Worden jullie ook zo moe van anderen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Worden jullie ook zo moe van anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 20:11

Ik moet me soms echt bedwingen om niets te zeggen hoe anderen met hun paard omgaan. Een aantal voorbeelden.

Jong paard leren aan de longe te lopen; paard moet leren te stappen op stemhulp. Na duizend keer stappeeeeeen, stappeeeeeen, stappeeeen, te roepen stapt het paard, en uitbundig wordt er geroepen jaaa brrrrrraaaaaaf, en hop paard gaat weer in drrrrrraf ROFL
Of telkens andere commando's geven voor het zelfde gedrag, kom klik klik, of dddrrraaf, ja kom kom, vooruit, nee dat gaat een paard snappen Vork

Of mensen die een paard niet waarschuwen voor slecht gedrag door bijvoorbeeld eerst de stem te verheffen maar i.p.v daarvan direct een tik te geven, worden ze heerlijk kopschuw van.

Of een stressmerrie die gewoon de tijd nodig heeft om gepoetst te worden en opgetuigd, even hop hop, niet zeiken, meekomen de stal uit, paard pikt dit natuurlijk niet en gaat in de ankers Vork , gevolg men gaat nog harder trekken, waarop het paard natuurlijk reageert door de 600 kilo nog verder tegen de krib gooit Sigaar . Heel voorzichtig doe je dan de suggestie dat het misschien werkt als je het touwtje door laat hangen, krijg je als antwoordt, hij moet niet zo zeiken hij moet gewoon luisteren Sigaar

Sorry hoor ik moest even mijn gal spuien. Ik weet dat iedereen zijn eigen mening heeft en iedereen zijn eigen manier van omgaan met paarden heeft, en ook dat moet doen waar die zichzelf prettig bij voelt, maar soms moet ik wel heeeel hard op mijn lip bijten.
Overigens is dit topic niet bedoeld als podium voor naturals om alle normals, of logicals (zoals dat mooi verwoordt is in een ander topic) te overtuigen van hun manier van omgaan. Ik vraag alleen of jullie je herkennen in het op je lip moeten bijten om niks over de omgangs vorm van mens en paard te zeggen.

k8mb3rly

Re: Worden jullie ook zo moe van anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:46

oow zeker weten maar ik ben nu eenmaal een flapuit en ik zal het ook daadwerkelijk zeggen.. zo is er iemand bij ons op stal die waneer haar (nog geen half jaar ingereden) paardje niet luistert zo diep met dr hakken aan spoort dat het beesie helemaal doorflipt dan krijgt ze van mij toch echt de wind van voren.. Ik zal niet snel wat zeggen want ook mensen die vreselijk slecht uitmesten daar zou ik echt graag wat van zeggen maar ja wie ben ik :| en waarom luisteren als je het al jaren zo doet.. Ik moet wel zeggen dat ik bij mijn paard wel veel stemhulpen geef en soms zelfs moe word van mijnzelf als ik 20x stappen moet roepen mja ik longeer zonder longeer touw haha. Dus ik moet heel veel met mijn stem werken nu moet ik zeggen als ik dan rustig zeg goedzo dan blijft ie wel stappen hoor hahaha

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:50

Ja soms is het echt lastig.
Bij ons op stal heeft een vrouw een spaans paard (weet totaal niet het ras Clown ); Het is een schimmel.
En telkensals ze dat paard staat te borstelen doet die de Spaanse pas, en ze vraagt het niet eens aan dat paard om dat te doen en zegt ze telkens: ja braaf, braafbraaaf zoooooo.
Maar als het paard zijn been niet helemaal gestrekt naar voor doet zegt ze : nee neeee. En dan eer jaa braaf.
Mijn god toch... Koe

k8mb3rly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:53

oke... duidelijk ontspoort zal de hoefsmit dan ook blij mee zijn hahaha.. die van mij maakt zijn touw altijd los :/ erg irritant

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 21:14

Haha dat paard snapt er toch ook niks meer van Haha!

Schiet me er nog 1 te binnen. Paard wil zijn oren niet uit laten knippen. Meiske pakt de schaar, en gaat richting oor, paard schud zijn hoofd 1 keer en meiske haalt de schaar weer weg. Het paard is totaal niet in paniek en kijkt volg genoegen rustig in het rond, heerlijk gewonnen Slapen .

Ze vraagt mij hulp, gewoon rustig er naast gestaan. 1 oor rustig vastgepakt, schaar er naast houden, ondanks schudden gewoon vasthouden, paard is rustig belonen, nep knipbeweging gemaakt, paard reageert niet eens. Vervolgens in alle rust beide oren uit kunnen knippen, het paard liet zelfs zijn hoofd zakken. Meiske keek me met grote ogen aan Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:14

Het valt me op dat sommige mensen dove paarden hebben.

KOM DRAAAAF, SCHIET OP, LUISTEREN en dan continu met een longeerzweep knallen

meteen in de schreeuw modus nog zonder het eerst gewoon te hebben gevraagd Ziek

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 21:43

Ja en hoe komt het dat ze moeten schreeuwen? Omdat ze de paarden niet hebben geleerd een vast commando te koppelen aan het gevraagde gedrag (bijv aandraven). Ze zeggen eerst klik klik draf, paard reageert niet, en ze roepen ja kom kom, paard snapt er nog steeds niets van en vervolgens schreeuwen ze DRRAAAAFFFFF klets knal met de longeerzweep, paard in paniek en baasje gefrustreerd.

Gewoon 1 commando luisteren ze niet stem verheffen en komando herhalen, nog geen reactie, zweep omhoog, actiever in je lichaam worden, nog geen reachtie geluidje met de zweep. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik de laatste stap nodig had om een paard in beweging te krijgen. Door je stem commando te ondersteunen met je lichaamstaal snapt elk paard dat hij harder moet gaan.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:51

Mmm...ja weet je wat nog erger is dan niet goed communiceren met je paard: NIET KOMEN en je paard 3 dagen in de stront in 3 bij 3 laten staan..staat dus de hele dag te weven en soms slaat z'n knie ook nog op slot...echt zoooooo triest. Huilen .sorry moest t even kwijt.en hoogstens 1 x per week het dek afhalen om je beestje te poetsen....en het dan raar vinden dat ie hyper is en onopgevoed doet...
en dan als argument gebruiken: ja ik kan toch niks doen dus wat moet ik dan hier doen!!!!(omdat we een buitenbak hebben en ruinen geen buiten hebben bij ons op stal)
niet te believen waarom heb je dan in vredesnaam een eigen paard...ga lekker naar de manege en gun je paard iemand die van hem houdt!
ik erger me idd ook aan mensen die gelijk slaan en schoppen ...of nog 1 op stal, staat aan 3 meter touw midden in het gangpad en dan gaat ze weglopen om dr meuk te halen om op te zadelen, ondertussen gaat t beestje klauwen..en dan van 6 meter afstand "foei, niet doen" roepen....jaaahooor Boos! ...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:37

marquez1 schreef:
Ik vraag alleen of jullie je herkennen in het op je lip moeten bijten om niks over de omgangs vorm van mens en paard te zeggen.

JA!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:42

ik moet ook wel eens op mijn lippen bijten om niets te zeggen. Soms wil ik maar al te graag commentaar geven, maar hou dan toch mijn mond maar. Voor de lieve vrede op stal enzo.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:32

Ik herken je.
Ik bijt alleen niet op mijn lippen, maar ik zeg gewoon wat ik ervan vindt.
Als mensen het meenemen hebben ze er misschien wat aan. Doen ze dat niet: dan heb ik in ieder geval aangegeven dat ik het niet vind kunnen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 12:17

ik herken dat ook sheela, voor de lieve vrede denk ik dan achja, ieder zijn eigen manier.

Daico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:30

Bij ons op stal gebeurd er ook zoveel waar ik echt van denk waar zijn jullie toch mee bezig???

Ik trek het me al niet meer aan, er is toch geen kat die naar me luisterd, iedereen denkt dat ze het zelf wel kunnen. Goed, denk ik dan.

En dan moet je ze zien als ik met mijn paard doe wat zun maar niet gedaan krijgen...
Dan is het van : 'Ja maar de jouwe is zo braaf'
Tsjaah, hoe zou dat toch komen? Vork

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:31

en daarom wil ik dus nooit meer op een andere stal staan!
geen gezeik van anderen, geen gemuts en vooral; geen gebemoei met elkaar!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 18:33

@daico; wahaha heel herkenbaar. Ja maar die van jou is zo lief! Ja en dat gaat helemaal vanzelf Gestoord

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:37

En ik word gek van de mensen die bij mij op stal er zich mee bemoeien terwijl ik heus wel weet hoe het moet, maar zij moeten weer om de kléinste dingetjes zeiken Rolleyes
Tuurlijk zie ik ook wel eens mensen waarvan ik denk; wáárom doe je het zo? Maar ik laat ze maar gaan want ik heb geen zin om de bemoeial uit te gaan hangen, want ik erger me dood als mensen zich ermee gaan bemoeien, en zó ver gaan dat ze pas geleden gewoon zélf mn paard van de poetsplaats losmaakte (ik stond ernaast) en dan te zeggen; ja je kan beter ergens anders gaan staan! (veearts moest erlangs) Frusty Hamer

/edit; ik heb gewoon wel een heel braaf paard maar ik heb dus over de échte zeikerds Knipoog

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:43

Ik kan niet snappen waar andere mensen zich druk om maken. Ik heb echt een hekel aan die bemoeials. Leef en laten leven.
Volgens vele had ik mijn merrie dan allang al naar de slacht moeten brengen. Sommige mensen weten het altijd beter en willen overal wel een vinger in de pap hebben. En dan moet ik dus op mijn lip bijten en doorlopen. Kan mij het schelen hoe een ander met z'n paard omgaat, zijn niet mijn zaken, ook al ben ik het er niet mee eens. Het enige wanneer ik er iets van zou zeggen is dus als het echt te ver gaat en het dier z'n gezondheid achteruit gaat. Verder heeft niemand iets met een ander z'n bezigheden te maken.
Gelukkig heb ik nu een eigen boerderij en nergens last meer van. O ja en die merrie, het is nu het beste paard wat ik ooit gehad heb.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:18

Dat vindt ik ook, ik bijt dus op mijn lip, omdat ik mij niet met andere wil bemoeien. Iedereen zal het met de beste bedoelingen. Ik zou het ook vervelend vinden als iedereen tegen me zeurde dat ik beter zus of zo zou doen. Daarom ben ik blij dat ik op een zeer kleinschalige pesionstal sta (naast mij nog 3 pensionklanten), ook al schilder ik mijn paard pimpel paars, als ik dat mooi vindt, dan doe ik dat (bij wijze van spreken dan he Knipoog

Behalve als de gezondheid van het paard er van te lijden heeft, zeg ik er eigenlijk nooit wat van.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 20:49

Denk dat iedereen daar wellis last van heeft Knipoog gelukkig staan mijn paardjes nu lekker thuis dat scheeld al een boel ergernissen. Toen ik op een prive stal stond werd ik af en toe ook gek van anderen. En ze zijn ook nooit over jou uitgepraat dat vind ik eigenlijk nog vervelender.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:40

hahaha! zo hebben wij ook iemand op stal.. als ze aan het rijden is.. zit ze constant van: nee niet doen, ga niet zo hard, doorlopen, nou luister is een keer, hou is op etc..
maar meer doet ze niks.. ze zegt t alleen..
heb der al 100 x duidelijk gemaakt dat paarden geen nederlands verstaan, maar ze blijft t proberen
maarja, ze het er schik in Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:39

Daico schreef:
Bij ons op stal gebeurd er ook zoveel waar ik echt van denk waar zijn jullie toch mee bezig???

Ik trek het me al niet meer aan, er is toch geen kat die naar me luisterd, iedereen denkt dat ze het zelf wel kunnen. Goed, denk ik dan.

En dan moet je ze zien als ik met mijn paard doe wat zun maar niet gedaan krijgen...
Dan is het van : 'Ja maar de jouwe is zo braaf'
Tsjaah, hoe zou dat toch komen? Vork

PRECIES!
ZOOOO herkenbaar!

Pas ook, hier rijdt een meisje van 15 op een Haflinger in de bak. In het begin ging het echt totaal niet en zei ik wel eens wat en dan werkte dat.
Toch blijft dit een zeer arrogant, ik weet het beter pubertje.
Nou reed ik er pas op en normaal zitten zij te sjorren om haar 'aan de teugel' te krijgen. Ben ik 10 min. met het paard aan het stappen, sta ik daarna uit te leggen aan het meisje en een vriendinnetje wat ik nou heb gedaan, wat ik denk dat het beste is voor deze Haf enzo, buigt madame ineens af zonder enige druk!
Tja, sorry dames, maar wees dan niet zo arrogant. Het is niet erg dat je niet als de beste kunt rijden of niet alles weet, maar sta dan alsjeblieft wel open voor tips en commentaar! Dat zou zoveel paarden verbeteren.

Pas las ik ook iets:
Paarden van vroeger waren altijd zo braaf, konden los stil blijven staan en noem maar op, een deel van de paarden van nu schijnt niet meer zo braaf te zijn als vroeger. Dan heb ik het over de melkboer met zijn paard en wagen en noem maar op.
Nou vraag ik mij af:
Zouden de paarden van vroeger met de mensen van nu nog wel net zo braaf zijn?
En zouden de paarden van nu net zo 'drakerig' zijn met de mensen van vroeger?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:50

Pff praat me er niet van, sommige mensen hebben echt niet mijn manier van met paarden omgaan! Dus ja, dan moet ik het toch wel even van me afzetten, je kan er toch niks aan doen

Bij ons op stal (nouja, niet echt op stal, wel op hetzelfde terrein, maar we hebben niks met de eigenaren te maken) staan twee friezen in een betonnen paddock. Dan weer met deken, dan weer zonder, dan weer met een staldeken enz.
Zit gewoon geen regelmaat in, net als dat ze dan weer wel water en dan weer niet en dan weer wel hooi en dan weer niet hebben. Het is maar goed voor ze dat ze 's nachts op stal staan met voer en water Nagelbijten / Gniffelen

Judje; paarden werden vroeger ook gefokt op karakter, dat is allang niet meer het geval Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:57

@BrittKitt: ik geloof niet dat dat het verschil is.
Mijn inziens kan ieder paard zich gedragen, mits de eigenaar maar leider genoeg kan wezen voor het paard.
Een goede leider voor een paard is ZEER consequent, straft EN beloond, is dominanter dan zijn paard en heeft het beste voor met het dier.
Mijn inziens weten de meeste mensen niet hoe ze echt consequent moeten zijn. Ik vind het dan ook altijd erg vaag dat er weer gesproken wordt over probleempaarden, terwijl er imo bijna geen probleempaarden bestaan en het voornamleijk probleemmensen zijn.

Zo was ik vorig jaar bij het rondje instructie in Ermelo. Ik kende van 't Hof nog niet en het ging over zadelmak maken en probleempaarden. Interessant dacht ik en ben gaan kijken. 1 Probleempaard kwam in de ring: van 't Hof stapt er op met zijn zadel. Het paard doet wel iets raar, maar lang niet zo als normaal zegt zijn eigenaresse. Zij er op met haar zadel, paard doet echt raar. Dan hij er weer op met haar zadel. Paard blijft raar doen, conclusie: GEEN probleempaard, maar een probleemmens, die gewoon niet herkend dat het paard pijn heeft. Het probleem was dus niet het paard, maar een niet passend zadel, waar het paard last van bleek te hebben.

Net zoals de mensen die paarden corrigeren: waarom krijgen zij het paard wel braaf en de eigenaresse niet? Ligt dat aan het paard? Of aan de eigenaar/ruiter? Imo aan de laatste.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:12

Mannen waren vroeger ook nog echte mannen en nu niet meer zo (ook al niet in hoeveelheid) ROFL

De manier van het omgaan met paarden is in de afgelopen jaren enorm verandert. Op sommige gebieden is het er zeker op vooruit gegaan, op andere gebieden (zoals het voorbeeld dat je aanhaalt) absoluut niet.
Aan de andere kant denk ik alleen niet dat ze vroeger ook zo stipt waren op tuig. Paard moest niet miepen, en dan werd er lang niet altijd gekeken of het zadel misschien drukte op de schouder (uitzonderingen daargelaten uiteraard). Nu denk ik natuurlijk wel echt een tijd terug, dat het vooral boeren waren die hun paard voor de kar hadden en dat er soms iemand op reed. Daar werd echt niet zo gekeken naar een goed zadel denk ik.
Ze hadden absoluut het beste voor met hun dieren, in die tijd hadden ze een stuk beter in gedachten dat de dieren wel hun kostwinning waren en dat je daar voorzichtig mee moest zijn.

Rosa__Sherra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:36

JA dat is echt vervelend. Of bijv manege paarden die moeten allemaal andere hulpen leren maar dat is soms echt so irri..