevecht was dus helaas niet over ... tot we ze uit elkaar gehaald hebben.

Maar de slacht verdient hij zeker niet, zo denk ik er ook over. Eigenlijk heeft hij natuurlijk gedrag vertoont ...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 20:05

het naar je toekomen kun je wel oplossen met brokjes etc.
maar verlangt veel gedult,

ga iedere dag paar keer met handje brok naar wei toe ( met of zonder emmer)
en probeer hem te lokken doe dit 5 min ofsow en komt hij niet dan zet je de emmer met brok daar neer,
en zo gaan ze snel doorkrijgen dat je komt met brokjes en dus op je afkomen.
de eerste paar keer geef je de brokken en loop je weer weg.
daarna verder gaan met andere dingen.

vraagt wel veel gedult. en doe niks te snel.
en je hoeft natuurlijk ook geen kilo als zijn het bijv maar 20 brokjes ofso.
of twee paardensnoepjes.[/quote]

Maar zou ik hem niet beter op stal houden tot ik zijn vertrouwen wat gewonnen heb?
Hij moet er owv die castratie sowieso 3 dagen inblijven ...

Nu, op 3 dagen gaat er natuurlijk niet veel verschil zijn, maar ik kan het van daaruit wel verder aanpakken.

Bedankt voor de brokjestip, mocht hij in de stal ook niet willen dat ik hem aanraak, kan ik deze tip hier ook toepassen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:48

Je zou hem idd even op stal kunnen houden, en dan alvast beginnen met wat lekkers geven en proberen te aaien enzo, dan kan hij tenminste niet weg.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:56

Ruim 2 jaar geleden hebben wij ook 1 hengstje gekocht. Hij stond ook samen met nog een hengstje, eigenaar was het gedonder zat en wilde over op schapen. Ons hengstje kende helemaal niets (zat ook flink onder de bijt- en trapwonden), maar jee wat pakte hij alles snel op. Inmiddels staat hij hier met 2 merrietjes, overdag samen in de wei en 's nachts alleen op stal. Gewoon heel veel mee doen en je zult nog verrast zijn hoe snel hij kan veranderen.