Opjagen/vrij longeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Opjagen/vrij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 20:37

Hallo,

Als ik begin te rennen in de weide (bij mijn Haflinger ruin), dan wordt hij nogal "opgewonden", dan gaat zijn staart fier de lucht in, neusgaten wijd briesend en "hup" hij is weg voor een flinke draf of galop met af en toe een bokje er tussen door. Hij houdt me wel in de gaten en rent in grote cirkels rond me. Ik loop niet achter hem aan, maar wel in zijn buurt en soms zelfs eerder weg van hem. Als ik halt houd, wordt hij ook kalmer. Soms komt hij dan ook afgestapt of -gedraafd en als ik dan rustig blijf, kan ik hem gewoon terug aanhalen.
Begin ik terug te rennen, doet hij dat ook. Hij is dan wel erg opgewonden en haalt dan erg luidruchtig adem met wijde neusgaten ...
Persoonlijk heb ik er wel een goed gevoel bij en denk ik dat hij het leuk vind.
Dit is voor hem toch een normale vorm van spelen? Maw moet ik dit vaker doen? Is dit bevorderlijk voor onze relatie?
En wat voor weide spelletjes doen jullie zo allemaal met je paard?

Liiesjjj

Re: Opjagen/vrij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:47

Briest het paard naar jou, een hele luide bries.
Het lichaam gaan dan helemaal mee naar voren en oren en ogen op jou gericht?
Is dat zo, dan voelt hij zich bedrijgd en dat is dus geen goed teken.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 20:53

Wel, het is wel zo dat hij eigenlijk altijd zo luidruchtig briest met wijdopen neusgaten als hij gaat galopperen, dus ook tijdens het rijden bijvoorbeeld en ook als hij aan het spelen is met andere paarden. Dan kan hij even heftig reageren.
Ik heb niet de indruk dat hij zich agressief opstelt of zo.

Wat is dan wel de goede manier volgens jou?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-05-08 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een edit knop. Overbodige quotes verwijderd.

Lizzie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:31

uhm, jaa ik denk dat je zelf wel kan zien of het paard speelt of juist niet.
mijn shet daar kan je echt mee spelen,
zijn reactie is dan oortjes naar voor lekker met je mee rennen en springen ,
verder heeft hij geen wijd open gesperde neusgaten ,
maar ik denk dat je zelf het best weet of hij speelt of niet,
miss moet je is foto's maken dat we kunnen zien wat ie doet,
dan kunnen we miss meer informatie geven Lachen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:36

Waarom zou je spelletjes willen spelen met je paard als deze lekker op de wei staat? Opjagen is in mijn ogen niet positief, waarom zou je willen dat je paard angstig wordt van jouw gedrag? Ik zou dit zeker niet vaker doen om je 'relatie' met je paard te verbeteren, als je dat wilt doen moet jij je verdiepen in grondwerk, dan leer je veel meer over het gedrag van een paard en kan je zelf bepalen of het agressief is of niet. Lachen

Lizzie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:43

mijn shetje is speels is nog maar 2 jaartjes, dus die vind het leuk, maar hij staat gelukkig niet in de weide dan want dan staan ze met meerdere paarden Vork
maar het shetje vind het leuk dus vandaar dat ik het doe,
maar als hij op de wei staat doe ik het zowieso niet,
want dan staat ie lekker te grazen Vork
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-05-08 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:46

Jonge dieren horen in een wei met andere paarden te spelen en niet met mensen. Dat is mijn mening. Je hoort niet te spelen met paarden, daar kunnen ongelukken van komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:50

Ik speel niet met paarden. Ik vind dat je dat aan paarden onderling moet overlaten. Tegen elkaar opsteigeren kan ook speelsheid zijn, maar dat wil je als mens toch liever niet hebben?

Opjagen lijkt me sowieso geen goed idee, zeker niet als het een punt bereikt waarop een paard zich bedreigd gaat voelen.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:56

ik zie het probleem niet zo, volgens mij kan het helemaal geen kwaad, zolang je paard geen angstige indruk maakt en zolang jij maar de baas blijft.
Mijn paard vindt het jiust heel leuk, als ik een beetje met m'n jas ritsel bv. dan gaat ze met de staart op de rug om me heen draven en ze daagt het juist uit om opgejaagd te worden en ik krijg alles behalve de indruk dat ze angstig is Cool

Lizzie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:51

@ avensis
zoiets heb ik ook met mn shetje, hij loopt ook de hele tijd achter me aan,
en dan gaan we beetje knuffelen en spelen.
@ RedPassion
Mn shet die kan nu nog niet op de wei want die is nog niet open Vork
en mn shetje die past wel op hoor met wat ie doet.
beetje rennen en hij komt je achternaa & maakt er een wedstrijdje van,
hij rent me dan dus voorbij & maakt lekker bokkesprongen.
maar hij springt niet zo snel tegen je op Lachen

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:38

Precies, wil je geen ongelukken kun je beter in een donker kamertje gaan zitten op een stoel en nooit meer naar buiten komen.

Maar oke.
Kun je misschien een keer een filmpje maken dan is het duidelijker voor ons Lachen

Marieke_K schreef:
Jonge dieren horen in een wei met andere paarden te spelen en niet met mensen. Dat is mijn mening. Je hoort niet te spelen met paarden, daar kunnen ongelukken van komen.

ongelukken kunnen ook ontstaan door :
rijden & knuffelen.
dus ja dan zou je niet eens contact moeten zoeken met je paard,
wil je dat er geen ongelukken komen Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-05-08 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:48

zolang ze naar je toe terug komen en ze niet 'bang' voor je worden als je vervolgens in een rustige houding naar hem toe loopt zie ik er niet zo'n probleem in hoor!

maar zou het wel bij af en toe s houden en niet dagelijks ofzo

je hebt ook kans dat hij er op een gegeven moment gewoon aan went en ook niet meer zo gaat reageren, dan moet je niet verder gaan denk ik, want dan wordt je misschien wilder en maak je hem wel bang!

RiannevD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:18

Nou, zoals ik het hoor vind hij het hardstikke leuk! Zolang jij het gevoel heb dat hij rekening met jou houdt en je niet omver gaat lopen is er toch niets aan de hand? Als je merkt dat hij erin doorslaat, dan is het handig om rustiger aan te doen denk ik. Volgens mij heeft 'ie alleen maar veel plezier en is het juist goed voor jullie band samen. Hij blijft rekening met je houden en jij als leider geeft aan hoe lang hij zijn gekkenuurtje mag houden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:24

ik denk dat je gelijk hebt als je zegt er een goed gevoel bij te hebben en ik denk ook zoals jij het omschrijft het ook zeker je relatie bevorderd, als hij maar wel respect heeft voor jouw " ruimte " en jij voor die van hem zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 17:28

Hey, sorry dat ik deze topic van onder het stof haal... Haha!

Ik heb vandaag nog eens vrij gelongeerd met Sam (of hem opgejaagd, wat je maar wil) en ik ben er nu zeker van dat hij er echt lol in heeft! Hij heeft mooi gedraafd en gegalopeerd rond mij (op ruim voldoende afstand) op de linker- en daarna op de rechterhand. En het was best wel een beheerste draf en galop (met ja af en toe een vrolijk vreugdebokje ertussen) en met zijn staart fier opgeheven. Toen ik stopte, vertraagde hij ook. En daarna kwam hij lekker ontspannen afgestapt voor een dikke knuffel!! Lovers

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:48

Ik ken het, ik doe het regelmatig met mijn arabier, die loopt dan met z'n hoofd te zwaaien "kom dan baasje, pak me dan"! En dan staat hij stil en gooit z'n hoofd in de lucht en begint heel hard door z'n neus te blazen, je ziet z'n hele lijf meedoen. Toen we een veulentje hadden nam ze die blaas van hem over, dat was toen een kleine "pff", maar ze deed ook mee Knipoog

Ik zie niet in waarom spelen met je paard slecht is. Spelen is naar mijn idee de basis van een goede band, als je alleen maar serieus aan het werk bent met je paard, denk ik niet dat dat echt bevorderlijk is voor de lol die je paard in het werk heeft. Er moet tenslotte ook tijd voor ontspanning zijn. Ik doe het al zo sinds ik mijn eerste pony (een fjord) inreed samen met mijn moeder, toen was ik 10, dat is nu 7 jaar geleden en het gaat al 7 jaar goed Knipoog

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:52

ja, dat denk ik nou ook.
ik speel ook met mijn paarden, dat is helemaal geweldig!
staarten de lucht in en rennen maar *LOL*
vaak bokkend in sliding stop en dan weer naar de andere kant.
ze stoken elkaar ook een beetje op.
vaak sta ik dan gewoon aan de andere kant van het lint Clown

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:57

Bij ons op stal spelen we regelmatig met de paarden.. Lekker beetje rennen, beetje springen.. en er zitten ook echt blazers bij hoor dat is geen probleem Knipoog als wij stoppen stoppen zij ook.. dan komen ze even je jas opeten Tong uitsteken nee maar het helpt echt.. als iemand een vervelende ervaring heeft gehad met een paard nemen we zo iemand altijd mee de wei in om gewoon even weer de leuke kanten van zo'n paard te zien *LOL* niks roekeloos aan.. als je maar zorgt dat je controle hebt.. en je merkt snel genoeg wanneer dat niet meer zo is.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:46

Ik doe sinds kort ook los werken met mijn verzorgpaard.
Dit is echt super om te doen.

Probeer je paard wel rondjes om jou heen te laten lopen. wel kan je beetje achter hem mee lopen want bij ze kont jaag je hem op.
Ook kan ik hem naar binnen laten komen en weer naar buiten sturen. of laten omdraaien, en zelfs met een S van hand veranderen!
Als je wilt dat hij langzamer gaat ga je stil staan, (wel mee draaien natuurlijk Tong uitsteken) als ik wil dat hij naar me toekomt loop ik een paar passen mee en draai me dan om, zo weet hij dat hij naar binnen mag.
En dit allemaal zonder me stem te gebruiken, alleen mijn lichaamstaal.
Echt super om te doen, veel leuker dan longeren

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:17

Ik vind dit juist best gezond eigenlijk, ik vind lol met je knol heel belangrijk en ook spelen hoort daarbij!
Spelen is juist goed voor de relatie en de band met je paard en een paard hoort ook te weten hoe hij kan spelen met zijn baas kijk paarden kunnen tegen elkaar opsteigeren maar ze moeten ook leren dat als jij met ze speelt dat dat dan niet mag.

Ik speel met mijn fjordenruin door bijv. in de bak te rennen en dan rent hij achter mij aan en iedere beweging die ik maak doet hij ook maar je kan ook heel lief spelen, iets minder actief door bijv. te zitten voor hem en dan spelen met je handen en door middel van aanraking, Nimroy speelt dan terug met zijn lip en zijn tong door me te "kietelen" met zijn lip en te likken met zijn tong..

Ik vind spelen heel belangrijk..

Ik heb nu ook een 2 jarige en daar wil ik ook mee spelen een beetje in de bak, maar dat doe ik rustig aan haha die is hier nog maar net dus eerst ff vriendjes worden maar zoals ik eerder al zei het werkt zo goed voor je band.. Lachen

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:29

haha lol met je knol ROFL

AnitaMaykaBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:10

als je je paard opjaagd, voelt die zich snel aangevallen of bedreigd..
laat hem gewoon lekker rustig in de wei grazen.

de Horse Ball, is een leuk spel voor je paard,
vinden de meeste paarden wel leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:15

Annesneisje schreef:
Hey, sorry dat ik deze topic van onder het stof haal... Haha!

Ik heb vandaag nog eens vrij gelongeerd met Sam (of hem opgejaagd, wat je maar wil) en ik ben er nu zeker van dat hij er echt lol in heeft! Hij heeft mooi gedraafd en gegalopeerd rond mij (op ruim voldoende afstand) op de linker- en daarna op de rechterhand. En het was best wel een beheerste draf en galop (met ja af en toe een vrolijk vreugdebokje ertussen) en met zijn staart fier opgeheven. Toen ik stopte, vertraagde hij ook. En daarna kwam hij lekker ontspannen afgestapt voor een dikke knuffel!! Lovers

Dat lijkt meer op een join up.
En dat is voor een paard absoluut geen spelletje.

Ben je goed thuis in de lichaamstaal van een paard? Zo niet, dan kun je dit soort "spelletjes" zoals opjagen beter maar niet meer doen.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:51

serieus mensen, ja paarden hebben regelmaat en een leider nodig,
maar dit kan ook tijdens het spelen, zeker sportpaarden worden vaak in aparte paddocks of weides gehouden, zeker de hengsten. het is dus juist belangrijk dat je veel met je paard bezig bent, en dan niet alleen zadelen, rijden en longeren, maar ook spelen. Veel mensen maken hun paard haast tot machine, eten slapen werken. Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een paard met karakter, en natuurlijk moet de controle bij jou blijven. maar zoals de TS het schrijft komt het bij echt over dat zij wel de leiding heeft. Zo lang jij bepaalt wanneer een paard moet stoppen en jij de controle hebt.
moedig ik iedereen juist aan om zo met zijn paard om te gaan. want je merkt heel snel wanneer je het niet onder controle hebt.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:43

Daar sluit ik me bij aan! En als je paard het niet leuk vindt merk je het ook gauw genoeg. Als die manier van "join-ups" zo slecht was, dan zouden miljoenen paarden nu met trauma's en rare gedragingen rondlopen.