ooit paard gekocht en expres geen keuring gedaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

ooit paard gekocht en expres geen keuring gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 22:12

hoihoi

zoals de titel luid!
heeft iemand van jullie dit ooit gedaan?

ik ben vanavond bij een groene merrie wezen kijken
kon bijna niets
heel moeilijk in de aanleuning
maar al met al een super leuke merrie!!

4 jaar oud
1,65
papierloos (wel kwpn)

ik heb er weinig voor betaald, gaan haar morgen halen

en heb zelf besloten geen keuringen te doen.
heeft iemand van jullie ook weleens een paard gekocht zonder keuringen?

groetjes roelinda

Myrano

Re: ooit paard gekocht en expres geen keuring gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:15

Heb vroeger wel eens een pony en daarna een paard gekocht zonder keuring, en nog nooit is er iets mis gegaan of hebben ze gemankt..tot nu toe dan wel.. Knipoog

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:18

Ik heb alle 3 mijn paarden tot nu toe gekocht zonder keuringen.
De laatste merrie die ik kocht, heb ik ook voornamelijk voor de fok gekocht, dus toen vond ik het sowieso weinig zin hebben om haar te laten keuren.
Mijn andere paard heb ik wel voor de sport gekocht, maar ook haar heb ik niet laten keuren. Dat ging ook niet om een heel groot bedrag, en ik was helemaal weg van het paard. Ik heb haar nu ruim 3 jaar en ze heeft nog nooit iets gemankeerd.
Bij mijn eerste pony heb ik er eigenlijk niet eens aan gedacht om hem te laten keuren. Bloos Ik heb hem 5 jaar gehad, en ook hij heeft nooit iets gemankeerd.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 00:25

Ik heb 5 paarden gekocht zonder keuring, maar ga dat niet meer doen.

Het eerste was een tuiger voor mijn man, fantasisch paard, maar na 2 jaar wilde we er toch op gaan zitten, dit vond hij geen goed idee, bleef ontploffen en andere ellende.1,5 jaar aan het tobben geweest, Is doorverkocht als echt tuigpaard.

2e paard, weer een tuiger, voor mijn man, bleek pismerrie te zijn, maar of dat er bij een keuring uit gekomen zou zijn....denk het niet. Was klein prijsje en prima geschikt voor mijn man, maar opeens had hij ambities om hoger in de dressuur te komen en dat kon echt niet met dit paard. Paard verkocht.

3e was echt mijn paard, ook niet te duur. Bleek al snel 4 jaar ouder dan dat gezegd was. Bleek ook eng. volbloed te zijn. Maar heerlijk paard en 4 heerlijke jaren mee gehad, tot hij op 24jarige leeftijd helaas door de artrose niet meer verder kon. Gezien het stadium, zat dit er al enkele jaren.

4e paard, niet te duur. Zou paard worden voor mijn man en mij samen. Liep al snel niet goed. da, utrecht , fysio en osteo konden niet helpen. Vele euro's en illussie armer. Laten inslapen.

5e en huidige paard. Niet te duur. Lieve eerlijke merrie. Fantastisch paard ook. Helaas loopt ze al enige tijd kreupel door lage overhoef en ontsteking in straalbeen. We zijn druk aan het dokteren met haar. Nu al vele euro's armer, hebben wij besloten als er nog eens een paard komt deze toch echt te laten keuren en te verzekeren.

Denk nu niet dat we elk paard zo maar weg doen. Dit alles is in een tijdsbestek van 15 jaar geweest. Elk paard is minstens 4 jaar bij ons geweest. Alleen het 4e niet. Let wel, wij zochten paarden van een jaar of 14, die voor de wagen en onder de man te berijden waren.
We doen er nu alles aan om ons 5e paard recht te richten etc....etc.. We zijn nu beide 45 jaar en hopen eigenlijk dat ze nog 10 jaar meekan, zij is nu 14. Dan zullen wij en zij er wel mee klaar zijn Knipoog

Maar in jouw geval, niet te dure 4 jarige, zou ik denk ik de gok toch weer nemen.
.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 00:33

Ik ben bezig met mijn eerste eigen paard..
Maar die wordt wel helemaal gekeurd, zowel rontgologisch als klinisch..
Denk dat het ook ligt aan de de situatie rondom het paard (prijs, papier, sport etc)

Ik zou iig nooit een paard aanschaffen zonder iig een klinische keuring Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 04:11

Ik vind de prijs niet afhangen van wel of niet keuren.

Juist de goedkope paarden laat ik extra goed nakijken. Vaak zijn ze niet voor niets zo goedkoop.
Buiten dat, als ik een paard koop weet ik van te voren niet hoe het zich gaat ontwikkelen met hem of haar.
Soms blijft de klik uit, soms heeft het paard niet de talenten die je eigenlijk zoekt.
Dan verkoop je het paard weer.. En laat nu het grootste deel mensen wél het paard laten keuren. Klinisch en rontchenologisch. Met wat geluk is ie goed, heb je pech dan heb je er veel tijd en geld in gestoken en zit je met een moeilijk verkoopbaar paard.

Dus tegenwoordigertijd, liever wat meer kwijt , en wel keuren. Dan kat in de zak kopen Knipoog

Tot 12 jaar zeg ik : altijd foto's .
Zeker ook als je ermee wilt gaan fokken. Je wilt toch niet dat je nog meer ocd of andere botgebreken in de paardenwereld brengt?

Dan ben je aan het vermeerderen, niet aan het fokken Knipoog

Maar goed dat is een andere discussie.
Feit is gewoon dat er, zeker bij kwpn, veel botgebreken voorkomen die er vroeg of laat of niet uitkomen. Gebreken die een belemmering kunnen zijn/worden voor de sport.
Liever van te voren alles checken dan later spijt krijgen.

Dus ik deel je mening niet TS . Ik Keur altijd.

Ohw ja en ook, als paard straks een stalgebrek of ander gebrek blijkt te hebben, dan heb je geen poot om op te staan mbt tot terugbrengen naar verkoper. Je bent immers zelf nalatig geweest door niet te keuren.

Zoek maar eens op paad met gebrek of andere soortgelijkige onderwerpen. Bokt staat vol met verhalen van mensen die kat in de zak hebben gekocht... en niet hebben gekeurd en dus nu met een onverkoopbaar paard of hoge kosten zitten Knipoog

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 05:13

Ik koop dus best veel paarden zonder keuring.
Maar dan weet ik altijd achtergrond van het paard
De klinische keuring kan ik zelf.
Welke paarden niet:
Onder de 3000€ (advies doe ze in een verz.)
Paard ouder dan 14jaar (als ze aanleg hebben dan was het er al uitgekomen)
Als ik zo een groepje jonge paarden koop van een fokker.(laat ze dan zelf wel rontg.keuren en bekijk dan wat te doen).

Bij een paard heb je nooit een garantie dat hij of zij lang gezond blijft.
Door een keuring kun je de risico's kleiner maken

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:04

Ik heb mijn pony verkocht en nieuwe eigenaresse heeft haar niet laten keuren. Het had toch geen nut. Zij had artrose en zij wordt toch al afgekeurd als je haar wil laten keuren. Maar eigenaresse is dressuurruiter en mijn pony is dressuurpony, dus met dat betreft passen ze bij elkaar. Springen mag dat niet meer ivm artrose. Tot en nu toe gaat het goed, afgezien mok. Haha!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:08

Jive hebben we toendertijd ook niet laten keuren. Er was nog een oud keuringsrapport van 2 jaar oud aanwezig en we mochten alles met Jive doen toen we bij hem gingen kijken. Het vertrouwen was van beide kanten aanwezig.
En achteraf is het ook niet nodig geweest. Er is toen bij ons nog een man van de verzekering geweest. Maar ook die zag niets raars,opvallends etc.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:10

ik heb die van mij ook niet laten keuren. was jong en leek mij overbodig. achteraf gezien had ik wel beter aan gedaan haar iig te laten zien aan een da zodat hij kon zeggen dat ze wel of niet gezond was. achteraf bleek ze erg ziek...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:10

lous, in jou geval gaat het ook om een pony Knipoog

Een pony tm D komt oc en ocd zelden voor.
Als het nu om een sportpony van boven de 5000 gaat dan zijn foto's wel noodzakelijk . Maar in principe is voor een pony en zeker voor koudbloeden, een klinische keuring voldoende.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:39

De pony die ik wil kopen laat ik niet keuren. Ik ken haar al 10 jaar, en het is de bedoeling dat ze uiteindelijk bij mij met pensioen gaat. Uitslag van de keuring zou voor mij toch geen verschil maken.

Iedere andere pony zou ik wel laten keuren, klinisch iig. Een paard, zeker één bedoeld voor de sport, zou ik uitgebreider laten keuren.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:43

weet je, ik heb nu al een aantal keer, met verschillende dierenartsen gehad dat ze zeiden dat het paard gezond en goed was, (klinisch gekeurd alleen) en t bleek achteraf dat er weldegelijk wat mis was...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:44

Heb mijn toen 2-jarige ook niet laten keuren. Ik kan aan de buitenkant zelf al een hoop zien aan een paard. De binnenkant is een ander verhaal natuurlijk. Dus dat was inderdaad een gok. Heb mijn gevoel gevolgd en die bleek prima te zijn. Sam is een gezond paardje. De probleempjes die ik met hem gehad heb, hadden er met de keuring niet uitgekomen in elk geval.

Kijk, was het een veel duurder paard geweest en zou ik ermee de sport ingaan of wat dan ook, dan had ik het wel laten doen, hoor.
Ik ben in principe ook wel voor keuringen. Maar helaas ken ik ook mensen die hun paard hebben laten keuren en er toch ellende mee kregen. Ook keuringen zijn blijkbaar niet waterdicht.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:48

Hier niet laten keuren, en achteraf spijt van. Heb mijn paard niet hoeven kopen overigens en heb hem als 8 -jarige ruin gekregen.
Heb overigens nog wel steeds heel veel plezier van hem hoor, hij wordt/is nu 15, maar heb wel heel wat met hem afgedokterd

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:49

ikenindi schreef:
weet je, ik heb nu al een aantal keer, met verschillende dierenartsen gehad dat ze zeiden dat het paard gezond en goed was, (klinisch gekeurd alleen) en t bleek achteraf dat er weldegelijk wat mis was...

Bedoel je beengebreken?

Of bedoel je dingen die er bij een rontchenologische keuring ook niet uit waren gekomen? Lachen

Weet je wat het is, natuurlijk is een volledige keuring geen garantie dat er niks aan de hand is met het paard.
Maar als je hem volledig laat keuren, dus met foto's . Dan heb je wel méer zekerheid. En juridisch sta je gewoon sterk dan , in het geval dat er iets mis blijkt te zijn. Dan heb jij als koper aan je onderzoeksplicht voldaan Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:55

nee ik bedoelde allergieen, luchtwegproblemen en dat soort dingen...

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:06

Ik heb mijn paard ook niet laten keuren ( wel buigproef, bloedonderzoek ed maar pas na de aankoop). Bewust omdat ik hem echt wilde en al even kende ( het was ook wel zo dat hij een mp was en ja als ik hem eerst ng wou laten keuren ed het sowieso op mijn kosten was geweest). Ik had ook wel bang dat ik hem niet kon kopen als er iets met hem scheelde ( hij ging weg omdat hij peesklap had dus).
Na een jaar bleek dat hij een verkalkte meniscus was en dit zou ook wel uit een röntgenkeuring gekomen zijn maarja. Ik zie hem nog steeds doodgraag en we kunnen wel voort, heb geen spijt dat ik hem gekocht heb. Een volgende paard gaat wel gekeurd worden ( zou niet een paard willen kopen om dan te betalen voor een probleem dat hij al had)

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:17

ik zou nooit een paard kopen zonder te laten keuren! met paarden moet je geluk hebben das een feit! maar om bepaalde risicos uit te sluiten altijd laten keuren! kan je en hoop verdriet en geld besparen!

of je moet bv al jaren op een paard rijden en die nooit iets heeft gehad, maw kan je zijn/haar geschiedenis kent maar anders zou ik het een paard laten keuren klinsch en rontgelogisch!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:36

Ik heb het heel vaak gedaan.
Alleen de echt dure paarden doen we in de verzekering, dus dan heb je een keuring nodig.
Ik zie zelf al heel veel aan een paard: beenstanden, beengebreken, gebitsproblemen etc. alles wat aan de buitenkant zichtbaar is, zeg maar.
Als een paard weinig kost, steken wij er niet het geld in voor een keuring....omdat zo'n paard ook niet de verzekering in gaat.
je loopt dan wel een zeker risico...maar dat nemen we voor lief.
het heeft tot nu toe altijd nog goed uitgepakt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:39

ikenindi schreef:

mm dat is een ander geval ja.
Een allergie moet meestal al wel bekend zijn bij de verkopers.
Enigste optie om daarachter te kunnen komen als je een paard koopt , is een lange proeftijd. Maar (logisch) veel particulieren verkopen niet met een proeftijd.

Luchtwegproblemen kunnen ze op elke leeftijd krijgen, soms door verkeerd gebruik (verkeerde training) soms door een verwaarloosde verkoudheid.
Maar soms ook vanuit het niks lijkende te komen.
Als dat probleem al aanwezig was had een dierenarts dit moeten horen. Bij een klinische keuring moet het paard immers ook aan de longe lopen, op het harde, en in het mulle zand. Galopje erbij, en daarna worden ademhaling en hartslag gecontroleerd.
Dus als het probleem bij keuring al aanwezig was, hadden ze het moeten zien.

Wel zuur hoor ikenindi. Zijn wel problemen die moeilijk te bewijzen zijn dat ze al aanwezig waren bij verkoop . Of bedoel je dat niet? Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:42

ikenindi schreef:

Dat is ook heel lastig te ontdekken soms.
De ene keer kan het paard bijv. meer last hebben dan het andere moment. Als hij dan net op het goede moment gekeurd wordt en bij het opwekken van hoest komt er niks en de longen klinken ook goed...dan kun je er op dat moment niks anders van zeggen, dan dat het goed is.
Maar na bijv. twee weken, als de weersomstandigheden of de voeding bijv. veranderd is, kan het totaal anders uitpakken.

Geef je ogen goed de kost. Zie je bijv. restanten van foenegriek in de voerbak...vraag dan door. Of zie je een pot of een fles ventipulmin in iemands zadelkast staan, laat dan ook alarmbellen rinkelen.
Krijgen alle paarden op stal hooi en het paard dat jij wil kopen krijgt kuil...of staat het dier als enige (of als een van de weinigen) op vlas....hetzelfde laken een pak.

geef je ogen en oren goed de kost....Naar zulke dingen vergeten veel mensen te kijken. Ze zijn zo gefocusd op het paard dat ze willen kopen...maar de omgeving van het paard vertelt je ook heel veel.

Hoe ziet de stal er bijv. uit: veel knaagsporen? Of is de voerbak helemaal aangevreten...je kunt te maken hebben met een luchtzuiger.

Ik heb regelmatig paarden laten staan bij het zien van signalen, zoals ik ze beschrijf.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:43

ik doe klinische keuring. Ik heb 2 paarden gehad, de tweede nu nog. De eerste was een pony, niet laten keuren maar ik kende m al zijn hele leven.
De tweede heb ik nu, wel laten keuren, klinisch. T is een ijslander.
Wat ik wel typisch vond: hij heeft een staartverlamming en op het keuringsrapport stond dat de staarttonus niet afwijkend was. hmmm, niet echt opgelet dus!

Maar evengoed zou ik niet willen kopen zonder klinische keuring. Mijn paard was niet zo heel duur, maar een operatie is dat wel, laat staan afscheid moeten nemen omdat ie niets meer kan. Daar wil ik wel mijn risico's in verminderen.
Het is helaas geen garantie, afgelopen zomer stond mijn paardje in utrecht... maar hij doet t weer gelukkig.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:46

Mijn paard is ook niet gekeurd voordat ik hem kocht. Het ging me om het paard, dat ik al twee jaar kende en perse weg moest bij de vorige eigenaar. Hij was dan ook niet erg duur Knipoog
Bij een volgend paard dat ik nog niet ken en dat wat meer mag kosten laat ik zeker wel een keuring doen!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:48

wij hebben wel vaker paarden gekocht en niet laten keuren..

Het is niet verplicht en zegt ook niet altijd iets.. Wij hebben paard laten keuren, Helemaal goed gekeurd was een vreselijk paard! Ander paard niet laten keuren en nooit wat mee gehad!