wat moet ik doen ?? sporen proberen ??
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
wat moet ik doen ??
je topic staat net een kwartier Tuc schreef:Wat je ook kan doen is iemand met een lekker snoepje, of iets voor je pony gaan lopen.
Als je pony dan net dat snoepje wil eten, loopt de persoon met het snoepje een pas achteruit.
Waarschijnlijk loopt je pony dan ook vooruit en net op dat moment drijf je hem aan.
Dan weet hij dat als je aandrijft, hij voorwaards moet gaan.
KiWiKo schreef:Tuc schreef:Wat je ook kan doen is iemand met een lekker snoepje, of iets voor je pony gaan lopen.
Als je pony dan net dat snoepje wil eten, loopt de persoon met het snoepje een pas achteruit.
Waarschijnlijk loopt je pony dan ook vooruit en net op dat moment drijf je hem aan.
Je kan ook een wortel aan een stok maken en dat als een soort van vishengeltje voor zijn neus houden........
wat zegt je instructeur hiervan?
wilde echt precies datzelfde hier neerzetten. Tuc schreef:Wat je ook kan doen is iemand met een lekker snoepje, of iets voor je pony gaan lopen.

Ilsiie schreef:Sporen zeker niet!
Die zijn niet om je paard vooruit te krijgen..
Heb je les?
Als je pony stil gaat staan moet ie sowieso eerst langzamer, gewoon bijdrijven, voorwaarts houden.. Hoe vlotter ze lopen, hoe minder makkelijk ze plots stil kunnen staan!
Anders toch les nemen
Enne, beetje geduld heje topic staat net een kwartier
Nino94 schreef:Mijn paard doet dit dus ook ik heb vandaag weer gereden en het was weer even een gevecht maar hij doet het weer:D maar zo heb ik het opgelost:als je begint met aandraven en hij al een beetje aarzeld meteen een tik met de zweep geven als hij dan bokt weer tik geven net zolang totdat hij het opgeeft maar voor je hem een tik met de zweep geeft zelf eerst zorgen dat je goed en stevig zit en dat je je goed vasthoud aan het zadel! dit werkt bij mijn paard misschien ook bij de jouwe?
Ps : nadat ik hem weer wat beter onder controle heb zet ik hem een paar keer hellemaal stil en dan weer in draf , ik hoop dat je er wat aan hebt!:D
hestejente schreef:Nino94 schreef:Mijn paard doet dit dus ook ik heb vandaag weer gereden en het was weer even een gevecht maar hij doet het weer:D maar zo heb ik het opgelost:als je begint met aandraven en hij al een beetje aarzeld meteen een tik met de zweep geven als hij dan bokt weer tik geven net zolang totdat hij het opgeeft maar voor je hem een tik met de zweep geeft zelf eerst zorgen dat je goed en stevig zit en dat je je goed vasthoud aan het zadel! dit werkt bij mijn paard misschien ook bij de jouwe?
Ps : nadat ik hem weer wat beter onder controle heb zet ik hem een paar keer hellemaal stil en dan weer in draf , ik hoop dat je er wat aan hebt!:D
Dat meen je toch niet? Eerst been, als hij niet reageert pas aantikken!
Het paardje dat ik bijrijd heeft op buitenrit ook van die acties dat hij opeens stilstaat en zelfs achteruit loopt. Dan wil hij terug naar stal. Wat ik dan doe is ontspannen, na een paar passen staat hij vanzelf stil. Dan even stilstaan en rustig been geven. Dit paard is behoorlijk onzeker. Ik denk dat de aanpak van paard tot paard verschilt, eerst de medische oorzaken uitsluiten en het zadel nakijken en les nemen is al geopperd. Begin daar eens mee.
We weten nog niks over het karakter van het paard of over hoe jij rijdt. Ook heb je nog niet verteld waar en wanneer hij staakt, is dat bijvoorbeeld alleen op buitenrit? Of bijvoorbeeld op steeds dezelfde plaats?

pearlie schreef:En bij sommige moet je dus juist weer níet afwachten... ik moet die van mij dus niet de kans geven om stil te gaan staan en ook nog eens achteruit te lopen want dan krijg ik hem niet meer in de goede versnelling....![]()
Ineens stil gaan staan en dan achteruit lopen is staakgedrag, dat mag je dus echt niet tolereren en moet je vóór zijn!
(medische oorzaken uitgesloten..)
hestejente schreef:pearlie schreef:En bij sommige moet je dus juist weer níet afwachten... ik moet die van mij dus niet de kans geven om stil te gaan staan en ook nog eens achteruit te lopen want dan krijg ik hem niet meer in de goede versnelling....![]()
Ineens stil gaan staan en dan achteruit lopen is staakgedrag, dat mag je dus echt niet tolereren en moet je vóór zijn!
(medische oorzaken uitgesloten..)
Dan nog hoor je eerst been te geven voor je 'm eventueel een tikje geeft. Natuurlijk spoor je je paard aan wanneer je merkt dat hij in tempo terugvalt maar meteen de zweep erover is niet de manier
Nino94 schreef:@hestejentë: ik zei als je begint met aandraven ( lijkt me nogal logisch dat je hem eerst been geeft ja,)