Hoeveel kost een klinische + rontgenologische keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pebblesther

Hoeveel kost een klinische + rontgenologische keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 13:31

Hallo,

Ik ben van plan om binnenkort een eigen paard te gaan kopen.
Het paard wat ik nu op het oog heb is 8 jaar, L2 dressuur en €4000.
Is het verstandig om hem zowel klinisch als rontgenologisch te laten keuren?
Weet iemand ook hoeveel een rontgenologische keuring kost? En een klinische?
Alvast bedankt!

Groetjes Esther.

sandr0

Re: Hoeveel kost een klinische + rontgenologische keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:35

ik heb mijn paard als 2 jarige alleen klinisch laten keuren. dat koste toen 96,- euro. Als je m ook op de foto laat zetten ligt de prijs aan t aantal foto's wat ze gaan maken. Zou je gewoon even een da moeten bellen of ze je een indicatie kunnen geven.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:39

Je toekomstige paard kost een hoop geld, dus ik zou voor beide keuringen kiezen. Verder kun je afspreken met een eigenaar voor het geval als een paard afgekeurd wordt. Dan zou het mooist zijn als een eigenaar de helft of alle kosten van een keuring betaalt, want na afkeuring koop je hem toch niet. Maar ondertussen heb je wel de kosten gemaakt.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:42

klin/rontgen is tussen de 4 en 500 euro .Zitten veel prijsverschillen tussen,dus effe goed checken,wat en hoeveel rontgenfotos.
ALtijd doen..

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:50

hangt af van hoeveel foto's en kosten verschillen per dierenarts. ik zou even bij de dierenarts die je er voor wil vragen informeren.
succes

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:12

EA --> TAO.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:14

Bij mijn dierenarts was het klinisch en rontgonologisch 350 euro!
Zou het zeker altijd doen!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:23

Wij hebben het destijds gedeeltelijk gedaan Lachen. Dus volledig klinisch, waaruit naar voren kwam dat ze op de kleine volte aan één kant wat onregelmatig liep. Aan die kant had ze een steil voetje, waardoor het zou kunnen komen (in dat geval: geen probleem), of het zou een andere reden kunnen hebben. We hebben dan beide voorbenen op de foto gezet..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:28

Ik zou het paard alleen klinisch laten keuren, mits er geen aanleiding voor is om hem rontgenologisch te laten keuren. Voor de verzekering heb je geen rontgenologische goedkeuring nodig voor dit bedrag (als je hem wil laten verzekeren!)

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:30

mijn paard is klinisch en rontgenologisch gekeurd.
klinisch kostte 82 euro en 16 foto's kostte 300 euro.
ze is gekeurd door een belgische da.

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:35

Bij mijn dierenarts kost klinisch €150.
Over het algemeen geld voor de kosten dat als het paard goedgekeurd wordt de kosten voor jouw zijn en als die afgekeurd wordt zijn de kosten voor de verkoper.
Ik heb mijn paard trouwens geheel gekeurd en niks hoeven te betalen (meevaller).
Je kunt het eventueel ook met de dierenarts overleggen. Hoe je het het beste kunt doen.Hun doen dit natuurlijk dagelijks.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:07

Ik weet dat mijn da. adviseert om paarden met een aanschafprijs tot € 4.000,- alleen klinisch te keuren. Degene die jij op het oog hebt is dus een "grensgeval", waarbij ik persoonlijk de keuze tussen wel of niet ook röntgenologisch laten keuren zou laten afhangen van het soort gebruik waarvoor je het paard wilt kopen. Als je er uitsluitend recreatief mee wilt gaan rijden zou ik het niet doen, maar als je serieus wilt gaan trainen en wedstrijden starten wel.

Zoals al geschreven is, loont het de moeite om even in het rond te shoppen. De prijzen voor de diverse keuringsvormen variëren nogal van kliniek tot kliniek. Het lijkt misschien overbodig, maar ik zeg het toch maar: kies uiteindelijk wel een kliniek/da die mbt. kennis over de gezondheid van paarden en hun bewegingsapparaat goed aangeschreven staat en wees eventueel bereid om daarvoor wat verder met het paard te moeten reizen.

Mbt. de kosten van de keuring: er is geen wettelijke regeling voor de verdeling ervan, het is maar net wat jij met de verkopende partij daarover afspreekt. Doe dat dus vooraf en leg deze afspraken ook vast (bijv. in een voorlopige koop-/verkoopovereenkomst, waarin je dan tevens ontbindende voorwaarden kunt opnemen voor als het paard afgekeurd zou worden), zodat je niet voor de verrassing komt te staan dat de kosten sowieso voor jou zijn, ook als paard in kwestie onverhoopt zou worden afgekeurd.

Voorbeelden van koopcontracten kun je oa. hier vinden:

www.uwpaardverzekeren.nl
www.paardenverzekeraar.nl
www.kolkman.nl (uitgebreid)
www.kolkman.nl (beknopt)

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:01

XXOOXX schreef:
Bij mijn dierenarts kost klinisch €150.
Over het algemeen geld voor de kosten dat als het paard goedgekeurd wordt de kosten voor jouw zijn en als die afgekeurd wordt zijn de kosten voor de verkoper.
Ik heb mijn paard trouwens geheel gekeurd en niks hoeven te betalen (meevaller).
Je kunt het eventueel ook met de dierenarts overleggen. Hoe je het het beste kunt doen.Hun doen dit natuurlijk dagelijks.

Dit is maar net wat er afgesproken word met de verkoper hoor. Er zijn er zat die geen probelemen hebben met een keuring maar die dan wel zeggen dat t voor eigen rekening is , ook bij afkeuring

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:44

als je er de sport mee in wil zou ik voor klinisch en rontge gaan.

kost tussen de 400 en 600 euro.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 18:48

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Het paard wat ik op t oog heb is linksvoor licht toontredend maar heeft hier volgens de eigenaar geen last van. Ik heb het been zelf ook gezien en van de buitenkant is het haast niet te zien.
Ik ben wel van plan om met mijn toekomstige paard de wedstrijden in te gaan.
Ik heb ook al met de eigenaresse afgesproken dat als ik meer interesse heb en ik hem wil laten keuren dat de kosten dan voor mij zijn mits hij wordt afgekeurd.
Ik denk dat ik dan toch maar voor klinisch + rontgenologisch ga, heb je toch wat meer zekerheid ook achteraf.

Dus bij rontgenologisch kun je zelf bepalen hoeveel foto's en waarvan ze de foto's maken? Of is dit weer een beetje afhankelijk van de klinische keuring wat daar uit komt?

whynova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:51

Ja altijd laten keuren. Iedereen kan mooie verhaaltjes maken maar je ziet zelf niet hoe het er van binnen uitziet. En dan krijg je achteraf nooit spijt als je hem geheel hebt laten keuren. Het kost wel wat maar dan heb je wel zekerheid en dat is zeker de moeite waard! Succes ermee

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:25

Ik zou ook altijd keuren.
Ongeacht de prijsklasse van je paard. Kan een hoop leed voorkomen. Al kan een paard ook rontgenlogisch goedgekeurd worden en na een jaar stokkreupel zijn door een of andere reden..
Maar dan kan je in ieder geval uitsluiten dat je geen kat in de zak hebt gekocht, vind ik Bloos

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:25

Pebblesther schreef:
Dus bij rontgenologisch kun je zelf bepalen hoeveel foto's en waarvan ze de foto's maken? Of is dit weer een beetje afhankelijk van de klinische keuring wat daar uit komt?

je heb in principe een standaard rontge keuring (18 foto's als ik me niet vergis)

maar als jij ergens wel/geen foto's van wilt is dat natuurlijk gewoon te regelen met de DA.

wil jij meer foto's dan een standaard keuring dan is het natuurlijk duurder....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 01:03

Die van mij is klinisch + röntgen gekeurd voor rond de 550 euro Lachen Dat was volgens mij met 18 foto's.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 01:08

Ik zou beide doen. Bij een paard dat toontredend is zeker, dan heb je meer kan op slijtage zeggen ze. Daar hoeft ie nu nog geen last van te hebben, maar het kan op een foto al wel te zien zijn. Het kost wel aardig wat maar goed anders zit je straks met een paard waar je bijvoorbeeld niet meer op kan rijden o.i.d.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 01:12

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 07:08

Erg verstandig van je, echt heel erg verstandig!

Er is wat mij betrefd geen prijsgrens van wanneer wel of niet keuren.
Als je een paard koopt, weet je nog niet of het echt het paard is waar je mee verder gaat.
Later kan altijd nog blijken dat het niet klikt, of dat paard toch te weinig potentie heeft.
Als jij dan bij aankoop paard niet hebt laten keuren, en je wil hem verkopen, kun je er donder op zeggen dat eventuele kopers heb altijd willen keuren.
Stel dat ie dan wat mankeerd, zit jij met een zeer moeilijk verkoopbaar paard.

Daarbij komt ook dat je bij een evt verborgen gebrek, zelf nalatig bent geweest als je niet laat keuren.

Kosten zijn altijd voor de koper.
Heel soms zijn er verkopers die wel de kosten op zich willen nemen, maar ga er maar vanuit dat jij de keuring betaald, ongeacht wat de uitkomst is.

Wel keuren bij een onafhankelijke dierenarts. Liever niet de dierenarts van de verkoper.
Afspreken met de dierenarts dat hij stopt met keuren zodra er iets mankeerd. Dus als hij iets afwijkends ziet op de foto's , meteen overleggen.

En ook voor jezelf bepalen wat je grens is.
Bijvoorbeeld een ocd op een goed operabele plaats ... wat doe je dan? bij 2 ocd's zou ik in elk geval afhaken. Dan zou ik lekker verder zoeken.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 22:36

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb alleen nog 1 vraagje:

Het paard waar ik het over had was inmiddels al verkocht maar ik ga morgen een leuk paard bezoeken 200 km van mij vandaan.

Stel nou dat ik het paard wil kopen, moet ik dan het paard hier heen halen en door mijn eigen dierenarts laten keuren of daar eentje uitzoeken in die omgeving waar het paard staat?
En het is zeker wel verstandig om er bij te zijn?

Nou ik wacht eerst morgen even af of het een leuk paard is.
Ik wacht jullie reacties af, alvast bedankt!

xxx Esther.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 06:42

Pebblesther schreef:
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb alleen nog 1 vraagje:

Het paard waar ik het over had was inmiddels al verkocht maar ik ga morgen een leuk paard bezoeken 200 km van mij vandaan.

Stel nou dat ik het paard wil kopen, moet ik dan het paard hier heen halen en door mijn eigen dierenarts laten keuren of daar eentje uitzoeken in die omgeving waar het paard staat?
En het is zeker wel verstandig om er bij te zijn?

Nou ik wacht eerst morgen even af of het een leuk paard is.
Ik wacht jullie reacties af, alvast bedankt!

xxx Esther.

Nee hoor. Je hoeft het niet perse bij je eigen dierenarts te doen. Je moet even in de omgeving informeren welke dierenartsen daar zitten. En dan kan je het ook daar laten doen. Waar je wel op moet letten is dat je een onafhankelijke dierenarts neemt. Dus niet degene die het paard nu al kent.
Toen ik mijn paard kocht heb ik hem halverwege de stal waar hij stond en de stal waar hij naartoe zou gaan laten keuren. Zo afgesproken dat als hij goedgekeurd is ik gelijk het paard meeneem. Hij is toen in Bodegraven gekeurd.

Sunny1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:30

Totaal zo'n 500 euro, ligt eraan hoeveel foto's je wilt...