Indoor Brabant, hoe kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RaichuHollow

Indoor Brabant, hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 10:19

HOE KAN DIT!?!?

Tegenwoordig moet iedere ondernemer die wedstrijden wil organiseren het door de KNHS verplichte Veiligheidscertificaat hebben. Zonder dit certificaat mag de ondernemer geen wedstrijden organiseren op zijn bedrijf.
Wij, Manege Noot te Callantsoog, hebben sinds anderhalf jaar het door de KNHS verplichte Veiligheidscertificaat. Wij mogen dus wedstrijden organiseren, mits iedereen voldoet aan de eisen van het certificaat. 1 ervan is dat iedere ruiter op het bedrijf VERPLICHT een cap draagt. Deze cap moet voldoen aan alle eisen en aan het CE-keurmerk.

Twee klanten van ons zijn laatst naar Indoor Brabant gegaan. Wij nemen aan dat ook deze onderneming het beruchte KNHS Veiligheidscertificaat heeft.

HOE IS HET DAN MOGELIJK dat op het inspringterrein meerdere ruiters hun paard warm aan het rijden zijn ZONDER CAP!!!

Iedere onderneming moet dus verplicht het door de KNHS verplichte Veiligheidscertificaat hebben, zich keurig aan de regels houden enzovoort...
Maar bij een groot evenement, waar veel mensen bij komen kijken, mogen de regels aan de laars gelapt worden?? Daar mag het allemaal??

Wij, Manege Noot, zijn niet alleen erg verbaasd over dit alles! Wij zijn ook boos!

HOE KAN DIT??

Lizet Veldman
Laatst bijgewerkt door gomir op 31-03-08 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: caps lock in titel uitgezet

anneve

Re: INDOOR BRABANT, HOE KAN DIT??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:29

Het heeft mij ook verbaasd, op zaterdag zaten er talloze, ik neem aan grooms, niet alleen zonder cap maar ook zonder rijbroek, zonder chaps (of laarzen) op paard. Dus gewoon in spijkerbroek met schoenen.
Het probleem is misschien dat de dressuurruiters met hoedje rijden en dus geen cap ophoeven. Daardoor kun je niet voor iedereen dezelfde regels maken op het losrijterrein.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:32

Nou ik vind wel dat ook al rij je dressuur dat je bij het losrijden gewoon ff een cap op doet....lijkt me niet meer als veilig!

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:33

En manege Noot: Ik snap jullie helemaal en ik zou zeggen schrijf een brief naar het bestuur van indoor brabant en het knhs!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:35

Veel mensen vinden van niet, die dragen met gewoon rijden ook geen cap Knipoog

Vind inderdaad dat het wel verplicht zou moeten worden. Misschien eens een mailtje naar het KNHS sturen? Dan weet je vanzelf meer.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:38

Dat een groom of ruiter, die kennelijk vaker zo op het paard stapt niet aan een cap denkt, kan ik me nog enigszins voorstellen. Maar ik vind het wel gek dat er geen controle werd gehouden bij het binnenrijden van de losrijbak, zoals op genoeg reguliere wedstrijden en maneges wel het geval is.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 10:39

Hoi, bedankt voor jullie reacties!

Ik heb ondertussen al mailtjes verstuurd met dezelfde vraag.
* KNHS
*Veiligheidscertificaat

Ik hoop dat ik snel iets hoor hiervan! Het is natuurlijk belachelijk dat ze daar geen cap hoeven te dragen! En het gaat hier ook om springruiters op het inrijterrein, en idd ook grooms!

Ik hou jullie op de hoogte!!

Lizet Veldman

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:41

Ik ben benieuwd of je reacties krijgt! Je hebt helemaal gelijk hoor!

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:42

Zo gaat dat toch altijd

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:42

De KNHS heeft hier weinig mee van doen. Indoor Brabant valt als internationaal evenement onder de FEI regels (wellicht met uitzondering van de nationale rubrieken)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:46

Ik zat net ook te bedenken dat het onder de FEI regels valt. Kunnen we die ergens vinden? Ik kan me niet voorstellen dat de FEI regels veel afwijken van de KNHS regels (hooguit dat ze strenger zijn).

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 10:46

Ik heb de Algemene Bepalingen van Indoor Brabant even nagekeken, en die regelementen zal ik hieronder weergeven!

Algemene bepalingen
• Er zal worden gereden met toestemming en onder auspiciën van de KNHS. In alle gevallen waarin de reglementen niet voorzien, beslist de Federatievertegenwoordiger eventueel in overleg met de organisatie.
• Rubriek N3 zal in handicap verreden worden.
• De behaalde resultaten komen niet voor puntenregistratie in aanmerking
De wedstrijden worden verreden onder reglementen van de KNHS • Men dient rekening te houden met controle op ongeoorloofde medicijnen en middelen en chipcontrole
• Geselecteerde combinaties worden persoonlijk aangeschreven en zullen per combinaties 3 toegangsbewijzen ontvangen.
• De gekwalificeerde deelnemers dienen voor 21 maart 2008 correct ingevulde startcoupons op te sturen naar: Yvonne van Bergen, Wilhelminastraat 13a, 6595 AP Ottersum
• Deelnemers moeten in bezit zijn van geldige startbewijzen en paardenpaspoort welke op verzoek moeten kunnen worden getoond
• Deelnemers dienen er rekening mee te houden dat op selectiewedstrijden in de juiste klasse moet worden uitgekomen. De combinatie moet uitkomen in de klasse waarin zij de selectie hebben gereden. Bij tussentijdse promotie vervalt de startplaats aan de combinatie.
• Selecteert een deelnemer zich met meer dan een paard/pony ongeacht in welke klasse en/of discipline dan moet hij/zij kiezen met welk geselecteerde paard/pony in welke klasse/ discipline hij/zij wenst uit te komen op Indoor Brabant 2008. Een deelnemer kan met maximaal één paard/pony in maximaal één onderdeel uitkomen tijdens Indoor Brabant 2008 .
• Deelnemer mag alleen starten met een paard/pony waarmee hij/zij zich gekwalificeerd op de Brabantse Indoor Kampioenschappen 2008.
• Voor iedere rubriek zullen maximaal twee reserve combinaties worden aangewezen.
• Deelnemers kunnen zich uitsluitend kwalificeren via de Brabantse Indoor Kampioenschappen 2008 in Schijndel. Er zijn geen wildcards beschikbaar.

Lizet Veldman

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 10:47

Weet iemand die regelementen van de FEI te vinden? Plaats ze dan even hierbij!

Dank je!
Lizet Veldman

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:48

Zonder cap losrijden is vanaf een bepaalde klasse toegestaan. Zo zag je bijv. ook bij Zwolle International ineens bijna alle caps afgaan toen er op een hoger niveau gesprongen werd, terwijl er veel dezelfde ruiters meereden die het rondje daarvoor nog verplicht waren een cap te dragen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:49

Dit stukje kan alleen gelden voor de nationale rubrieken. Want ik neem niet aan dan Lüdger Beerbaum in Schijndel gestart is.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:51

Maar wat doen die grooms dan op die paarden, dat snap ik niet.

Ik herinner me dat Coby van Baalen claimde niet aan een pony van een leerling te mogen komen tijdens een meerdaagse wedstrijd (of gelden bij de pony's weer andere regels).

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:59

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:10

Ik kan me er ook zeer aan storen dat de veiligheidsregels blijkbaar niet opgaan voor topruiters.
Helemaal op evenementen waar ze in the picture staan voor het grote publiek!
(wat ze thuis doen is hun eigen zaak)
Laat ze het goede voorbeeld geven aan hun fans!

Nog wat voorbeelden:

in veel artikelen in paarden-tijdschriften of reclamecampagnes van grote ruitersportmerken staan de topruiters meestal cap-loos op de foto, zelfs tijdens het springen!
Heel vreemd want zij hebben in mijn ogen toch een rolmodel-functie.

Plus het feit dat je momenteel door veel ziektekostenverzekeraars buiten de dekking valt als je geen goedgekeurde cap op hebt tijdens het rijden.

Ook ik heb even aan het feit moeten wennen dat ik een cap moest gaan dragen (ijdelheid? de wind door je haren willen voelen wapperen?)
Maar ben nu 100% voorstander van het dragen van een cap omdat het gewoon DOM is om er geeneen te dragen!
Laatst bijgewerkt door am13 op 31-03-08 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

klotshtiduj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:14

Dit was 1 van de eerste dingen die mij ook opviel...
Wat een geweldige voorbeeldfunctie heeft zo'n evenement...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:32

JuravelOX schreef:
Nou ik vind wel dat ook al rij je dressuur dat je bij het losrijden gewoon ff een cap op doet....lijkt me niet meer als veilig!

Heb je wel eens je haar netjes gemaakt voor een cap en dan overstappen naar een hoedje zonder je haar opniew te moeten doen?
Dat gaat dus niet, lijkt me dus ook niet de oplossing.

Het dragen van een cap is een verantwoordelijkheid van de ruiter zelf.
Ik zou me er maar niet te druk om maken en al helemaal niet boos.

Start je onder de regels van KNHS is het natuurlijk wat anders, maar dat weet je dan ook voordat je je hierbij aansluit.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:51

jury schreef:
Heb je wel eens je haar netjes gemaakt voor een cap en dan overstappen naar een hoedje zonder je haar opniew te moeten doen?
Dat gaat dus niet, lijkt me dus ook niet de oplossing.

Het dragen van een cap is een verantwoordelijkheid van de ruiter zelf.
Ik zou me er maar niet te druk om maken en al helemaal niet boos.

Start je onder de regels van KNHS is het natuurlijk wat anders, maar dat weet je dan ook voordat je je hierbij aansluit.

In die reglementen van de FEI kon ik in elk geval niets over een cap vinden, maar misschien las ik niet goed. Maar goed, als ik TS goed begrijp is in de algemene bepalingen te lezen dat de wedstrijden onder de KNHS-reglementen vallen, dus zou je denken dat dat dan ook voor de caps geldt.
Het verhaal van dat je haar niet goed zit... Op zich is het inderdaad niet praktisch, maar ik vraag me af hoe belangrijk je kapsel nog is als je een gedeukte schedel hebt omdat je van je paard bent gevallen en ongelukkig terecht bent gekomen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:54

Waarom zo boos zijn? Wees blij dat er bij jullie iig geval een cap gedragen wordt en jullie dus niet aansprakelijk gesteld kunnen worden als er ongelukken gebeuren.
En hoe moet het met dressuur ruiters met een hoedje? Als die met hun hoofd ergens tegenaan vallen, kan er vanalles gebeuren.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:57

Het is maar waar je je druk om maakt tijdens zo'n evenement.

Ik kom persoonlijk naar een Indoor Brabant om van de prachtige paardensport te genieten. Zouden de ruiters hun caps niet op hebben met losrijden, kan me gestolen worden Knipoog

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:59

en nu ga ik helemaal de knuppel in het hoenderhok gooien: waarom moet de hoge dressuur per se met een hoedje gereden worden?
nu de western ruiters stilaan ook een cap ipv hoed opgedrongen wordt (las ik in Bit), mag de dressuur er voor mijn part op dat vlak ook aan geloven
er is genoeg keuze aan elegante modellen in alle kleuren tegenwoordig, dus dat het geen zicht is kan er bij mij moeilijk in

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:01

Is toch geen porem, Anky met een cap op in de GP ring. Sorry hoor