Links of rechts van de weg rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki27

Links of rechts van de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 12:00

Als jullie de weg op moeten met buitenrijden, rijden jullie dan links of rechts van de weg? Ik rijd eigenlijk altijd aan de rechterkant van de weg. Zijn hier regels voor?
Ik vind dat als ik aan de rechterkant rijd, de auto's meer rekening met me houden in de zin van afremmen. Als ik links rijd, dan scheuren ze me keihard voorbij Boos!

CelineeN

Re: Links of rechts van de weg rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:21

Hoiii Lachen
In principe moet je altijd in de berm rijden, tenzij het is verboden. Voor de rest weet ik niet precies of het verplicht is om rechts of links te rijden, maar ik weet wel dat het voor wandelaars/hardlopers gewoon is om aan de linkerkant de rennen. Als je vind dat een auto te hard gaat (al van te voren) beweeg je langzaam je arm op en neer. Als het goed is remt iedereen vanzelf af Bloos
Succes!
-xxx- Céline

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:22

Je moet volgens mij volgens het ruiterbewijs tegen het verkeer in rijden zodat ze je aan zien komen... (Wij doen dat op stal niet, en pakken gewoon het veiligste fiets/ voetpad of berm... Knipoog )

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:25

Volgens mij moet je officieel de regels volgen van de bestuurders als je op het paard zit, dus rechts rijden.
Echter ik zoek ook altijd de veiligste plek omdat automobilisten vaak de regels van ruiters niet kennen en vaak ook erg weinig rekening houden met de paarden!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:27

Je bent als ruiter een bestuurder en hoort dus aan de rechterkant van de weg te rijden. Daarbij moet je eigenlijk gebruik maken van de openbare weg en je moet je aan dezelfde regels houden als automobilisten (dus richting aangeven etc).

Al kiezen veel ruiters voor het fietspad of de berm en ik geef ze groot gelijk, maar eigenlijk mag dat niet en moet je gewoon op de openbare weg rijden Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:40

Ik pak idd ook voor mijn idee de veiligste kant.
Dus niet langs een sloot van 2 meter diep of vlak naast een prikkeldraad dat ze daar meteen inzitten als ze eens opzij springen...

ik rij daarbij dus wel over van die smalle weggetjes waar geen 2 auto's naast elkaar kunnnen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:53

Links rijden is levensgevaarlijk.
Tegemoet komende auto kan jouw snelheid minder goed inschatten en als er van de andere kant een auto komt, moet
je tegen elkaar stilstaan.
Rij je met de rijrichting mee kan de auto rustig achter jou aanrijden terwijl je doorstapt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:40

als ruiter ben je betuurder...de linkerkant dus, géén voetpad, wel berm of fietspad..ik loop/rijd midden op de weg, moeten ze wel afremmen Knipoog

ellen11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:18

Ik rij als het even kan in de berm aan de rechterkant anders rechts op de weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:45

EmptyWords schreef:
als ruiter ben je betuurder...de linkerkant dus, géén voetpad, wel berm of fietspad..ik loop/rijd midden op de weg, moeten ze wel afremmen Knipoog

Als bestuurder moet je toch juist de rechterkant hebben?

Ik rijd zo veel mogelijk rechts, ik vind links veel te eng, juist omdat tegemoet komend verkeer er dan zo dicht langs moet.

santi_shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:15

links is het beste, anders in de berm ofzo, want als je rechts gaat dan,...
ik heb dat geleerd op kamp maar ben het vergeten hoe dat zat Tong uitsteken

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:02

Nou, nog 1 keer dan: Zowel wanneer je op het paard zit als wanneer je het paard leidt aan de hand, ben je voor de wet een bestuurder en sta je gelijk aan de bestuurder van een auto. Je dient dus op de rechterrijbaan te rijden/lopen. Dus op de weg en niet op het voet of fietspad. Tenzij er een ruiterpad naast de weg loopt uiteraard, dan moet je daarop rijden/lopen. (quote van mezelf uit een ouder topic over dit onderwerp: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=163&t=845303&hilit=).

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:38

klopt helemaal kaka Lachen

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:42

ik rijd ook altijd rechts,
als het verkeer aardig hard op me afkomt vanachter
ga ik altijd ietsje meer naar het midden rijden,
dan remmen ze altijd wel af! Knipoog

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:45

dat vind ik juist gevaarlijk, zeker als ze gewoon doorrijden. Paard hoeft maar 1 stukje opzij te doen...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:57

Rechts vind ik veiliger.

Liefst rijd ik in de berm of op het fietspad, maar dat kan soms niet altijd.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:43

Kaka schreef:
Nou, nog 1 keer dan: Zowel wanneer je op het paard zit als wanneer je het paard leidt aan de hand, ben je voor de wet een bestuurder en sta je gelijk aan de bestuurder van een auto. Je dient dus op de rechterrijbaan te rijden/lopen. Dus op de weg en niet op het voet of fietspad. Tenzij er een ruiterpad naast de weg loopt uiteraard, dan moet je daarop rijden/lopen. (quote van mezelf uit een ouder topic over dit onderwerp: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=163&t=845303&hilit=).

klopt. Hihi en wie die regel ooit bedacht heeft. Gestoord Alsof ik als ik het terrein af ga, de 2-richtingsweg (waar ze minstens 50 km/h rijden) ga nemen terwijl er een breed fietspad met voetpad naast loopt... Ze zouden die regel echt aan moeten passen. Als ik onderweg gezeur erover krijg van mensen dat ik op voet/fietspad rij stap ik overigens altijd af en ben ik dus weer 'wandelaar' Knipoog

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:44

je mag wel in de berm .o.i.d. als het te gevaarlijk is om op de weg te rijden.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:51

Ja en berm is er niet.. Woon in Randstad en moet eerst ns 15 min rijden voor ik op ruiterpaden of een berm in de buurt kom Knipoog
Moeten ook eerst onder een druk station door en drukke weg af. Wij hebben inmiddels 'de' manier (via zebrapaden) uitgevonden en gaat altijd goed zonder problemen. Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:58

Dendie schreef:
Ja en berm is er niet.. Woon in Randstad en moet eerst ns 15 min rijden voor ik op ruiterpaden of een berm in de buurt kom Knipoog
Moeten ook eerst onder een druk station door en drukke weg af. Wij hebben inmiddels 'de' manier (via zebrapaden) uitgevonden en gaat altijd goed zonder problemen. Lachen

Ik zeg alleen wat de regels zijn, dat is niet naar jou toe bedoeld verder Verward

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:08

Dendie schreef:
klopt. Hihi en wie die regel ooit bedacht heeft. Gestoord Alsof ik als ik het terrein af ga, de 2-richtingsweg (waar ze minstens 50 km/h rijden) ga nemen terwijl er een breed fietspad met voetpad naast loopt... Ze zouden die regel echt aan moeten passen. Als ik onderweg gezeur erover krijg van mensen dat ik op voet/fietspad rij stap ik overigens altijd af en ben ik dus weer 'wandelaar' Knipoog

Zodra je een paard aan de hand meeneemt ben je geen voetganger maar een weggebruiker en dan gelden er andere regels voor je

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:09

Sorry Zamora zo bedoelde ik het niet Lachen (jij kan er niets aan doen dat die regels zo zijn natuurlijk Clown )
Ik bedoelde meer dat ik die regel nergens op vindt slaan omdat het soms gewoon (zoals bij ons op stal) niet kan Knipoog En dat hij dus in de algemeenheid miss beter verandert zouden kunnen worden, of uitzonderingen erop moeten maken.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 13:23

oke ik dacht dat je dacht dat ik het persoonlijk naar jou bedoelde Clown klinkt ook dom zo hihi
maargoed ik weet ook uit ervaring dat je niet overal veilig kan rijden met je paard, helaas

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 10:26

Bedankt in ieder geval voor alle antwoorden. Ik vind het altijd een heel gedoe met al die regeltjes. Ik doe wat voor mijn gevoel het veiligst is in onze omgeving, dus ik blijf maar gewoon rechts rijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:22

Gewoon doen wat op dat moment het veiligste is.
Is dat bijv op dat moment links neem je gewoon links.
En idd we mogen niet op het fietspad maar geen haar op mijn hoofd dat ik bij een 80 km weg waar een fietspad ligt op de rijbaan ga rijden Lachen

Overigens over het op de midden van de weg rijden betreft.
Ik rij hier dus veel op van de landweggetjes, waar men ook denkt als je in de berm zit dat ze wel met 80 km voorbij kunnen zoefen....
Nou helaas... als ik denk dat het er een is die niet af wil remmen rij ik eerst midden op de weg, helemaal dwars erop, de schuin wijkend.

Ik ga me niet met 80 km in laten halen op de smalle weggetjes