Mag een martingaal aan de neusriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mag een martingaal aan de neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:36

Heey Doei!

Mijn pony pakt zijn bit altijd vast in een pacour waardoor dat ze niet terug te rijden valt. Dit heeft ze al bij 2 balkjes achter elkaar. Vorige les had mijn springinstructeur mijn martingaal aan der neusriem gedaan en dat hielp. Mag dit tijdens het pacour op wedstrijd?

Groetjes!

superlise

Re: Mag een martingaal aan de neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:38

Ik denk niet dat dat is toegestaan en het lijkt me ook niet echt veilig aangezien jou pony nu dus echt vast zit van de singel tot zijn neusriem..

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:38

euh aan de neuriem? martingaal hoort gewoon aan de teugels en het lijkt mij dat dit ook op een parcour niet mag!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:40

een hulpteugel mag alleen gebruikt worden met de juiste optoming. optoming aan de neusriem mag dus niet.

ik vraag me serieus af wat voor instructeur je hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:40

Vast zat ze niet. Ofja. Ze kon der hoofd nog omhoog maar als ze der hoofd zo hoog deed dat ze het bit vast pakte geep hij in. Voor de rest hing hij los. Maar het was niet dat ze helemaal vast zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:41

Mijn instructeur is wel degelijk sirieus. Ik ga zn naam niet hier int openbaar zetten. Als je wil weten wie stuur ik wel pb. Hij rijdt 4 * sgw. Knipoog

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:44

Dan weet hij ook donders goed dat dit niet is toegestaan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:45

Het is voor de training. Ze is nog maar 6 en moet dat nu leren. Daarom hadden we dat 1x gedaan.
Maar het was ook maar eenmalig. Denk ik Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:46

hoe het niveau van een instructeur is, zegt niets over hoe hij kan lesgeven.
het is zoals tody zegt; hij moet dan heel goed weten dat deze manier van optomen niet is toegestaan.
wanneer ik een martingaal aan de neusriem zou bevestigen, kan mijn paard zijn hoofd echt niet omhoog brengen en zit hij dus vast. dit is niet alleen niet toegestaan, maar brengt een hoop gevaren met zich mee!

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:49

idd. ik snap ook niet dat je het toelaat en laat het eenmalig zijn geweest!
maar als je vraag lees is dat niet zo want jij had hem zo op een wedstrijd uitgebracht met martingaal aan de neusriem.
en denk ook niet meer dat je paard op een juiste manier kan springen als jij hem zo begrenst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:50

Hij is wel degelijk sirieus instructeur. Hij geeft gewoon goed les.
Ze is 6. Het is gewoon zodat ze dat leert terug te komen tussen de hindernis. Mijn martingaal is vrij groot. En heeft normaal eigenlijk geen nut. Het is idd wel gevaarlijk, maar als er gewicht op komt te hangen breekt gewoon der neusriem Knipoog

Maar ik weet het antwoord. Slotje kan er dus op.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:53

ja en als nou de neusriem niet breekt??
waarom heb je er dan een martingaal om als ie toch niet werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:54

minkie schreef:
idd. ik snap ook niet dat je het toelaat en laat het eenmalig zijn geweest!
maar als je vraag lees is dat niet zo want jij had hem zo op een wedstrijd uitgebracht met martingaal aan de neusriem.
en denk ook niet meer dat je paard op een juiste manier kan springen als jij hem zo begrenst.

Nee. Ik vroeg me af ofdat dat mocht. Niet dat ik dat wou doen Knipoog
Maar het is gewoon zodat ze dat leert. Als ik der rond gaat vragen duwt ze der neus naar voren en pakt ze der bit vast. En dat zorgde ervoor dat ze het bit niet vast kon pakken. Maar het was niet dat ze door die martingaal rond word getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:56

minkie schreef:
ja en als nou de neusriem niet breekt??
waarom heb je er dan een martingaal om als ie toch niet werkt?

Omdat die wel ingrijpt als ze heel hoog komt maar nog niet zo snel Knipoog
De neusriem breekt. Dat weet ik zeker. Mijn teugel van dat hoofdstel brak ook al heel snel toen ze erin stond en de neusriem is hetzelfde bijna dan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:56

Lijkt me ook niet echt slim. Mijn pony deed ook altijd haar hoofd omhoog na de hindernis en ging crossen en plat door de bochten, maar met de juiste training kun je dit ook zonder hulpteugels oplossen.

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:57

misschien moet jij leren hoe het een zesjarig paard te leren? zonder een martingaal vast te gaan maken aan de neusriem? Volgens mij moet een paard tijdens een sprong juist de neus naar voren kunnen brengen? En als ik het goed begrijp belemmer je dat juist nu:s

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:58

is het antwoord duidelijk of ben je bang voor meer commentaar?

dat je aangeeft dat je pony pas 6 is en het allemaal nog moet leren, is geen verweer. sterker nog; ik denk dat je de situatie alleen maar erger maakt. als je het paard niet terug krijgt, ligt dit vaak aan jouw onkunde. het is niet voor niets een gezegde 'waar de onkunde van de ruiter begint, starten de hulpteugels'

waarom probeer je niet een ander bit?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:59

Heb je alleen dit probleem bij het springen dat hij/zij het bit vast pakt of kom je het vaker tegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:19

benangelique schreef:
is het antwoord duidelijk of ben je bang voor meer commentaar?

dat je aangeeft dat je pony pas 6 is en het allemaal nog moet leren, is geen verweer. sterker nog; ik denk dat je de situatie alleen maar erger maakt. als je het paard niet terug krijgt, ligt dit vaak aan jouw onkunde. het is niet voor niets een gezegde 'waar de onkunde van de ruiter begint, starten de hulpteugels'

waarom probeer je niet een ander bit?

Ik rijd dressuur met een dubbelgebroken bit en omdat ik zelf nog niet goed genoeg spring om er een pessoabit in te gooien. En toen ik niet mocht springen wegens een blessuure had er iemand anders mee gesprongen en daar deed ze precies hetzelfde mee en die springt M bij de paarden. Maar ik ben niet bang voor meer commentaar. Maar ik heb antwoord op mijn vraag. Waarom zou dit topic dan nog verder moeten gaan?

@meggiemeg: alleen met het springen.

@ fury: de sprong naar voren doet ze goed. Alleen ze is daar te erg in en moet juist terug komen. Ze moet dichter op de hindernis komen en meer omhoog springen. Het naar voren springen gaat al goed.

@ Capopjekop: Ze doet der hoofd niet omhoog maar naar voren. En crossen is het niet echt maar ik kan der niet in een rustige gallop naar de volgende hindernis rijden. Niet dat ik plat door de bocht ga ofzo Clown

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:26

een pessoabit hoeft toch niet gelijk? wat dacht je van een rollerbit?

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:28

als ze dichter op de hindernis moet komen dan moet je der eerst goed kunnen verzamelen in galop anders blijft ze onder je uit rijden.
los je met een martingaal ook niet op.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:30

ik heb ookeen 6jarige...probeer dit toch echt met ander soort training op te lossen dan met hulpteugel. En als antwoord of het mag...wettelijk zal vast wel...maar ga eens goed kijken naar derisico's...wil je die wel nemen...er zijn namenlijk ook alternatieven (rijtechnisch) heb je op de langere duur ook echt wat aan!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:33

Een standing matingaal mag idd niet op wedstrijden. In de training onder deskundige begeleiding zie ik er geen probleem in. Wat je ook kan doen is in de training een extra teugel aan de neusriem doen en op die manier die druk verdelen over neus en mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:34

Ze kwam vorige les dichter op de hindernis en sprong omhoog. Maar na de hindernis loopt ze er meer vandoor als ik der zo ga rijden. Knipoog Ook doen we af en toe halt houden tussen de hindernis. Maar dit lukt gewoon niet als ze een hindernis voor zich ziet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:35

Helpt het niet als je in-uitjes rijd?