Een paard delen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

love_plien

Een paard delen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 19:47

Over een aantal maanden wil ik samen met iemand anders een paard gaan kopen.

Ik heb al jarenlang ervaring met paarden. Al zo'n 12 jaar rijdt ik paard, waarvan ik ook een aantal jaren verzorgpaarden heb gehad, waar ik zeven dagen in de week voor zorgde en waar ik alles mee deed (ook kwa verzorging) wat iemand met een eigen paard ook doet.
Verder moet je er maar even vanuit gaan dat het op gebied van kennis allemaal in orde is.

Nu wil ik al heel lang een eigen paard. Mijn ouders en ik zouden het samen goed kunnen financieren, maar omdat ik het niet aandurf i.v.m. het feit dat er misschien ooit héle hoge extra kosten aan komen te zitten (denk aan: paard moet naar de faculteit o.i.d.) is dit nooit gebeurd.
Vrienden van ons willen ook al een aantal jaren een eigen paard voor hun dochter kopen, maar bij hun is juist van het omgekeerde sprake. Het geld is er (in overvloed), maar de kennis ontbreekt.

Kort geleden zijn onze ouders er over gaan praten om dan samen een paard aan te schaffen. Het paard zou dan in een volpension stal komen te staan (op een plek 'tussen onze huizen in', aan de hei) en dan zou ik vier dagen per week voor het paard zorgen en dat meisje drie dagen, waarvan ik haar één dag les geef op 'ons' paard.
Alle afspraken op financieel gebied worden natuurlijk zwart op wit vast gelegd door onze ouders, dus dat is geen probleem. Ook heb ik al een deskundig iemand die ons zou willen helpen met het uitzoeken van het perfecte paard en weten wij allebei wat onze wensen ongeveer zijn.

Nu is het probleem dat ik heel graag met het paard wedstrijden wil gaan rijden, zowel springen als dressuur en (naast de regelmatige buitenrit en ontspannen 'training') echt fanatiek met hem aan het werk wil gaan. Het meisje daarintegen rijdt nu ongeveer 2 jaar paard en vind het gewoon leuk om lekker paard te rijden, maar verder niet bijzonder 'aan het werk' te gaan. Wat scheelt is dat ze één keer in de week les van mij zou krijgen, maar alsnog, lijkt dit jullie een goed idee, en zijn er mensen met ervaring?

Silence

Re: Een paard delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:48

Een paard delen is iets waar je ontzettend goed over na moet denken.
Dit loopt 9.5 van de 10x keer helemaal fout.
En zie alles dan nog maar eens netjes op te lossen.
Ik zou er niet aan beginnen, als je het alleen kunt zou ik dat zeker doen.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 19:52

Ja maar die mensen zijn geen vreemden voor ons hè, ik weet niet of dat scheelt? Mijn vader en haar vader kennen elkaar al jaren.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:53

Ik zou er heeel erg goed over nadenken Knipoog
in het begin kan het allemaal heel erg leuk en handig lijken..
maar naarmate je meer en vaker met elkaar opgescheept zit kan je je ook aan steeds meer dingen gaan irriteren..
bijvoorbeeld dat jij fanatiek bezig wilt met jullie paardje en dat andere meisje niet.
misschien dat je het eerst eens samen zou kunnen proberen op een lease paard, en kijken of dat een paar maand goed gaat bijvoorbeeld Knipoog
Je hebt natuurlijk kans dat het goed gaat, maar als het dus niet goed gaat zit je wel met een best wel groot probleem.. Knipoog
Succes alvast!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:55

Op zich zouden jullie elkaar prima kunnen aanvullen. Jij fanatiek trainen, zij de ontspanningsritjes. Maar inderdaad, echt samen een paard hebben, gaat vaak fout. In elk geval zou er één eigenaar moeten zijn, en dus ook één de eindverantwoordelijkheid moeten hebben. Kun jij niet bijvoorbeeld het paard kopen, en kan zij dan betalende bijrijdster worden of iets dergelijks?
Laatst bijgewerkt door Sientje op 06-04-08 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Ik zou het ook ooit doen samen met een familie lid, maar eigenlijk was ik blij dat het toch niet door ging.Ieder mens is toch anders en ik denk dat het op een gegeven toch gaat botsen.

DeSa

Zal je 1 tip geven: NIET DOEN!
Heb het zelf ook meegemaakt en is helemaal fout gegaan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:56

Dit gaat vaak zelfs bij de beste maatjes nog fout.
Denk hier alsjeblieft ontzettend goed over na, voor hier straks weer een paardje de dupe wordt.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 19:57

Okey dankje Lachen Het laatste idee (van Sientje) lijkt me inderdaad ook best wel handig. Ik ben ook heel erg aan het dubben. Want een paard heeft natuurlijk ook zijn ontspanning en rustige dagen nodig, die dat meisje hem dan zou kunnen geven, en of iemand nou de helft van het paard betaald als bijrijder of dat hij de helft betaald als mede eigenaar. Na een tijdje voelt ook de bijrijder zich een soort eigenaar natuurlijk.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 19:58

Silence schreef:
Dit gaat vaak zelfs bij de beste maatjes nog fout.
Denk hier alsjeblieft ontzettend goed over na, voor hier straks weer een paardje de dupe wordt.

Paard word er niet de dupe van, dat is één ding dat zeker is. Maargoed, juist om te leren open ik dit topic.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:58

Ik heb er geen goede ervaringen mee, op dit moment moet ik mijn pony wel delen al zou ik het graag anders willen alleen bij mij rijd zij maar 1 × in de 2 weken in het weekend. Maar dat is misschien ook persoonlijk, ik kan zoiets wat heel belangrijk voor mij is niet delen. Grote kans dat jij je ook gaat storen aan haar manier van rijden omdat zij (lijkt mij) veel minder goed rijd dan jou. En dat merk je waarschijnlijk wel als jij er dan weer op stapt. Omdat ik ook nog een jonge pony heb vond ik het moeilijk om dingen aan te leren vooral onder het zadel omdat ik vaak nadat zij had gereden weer een paar stappen terug moest beginnen. Ik zou er nu dan ook nooit meer voor kiezen maar ik kan op dit moment niet anders. Daarvoor heb ik ook een leasepony gedeeld en ook dat eindigde in een grote ruzie.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:00

Maar een bijrijdster is wel heel anders.
Dan ben jij eigenaar en bepaal jij alles.
De bijrijdster kan zich wel eigenaar noemen, maar heeft 0,0 over het paard te zeggen.
Als je dan wilt kiezen, ga dan voor een bijrijdster.

Dat gaat vaak zo veel beter en kan jou een hele hoop ellende besparen.

Uiteindelijk wordt het paard wel de dupe, want om hem wordt er ruzie gemaakt en in het uiterste geval wordt hij uit pure ellende verkocht.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:04

Ja maar ook met een bijrijdster houdt je natuurlijk dat het paard anders loopt als die persoon er de vorige dag op heeft gezeten.
Dus om dat verschil maakt het niet zoveel uit.
Misschien scheelt het wel dat het meisje pas 12 is en vrij verlegen, dus zij zal het paard sowieso meer behandelen/zien als een verzogpaard dan als een eigen paard, maargoed..

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:05

Ik heb ook een paard gedeeld gehad met iemand, na nog geen 1 jaar liep het uit de hand, ze deden net of het HUN pony was, nu krijg ik een eigen pony en mogen hun verder gaan met die pony

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:08

Eigenlijk alleen maar vervelende ervaringen dus... Het probleem van domixxx heb je niet als diegene gewoon een bijrijder is, maar omdat onze ouders het er al met elkaar over gehad hebben weet ik niet of die mensen dat wel zouden willen.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:08

het ligt eraan hoe je het doet..
Het kan ook heel goed gaan,,,
bijvoorbeeld,,
Ik heb bijvoorbeeld een wat oudere man die leuk wil fokken, zo delen we samen in die kosten, aanschaf paard en jaarlijks dekgeld,, hij doet op zijn beurt de stalling weer bij hem thuis, ik doe op mijn beurt hoofdzakelijk het trainings en wedstrijd gedeelte, verder draai ik mijn hand niet om voor ook eens mesten, of wat zakjes voer halen. Haha!
Maar als ik mij nu moest voorstellen dat ons paard nu door ons 2en werd gebruikt., zou ik het minder leuk vinden, Stel, jij bent bloedje fanatiek en consequent, en je mede eigenaar hobbelt er maar wat op rond,, dan rijdt diegene alles er weer af, wat jij er probeer aan te rijden,,
en wat doe je als er een ongeluk gebeurt, door iets doms van je mede eigenaar? (ook omdat je nu verteld dat er weinig ervaring is op dat gebied bij die mede eigenaren.) denk er GOED over na! en zie niet over zulke dingen heen... Veel succes iig met het maken van je keuze!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:10

Als de andere persoon 12 jaar is, zou ik er nog eens dubbel over nadenken.
Dan staan ze aan het begin van de middelbare school, wat een hele verandering is.
Grote kans dat ze het niet lang volhoud en dan beginnen de problemen al.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:13

Ik zou er ook nog eens heel goed over nadenken! Ik ben op dit moment bijrijder, ik spring met het paard en de eigenaresse rijd hem dress. matig (op wedstrijden dan he, ik dressuur natuurlijk ook gewoon) Dit is voor ons goed te doen, we rijden beiden op het zelfde 'niveau'.

Het kan voor jou nadelig gaan werken in de zin van; het paard kan het meisje de baas en geniet van zijn vrijheid en loopt lekker zijn rondjes..maar zodra jij er dan opklimt moet ie aan het werk..en ik denk dat dat gaat botsen!

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:13

Nooit doen.
Je zegt 'dat meisje is pas 12 en vrij verlegen', dat zal ongetwijfeld veranderen
En ze zal ook inspraak willen hebben (wat logisch is)

Nooit doen.
heb het zelf ook meegemaakt, en dat was niet succesvol

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:17

Ze zit al op de middelbare, op (voor zover ik weet) het laagste niveau.

Mijn hoop is, en wat ik ook eigenlijk verwacht, de mensen kennende, dat het meisje het in het begin leuk vind en gewoon lekker met het paardje wil wandelen en een beetje rond wil hobbelen + die les die ze dan van mij krijgt (waarin ik natuurlijk op haar over kan brengen hoe ik rijdt en haar dat als 'huiswerk' mee kan geven) wilt rijden en dat het dan in de loop van de tijd wat minder wordt en dat het van 3 naar 2 keer in de week gaat en met slecht weer naar 1 keer in de week, maar dat die ouders wel gewoon blijven betalen (ze zwemmen echt in het geld).

Maar in principe is het toch vrij normaal dat een paard een aantal dagen in de week (zeg 70%) echt aan het werk gaan en de rest van de week gewoon lekker rustig mag werken.

Ik wil haar wel graag leren longeren, zodat ze één keer in de week les heeft van mij, één keer kan longeren en dan één keer bijvoorbeeld naar de hei kan.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:22

Ik heb samen eeen paard met mijn zusje. We hebben in het begin er wel ruzie om gehad, maar nu gaat het al ruim 3 jaar goed!

Ik zou ervoor gaan dat jij de eigenaar bent (of het 12-jarige meisje) en de ander de bijrijder.

Succes!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:23

love_plien schreef:

Mijn hoop is, en wat ik ook eigenlijk verwacht, de mensen kennende, dat het meisje het in het begin leuk vind en gewoon lekker met het paardje wil wandelen en een beetje rond wil hobbelen + die les die ze dan van mij krijgt (waarin ik natuurlijk op haar over kan brengen hoe ik rijdt en haar dat als 'huiswerk' mee kan geven) wilt rijden en dat het dan in de loop van de tijd wat minder wordt en dat het van 3 naar 2 keer in de week gaat en met slecht weer naar 1 keer in de week, maar dat die ouders wel gewoon blijven betalen (ze zwemmen echt in het geld).

Maar in principe is het toch vrij normaal dat een paard een aantal dagen in de week (zeg 70%) echt aan het werk gaan en de rest van de week gewoon lekker rustig mag werken.

Ik wil haar wel graag leren longeren, zodat ze één keer in de week les heeft van mij, één keer kan longeren en dan één keer bijvoorbeeld naar de hei kan.

Ben ik wel met je eens maar jullie komen beide in de fase van uitproberen..en aangezien eht meisje nog maar 12 is ga ik er vanuit dat ze het wel prima zal vinden wat het paardje doet..je moet natuurlijk wel concequent blijven! Been is wel reactie bijv. en stilstaan is stilstaan! Als het paard het bij het meisje niet hoeft zal die het bij jou ook niet gaan doen..en zo ben jij straks bezig met het opknappen van kleine dingetje die erin sluipen, denk ik!

En je hebt ook kans dat het meisje straks alleen maar fanatieker wil gaan rijden ipv zoals jij hoopt dat de interesse afneemt!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:24

ik zou zeker nooit een paard kopen met iemand anders .
toen ik 12 was zou ik ook een pony krijgen met een helle goede vriendin van mij .
wij hadden altijd heel veel lol en waren veel bij elkaar , pefeckt zou je denken Knipoog
wij zijn toen voor een pony wezen kijken , maar die is het niet geworden GELUKKIG Tong uitsteken
want paar weken daarna hebben we dikke ruzie gekregen en dat hebben we nu nog steeds Vork
stel je voor dat ik nu die pony met haar had , wie zou hem dan krijgen ???

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:30

Jeanine84 schreef:
love_plien schreef:

Ben ik wel met je eens maar jullie komen beide in de fase van uitproberen..en aangezien eht meisje nog maar 12 is ga ik er vanuit dat ze het wel prima zal vinden wat het paardje doet..je moet natuurlijk wel concequent blijven! Been is wel reactie bijv. en stilstaan is stilstaan! Als het paard het bij het meisje niet hoeft zal die het bij jou ook niet gaan doen..en zo ben jij straks bezig met het opknappen van kleine dingetje die erin sluipen, denk ik!

En je hebt ook kans dat het meisje straks alleen maar fanatieker wil gaan rijden ipv zoals jij hoopt dat de interesse afneemt!

Die dingen weet ze al heel duidelijk (been is vooruit en ho is ho) wat dat betreft is ze wel consequent, en dat hoop ik haar met lessen natuurlijk extra bij te bregen. Over wat er gebeurd, mocht er onenigheid ontstaan, met het paard worden afspraken gemaakt, die ook op papier komen, dus daardoor wordt het paard sowieso niet de dupe.
Als ze fanatieker wilt gaan rijden vind ik dat juist alleen maar leuk, dan zou ik haar maar al te graag willen coachen, maar ik zie dat gewoon bij haar niet gebeuren (het is echt een heel typisch meisje). Ik neem al jullie meningen zeker mee in mijn overweging, maar op het moment zit ik er vooral heel erg mee dat dit is wat ik al heel lang wil, een eigen paard, en als dit dan de mogelijkheid is die open licht, dan wil ik dat natuurlijk graag uitproberen.
Ik stel het sowieso al een tijdje uit omdat ik net een helehoop geleuter achter de rug heb met verzorgpony's (tot zelfmoordneigingen aan toe), dus vandaar dat ik gewoon zoveel mogelijk adviezen en meningen wil horen.
Ook aan adviezen voor als we het wél zouden doen heb ik dus heel veel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:30

Wat gebeurd er als zij besluit western te willen gaan rijden?
Wat gebeurd er als er 1 van de 2 eigenaars verhuist?
Wat gebeurd er als je dier idd naar de kliniek toe moet, en jullie het wel willen en zij t niet nodig vinden?
Wat gebeurd er als jij denkt dat het tijd word om hem in te laten slapen en zij dat niet willen?
Wat gebeurd er als jij hem 's winters wil scheren en zij besluit dat ze hem 24/7 op het land wil hebben, ongeschoren ala natural?
Wat gebeurd er als jij er ijzers onder wil en zij hem blootvoets wil hebben?
Wat gebeurd er als zij het zadel sloopt?
Wat gebeurd er als zij een buitenrit wil maken in het weekeind, en jij net die ene dag een belangrijke wedstrijd hebt?
Wat gebeurd er als jij wedstrijd wil rijden op haar dag?
Wat gebeurd er als zij hem een hele week/maand mee wil nemen op kamp?
Wat gebeurd er als jullie een paard kopen en het blijkt met 1 van de 2 niet te klikken?
Wat gebeurd er als jij meer trainings mogenlijkheden wilt en daarom naar een duurdere stalling wilt?
Wat gebeurd er als jij het geweldig naar je zin hebt op een stalling, en zij het verschikkelijk vind?
Wat gebeurd er als het paard kreupel word terwijl jij rijd.?

Er zijn zo verschikkelijk veel dingen die fout kunnen gaan. En ik merk nu al met mijn bijrijdster die het geweldig doet en waar ik zoooo blij mee ben, dat er dingen fout zouden gaan als we alle 2 even veel te zeggen hebben. En zeker als zij nouwelijks kennis hebben, en toch besluiten iets te doen met het paard...