Leren rijlaarzen weer zwart krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Leren rijlaarzen weer zwart krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 17:59

Sinds een tijdje heb ik leren rijlaarzen van Petrie (ik dacht de perfect), maar ze zien er niet zo mooi meer uit als aan het begin. Sommige delen (bij de neus) beginnen wat te verkleuren en aan de binnenkant is de verf eraf.
Ik vroeg me af of er een mogelijkheid was om ze weer zwart te krijgen. De winkel vertelde me in het begin dat je het nooit met zadelvet ofzo moet doen, want dan laat de zwarte laag los, en dat wil ik al helemaal niet. En ik geloof dat schoensmeer ongeveer hetzelfde effect heeft...
Dus bestaat er een soort veilige verf ofzo? En wordt dat wel mooi?

Rachel_x

Re: Leren rijlaarzen weer zwart krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:00

Ik heb dacht ik eens gehoord, dat de schoenmaker er een soort 'laagje' over heen spuit en dan wordt het weer zwart en glimmend.. Mss eens navragen? Lachen

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:43

Volgens mij kun je dat bij de schoenmaker wel laten doen ja!

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:46

oo ik doe het gewoon met schoensmeer met een zwarte kleur, ze glimmen weer prachtig! en zijn eigenlijk tot nu toe nog niet verkleurd

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 12:16

^En ook niet afgebladderd Haha!? Daar ben ik een beetje bang voor nemalijk - dan ben je nog verder van huis. Maar op het stukje waar de verf er toch al af is kan het vast geen kwaad Tong uitsteken.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:24

Sheran schreef:
^En ook niet afgebladderd Haha!? Daar ben ik een beetje bang voor nemalijk - dan ben je nog verder van huis. Maar op het stukje waar de verf er toch al af is kan het vast geen kwaad Tong uitsteken.

Dat afbladderen is alleen bij de Petrie Perfect, dat is naar mijn weten geen echt leer..

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:26

Dat is wel leer, maar er zit een kunstof coating overheen. Je kan wel gewoon schoensmeer gebruiken hoor!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 12:27

^^Jaaa, ik heb geloof ik de perfect Haha!.

@ horsegirl: ok Lachen

Annja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:49

Dat is wel leer, maar er zit een kunstof coating overheen. Je kan wel gewoon schoensmeer gebruiken hoor!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:58

Bedankt voor je bijdrage....

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:05

Zit er verf op leren laarzen??

Ikzelf maak mijn laarzen eerst schoon met zadelzeep en vet ze dan in met het spul dat ik er bij heb gekregen, soort van schoensmeer maar dan zachter, ruikt heel lekker. En soms als ze echt door weer en wind zijn gegaan, gooi ik er een lik zadelolie overheen, dat helpt ook perfect. Aan de binnenkant zijn ze wel wat versleten, maar dat zie je eigenlijk alleen van dichtbij en die kant zit toch tegen je paard aan.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:07

Nooit zadelzeep of olie gebruiken, daardoor gaan de lagen leer van elkaar en lossen de naden op na lang gebruik. Petrie heeft een hele fijne bootcare set, werkt heel fijn!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:47

horse_girl schreef:
Nooit zadelzeep of olie gebruiken, daardoor gaan de lagen leer van elkaar en lossen de naden op na lang gebruik. Petrie heeft een hele fijne bootcare set, werkt heel fijn!

Waarom wordt zadelzeep en lederolie dan aanbevolen voor alle lederen artikelen, waaronder leren rijlaarzen? Heb er zelf overigens geen last van.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:50

Das nou net het punt. Het wordt JUIST niet aangeraden voor laarzen. Zowel zeep als ledervet/-olie niet. De stiksels kunnen hier ook van gaan loslaten.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:55

Er staat toch echt op de labels dat het te gebruiken is voor alle lederen artikelen en mijn laarzen zijn ook van leder. Dus dan lijkt het mij dat het te gebruiken is. Dit is ook het eerst dat ik er van hoor. Hebben jullie misschien ook bewijzen voor dat wat jullie beweren? Dan raak ik misschien overtuigd Lachen

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:55

Dat wist ik eigenlijk ook niet Bloos Ik doe ook altijd zadelzeep en daarna olie. Maar wat kan je er dan beter op doen ?

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:58

armyhorse schreef:
Dat wist ik eigenlijk ook niet Bloos Ik doe ook altijd zadelzeep en daarna olie. Maar wat kan je er dan beter op doen ?

Het werkt toch prima? Tong uitsteken Bij mij in ieder geval wel. Ze zien er nog uit als nieuw en ik heb ze nu al een half jaar.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:02

Leren laarzen bestaan uit twee op elkaar geplakte lagen, de binnenkant is een lichte kleur leer, en de buitenkant is dus de zwarte of bruine of wat voor kleur laarzen je ook hebt.
Olie en vet dringt door de eerste laag heen en gaat tussen de lagen zitten waardoor de lagen van elkaar los KUNNEN laten.
Een hoofdstel bv, is gewoon van een dik stuk leer, dit zit niet aan elkaar geplakt, dus daarom kan je hier wel olie voor gebruiken.

Laarzen moet je gewoon schoonmaken met een vochtige doek, dan minstens een dag laten drogen, en daarna schoenpoets erop.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:07

Het hoeft er toch niet doorheen te dringen? Het leer kan het ook gewoon opnemen omdat het dat nodig heeft. Van water droogt leer overigens ontzettend snel uit en wordt hard, dus altijd laarzen afdrogen i.p.v. op laten drogen, dat weet ik dan weer wel.

Trouwens, het smeersel dat ik bij mijn laarzen van Cavallo heb gekregen trekt ook in de laarzen, dus daar zouden de lagen ook los van kunnen laten. En het lijkt me niet dat als dat zou gebeuren, ze dat spul er bij geven.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:10

Ik heb daarvoor indringverf gebruikt (kun je kopen bij de schoenmaker) Voor mijn rijschoenen
Werkt goed! Dat spul erop, beetje poetsen en ze waren weer als nieuw!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:10

Ik zou zeggen: Vraag het eens aan je schoenmaker of zadelmaker. Die komt vast een stuk geloofwaardiger over dan ik.
En leer wordt niet hard van water, alleen als je het daarna niet verzorgt.
Schoenpoets trekt ook in je laarzen hoor, maar dat heeft nog altijd een andere samenstelling dan olie.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:13

Heb het vaak gehoord dat zadelzeep id niet op lederen rijlaarzen mag, maar ik doe het al jaren, mijn oudste paar laarzen is 10 jaar oud en nog nooit problemen gehad.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:15

Ik deed het eerst ook altijd met olie, maar toen hoorde ik ook zoiets; dat het niet goed is ofzo. Toen had ik gezocht naar andere manieren en toen kwam ik bij de site van Anky. Het duurt best lang, maar ze glimmen dan wel onwijs mooi. Je moet naar http://www.anky.nl gaan en dan naar webtips en dan naar laarzen.. volgens mij.

Edit: ik heb ook de petrie perfect

Efrit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:50

Ik heb van Petrie zwarte color cream. Als ik op m'n laars een krasje of verkleuring heb dan smeer ik dat er op en dan zie je er niets meer van!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:53

naar de schoenmaker en ook de tips van anky volgen..!
mijn laarzen zagen er echt niet meer uit en na een bezoekje aan de schoenmaker leken ze weer als nieuw!