Ik moest maar naar huis gaan ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottje

Ik moest maar naar huis gaan ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 09:35

Zaterdag wedstrijd gehad, maar wat een **jury ik nou weer had ...

Dioos ging begin maart opeens heel raar doen met rijden, kop in de lucht en rennen. Ik doe haar sinds september en toen werd er gezegd dat ze vlak daarvoor nog naar de tandarts was geweest. Door die problemen met rijden had ik besloten om een tandarts te laten komen. Kreeg ik toen opeens te horen dat ze al meer dan 2 jaar niet was geweest.

En tada tanden waren heel slecht, ze had haken en haar onderkaak had zowat haar hele bovenkaak weggesleten, wat als gevolg had dat als ze naar beneden liep ze heel veel druk op haar hoofd had. (arm paardje)

Daarna ging het rijden weer een stuk beter, dioos is een heel gevoelig en heel slim paard, dus als ze geen zin heeft om te lopen bleef ze haar hoofd in de lucht gooien (als je eenmaal iets toelaat bij dioos en haar haar gang laat gaan, krijg je dat er bijna niet meer uit)

Over de wedstrijd zaterdag... Losrijden ging wel goed alleen bij de linkergalop deed ze haar hoofd in de lucht. Eerst proefje gereden ... Paar keer dat ze met haar hoofd in de lucht kwam maar de rest was echt supernetjes. Ik klaar werd ik bij de jury geroepen. Ze zegt: Ik weet niet of je van plan bent om zo nog een proef te rijden, maar van mij hoeft het niet, GA MAAR NAAR HUIS. Ik vraag waarom. Krijg ik als antwoord terug jouw paard mankeert iets. Ik zeg: nou ik rijd zo gewoon nog een keer. Antwoord ze terug: VAN MIJ KRIJG JE TOCH GEEN PUNTEN ONGEACHT HOE JE RIJD. Ik nouja zeg ... Ik kom toch nog een keer.

En die 2e proef ging ZOOOOOOOOOOOOO goed. Ze kwam alleen 1x omhoog met overgang draf naar stap maar de rest echt WAUW!!

Mens keek me geeneens aan toen ik langs reed, ze wist dat ze fout zat. Mensen die ook mijn 1e proef hadden gezien zeiden: Jij gaat zeker wel 2 winst rijden voor deze proef, het zag er echt super uit!

En bij de prijsuitreiking was ik 2x laatste met 148 en 167.

Ik was echt heel boos op dat ***mens, maar toen dacht ik tja .. het is en blijft een jurysport. Maar toch ben ik heeeeeeeeeel boos op die persoon.

Kom op zeg .. Je moet toch per onderdeel een cijfer krijgen en niet voor een (klein miscommunicatie)foutje op het laatst voor de hele proef worden afgerekend ?? Want dioos liep de 2e proef heel fijn, mooie met lengte in haar hals, neusje der uit en heel fijn in de aanleuning en OVERAL stond verzet, terwijl dat totaal niet zo was (hingen ook spiegels in de bak dus ik afentoe kijken Tong uitsteken).

Anoniem

Re: Ik moest maar naar huis gaan ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:38

Voor ons moeilijk te beoordelen hier zo Lachen

Misschien ziet het er toch minder netjes uit dan je zelf denkt omdat ze anders nog klierderiger is?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:41

tja, moeilijk....
als jury wordt je toch óveral op aangekeken...
hier op bokt hoor je regelmatig dat een bepaald paard kreupel de proef heeft gereden en de reacties zijn dan: "dat ze niet ingrijpen, ingehoord dat ze zo een paard gewoon laten starten!!"

misschien dacht deze jury wel dat jouw paard écht iets mankeerde, zoals ze ook zei, en gaf ze daarom aan deze combinatie niet te willen jureren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:43

Ik heb je profiel gelezen
Daarin staan veel basis problemen die opgelost worden met slof of bijzet...
Dan kun je niet verwachten dat je paard heerlijk de proef doorgaat op een vreemde plek zonder hulpteugels.
Dus ik verwacht daardoor dat je gevoel hoe een proef er uit hoort te zien iets lager ligt dan wat er gevraagt wordt op een wedstrijd Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:45

Nou sorry ik vind het inderderdaad wel een beetje asociaal..
Is het niet in je op gekomen om toch af te stappen en het paard na te laten kijken?

van wat ik begreep had je alle twee de proeven lage punten? En stond er inderdaad bij verzet? Ik neem aan dat een jury dit niet voor niks zegt, En een paard steekt niet zomaar zijn hoofd in de lucht en gaat rennen.. Ik zou je paard persoonlijk toch echt even na gaan kijken.

En verder.. doe je zelf niks verkeerds?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:48

Ik kan het hiervandaan niet beoordelen, maar mij lijkt het ook dat het dier eerder ergens last van heeft. Is de osteopaat/fysio ook geweest?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:52

lastig.. zoals al gezegd wordt weten wij natuurlijk niet hoe het eruit zag. En of de pony echt verkeerd liep terwijl het voor jou goed voelde.

Wat ik wel weet is dat sommige jury's een ontzettend vooroordeel kunnen hebben. Mijn zusje was gister op wedstrijd. Tweede keer in de L2 met haar Shetlandpony. De L2 is nog niet helemaal bevestigd bij beiden, dus we verwachtten ook echt geen dikke winstpunten. Máár beide proeven gingen wel netjes, ontspannen (niet geheel nageeflijk) en de middendraf ging bijv. super. Bij de ene jury had ze 164 punten, bijna allemaal 5en en met als enig commentaar onderaan: "ook een shetlandpony dient nageeflijk te lopen" Bij de andere jury had ze 178 punten, ook geen winst maar die had wel gewoon 7ens gegeven waar ze het ook verdiende, en netjes commentaar bij punten die minder gingen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat sommige jury's zich blind lijken te staren op 1 minder punt, en je daar vervolgens de hele proef door voor afrekenen, terwijl sommige stukken misschien wel best heel goed gaan verder.

Het is jammer dat je twee keer dezelfde jury had, anders had je beter kunnen vergelijken hoe twee jury's onafhankelijk van elkaar erover dachten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:53

Maar Eliine, dit soort commentaar... is dat niet een beetje te verwachten bij een pony die niet bevestigd is in het niveau waarin de proef wordt gereden?
Liep de pony ook nageeflijk of niet?

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 09:54

@ runningkwa

En die slof hangt ook zo strak ... poepoe zeg ...

Niet dit slecht opvatten (dat ik me eruit praat ofzo) maar slof rijd ik niet meer mee, en bijzet hangt er heel los aan. Hangt er alleen aan dat als ze haar hoofd omhoog doet (die wel heel hoog moet wil ze de bijzet voelen) dat ze zich niet lang kan maken en kan gaan rennen. Het is gewoon voor rust in haar hoofd.

@ de anderen

Het waren paardenmensen (die zelf ook rijden) die dit tegen mij zeiden. En ik weet zelf ook wel of een paard wel of niet fijn aanvoelt. Dit is gewoon echt typisch een geval van kinderachtig gedrag. Ik bedoel wedstrijden brengen toch spanning mee. Paard komt voor het eerst weer in een vreemde binnenbak met heel veel geluid (naast industrieterrein) en veel geluid bij jurykant (kantine). Eerste proef was dioos het er een paar keer niet mee eens, vandaar hoofd omhoog. Tweede proef was echt heel relaxed op 1 overgang na op het eind. Ze had in die proef echt totaal geen spanning en liep heel fijn. Normaal (bij mij dan) groet een jury altijd bij het afgroeten en in de 2e proef keek ze weg.

Mijn punt hier is ... Het is niet eerlijk als je iemand afrekent op een 1e proef of op een miscommunicatiefoutje op het eind van een proef. En ik vind zeker als jury dat je niet kan zeggen, ga maar naar huis en dat ongeacht hoe je rijd je geen punten krijgt ...

En ik laat binnenkort ook een osteopaat langskomen en het zadel wordt weer nagekeken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:55

@eliine, nageeflijkheid is een eerste voorwaarde in de dressuur en hoort wel degelijk in ieder onderdeel beoordeeld te worden. De eerste jury heeft het dus volkomen bij het rechte eind, als ik jouw verhaal zo lees. (Liezel, nee pony liep niet nageeflijk, lees het bericht maar terug).

@TS, het valt zo lastig te beoordelen maar een paard met zijn kop in de lucht heeft meestal nog wel meer basisproblemen.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:03

Het is lastig te beoordelen zo, maar een jury zit er echt niet om iemand totaal af te kraken.
De jury geeft aan dat wat ze ziet geen dressuurproef is, maar een kombinatie met een paard dat waarschijnlijk ergens last van heeft.
Je had ook verder kunnen vragen waar de jury aan dacht.
Als je zeker weet dat er niets mis is met je paard, lees dan eens goed door wat er op je protocol staat (verzet/geen impuls/niet nageeflijk ofzo) en ga hier aan werken met je instruktie.
volgende keer beter !

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:04

phoe zeg.

Het gebeurd niet vaak dat een jury in grijpt.
Lijkt me zeer verstandig dat je beter gaat nadeken over het commentaar ipv boos worden.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 10:05

Ik wil me hier echt niet uitpraten ofzo, ik vind het alleen kinderachtig dat als iemand een slechte 1e proef rijd en een 2e proef heel goed je afgerekent wordt op de 1e proef. En dan wat er nog is gezegd door een volwassene (heeeeel kinderachtig)

Voor ik dioos reed, reed er iemand op haar die nogal pittig en eigenwijs was. Dioos is zelf ook pittig en eigenwijs, dus dat rijden botste elke keer ... Elke keer was het vechten (ook slaan en schoppen). Zoals jullie wel weten vergeet een paard een slechte ervaring niet snel. Dioos vooral niet en dus als zij iets moeilijk vind of als ze weet dat ze fout zit gooit ze haar hoofd in de lucht (van angst, dan kijkt ze echt van sla me niet!)

In de 1e proef had ze dat dus een aantal keren, ik was het er ook mee eens dat er stond verzet (was het niet helemaal maar oke zo zagen zij dat) maar hele stukken in de proef gingen heel erg goed. En daar stond dan ook verzet bij terwijl dat totaal niet zo was (en dat zag ik dmv spiegels en dat voelde ik)

Door wat de jury zei: ga maar naar huis en hoe je ook rijd je krijgt geen hoge punten, komop dat slaat toch gewoon nergens op???

Zeg dan gewoon als ik binnenkom ik wil je niet jureren, maar ga niet kinderachtig overal opschrijven bij een proef die super ging (zonder verzet) dat het paard alleen maar in verzet was.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:06

Ik ben het met je eens dat het een beetje raar is dat de jury de op alle punten op "verzet" minder punten heeft gegeven. Wanneer ze werkelijk van mening was dat je paard iets lichamelijks mankeerde had ze je uit moeten sluiten.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:06

@Lielle: De pony liep inderdaad niet de hele tijd nageeflijk, maar er zaten wel degelijk goede stukken in, ze kreeg echter bijna overal gewoon een 5 voor, zonder verder commentaar. Terwijl de andere proef nagenoeg hetzelfde ging en ze daar wel gewoon netjes beoordeeld werd. Maar wat ik er meer mee wilde zeggen (dit is ook niet mijn discussie maar die van de TS) dat sommige jury's zich echt blind lijken te staren, en ik me dus de kant van de TS ook zeker voor kan stellen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:09

maar misschien was die proef toch wat minder super dan jij denkt. Ik ben er niet bij geweest, maar ik zie toch wel vaak dat ruiters (en omstanders) een verkeerd beeld hebben van hun eigen prestatie.

@eliine, hoe kun je nu vinden dat een jury zich blind staart op nageeflijkheid? IMO is het vrijwel onmogelijk om met een pony die "niet de hele tijd nageeflijk" loopt nog echt goede stukken te laten zien, en dan kan ik me bij die 5-en in het L2 echt wel iets voorstellen. Ik ben eerder geneiegd om mijn kanttekeningen bij de 2e juryt te plaatsen.

@marquez, dat schijnt tegenwoordig niet meer te mogen. Juryleden mogen een ruiter de kans geven niet meer te starten (en dat is hier iig wel gebeurd Knipoog ) maar ze mogen niet op de stoel van de DA gaan zitten. Kiest een ruiter er dus voor om toch te starten, kun je alleen nog maar extreem lage punten geven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:10

Eliine schreef:
Maar wat ik er meer mee wilde zeggen (dit is ook niet mijn discussie maar die van de TS) dat sommige jury's zich echt blind lijken te staren, en ik me dus de kant van de TS ook zeker voor kan stellen.

hmm, hier ben ik het niet mee eens. Paard hoort gewoon correct te lopen en daar hoort nageeflijkheid ook bij, dat immers vanzelf komt als de rest in orde is.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:13

Lielle schreef:
@marquez, dat schijnt tegenwoordig niet meer te mogen. Juryleden mogen een ruiter de kans geven niet meer te starten (en dat is hier iig wel gebeurd Knipoog ) maar ze mogen niet op de stoel van de DA gaan zitten. Kiest een ruiter er dus voor om toch te starten, kun je alleen nog maar extreem lage punten geven.

Mag dat niet meer??? Dus als een paard stokkreupel de ring in komt, mag de combinatie niet uitgesloten worden, maar mag ze gerust 2 proeven starten? Heel vreemd.... imo Knipoog
@ts dit is een algemeen fictief voorbeeld

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:14

marquez1 schreef:
Lielle schreef:

Mag dat niet meer??? Dus als een paard stokkreupel de ring in komt, mag de combinatie niet uitgesloten worden, maar mag ze gerust 2 proeven starten? Heel vreemd.... imo Knipoog
@ts dit is een algemeen fictief voorbeeld

wsl zal een jury het op dat moment toch doen (terecht!) maar ik heb dit al regelmatig van de huidige juryleden gehoord.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 10:15

Toch blijf ik bij mijn mening dat ik het heel kinderachtig vind...

De reden dat ik zo boos ben komt denk ook omdat het rijden sinds september nogal een dal is geweest. Afentoe krabbelden we iets omhoog maar dat ging dan snel weer naar beneden. Nu eindelijk krabbelden we weer uit deze lange dip (wat bloed, zweet en heel veel tranen heeft gekost). En wat me dan eigenlijk zo boos maakt om het commentaar van de 2e proef is dat alles wat ik heb gedaan, ik dus volgens de jury niet goed heb gedaan.
Laatst bijgewerkt door Charlottje op 14-04-08 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:16

In de L2 hoort een pony gewoon nageeflijk..klaar. Daar is gewoon weinig discussie eigenlijk over mogelijk Lachen
Dat hoort gewoon bij de basis van de basis Lachen

Ts, nee daar hangt je slof niet strak. Maar de tekst erbij spreekt ook wel voor zich Lachen
En als ze vervelend is neem ik aan dat jij er die meer bijpakt, anders kun je hem wel aflaten. Lachen
En paarden zijn slim, die weten dat wel.
Idem met de bijzet.
Laat dat er dus eens altijd af met trainen.
Rij thuis de proef dan voor een 8 (dus kijk ook echt streng naar jezelf)
Bijna elk paard loopt op wedstrijd wat minder dan thuis. Dus thuis moet je achten kunnen rijden, dan haal je op wedstrijd zessen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:17

Of je in een diep dal hebt gezeten is iets wat jij weet, niet wat de jury weet.
Die kan daar ook niet op beoordelen.
Die beoordeeld wat hij daar op dat moment ziet. En blijkbaar is dat nog niet goed genoeg Lachen
Leg je erbij neer en ga oefenen Lachen

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:18

Ik denk dat dit juist een goede jury was. Een jury zegt niet zomaar dat ze denk dat de pony iets mankeerd en dat je maar beter geen tweede proef kan rijden. Ik vind dat heel netjes van de jury.

Als de ruiter ondanks dat toch de tweede proef gaat rijden dan lijkt het me logisch dat je niet zo hoog gepunt krijgt. Bovendien zie ik niet hoe jij hem op wedstrijd rijdt, maar uit je profiel kan ik weinig kunde opmaken eerlijk gezegd.

Ik zou me doodschamen als een jury zich bij me zou roepen om het feit dat me paard waarschijnlijk iets mankeerd. Dan zou ik echt niet verder rijden, maar eerst echt me paard eens goed na laten kijken!

Ik denk dat die osteopaat idd geen overbodige luxe is.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:18

@lielle; Heel vreemd, wanneer is dit in het regelement veranderd en op welke gronden? Kan me niet voorstellen dat dit rijmt met de doelstelling van de KNHS een "happy atleet"

@TS; ik kan me voorstellen dat het voor jou een teleurstelling is omdat jij het hele proces hebt doorlopen. Maar dat proces ziet een jury niet. Die moet gewoon de proef beoordelen zoals die gereden is, en als die niet voldoet aan de norm, kan daar geen voldoende voor worden gegeven. Hoe goed je paard ook heeft gelopen in jou ogen.

Ik zie net dat er 3 berichten tegelijk zijn geplaatst van dezelfde strekking Vork

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:20

superwoman schreef:
Eliine schreef:
Maar wat ik er meer mee wilde zeggen (dit is ook niet mijn discussie maar die van de TS) dat sommige jury's zich echt blind lijken te staren, en ik me dus de kant van de TS ook zeker voor kan stellen.

hmm, hier ben ik het niet mee eens. Paard hoort gewoon correct te lopen en daar hoort nageeflijkheid ook bij, dat immers vanzelf komt als de rest in orde is.

Als de pony ontspannen loopt, de gangen correct zijn, en niet de rug wegdrukt, maar enkel met de neus op sommige (nog wat moeilijkere stukken in de proef) wat omhoog komt, dan vind ik het persoonlijk zeer onterecht om overal 5en te geven.
Maar wat ik al zei, dit is niet mijn discussie Lachen