Hoe duidelijk maken dat ze geen rekening houd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Hoe duidelijk maken dat ze geen rekening houd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 09:33

Hallo bokkers,

Sinds een ruim half jaartje staan wij op een super pension stalling.
Heel gezellig clubje en iedereen houd rekening met elkaar.

Behalve één iemand. Die kijkt tijdens het rijden alleen maar naar zichzelf.
Neemt continu voorang en als je niet oppast rijd ze je letterlijk omver.

Ook is het bij ons regel (denk wel op meer plaatsen) dat lessers voorang hebben. In ons geval privé-lessers.
Maar ook dan kijkt ze totaal niet uit en moet je regelmatig op de rem om een botsing te voorkomen.
En dan ook echt flink op de rem, want ze komt een halve meter voor je langs.
Op zich geeft Silence er niks om, als een ander paard tegen hem op botst, maar bij één van haar paarden zie je de oren op 10 meter afstand al naar achter vliegen, dus ik vertrouw dat paard niet in zijn reactie en ik heb geen zin om straks met een geschopt paard te zitten.

Je kunt haar haast ook niet ontwijken, aangezien zij vanalles doet met haar paard wat betreft iets hogere dressuur. Dus ze is vliegensvlug van de ene kant van de bank naar de andere kant van de bak.

Ik vind het dus heel erg vervelend worden om met haar te rijden. Tegenwoordig besluit ik maar iets anders met Silence te gaan doen dan rijden in de bak als zij er ook is.

Heeft iemand van jullie tips hoe ik dit op een rustige manier met haar kan overleggen.
Het is denk ik geen persoon om dit recht voor zijn raap tegen te zeggen, want dan kun je weleens een ontzettend grote uitbrander krijgen ben ik bang. Ze is nogal gewend om alles op haar manier te krijgen (ook thuis), dus vandaar dat ik een subtiele manier zoek om dit bespreekbaar te maken.

Iemand tips?

Alvast bedankt.

sandr0

Re: Hoe duidelijk maken dat ze geen rekening houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:37

Lastig. Kan de manegehouder dit niet bespreken?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 09:38

Ja dat zou ik kunnen vragen, maar ik wil ook weer niet als een klager/klikker overkomen, dus ik zou het als eerste poging graag met haar persoonlijk willen bespreken. Ookal ben ik geen held in zulke dingen. Naar de stal-eigenaar kan ik later altijd nog stappen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:42

Tja typisch gevalletje van een arogante ruiter die denk zich alles te kunnen permiteren.
Als haar hierop aanspreken niet werkt, en de pensionhouder hier ook niets aan doet rest je nog maar een ding. Je voorrang gewoon nemen ook al ontstaat er een botsing. Dan zul je wel heel wat verwensingen naar je hoofd krijgen maar meestal leren ze er wel van....

Succes

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 09:44

Nou, ik moet haar dus nog aanspreken, vandaar dit topic. Of er iemand misschien tips heeft om dit subtiel te kunnen brengen.

En voorrang nemen kan ik met Silence gerust doen, maar één van haar paarden reageerd zo nors als je in de buurt komt.
Straks zit ik met de gebakken peren omdat Silence geschopt is tijdens dat voorrang nemen.

Die ellende heb ik één keer gehad, (Geschopt, maar dan op de wei) dat ik die niet nog eens wil Knipoog

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:55

misschien handig om een keertje subtiel te laten vallen dat er regels zijn waar iedereen zich aan moet houden.

(zelf vind ik mezelf een asorijder, mijn paard schrikt wel vaak en door op 1 volte te rijden, is hij veel makkelijker, maar ik hou dan wel rekening met anderen (soms iets te veel).)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 09:58

Het gebeurd inderdaad weleens dat een paard schrikt, of onverwachts een hoek af snijd. Met als gevolg dat iemand anders op de rem moet of dat er een botsing ontstaat.
Maar dan bied de eigenaar netjes excuses aan en dit gebeurd dan ook maar zelden.

Maar met deze mevrouw in kwestie is het standaard. En ze kijkt je nog niet aan als het weer eens gebeurd.
Vandaar dat ik dus ook uit de bak blijf tegenwoordig als zij rijd.

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:26

Je kan zeker overleggen met deze dame, dat er regels gelden op stal en in de bak. En als het al geldt dan weiger je haar toch in de bak tot dat de les is afgelopen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 10:28

Ik denk inderdaad, dat ik het tijdens de les het beste kan aankaarten.
Aangezien mijn instructeur er dan ook bij is.
Alhoewel, dat zijn nogal maatjes, dus moet ik daar ook weer mee oppassen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:05

Tja, bakregels zijn bakregels hoor, ook zij hoort zich daaraan te houden. En les heeft voorrang op vrijrijden. Lijkt me dat iedereen zich daaraan te houden heeft. Ik zou het toch eens een keer tegen dr zeggen, als je bv weer eens wordt gesneden of volop op de rem moet.

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:17

Kan je er niet een keer van zeggen als het weer gebeurt,dat je meteen zegt:Ja hallo! Kijk nou is uit! of Moeten wij nou altijd voor jou opassen?

Lijkt me wel moeilijk idd, Ik ben daar ook niet zo'n held in Clown

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:19

Een vriendin van mij had daar een goede oplossing voor Clown
Zij had een kleine welsh pony, en als er veel mensen in de bak reden (manege, dus 's zomers vaak vrij rijders) Had zij haar zweep horizontaal opzij steken. Op een gegeven moment gingen mensen wel opletten.

Ik zou als ik jou was als ze een keer met een ander paard rijd die niet zo chagerijnig is, gewoon de botsing aan gaan. Of (misschien wel beter) met meerdere mensen die ook last hebben van dr, gaan rijden als zij ook rijd, en hetzelfde gaan doen als dat zij doet. Dus gewoon de aso uithangen.

Ik denk dat ik niet rustig zou kunnen blijven, en dr al eens een grote bek had gegeven.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:28

Tja, heb zelf ook ervaring maar dit soort types. Boos! Ik bleef dan stoicijns doorrijden recht op haar af.
Uiteindelijk gaan ze wel aan de kant. Tenminste als je zoals ik op een hengst zit... Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:30

Toch gewoon rechtstreeks aanspreken. En niet tijdens het rijden, maar daarbuiten. Hebben jullie een kantine? Nodig haar uit voor een kopje koffie 'omdat je graag even iets met haar wilt bespreken".
Bespreek het vanuit jezelf. Dus niet: 'Jij rijdt zo aso' maar:
'Als wij samen in de bak rijden, merk ik dat ik heel erg moet oppassen dat ik niet met jou in botsing kom. Ik heb het gevoel dat je zo tegen me opbotst, als ik je niet ontwijk. Ik word daar angstig van en kan me niet concentreren op mijn rijden. Ik probeer zelf goed op de rijbaanregels te letten en ik zou graag willen dat ik erop kan vertrouwen dat jij mij voorrang geeft, als ik op de linkerhand rijd. '
Op die manier houd je het bij jezelf en val je haar niet aan.
Wordt ze boos, dan probeer je haar eerst een spiegel voor te houden door te zeggen dat je haar op een redelijke manier aanspreekt en dat ze onredelijk reageert. Ga op dat moment niet op het onderwerp in maar blijf herhalen dat je graag redelijk met haar overleggen wilt. En dat dat toch mogelijk moet zijn om er samen, dus zonder stalhouder uit te komen.
Lukt het dan nog echt niet, vraag dan de stalhouder om het gesprek bij te wonen.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:35

anders misschien een lijstje met bakregels ophangen???

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 18:03

Bedankt allemaal.

beantsje, die manier van jou vind ik erg goed. Ga ik zeker mee aan de slag.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:37

Je kunt de stalhouder ook vragen een algemene nieuwsbrief voor iedereen te maken waarin afspraken herhaald worden.
Dan weet iedereen weer waar hij/zij aan toe is.

Veel succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 18:39

Misschien is dat iets teveel van het goede.
Iedereen houd zich namelijk goed aan de regels verder. Dus bij hun hoeven de regels niet nogmaals duidelijk gemaakt te worden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:42

Ik zou ook voor de manier van Beantje gaan, op die manier heb je de meeste kans op een oplossing zonder dat er rare verhoudingen komen.
Mocht dit niet werken dan zou ik naar de stalhouder stappen.
Is het overigens wel duidelijk wat de bakregels zijn, of is het een ongeschreven regel? Als het ongeschreven regels zijn zou ik even met de stalhouder overleggen om de regels op papier te zetten en op te hangen.
Zo heeft mijn moeder een keer een flinke uitbrander gehad omdat ze niet aan de kant ging voor iemand die zijgangen reed. Maar mijn moeder was zich van geen kwaad bewust. Net als dat het lang niet overal duidelijk is dat lessers voorrang hebben.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 18:44

De regels zijn bekend, worden heel duidelijk doorgegeven als je op stal komt.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:49

Ik zou een mooi papiertje uit typen met daarin de stal en bak regels en daarbij de regel voorrang geven in de piste extra groot in dik lettertype zetten en dat in der zadelkast stoppen of op de stal van haar paard plakken. Zo kan je anoniem blijven en is de boodschap over gekomen, reageert ze dan nog niet zou ik met stal genoten overleggen en naar de pension eigenaar stappen.

Greetz

J_anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:57

Ik maak dit ook wel eens mee. En dan meestal op wedstrijden. Als ik merk dat iemand niet van plan is om aan de kant te gaan zeg ik gewoon, 'ik heb voorrang'! Gewoon met een lach, zodat het niet aanvallend over komt Tong uitsteken Bij mij werkt het wel. Daarna verlenen ze me wel voorrang. En ik hen ook natuurlijk..
Ik hoop voor je dat het word opgelost Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 20:58

Ja, dat zou ik ook kunnen doen inderdaad.
Lachend roepen...Ik heb voorrang...als ik haar aan zie komen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:05

beantsje schreef:
Toch gewoon rechtstreeks aanspreken. En niet tijdens het rijden, maar daarbuiten. Hebben jullie een kantine? Nodig haar uit voor een kopje koffie 'omdat je graag even iets met haar wilt bespreken".
Bespreek het vanuit jezelf. Dus niet: 'Jij rijdt zo aso' maar:
'Als wij samen in de bak rijden, merk ik dat ik heel erg moet oppassen dat ik niet met jou in botsing kom. Ik heb het gevoel dat je zo tegen me opbotst, als ik je niet ontwijk. Ik word daar angstig van en kan me niet concentreren op mijn rijden. Ik probeer zelf goed op de rijbaanregels te letten en ik zou graag willen dat ik erop kan vertrouwen dat jij mij voorrang geeft, als ik op de linkerhand rijd. '
Op die manier houd je het bij jezelf en val je haar niet aan.
Wordt ze boos, dan probeer je haar eerst een spiegel voor te houden door te zeggen dat je haar op een redelijke manier aanspreekt en dat ze onredelijk reageert. Ga op dat moment niet op het onderwerp in maar blijf herhalen dat je graag redelijk met haar overleggen wilt. En dat dat toch mogelijk moet zijn om er samen, dus zonder stalhouder uit te komen.
Lukt het dan nog echt niet, vraag dan de stalhouder om het gesprek bij te wonen.

Dit is een goede manier: je houdt het zo bij jezelf zonder dat je haar 'aanvalt'.

Bedenk daarbij: jij gaat haar de hele tijd uit de weg. Het is dus goed mogelijk dat ze daardoor helemaal geen erg in de regels heeft: ze komt op deze manier nooit iemand tegen aan wie ze voorrang moet verlenen. Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:07

Ik ga het eens proberen, door het tijdens het rijden duidelijk te maken.
Dus inderdaad niet meer uit de weg gaan bijvoorbeeld.

Daarna zal ik eventueel nog een gesprek aangaan en dan inderdaad op de manier zoals genoemd. Denk dat dat een hele goede manier is.