ruiterbewijs waar op letten!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sibbe

ruiterbewijs waar op letten!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 14:15

hoi allemaal

Ik ga binnenkort op voor mijn ruiterbewijs.
Wie heeft er tips waar ik extra op moet letten met de theorie, of waar ik extra op moet lere.
En hoe is jullie de leerstof bevallen.

Avast bedankt.
Sorry als dit verkeerd staat. Haha!

Sim

Re: ruiterbewijs waar op letten!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:56

-> TAO

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:57

ja vertel k wil die ook gaan halen

MyPonyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:58

Hooii.
Ik Ben nu Bezig voor me Ruiterbewijs..Tong uitsteken
EGT HEEL MOEILIJK.
Let Vooral op Waar een Pony Allemaal Niet tegen kan.
BeenStanden.
Hoe Een Pony eruit ziet enz.
Moeilijk hoor Knipoog

Groetjes Anne

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:59

Giftige planten, beenstand, benaming van paard en tuig
uhm ja wat nog meer, leer maar gewoon goed. Lachen
Mijn moeder heeft hem behaald, ze vond het niet erg moeilijk maar ook niet te makkelijk.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:01

Cursus Ruiterbewijs is voor praktisch iedereen wel te halen. Alle theorievragen zijn MC en van de 25 mag je er vijf fout hebben, heel royaal!
Leer gewoon goed je boek en let even extra op: giftige planten, beenstanden, aftekeningen en verkeersregels. Het examen gaat niet erg diep in op de stof, het is een vrij globaal examen. Succes!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:50

Ik had heel goed geleerd en vond de vragen daardoor makkelijk. Maar de stof is best pittig. succes.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:52

gewoon goed leren dan komt het helemaal goed

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:58

Citaat:
- verlichte zit draf & galop.
- zonder beugels draven.
- teugels in een knoop en dan met 1 hand sturen. (dit moet geloof ik tegelijk met het zonder beugels draven)
- zo hard mogelijk van de groep weggalloperen, terug nemen en weer rustig terug draven.
- een laag hindernisje (het zal een keer 20 a 30 cm zijn) springen in draf.. (dit moet echt in draf, en mag niet in galop)
- een iets hogere oxer springen (ik meen 40 cm hoog&breed maar dat weetik niet zeker) in galop.
--- bij de hindernissen mag je max. 2 keer weigeren... doe je het vaker dan ben je gezakt.!
- twee hindernissen staan naast elkaar met lakens eroverheen. zodat je een smal poortje hebt waar je doorheen moet rijden.
je gaat tussen de hindernissen staan en tikt dan met je linker hand de rechterbalk aan en met de rechter hand de linkerbalk. dan stap je weer verder
-om te laten zien hoe de stap draf en galop ging moesten wij kris kras door elkaar heen rijden.
- je moet goed het gas en de rem op je knollebeest hebben zitten, hij moet doen wat jij wil en waneer jij het wilt, maar mocht er iets fout gaan los het dan goed op. want ze kijken niet naar hoe iets helemaal fout gaat maar naar hoe je iets oplost (zo ging mijn paardje al bokkend in galop, maar omdat ik bleef zitten en omdat ik het goed oploste heb ik daar een voldoende op gekregen)

maar bovenalles...
blijf ontspannen en relaxed

Citaat:
Wij gingen met de buitenrit eerst met een hele groote groep naar een parkeerplaats een eindje verderop.
Vanuit daar vertrokken er steeds 2.
Onderweg moesten we achter elkaar rijden en af en toe omwisselen..
Je moet op de openbare weg, en mag niet op het fietspad of op de stoep.
Bij stoplichten kan het lastig worden, aangezien die pas op groen springen als er een auto op staat, en aangezien een paard niet genoeg ijzer op zich heeft kun je een uur gaan staan wachten zonder dat dat ding op groen springt.
Daarom lieten wij een auto voor gaan, of gingen we voor de streep staan (ik weet niet of dit mag, maar we konden niet opzij om een auto voor te laten. dus zijn we maar voor die streep gaan staan).
Daar waar mogelijk moet je in de berm moet, kan dat niet dan gewoon over de weg.
Ook moet je zoveel mogelijk draven en stappen waarneer de situatie het niet toelaat om te draven.

We kregen van onze instructrise van te voren ook nog wat tips:
Je rijd op een groot paard en je steekt boven de auto's uit.. maak hier ge/mis-bruik van.

Dwing auto's dat ze moeten afremmen door niet helemaal rechts van de weg te gaan rijden. ga liever een stukje verder naar links.
Natuurlijk niet midden op de weg maar ook niet strak langs de kant.

Met afslaan geld het zelfde, hand uit steken en goed voorsorteren.

Dit heb ik een tijdje geleden naar een meisje gestuurd die ook vragen had over het ruiterbewijs
Hopelijk heb je er wat aan
Bij vragen: mijn pb-box staat open

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 19:38

allemaal bedankt voor de reacties ik zit al goed te leren Haha!
en we krijgen theorieles en praktijkles de hele week op de manege waar ik het ga halen
ik wil met mijn eigenste maar daar heb ik nooit mee gesprongen dus mag ik een manege paard lenen voor dat onderdeel
de laatste week van april ga ik op dus toi toi toi

bedankt iedereen voor de reacties Haha! Haha!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:43

ik ga naar manege reelaer 26-27 april, jij ook?

ik vind het moeilijkste het paard zelf de rest gaat wel! maar ik heb af en toe te weinig tijd om te leren! dat is wel jammer!

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:45

Ik heb m twee weken geleden gehaald. Ik had er totaal geen moeite mee. Waar ga jij 'm halen?

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:49

bij het ruiterbewijs moet je toch een stuk rijden..? moet dit met je eigen paard of hoe zit dat...?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:51

leonihuis schreef:
bij het ruiterbewijs moet je toch een stuk rijden..? moet dit met je eigen paard of hoe zit dat...?

Ja ligt eraan, je kan met je eigen paard maar ook met een manege paard Knipoog!

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:53

ow okee haha ben wel van plan om het te gaan halen... Alleen mijn paard is niet echt bomproof...Haha!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:00

leonihuis schreef:
ow okee haha ben wel van plan om het te gaan halen... Alleen mijn paard is niet echt bomproof...Haha!

Je kan ook met manege paard gaan!

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 15:01

angelaatjuh, ik ga vanaf 27 tot 4 mei bij manege de Boschoeve in maarheeze en dan krijg je die hele week theorie en praktijk.
de mijne is normaal bomproof maar als ik zo lees dat ik naar hindernissen moet gaan met doeken er overheen dan kijk ik eerst hoe die manege paarden het daar doen en als die eigenaar twijfeld of dat ik het niet kan halen dan schuift het een maand op hun hebben daar een heel hoog percentage dat slaagt en dat willen hun zo houden ook.( wat ik zeker snap) Haha!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:23

sibbe schreef:
allemaal bedankt voor de reacties ik zit al goed te leren Haha!
en we krijgen theorieles en praktijkles de hele week op de manege waar ik het ga halen
ik wil met mijn eigenste maar daar heb ik nooit mee gesprongen dus mag ik een manege paard lenen voor dat onderdeel
de laatste week van april ga ik op dus toi toi toi

bedankt iedereen voor de reacties Haha! Haha!

Ik heb ook theorielessen gehad, en ik heb geen boek open gehad voor het examen, makkelijk gehaald! Door de theorielessen is bij mij het meeste blijven hangen! En het praktijkgedeelte vond ik helemaal niks voorstellen Lachen Mijn paard maakte een galopchargement, dus de 'instructeur' vroeg waarom die van galop wisselde, dus ik vertelde hem 'hij changeerde' 'instructeur'; hij wat? Nou toen was ik volgens mij al binnen *LOL*

Succes! Komt vast goed!

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 15:50

dat is een goeie jeanine ik ga hard oefenen voor dat galopchargement Haha! Haha! Haha!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:51

sibbe schreef:
dat is een goeie jeanine ik ga hard oefenen voor dat galopchargement Haha! Haha! Haha!

Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:59

TAO --> BRT.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:21

Wat was bij jullie de hoogte van de sprong?
Officieel is het een oxer van 60cm hoog en 40cm diep/breed, maar schijnbaar worden er bij de meeste bedrijven lagere sprongen gemaakt?! Lachen

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:27

Weten jullie ook misschien WAAR je zo'n ruiterbewijs kan halen? Ik woon namelijk in de kop van Noord-Holland en ik heb geen idee hoe of wat.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 07:13

x_spekkie_x schreef:
Zie de examenkalender van de SRR Lachen
Bij 't Reelear en Les Chevaux kun je in ieder geval meedoen, op paarden van de manege.
Bij andere maneges heb je meestal een eigen paard nodig.
Ik zou zeggen: bel de manege waar je wilt rijden op en vraag of je mee kan doen Lachen

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:53

angelaatjuh schreef:
ik ga naar manege reelaer 26-27 april, jij ook?

ik vind het moeilijkste het paard zelf de rest gaat wel! maar ik heb af en toe te weinig tijd om te leren! dat is wel jammer!

Goede keuze Bloos haha.. Ik heb hem ook op het Reelaer gehaald, en vond het ontzettend goed te doen (destijds als 13-jarig meisje) het is volgensmij in de tussentijd niet veranderd..
Je word er super goed voorbereid! Maar wel leren hé Knipoog.

ILoveMyHorse schreef:
Weten jullie ook misschien WAAR je zo'n ruiterbewijs kan halen? Ik woon namelijk in de kop van Noord-Holland en ik heb geen idee hoe of wat.

Bij het Reelaer Haha!! Het is echt een aanrader zoals ik hierboven ook al zei.. Haha!