Scheef halthouden, corrigeren of zo laten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manonutjuh

Scheef halthouden, corrigeren of zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 13:15

Ik was gisteravond aan het rijden. Heb aankomende zondag wedstrijd.
Ik wende bij de C af en wilde halthouden, op het moment dat ik stilstond zetten het paard zijn achterhand opzij.
Wat zouden jullie mij aanraden in de proef, corrigeren door even aan te stappen en opnieuw halt te houden of gewoon groeten?

Sim

Re: Scheef halthouden, corrigeren of zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:45

Jury's zien graag dat je de tijd neemt voor het halthouden en groeten.
Ik zou dus gewoon corrigeren, maar niet door weer opnieuw te gaan stappen en halthouden.
Corrigeren met been en teugel.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 15:39

Dan denk ik dat ie in z'n achteruit gaat. Zal er nog eens op oefenen.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:12

Dan zit er ergens een klein foutje in de africhting Haha!! Ik zou ook liever zien dat het gecorrigeerd wordt dan dat de ruiter het paard gewoon scheef laat staan.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:39

Ja, hij heeft soms z'n streken. Vandaag weer gereden en hij bleef netjes recht staan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:48

Als hij eenmaal stilstaat en scheef staat moet je er niet meer aankomen en corrigeren. Je onvoldoende is dan toch al binnen. En met corrigeren ga je dat nog erger maken door 2x de oefening uit te voeren.
Dit is meer iets wat je thuis in de training moet oplossen.

Ik raad je aan om dan gewoon te groeten en je te concentreren op de rest van de proef.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:54

Waarom niet Scum?
Als je paard verkeerd aangaloppeert in de proef corrigeer je toch ook?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:58

Maar als je het zo stelt zou je wel elke oefening die niet helemaal naar wens gaat opnieuw kunnen doen.
En een verkeerde galop herstellen (want er komt altijd een onderdeel achteraan dat ook in die galop moet - zoals een grote volte) vind ik iets anders dan bijv een middendraf die even niet lekker ging opnieuw doen, of het halthouden waarbij hij niet fijn recht stond.
Scheef staan is al verkeerd. Je krijg dat punt voor het halthouden (stilstaan). Als je dan corrigeert staat hij in feite niet stil dus krijg je nog meer aftrek van punten.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:01

Hmm. Toch zou ik corrigeren. In het moment van halthouden voel je als het goed is dat je paard scheef gaat ik zou dan toch mijn been eraan drukken om de achterhand recht te plaatsen. Vind ik geen kwestie van de oefening opnieuw uitvoeren. Dat doe je wel als je eerst weer een stukje gaat stappen en dan opnieuw halt houdt.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:03

Ik blijf zelf ook altijd stilstaan, maar weet eigenlijk niet of dat het beste is. Net als bij het achterwaarts gaan, als het paard na 2 stappen in verzet komt, scheef gaat of weer voorwaarts wil, ga ik daarna niet weer opnieuw achteruit. Wel probeer je het tijdens de oefening natuurlijk zo goed mogelijk te corrigeren.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:06

Liesje, dat bedoel ik dus.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:21

Simmie schreef:
Hmm. Toch zou ik corrigeren. In het moment van halthouden voel je als het goed is dat je paard scheef gaat ik zou dan toch mijn been eraan drukken om de achterhand recht te plaatsen. Vind ik geen kwestie van de oefening opnieuw uitvoeren. Dat doe je wel als je eerst weer een stukje gaat stappen en dan opnieuw halt houdt.

Ja, als je voelt dat hij scheef zal gaan staan kun je dat nog corrigeren. Maar TS zegt hier dat hij al stil stond. Daarna nog corrigeren betekent dus 2x de oefening uitvoeren. En op de jurycursus is ons toch echt geleerd dat dat niet goed is.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:24

Als bij mij zoiets fout gaat in de proef corrigeer ik gewoon. Jammer dan van de punten maar dan heb ik iig het beste ervan gemaakt en hopelijk heeft het paard er dan iets van geleerd. Heb zelfs eens een dikke minuut erover gedaan voor ik mijn (toen erg bange) merrie óp de A-C lijn, recht voor de jury, rustig kon laten halthouden. Kreeg nadien en op het coupon complimenten van de jury over de manier waarop ik het opgelost had. En de 2e proef stond ze gewoon rustig halt, daar waar het moest. Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:42

Solvej schreef:
Als bij mij zoiets fout gaat in de proef corrigeer ik gewoon. Jammer dan van de punten maar dan heb ik iig het beste ervan gemaakt en hopelijk heeft het paard er dan iets van geleerd. Heb zelfs eens een dikke minuut erover gedaan voor ik mijn (toen erg bange) merrie óp de A-C lijn, recht voor de jury, rustig kon laten halthouden. Kreeg nadien en op het coupon complimenten van de jury over de manier waarop ik het opgelost had. En de 2e proef stond ze gewoon rustig halt, daar waar het moest. Lachen

Dat vind ik wat anders. Dan calculeer je in dat je een laag punt krijgt maar ben je gewoon bezig met je paard op te voeden. Lijkt mij prima Ja

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:31

En ook al verandert je punt er niet door, dan corrigeer je je paard toch alsnog? Je kan hem ook in het halthouden rechtzetten, dan voer je de oefening geen twee keer uit maar corrigeer je hem in het het halthouden zelf. Als jury zou ik dit zeer zeker meer waarderen en als ruiter doe ik het zelf ook zo Haha!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:26

thuis ermee oefene.
en als het fout gaat op je wedstrijd gewoon corrigeren.
maar neem ook echt jj tijd voor het halthouden

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:28

Ik corrigeer het, om te voorkomen dat het een gewoonte wordt. mijn paard deed op een bepaald moment standaatd en heel mini pasje naar links, zo klein dat men het aan de kant niet zag ( hoezo...hij stond toch vierkant???) en ik van de jury ook nog redelijke punten kreeg. Bij de 2e keer heb ik hem gecorrigeerd, wilde hem eigenlijk alleen maar een beetje voor mn linkerbeen terugdrukken, maar kreeg vervolgens een hele heftige reactie. Die ik ook weer moest corrigeren Clown . Maar dan heb ik het over een ouder paard op een redelijk niveau, dat gewoon even een trucje aangeleerd heeft.
Bij een heel zenuwachtig paard zou ik er minder op hameren, maar wel proberen te corrigeren. Vind het altijd wel belangrijk om het in de ring op te lossen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:33

Haha ik hoef vast niet meer te vragen welk paard dat was...

Bij mij ligt het wel een beetje aan het paard,ik heb er 1 die heel heet is en die corrigeer ik zeker in de proef,omdat ie anders de hele proef overneemt.Maar ik heb er ook 1 die van stilstaan zenuwachtig word,en daardoor moeilijk stilstaat en een pas naar achteren,voor of opzij zet.Die probeer ik alleen maar gerust te stellen,anders word het steeds erger namelijk.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:36

Het hangt een beetje van de situatie af. Als mijn paard het goed kan en het puur slordigheid is, corrigeer ik het. Dat zou ik ook doen als ik gewoon aan het rijden ben. Als mijn paard erg bang is voor de auto van de jury, een heethoofd of extreem opgewonden blijf ik er liever even vanaf. Je voelt wel als je halthoudt of je er aan kan komen of niet.

carlijn63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:37

ik zou wel corigeren de jury wil meestal zien dat jij je paard leert rusit en recht te blijven staan.
het rijden in een wedstrijd gaat niet alleen over mooie figuren en je zit wat veel mensen denken maar ook over hoe jij je paard laat lopen en hoe jij je paard corrigeertt..

totomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:03

las iets fout gaat moet je het altijd corrigeren...ok is het zo dat als je per ongeluk de verkeerde kant op gaat in de proef dit op te lossen zonder hierbij het paard te hinderen. dus niet in een keer omtrekken. maar een kleine links of rechts omkeert maken.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:09

Als hij normaal makkelijk stilstaat zou ik het wel aandurven om het been even een pasje opzij te zetten. Maar als ze daardoor nerveus of draaierig worden heeft het weinig nut. Daarnaast zie ik het ook niet als een fout van het paard maar van de ruiter. Dan ben je net te laat geweest met corrigeren. Maar gebeurt het bij iedere keer halthouden en met hetzelfde been dan zou ik er toch een keer extra naar kijken. Mogelijk dat je zelf net iets scheef gaat zitten, een ongelijke ophouding geeft of misschien is het paard wel scheef en staat hij gemakkelijker in deze houding.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 15:58

Direct corrigeren!

bendetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:07

ben laatst voor het eerst M gestart, eerste proef halthouden groeten, super netjes recht en stond braaf stil...
Tweede proef, kwam aanrijden over de AC lijn, wilde netjes halthouden, bedacht mijn paard in 1 keer achterwaarts te gaan.. gingen 20 passen terug, er zat gewoon geen vooruit meer op, eindelijk stond hij stil, netjes recht gezet en gegroet, resultaat was wel een 4...

Heb thuis vaak geoefend, netjes binnen komen, halthouden even laten staan en dan weer wegrijden... maar waar hij nu dit trucje vandaan heeft gehaald, zelfs thuis blijft hij niet meer staan...
Hoop dat hij het in de proef niet meer doet....

Maar ik blijf er bij dat ik hem corrigeer, hij moet het toch leren dat hij in de proef zulke dingen niet kan maken....

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:40

Absoluut corrigeren Ja

Ik heb het eerder (L2?) ook wel eens gehad, 2x halthouden, beide keren niet vierkant, tweede keer wel gecorrigeerd en kreeg dus een 4 voor de eerste keer en een 6 voor de tweede.
We rijden nu M2 en elke keer zet mijn paard zichzelf vierkant neer, soms moet ik een tel wachten maar hij zet altijd zelf zijn been bij.
Je paard moet leren dat hij in de proef ook vierkant moet halthouden, en daar hoort corrigeren dus bij Knipoog
Laatst bijgewerkt door Krijtje op 30-04-08 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt