Help, vals paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xADDICTEDx

Help, vals paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:19

Heey.

Ik heb nodig hulp nodig. Een vriendin van mij heeft een paard dat onhandelbaar is. Ze durft hem zelf niet op te zadelen.
Als je de stal in loop probeerd hij al meteen te trappen. Met het poetsen aan de linkerkant van het paard gaat het nog, maar als je eenmaal zo ver bent dat je naar de rechterkant van het paard moet dan probeert ze je te pletten tegen de stalwand. Het opzadelen is al helemaal een ramp. Zodra ze het zadel ziet begint ze te bokken en te steigeren en dreigt ze zo lang net zolang je de stal wel uit móét voor je eigen veiligheid. Kan iemand helpen ?! Mijn vriendin wilt het paard niet verkopen, want voor de rest is het een schat van een paard.

mieske

Re: Help, vals paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:22

Misschien heeft ze ergens pijn ? Dat ze daarom zo boos doet.. Ik zou dat eerst proberen uit te sluiten, voor je verder gaat kijken.. Succes

xADDICTEDx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:23

Het paard is al nagekeken, maar er is niets gevonden.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:24

Door een Dierenarts ? Fysiotherapeut ? Of.. ?
Hoe lang doet het paard al zo ? Is ze altijd zo geweest ?

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:25

oew vervelend... wij hebben ook een pony op de manege en die vind poetsen gewoon niet leuk :| kan dat het niet zijn??

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:26

Is het materiaal ook in orde? Komt het paard voldoende de stal uit?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:26

wanneer is het een schat van een paard dan? als ie slaapt? poetsen jullie in de stal? er zijn meer paarden die de stal als prive terrein zien, zet het paard buiten de stal vast, in het gangpad ofzo met 2 touwen. dan kan ze je in elk geval niet pletten!

xADDICTEDx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:26

@ mieske Ik weet niet precies door wat ze allemaal is nagekeken ? Ik zal het straks wel vragen aan mijn vriendin. Ze heeft wel een laboratorium wat testen laten doen. Het paard is altijd al een beetje humeurig geweest, maar heeft tot nu toe nog nóóit getrapt. Het is in de laatste weken erger geworden.
@mooney Ze krijgt elke dag voldoende beweging, longeren etc. als er niet gereden wordt.
Laatst bijgewerkt door xADDICTEDx op 13-04-08 10:29, in het totaal 4 keer bewerkt

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:27

Probeer eens of je haar misschien eerst uit de stal kan halen en dan buiten (weet niet of daar plaats voor is) poetsen en opzadelen. Misschien voelt het paard zich dan wat prettiger...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:27

Niet meer in de stal poetsen en opzadelen!
Er zijn paarden die hun eigen 'territorium' willen verdedigen. Zo zijn er ook paarden die iedereen de wei uit jagen. En dus ook paarden die iedereen de stal uit jagen.
Ik zou het paard gewoon rustig mee naar buiten nemen, geen poetsstal of andere kleine ruimte, maar gewoon lekker ruim, aan een paaltje ofzo buiten vastbinden, en dan lekker gaan poetsen. Veel belonen zolang het goed gaat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:29

Het kan dat het paard zelf nog niets heeft maar dat het zadel niet goed past en dus pijn doet tijdens het rijden.

Nakijken:
Dierenarts
Hoefsmid
Tandarts - bit en mond laten controleren/adviseren/behandelen.
Fysio/Osteo/Sportmasseur, allemaal opletten voor een goedgediplomeerde.
Zadelmaker - zadel laten contoleren

xADDICTEDx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:31

Ze werd eerst ook op de poetsplaats gezet voor poetsen en opzadelen. Dit ging in het begin erg goed, naderhand kreeg ze hier ook streken ( trappen, bijten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:35

Is het alleen wanneer je met een zadel aankomt of ook met poetsen e.d.? Het paard kan het zadel associeren met pijn (kan ook uit het verleden zijn). Eerste stap is paard laten nakijken lichamelijk en of het tuig passend is indien dat het geval is kun je het beste het paard uit stal halen met zadelen - ivm meer ruimte en haar positief in contact brengen met het tuig. Leg het tuig erop, geef haar brokjes haal het tuig er weer af en ga wandelen oid.

Is het een merrie trouwens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:38

Ah je schrijft 'ze'.

Klinkt alsof het paard dominant is en mensen hebben daar niet adequaat op gereageerd anderszijds zou het ook nog iets hormonaals kunnen zijn - of een combi van beide.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:38

Yep echt een schatje Lachen Lachen Ik zou er een deskundig iemand bijhalen die kan filteren waar het probleem zit en je vriendin kan leren hiermee om te gaan.

Paard weet het allemaal wel, die maakt slechts gebruik van de mogelijkheden die zij haar bied...

xADDICTEDx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:41

Ik heb net mijn vriendin gebelt. Ze heeft al deze bovenstaande testen gehad.

@ Cassole : We belonen der heel goed als ze het zadel opheeft. Misschien kunnen we jou methode wel proberen. Het is idd een merrie, kan het daar ook aan liggen dan ?

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:41

en als je haar nou eens buiten de stal poetst? mischien heeft ze iets vervelends meegemaakt in haar verleden? Ik denk niet dat er paarden zijn die echt VALS zijn, in ieder geval niet van zichzelf. Ach gut

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:46

Zoiets had ik met mijn merrie ook Bloos

Bij mijn merrie was het Dominantie
Teveel verwend volgens de staleigenaar.

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:47

MissyPalonie schreef:

hoe heb je dat opgelost??

xADDICTEDx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:49

Virginia123 schreef:
MissyPalonie schreef:

hoe heb je dat opgelost??

Dat wil ik eigenlijk ook dan wel weten, ookal denk ik dat mijn vriendin der paard niet teveel heeft verwend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:50

dorieeen schreef:
en als je haar nou eens buiten de stal poetst? mischien heeft ze iets vervelends meegemaakt in haar verleden? Ik denk niet dat er paarden zijn die echt VALS zijn, in ieder geval niet van zichzelf. Ach gut

Paarden kunnen heel vals/naar worden hoor... als ze leren dat negatief gedrag beloond wordt. Zoals Kiwiko al schreef.. iemand erbij halen. Dit om te bekijken of het paard handelt uit angst of dominantie. In ieder geval is haar gedrag al gewoonte geworden waardoor het moeilijker te zien is waar het gedrag oorspronkelijk vandaan komt.

Als lichamelijke klachten uitgesloten zijn is het ws. een dominantieprobleem.

Wb. de vraag of het een merrie betreft; zie mijn vorige post - hormonen / cysten kunnen ook lelijk gedrag veroorzaken. En merries vergen meestal een iets andere aanpak dan bijv. ruinen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-08 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:53

Er zijn maar weinig paarden echt vals en ook dit klinkt niet als vals, maar als een dominantieprobleem.
Een paard dat je wil pletten tegen de stalwand is in paardentaal ongeloofelijk onbeschoft. Die moet gewoon een rotschop in zn ribben hebben als hij dat flikt.

Daar zou ik dus eerst aan werken.
Als het paard wel respectvol is met poetsen maar reageert nog steeds zuur met opzadelen, dan moet je het zadel en de rug na laten kijken.

xADDICTEDx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:55

Ik ga dat paard NIET schoppen. Mijn vriendin had eerst een andere verzorgster en die trapte en sloeg er ook op los, ik denk dat dat niet bevoordelijk is voor een "vals" paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:56

hoe wil je dan je grenzen aangeven???? Dit dier overschrijd de grenzen van acceptabel gedrag....... Wat daar ook de reden van moge zijn, dit gedrag is echt respectloos richting jullie.

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 10:58

kun je de situatie even op een rijtje zetten?
dat is voor ons misschien wel gemakkelijker:

leeftijd
stal?(licht of donker, klein of groot, meerdere paarden of alleen)
hoe vaak in de wei
hoe is hij tijdens het rijden?
wat doen julllie als hij probeert te bijten of trappen?, geven jullie het op of..tja, wat doen jullie?

xx