Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponny_power

Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 19:38

Hoi mensen. Doei!

Ik ben op het moment druk aan het rond kijken om mijn 1ste paard aan te kopen.
Nu heb ik wel wat vrienden/vriendinnen die al een tijdje in bezit zijn van 1 , en die mij gelukkig heel erg opweg helpen.
Maar het is eigenlijk wel zo handig als ik zelf ook eens weet waar ik over praat en waar ik op moet letten als ik ga kijken.

Daarom heb ik eigenlijk de vraag ...
Is er misschien een soort van "aankoop tips voor dummies" waar ik ergens kan lezen wat de belangerijkste dingen zijn om op te letten als je een paard wilt aan kopen ?

In mijn geval gaat het dan met naame om Fjorden en Haflingers.

Ik heb inmiddels al wat kreten als "verkeersmak" en "bereden" voorbij horen komen , maar het zegt mij verder weinig eigenlijk Bloos!
Ook wat medisch betreft ben ik graag een beetje op de hoogte , had ook al begrepen dat paarden zowaar rug problemen en been problemen konden hebben ( ?? ) .

Nou ik denk dat de vraag vrij duidelijk is.
Wil me dus gewoon graag verdiepen in paarden , en graag zelf kunnen beoordelen of ik het wat vind voor mij of niet.

Hoop dat iemand mij een beetje in de goede richting kan sturen.
Alvast bedankt.

Groetjes , Peter

Lynn_Nikita

Re: Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:39

is het, als je nog zo weinig van paarden weet el slim om er al 1 te kopen??
neem iemand mee die verstand heeft van paarden, je instructeur misschien
laat verder het paard keuren voor aankoop

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:42

Er is wel een boek 'Paarden/Paardrijden voor dummies' Schijnt ook ene heel deel over de aankoop van een paard in te staan.
Maar misschien is het handig eerst wat rond te kijken in boeken, op internet of op manege's stallen etc om toch iets meer te leren over paarden. Want ik krijg het idee dat je er inderdaad zelf nog niet veel ervaring mee hebt.

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 19:48

Jullie reageren echt super snel hier Haha!

Lynn_Nikita schreef:
is het, als je nog zo weinig van paarden weet wel slim om er al 1 te kopen??
neem iemand mee die verstand heeft van paarden, je instructeur misschien
laat verder het paard keuren voor aankoop

Ja , kopen doe ik hem toch wel eigenlijk. Of dat dan verstandig is of niet zal blijken.
Gelukkig staat hij/zij straks bij andere vrienden van me op de stalling , en met hun zal ik dan ook rijden .
Dus opzich mag het allemaal geen probleem zijn.

Lijkt me idd wel verstandiger als ik voorlopig 1 van hun toch maar mee blijf nemen , want als ik het zo lees
is het niet in 2 dagen tijd geleerd allemaal.

Jalenka_Kiya schreef:
Er is wel een boek 'Paarden/Paardrijden voor dummies' Schijnt ook ene heel deel over de aankoop van een paard in te staan.
Maar misschien is het handig eerst wat rond te kijken in boeken, op internet of op manege's stallen etc om toch iets meer te leren over paarden. Want ik krijg het idee dat je er inderdaad zelf nog niet veel ervaring mee hebt.

En jou idee is heelemaal goed , daarom ben ik ook hier lid geworden .
En om die reden stel ik ook deze vraag haha.
Maar ik kan idd wel eens eventjes langs de bieb op lopen ... ( vreemd dat ik hier zelf niet aan gedacht heb Gestoord )

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:51

Ik heb dat boek volgens mij zelfs eens bij V&D zien liggen. Er staat natuurlijk verder een heleboel informatie in dus mischien is het wel een leuk idee om het aan te schaffen? Bij boekhandels zoals de Slechte kun je soms dit soort boeken ook tweedehands kopen, of kijk anders een op marktplaats! Veel succes ermee, je zult merken dat je qua paarden NOOIT uitgeleerd bent!

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 20:10

Zal morgen wel eens de stad in duiken ... blijkbaar is er meer te koop dan ik wist Knipoog

Komt goed !

Bedankt.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:59

Is inderdaad handig om jezelf er wat meer in te verdiepen Knipoog .. ook hier op Bokt zal je genoeg topics vinden over de aankoop van een paard als je even bij 'zoeken' gaat kijken. Misschien dat hier nog wat handige tips en trucs instaan.

Ook het meenemen van een instructeur of kennis met veel verstand van zaken is altijd aan te raden. Ikzelf zit al wel een behoorlijke tijd in de paarden maar heb bij de bezichtigingen van mijn eigen paard ook mijn vriendin/instructrice meegenomen zodat er wat meer ogen naar konden kijken dan alleen die van mij Bloos
Soms kan je erg vallen op een paardje en dan eventuele 'gebreken' over het hoofd zien zoals onregelmatig lopen, geen goede bouw etc. Je kent het spreekwoord 'liefde maakt blind' vast wel...

En mocht je een paardje op het oog hebben wat lijkt te voldoen aan je eisen dan raad ik je aan om hem/haar in ieder geval te laten keuren. Minimaal klinisch maar ik laat ook röntgenologisch keuren (dit heeft mij 2 'miskopen' laten voorkomen)

Succes met je zoektocht en ik hoop dat je een leuk maatje tegen zal gaan komen!

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 21:55

Ik heb zelfs al een leuk maatje gevonden hoor haha.

Maar dat is idd precies waar ik op doelde.
Dat klinisch en röntgenologisch keuren , en gebreken met lopen en de de rug enzo kunnen zien.

Ik ga in ieder geval gewoon een ervaren iemand zoeken die mee gaat als de definitieve verkoop plaats gaat vinden , hoor nu al dat er toch wel heel veel bij komt kijken.
Meer dan ik uit een boek ga leren voorlopig.

Evenwel.... Ik ben weer wat wijzer , bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:04

Ik ga zowiezo met je mee Peter! En dat keuren is idd altijd goed Lachen.
Ik heb een redelijke goede kijk en we kunnen natuurlijk nog meer ervaren mensen meenemen. meer zielen weten er altijd meer dan 1 natuurlijk! Maar het gaat helemaal goed komen!

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 23:06

Haha , je hebt dus me topic gevonden ja Haha!

Ja we gaan snel weer fjordjes en haflingers kijken ...
Komt heelemaal goed Cin ! Nagelbijten / Gniffelen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:19

ponny_power schreef:
Ik heb inmiddels al wat kreten als "verkeersmak" en "bereden" voorbij horen komen , maar het zegt mij verder weinig eigenlijk Bloos!

Hoop dat iemand mij een beetje in de goede richting kan sturen.
Alvast bedankt.

Groetjes , Peter

1 tip: geloof niet alles wat in een advertentie staat. Knipoog
Dit is een leuk topic voor je. Wel met een korreltje zout nemen. Vork
[KH] Zo moet je paarden advertenties lezen..

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 23:25

haha , dankje voor de tip !

het lijkt wel een auto kopen ... " altijd van oud vrouwtje geweest " verhaal Nagelbijten / Gniffelen

lees hem even door ...vond hem wel leuk .

Groetjes.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:50

Het is goed dat je iemand meeneemt die er verstand van heeft, want op dit moment ben je de droom voor iedere paardenverkoper Clown.
Beslis in ieder geval niet te snel.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:51

Als het je eerste paard is moet hij vooral braaf zijn, anders valt er geen lol aan te beleven. Als je strakjes per ongeluk met een zure knol zit dan baal je. Neem iemand mee. Laat een keuring uitvoeren door een onafhankelijke DA. Kies niet een te jong paard, ga lekker voor eentje van een jaar of tien, die al wat meegemaakt heeft en probeer van een particulier te kopen. Dan heb je in elk geval minder kans op handelaarsstreken, als alcohol inspuiting, dagen geen eten (worden ze zo braaf van) en buut.
Stel voor jezelf een budget vast en ga daar ook niet boven.
Tot slot ga niet zoeken in oost groningen als je in limburg woont, er staan er in de buurt van waar je woont genoeg.

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 23:53

ja dat weet ik ... Nagelbijten / Gniffelen

ik kijk nu alleen na het koppie en kom gerust met een ezel thuis Bloos!

maar heb gelukkig al heel veel PM's gehad van bokkers die mee willen kijken en zoeken.
en ook veel vrienden en famielie die mee wil kijken.

komt best wel goed denk ik.

Maar kan nooit kwaad je eigen er eens erin te gaan verdiepen ben nu leergierig.
dus daar maken we dan maar goed gebruik van Knipoog

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:14

Ik zou in iedergeval een klinische keuring laten doen. En hierbij duidelijke afspraken maken over de betaling hiervan, wie betaald als het paard wordt afgekeurd?
Rontgenlogisch keuren heb ik zelf niet gedaan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:01

http://www.knhs.nl/overview1.asp?pCatID ... le=11&men=
Dit onderdeel van de KNHS-site is net nieuw en gaat over allerlei onderwerpen van het orienteren tot hoe verder na de aankoop.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Het is verstandig van je dat je veel met vriendinnen gaat doen. En zoals gezegd: je bent NOOIT uitgeleerd in de paarden! Er zijn zelfs prof's die zeggen dat een mensenleven eigenlijk te kort is om ECHT goed te leren paardrijden. Tong uitsteken

Daarnaast: goeie stap dat je lid bent geworden van bokt. Het is een hele informatieve en gezellige site, al zijn de meningen soms ERG verdeeld. Bijna al je vragen kan je hier terugvinden via de zoekfunctie of anders open je gewoon een nieuwe topic en je zult het antwoord te weten komen. Haha!

Heel veel plezier en succes!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:39

Lees het boek [url]Het paard in partjes[/url] eens. Daar staat alles in over het exterieur van kwpn-ers. Er wordt ingegaan op het exterieur en hoe dat van invloed is op het gebruiksdoel van het paard. Ook handig als je een ander ras zoekt. Knipoog

Zo is het bv zeer gemakkelijk als je weet hoe een goede zadelrug er uitziet en een paard koopt met een 'gemakkelijke' rug (met een schoft en met voldoende lengte). Dat voorkomt een heleboel ellende, tijd en geld bij zadelmakers/-verkopers. Zo is er tal van informatie te halen uit de bouw van een paard.

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 13:34

Hey Hoi allemaal. Doei!
Bedankt voor de reacties.

Zal de linkjes vanaaf ook eens even doorlezen. Ja
Ben ook bij V&D , Bruna en ... en nog iets wat naast de V&D zat geweest maar nergens hebben ze een beginners boek. Bloos!
Heb alleen maar dingen gevonden over dresuur en algemeene informatie , nou was de keuze ook niet heel geweldig trouwens.

Denk ik toch makkelijk om de info lekker van het forum te halen , net zo makkelijk eigenlijk Tong uitsteken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:49

Volgens mij is zijn de meest gemaakte fouten:
- paard kopen met teveel potentie voor de koper
(minder ervaren paard of teveel karakter paard)
- relatief goedkoop paard kopen en die niet goed genoeg laten keuren.
- niet genoeg begeleiding na de koop (les) - net als kinderen zoeken paarden ook je grens en daardoor kan een paard heel erg veranderen. Goede en verkeerde lichaamstaal doet héél veel.

Vertrouw niet teveel op de keuring, want afwijkingen waar hij geen last van heeft, wordt hij niet op afgekeurd. Bijv stand en kwaliteit van de benen en hoeven kunnen erg belangrijk zijn voor je gebruikersdoel. Doordat hoeven scheef afslijten kan speciaal beslag nodig zijn... etc Er zal een aantekening bij gezet worden, maar meestal later kom je er pas achter wat het allemaal in houdt.

Ga op zoek naar iemand die met jou een paard kan bekijken als jij het wat vind. Je zal daar misschien wat voor moeten betalen, maar zo'n persoon kan jouw al zoveel zeggen voor de keuring, dat een keuring niet eens meer nodig is, als de persoon "vervelende dingen" vind.

succes!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:14

Waar wil je je paardje voor gebruiken? Wil je er lekker mee kunnen rijden? Buitenrijden? Springen? Dressuur? Eventueel wedstrijdjes op den duur? Hoe groot ben je zelf? Gaat het paard mee op wedstrijd? Is het weleens meegeweest naar het bos? Is het paard trailermak? Allemaal dingen die je je af moet vragen

Belangrijk is om te bekijken wat jij zelf wil. Ik neem aan dat je gewoon een braaf paard zoekt waar je wat van kan leren? Dan hoef je geen Haflinger of Fjord die M dressuur is en M springen bijvoorbeeld. Belangrijk is of het paard braaf is, is het verkeersmak en gaat het paard vaak mee op buitenrit? Gaat het paard alleen ook makkelijk op buitenrit of gaat het paard altijd in een groep naar buiten? Vraag ook even hoe het paard reageert op nieuwe dingen en eventuele schrikreacties (schudt het paard even zijn kop, of vliegt hij er in een rengalop vandoor?) daar kan je ook aan bekijken hoe 'sensibel' het paard is! Tilt het paard makkelijk zijn voetjes op? Is het paard 'relaxed' onder het poetsen of een druktemaker? Het lijken allemaal kleine dingetjes, maar het is belangrijk om hierop te letten!

Zoek vooral naar een braaf wat ervarener paardje, niet te hoog in de sport, maar het paard moet wel netjes aan de hulpen staan.

Vraag ook of het paard makkelijk te sturen (dus geen trekwedstrijd, maar ook niet te sensibel) maar niet overdreven reageert en heel belangrijk is of het paard de fouten van de ruiter vergeeft.

Vraag aan de eigenaren of het paard weleens ziek is geweest? Is het weleens kreupel geweest of kent het andere mankementen?

Als je gaat kijken begin je met het paard uit de stal halen en bekijk hoe het paard reageert: is het schichtig of juist een echte kroelkip? Kijk maar eens goed naar de ogen van het paard, staan die vriendelijk of juist erg wantrouwig? Bekijk hoe ze opzadelen en hoe het paard daarop reageert.
Dan komt het rijden (altijd testen!). Eventueel kan je de eigenaar eerst zelf een rondje laten rijden, zodat je zeker weet dat het paard er niet al bokkend vandoor vliegt (en dat gebeurt nog vaak genoeg Knipoog ). Laat de eigenaar niet te lang rijden, gewoon een minuut of 10 even stap/draf/galop. Dan stap je er zelf op en ga je gewoon testrijden. Niet te netjes rijden, maar maak maar een paar foutjes (wat te hard aan de teugel 'trekken', een keer wat grover inkomen met je been) en kijk hoe het paard erop reageert en vooral hoe hij daarna te rijden is!
Laat er vervolgens een ervaren ruiter op rijden, een ruiter die weet wat jij zoekt! Zij kan dan objectiever kijken of het wel echt wat voor je is. Daarnaast kan je goed zien hoe het paard reageert op verschillende ruiters!

Maak ook een filmpje als jullie rijden, dan kan je later terugkijken of het echt wel wat was!

Ga ook meer dan één keertje kijken en ga desnoods een keertje met het paard de weg op als dat mag!

Besluit je het paard te kopen, dan is het handig om hem te laten keuren!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:18

Heel belangrijk is dat je ook heel wat centen voor als ....
Moet opzij liggen hebben.
Vb mijn paard is nu voor de tweede keer geopereerd aan koliek in twee weken tijd(eerst verplaatsing van de colon,nu voor vergroeingen)
Kostprijs nu rond de 6000 euro en ze moet nog een maand ginder blijven en de kans op overleven is 1 op 2 )

Dus hoever kan en wil je gaan voor je paard!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:20

misschien iets voor jou ik heb het boek een eigen paard (ooit gelezen toen ik mijn paard al had) als je intresse hebt kan je hem wel overnemen. staat echt alles in wat je nodig hebt voor een eigen paard.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:32

Wat ik een beetje mis in de tips is dat je ook over dingen als huisvesting moet nadenken, 24/7 op stal is doorgaans geen pretje voor een paardje, dus kun je het aanstaande paardje wel iets bieden? En zoals anderen hier wel zeggen, wat als er iets fout gaat en er een DA moet komen, die kosten lopen al gauw op, heb je dat in reserve?

Als je gaat voor een haf/fjord, zijn een paar dingen van belang, zoals ook je eigen lengte en gewicht, de beestjes zijn sterk, maar als je 1.85 lang bent en 80 kilo weegt ben je eigenlijk gewoon te zwaar voor een pony. Let ook op dingen als gevoeligheid voor hoefbevangenheid en koliek, sobere rassen zijn daar gevoeliger voor dan warmbloeden.

Wat ik me ook afvraag, hoe lang ga je al met paarden om, want als ik je zo hoor dan klink je nogal groen en dan lijkt het me sowieso niet verstandig om meteen zelf een paard te kopen, er komt meer bij kijken dan enkel rijden, je zult er dagelijks (of zelfs 2 keer p.d.) heen moeten om te voeren/rijden/mesten etc.
Als je echt per se een paard wilt kopen, ga dan inderdaad voor een wat ouder paard, minstens een jaar of 10, die voornamelijk een beetje recreatief gereden is en waar misschien wel eens een wedstrijdje mee gereden is. Ga voor een zacht karakter, je hebt niets aan een stuiterbal .

En, als het mogelijk is zou ik proberen of je het beestje een paar weken op proef kunt krijgen, dan kun je een aardige inschatting maken of het gaat klikken en of het is wat je zoekt, ook gebreken komen dan al vrij snel aan het licht.
Zap geeft ook al een hoop goede tips.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:32

imaudy schreef:
Het is goed dat je iemand meeneemt die er verstand van heeft, want op dit moment ben je de droom voor iedere paardenverkoper Clown.

Wat een prachtige opmerking... Haha!

HippoLogic schreef:
Lees het boek Het paard in partjes eens. Daar staat alles in over het exterieur van kwpn-ers. Er wordt ingegaan op het exterieur en hoe dat van invloed is op het gebruiksdoel van het paard. Ook handig als je een ander ras zoekt. Knipoog

Even de link werkend gemaakt. Bloos =>
Het paard in partjes