Min paardje wil niet vasstaan...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bashfull

Min paardje wil niet vasstaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 14:01

Hallo,

mijn paardje wil niet vasstaan.
Hij heeft dit ws nooit geleerd, hij is nu bijna 7...dus of dit nog te leren is???
Op zich is het ook geen probleem, hij blijft wel redelijk stilstaan met poetsen en opzadelen etc,
alleen gaat hij komende zomer een weekje mee op ponykamp..dus dan zal hij wel moeten...
Wie heeft er tips voor mij, om het hem te leren.
Als meneer maar even in de gaten heeft dat hij vaststaat flipt hij helemaal, de hoefsmid heeft hem laatst per ongeluk vastgezet, met als resultaat dat hij de plank van de stal heeft afgescheurd en als een idioot in het ronde liep met de plank nog aan zijn halster.... Huilen

Alvast bedankt voor de reactie!

Mvg Helga

Ilsiie

Re: Min paardje wil niet vasstaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:09

Hmm..

Heb je ringen in de muur zitten?
Haal eerst het touw alleen door de ring heen, wel los zegmaar, dat ie er alleen doorheen hangt. Dan kan ie nog wel achteruit lopen en als ie door heeft dat dat kan zal het vast niet zo eng meer zijn? als dat goed gaat leg je er een knoop in die makkelijk los gaat en zo steeds uitbreiden, zou ik doen!

Bashfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 14:14

Doe ik ook meestal, gewoon het touw door de ring heenhangen dat hij wel het idee heeft dat hij vasstaat...zou het met een longeertouw kunnen doen natuurlijk. Zo snel hij in de gaten heeft dat hij vaststaat flipt hij helemaal....ik ging er gewoon vanuit dat hij vast kon staan, toen ik hem kocht...niet dus, hij heeft al heel planken van de muur gehaald...bedankt voor je reactie!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:17

maar gaat dat wel goed dan, met touw door de ring heen?

Bashfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 14:48

Jawel, maar zo gauw hij in de gaten heeft dat er een knoop inzit..paniek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:26

Vind het wel gevaarlijk.
Denk eigenlijk, dat je dit zo zelf niet kan oplossen.
Is het niet mogelijk het te proberen met een iets ervaren iemand?

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:30

jonge paarden leer ik vaststaan door een longeerlijn te gebruiken. Je houdt het einde vast, dus niet vastzetten. Als je paard druk op de lijn voelt, zal het willen gaan trekken waarschijnlijk. Voor je paard is druk op de lijn eng, want hij associeert het met spanning (trekken en rondlopen met planken en paniek, je weet ook niet wat er in het verleden is gebeurd.
Als er nu druk op de lijn komt, ga je proberen hem te leren dat hij juist moet toegeven aan de druk. Dat als hij aan de druk toegeeft, er geen enge dingen gebeuren en de druk juist minder wordt. Probeer hem dus voorzichtig aan de druk te laten wennen. In het begin rustig vragen, belonen als hij aan de druk toegeeft en als hij tegen de druk gaat strijden, drijf je hem naar voren (je gebruikt een longeerlijn zodat je iets achter hem kunt gaan staan)
Het kan even duren voordat hij het begrijpt en in de tussentijd mag hij geen nare ervaringen meer hebben met lostrekken. Ik zou hem altijd met en strotouwtje vastzetten, zodat deze breekt als hij los wil trekken. Je maakt van een strotouwtje een lus aan het oog aan de muur en bevestigt daar je halstertouw aan. Los komt hij toch wel, scheelt weer planken en halsters en pijn achter zijn oren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:59

ja kunt hem ook eerst het commando 'blijf' aanleren. in principe kan dat natuurlijk voldoende zijn want dan hoef je hem helemaal niet meer vast te zetten, maar het kan ook de basis vormen voor het uiteindelijke vastzetten.

zelf leer ik jong grut het vaststaan inderdaad ook met een langere lijn door de muurring heen. de leeftijd van het dier maakt niet zoveel uit, de slechte ervaringen met aangeknoopt staan wel. hoe dieper het 'trauma' zit, hoe lastiger het zal zijn om hem te overtuigen dat het vaststaan geen probleem hoeft te zijn.

het belangrijkste is geduld, en opbouwen in kleine stapjes. het is zaak dat het niet meer misgaat, iedere keer dat het wel misgaat is voor het dier bevestiging dat er reden is tot paniek wanneer hij vaststaat.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:38

ik heb ook al een aantal successen behaald mt de longeerlijn door een ring in de muur (of een dergelijke plek), dus zeker het proberen waard (veel geduld en tijd wel vereist, vaak herhalen zodat het paard zich blijft herinneren dat het niet erg is)

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:21

mijn paard was 6 jaar toen ze bij mij kwam en ze deed dit ook. Van zodra ze vast stond: ook sleuren en trekken tot ze los was. Na een halfjaar was het probleem volledig over, je hebt dus veel geduld nodig.

idd met een lang touw of longeerlijn door de ring halen, het uiteinde vasthouden en als je paard achteruit wil gaan, kan je een tikje tegen z'n kont geven zoals in de reacties hierboven al beschreven staat. Ook voor een goede afleiding zorgen kan goed zijn bv bij de hoefsmid (heb ook hetzelfde prob. gehad bij de hoefsmid)

Na een tijdje oefenen met zo'n lang touw los door de ring halen kon ik mijn paard met een lang touw gebonden laten staan, maar soms probeerde ze toch nog te trekken. Mijn lerares had dan een nekband voorgesteld om te gebruiken. Sindsdien altijd die nekband gebruikt. Mijn paard heeft dan nog 1 keertje getrokken, maar ik stond aan haar kont en gaf haar een tikje. Ze merkte dat ze niet los kon en dat het beter is om toe te geven aan de druk. Dan ben ik het touw stilletjes aan gaan verkorten, tussen 5 à 10 cm om de twee weken. Dus dan had ze tijd zat om te wennen.
Nu gebruik ik die nekband al geen 4 maand meer en ze heeft het trekken volledig afgeleerd.

En dan de test: 3dagen geleden was er hier in de buurt een jaarmarkt met een paardenkeuring. De man van mijn lerares ging mijn paard meenemen op de camion, ikzelf ging wat later aankomen op de keuring. Toen ik daar aankwam zagk de camion staan naast de ingang van , hoe noem je dat??, de ruimte waar de paarden moeten lopen en gekeurd worden. Kzag dat mijn paard gebonden stond aan de camion met maar 30 cm vrijheid ongeveer. Achter haar kont passeerden er dus veel paarden, veel lawaaimakende zwepen, kinderen, buggy's,... en ze heeft geen last gehad van de spanning en ook niet getrokken.
(Liefst laatk haar wat langer staan want ik vind het best zielig als ze zo weinig vrijheid heeft, maar nu had die man dat gedaan en geen problemen.)

Dus veel geduld en veel oefenen is de boodschap!!

nog veeel succes!! Haha!

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:37

En als je zover bent dat ze vast kan staan. Lang genoeg vastzetten. Mijn paard trok vroeger alles kapot als hij niet zijn hoofd voldoende omhoog kon doen. Als hij dan iets wilde zien en dat ging niet metee'; sloopt hij alles. Nu zorg ik ervoor dat hij alleen vast staat met veel bewegingvrijheid en is er niets meer aan de hand.
De vaste vastzetlijn 10cm langer maken 'did the trick'

RenskeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:13

Mijn pony (3,5 jaar) deed dat eerst ook!
Maar nu niet meer!
Zo heb ik het opgelost:
Vlakbij een andere pony zetten die vaststaat,
Bij de ring/paal wat hooi/brokjes/appel (enz.) leggen,(of uit de hand geven)
Eerst alleen door de ring heen halen en maar 30 seconde,
daarna alleen door de ring en 45 seconde.
daarna alleen door de ring en 1 min,
dan 2 min,
dan 3 min,
dan 5 min,
dan leg je er een veiligheidsknoop in (zodat je hem er meteen weer uit kan trekken)
en dan weer 30 seconde,
45 seconde
1 min enz.

En er hooi bij blijven leggen(of in je hand houden en hem uit de hand geven)

Als hij/zei er dan niet meer bang voor is als hij/zei 5 min vaststaat probeer je het zonder hooi/brokken.
Ook weer eerst 30 seconde,
45 seconde
1 min enz.

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:46

owi schreef:
En als je zover bent dat ze vast kan staan. Lang genoeg vastzetten. Mijn paard trok vroeger alles kapot als hij niet zijn hoofd voldoende omhoog kon doen. Als hij dan iets wilde zien en dat ging niet metee'; sloopt hij alles. Nu zorg ik ervoor dat hij alleen vast staat met veel bewegingvrijheid en is er niets meer aan de hand.
De vaste vastzetlijn 10cm langer maken 'did the trick'

bij mijn paard was dat ook wel wat het geval

FistiStomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:31

dit alles kan misschien wel allemaal helpen, maar bij mijn paard lukt het maar niet. als ik Bantos ( ruin, BWP, 6 jaar) in de manege vastzet in de gang begint hij te paniekeren voor niets. volgens mij heeft hij een grote vorm van verlatingsangst... er staan nochtans andere paarden naast hem in de gang. eerst probeerde ik om het koord vrij lang te laten zodat hij het gevoel had dat hij voor niets bang moest zijn en dat hij nog vrij kon bewegen. maar als hij dan vast staat begint hij te draaien en te bijten en te stampen naar andere mensen. naar mij doet hij dat niet, waarschijnlijk omdat hij me al vrij lang kent. en hij begint dan ook op alles te bijten bv op zijn koord of op mijn borstels,... en als ik hem iets vaster zet met een veiligheidsknoop, dan frutselt hij aan de knoop en uiteindelijk krijgt hij die dan toch los. zelfs met de speciale knoop!! dus help me alstublieft!!! ik heb gemerkt ook als ik hem in zijn stal opzadel, dat hij gewoon blijft staan en niet stamp en bijt etc... help!! Huilen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:29

FistiStomp schreef:
dit alles kan misschien wel allemaal helpen, maar bij mijn paard lukt het maar niet. als ik Bantos ( ruin, BWP, 6 jaar) in de manege vastzet in de gang begint hij te paniekeren voor niets. volgens mij heeft hij een grote vorm van verlatingsangst... er staan nochtans andere paarden naast hem in de gang. eerst probeerde ik om het koord vrij lang te laten zodat hij het gevoel had dat hij voor niets bang moest zijn en dat hij nog vrij kon bewegen. maar als hij dan vast staat begint hij te draaien en te bijten en te stampen naar andere mensen. naar mij doet hij dat niet, waarschijnlijk omdat hij me al vrij lang kent. en hij begint dan ook op alles te bijten bv op zijn koord of op mijn borstels,... en als ik hem iets vaster zet met een veiligheidsknoop, dan frutselt hij aan de knoop en uiteindelijk krijgt hij die dan toch los. zelfs met de speciale knoop!! dus help me alstublieft!!! ik heb gemerkt ook als ik hem in zijn stal opzadel, dat hij gewoon blijft staan en niet stamp en bijt etc... help!! Huilen

als ik het zo lees betwijfel ik of het wel met het vaststaan op zich te maken heeft, het lijkt me eerder dat hij de voorbereidingen op het werk (waarschijnlijk dus het werk wat daar achteraan komt zelf) niet prettig vindt. waarom vindt hij opzadelen niet prettig? wanneer is het zadel en de singel voor het laatst goed nagekeken, en is het mogelijk dat hij ergens last van heeft, of pijn? bijv. pijnlijke buik-of rugspieren door het zadel...
dat zou de reactie bij het voorbereiden op het werk goed kunnen verklaren, de haf van mijn zusje deed het ook toen zij met haar begon, het begon al bij het vastzetten (alleen hing de haf zich niet op maar ze beet op het touw, naar mijn zusje, en met opzadelen ging het pas echt heftig). bij dit dier bleek het veroorzaakt door een zeer pijnlijk zadel, waar niemand ooit iets van gemerkt leek te hebben.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:36

wij doen het altijd gemakkelijk en werkt snel,

vastzetten, en laat ze maar trekken, staan van eigens stil,
en na tijdje na paar keer geprobeert te hebben nergens meer last van,

dus zet hem aan iets stevigs, wij hebben ijzeren palen in de grond met beton eronder, en daaraan van die elastische touwen,
soms breekt het halster maarjah nieuw halster en weer opnieuw,

wij hebben ze daarna vaak aan zon koeienband gewoon staan, lekker gemakkelijk met alles ,
maar laat je pony vooral niet winnen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:44

De tip van het touw los door de ring is een hele goede. Houd dit gewoon een hele tijd vol. En als het paard beweegt of er aan trekt, begrens jij het door het touw tegen te houden. Bij de minste of geringste paniek laat je het iets vieren en dat is meestal al genoeg om het paard te kalmeren.
Als dit supergoed gaat is de volgende stap: het paard vastzetten aan een dingetje dat makkelijk breekt: trekbandje, strotouwtje. Dat maak je dan aan je vastzetring vast en daar haal je je halstertouw door heen en zet je vast met de paardenknoop. Bij erge paniek en hangen breekt het trekbandje of het strotouwtje en dan is er nog niks aan de hand.
Maar zo leer je een paard wel weer vaststaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:51

StalNollie schreef:

dus zet hem aan iets stevigs, wij hebben ijzeren palen in de grond met beton eronder, en daaraan van die elastische touwen,

wij hebben ze daarna vaak aan zon koeienband gewoon staan, lekker gemakkelijk met alles ,

juist, ja. en zo heb ik een jong dier gekend met nekklachten door de enorme krachten die erop komen te staan bij het vechten tegen de druk, en getraumatiseerde dieren die vochten tot ze het van uitputting opgaven. ja, die dieren deden het vervolgens netjes zonder verzet, maar het kan zóveel paardvriendelijker met maar weinig moeite.

___VV___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:53

Die van mij kon ook niet meer vaststaan, nou ja, hij trok werkelijk alles stuk, hij had zelfs schaafwonden op zijn eigen benen (de oranje (vos) strepen waren te zien op de betonvloer). Ik wist wel dat ik geen afscheid wilde nemen van mijn paard omdat ie vast had gestaan en er wat aan over houden. Afleren lukt vaak niet, maar iets nieuws leren wel: stil blijven staan, zonder dat ie vaststaat. En dat lukte. Zelfs bij de hoefsmid en op concours kreeg ik van andere mensen te horen dat mijn paard zo wel erg braaf was. Tja, ben ik t niet helemaal mee eens: een braaf paard kan je vastzetten....
Het gaat erg goed, maar ik kan een probleem krijgen met het feit dat t een vluchtdier is (weg=weg)Het gaat al jaren goed.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 00:02

StalNollie schreef:

Is heel effectief....maar ook zeer risicovol. Daarom niet mijn aanpak. Als het paard onverhoopt toch losschiet met zijn 600 kilo dan kan hij dusdanig doorklappen dat het de dood tot gevolg heeft. Heb dit een keer gezien op een stamboekkeuring...word je niet blij van....

FistiStomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:36

Ja, maar mijn paard is aleen onrustig voor we beginnen met rijden, en ook als het zadel er nog niet eens opligt. zelfs as ik gewoon begin met borstelen begint hij te paniekeren enzo... maar in de stal doet hij het niet. dan blijft hij zo braaf staan dat het lijkt alsof hij een engeltje is... dus ik twijfel of het wel met het zadel heeft te maken... maar ja.

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:49

FistiStomp schreef:
Ja, maar mijn paard is aleen onrustig voor we beginnen met rijden, en ook als het zadel er nog niet eens opligt. zelfs as ik gewoon begin met borstelen begint hij te paniekeren enzo... maar in de stal doet hij het niet. dan blijft hij zo braaf staan dat het lijkt alsof hij een engeltje is... dus ik twijfel of het wel met het zadel heeft te maken... maar ja.

kan je je paardje dan niet leren vaststaan in de stal? daar staat die toch meer gerust zeg je

FistiStomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:51

ja das waar... in de stal heb ik hem nog niet proberen vast te zetten. maar buiten aan zijn staldeur al wel ( stal staat in een wei) en daar deed hij eigelijk ook al wat onrustiger... maar ik zal het eens probeeren Tong uitsteken

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:14

De stal is voor veel paarden toch een (heel) veilig plekje. Let op wat ik zeg, voor veel paarden Knipoog
Als wij de fries op stal loslaten, en hij vindt wat eng, rent ie toch z'n stal in hoor! Mijn merrie ook (alleen die steekt na een minuut haar neus weer naar buiten om te kijken wat er nou eigenlijk was Tong uitsteken ). Dit kan ook een reden zijn, dat ie zich in stal gewoon veiliger voelt.
Wat je er tegen kan doen, geen idee Lachen

smasters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:24

Inderdaad eens proberen in een veilige omgeving, heel kort zonder dwang Lachen