Volpolyester trailer VS Hout

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JobbeltjeJarig

Volpolyester trailer VS Hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 19:16

Van volpolyester trailers wordt vaak gezegt dat ze "onderhoudsvrij" zijn en niet kunnen rotten.

Niks is minder waar, ik heb met eigen ogen een volpolyestertrailer weg zien rotten. Tussen de lagen polyester zit namelijk gewoon hout, en als dát gaat rotten.. dan wil je niet weten hoe slap je constructie wordt.

Zijn er meer mensen die hier ervaringen mee hebben? En is het zo dat je na zo'n ervaring weer opnieuw voor polyester hebt gekozen of juist voor hout?

Urielle

Re: Volpolyester trailer VS Hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:00

Die verhalen zijn de reden dat ik voor een houten trailer gekozen heb, hoe mooi ik polyester ook vind overigens Lachen

JobbeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 20:03

Hoe vaak zou zoiets voorkomen?

ik heb overigens zelf ook hout Knipoog

pryde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:58

Wij hebben een humbaur Pegasus polyester zonder houten kern deze rot dus niet.
Het nadeel van polyester met houten kern als het nat wordt het niet meer droogt en zo wordt het rotting proces in werking gezet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:12

pryde schreef:
Wij hebben een humbaur Pegasus polyester zonder houten kern deze rot dus niet.
Het nadeel van polyester met houten kern als het nat wordt het niet meer droogt en zo wordt het rotting proces in werking gezet.

Wat hebben ze er dan ingestopt?? Enkel polyester is te zwak voor een trailer, dus er zit kernmateriaal in.

JobbeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 11:13

@ ikke: wat is jouw ervaring met polyester en het rottingsproces?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:15

Bij Humbaur zit een soort harde kunststof kern tussen het polyester. Dat kan niet rotten. Bij de Humbaur dealer hadden ze dat spul liggen zag ik.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:17

Ik heb ervaring met polyester en hout.
Voor beide trailers vind ik trapbescherming een must. Bij houten trailers wordt de toplaag snel aangetast als je het niet hebt. Er hoeven maar kleine stukjes af te raken en dan begint het rotten ook. Poepresten zijn zeer lastig te verwijderen als het beschadigd is...en dan geldt eigenlijk ook voor polyestertrailers vind ik.
Hout kun je gemakkelijker zelf repareren...mits je handig bent natuurlijk...
Polyester heeft voor mij een luxere uitstraling...en de buitenkant is gemakkelijker te ontdoen van vliegjes etc..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:27

Wij hebben een vrij oude kunststof trailer en daar zit echt geen hout in (door een ongelukje is er wel eens een stuk uitgeslagen)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:52

Jobbeltje schreef:
@ ikke: wat is jouw ervaring met polyester en het rottingsproces?

Polyester "vergaat" er komen sterren in en het verweerd. Dat is niet te herstellen. Doe eens gek en ga op zoek naar de hardtop van een Austin Healey, in goede staat. Die vindt je bijna niet. Waarom? Juist, polyester. Welliswaar was de kennis van polyester toen niet wat die nu is, maar als ik naar de kap van mijn trailer uit '84 kijk, dan vraag ik me weleens af hoelang dat nog goed gaat.

JobbeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 11:55

En dan heeft een polyester kap nog niks te houden...

De trailer waar ik het over heb is een Westeria uit 1998, met hele zachte zijwanden. Wanneer je door de bocht gaat, zie je het reservewiel (wat aan de buitekant gemonteerd zit) naar buiten komen, omdat het paard tegen de wand steun zoekt...\

De wanden zelf zijn zo zacht dat je ze kunt "indruken" met je hand zonder veel kracht te zetten...

pryde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:05

Ik heb jaren ervaring in de surf industrie maar polyester is heel makelijk te repareren.
Zelf bouw ik surfplanken met een sandwichconstructie( zit trouwens als tussenlaag in de Pegasus) en kan heel goed polyester repareren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:06

Er zit dan ook wel verschil in trailers. Die van ons is echt niet zacht, die kan je niet heen en weer duwen.
Maar ook kunststof moet je onderhouden. Die van ons wordt regelmatig gewassen, gepoetst en in de was gezet.

JobbeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 12:10

Deze trailer was ook niet zacht, maar door een (later ontdekte) beschadiging is er kennelijk vocht/water in contact gekomen met de houten tussenlaag, en daarna werd de trailer langzaam maar zeker steeds zachter. Het ging hier alleen om de zijwanden, de neus was nog knoerthard en de kap ook.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:31

toen ik 3 jaar geleden mijn trailer opnieuw liet opbouwen liet de bouwer me ook zien wat een slechte polyester wand doet als je er tegen gaat duwen, brrr moet er niet aan denken wat er gebeurt als een paard gaat hangen tegen de wand.
Heb toen ook gekozen voor steviger hout dan het origineel geweest was Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:21

Wij hebben ook een polyester trailer, eentje van 1990 als ik t goed heb, een oudje dus. Hij is in het begin van de winter helemaal gecontroleerd, en nog helemaal in orde (alleen de vloer was rot, die hebben we helemaal laten vernieuwen), de wanden waren nog perfect.
Ik weet niet of ze gedeeltelijk met hout zijn gevuld, maar ik heb aan de voorkant twee gaatjes geboord (voor de voeremmer) en dat was door en door kunststof. Misschien dat in de zijwanden wel hout er tussen zit, maar het is echt keihard. Je kan kloppen en duwen zo lang je wil, je krijgt er geen beweging in Lachen
En dan zie ik andere mensen met houten trailers die heel vaak iets moeten laten vervangen; een stalgenootje, ze had een houten trailer van 2000 en heeft al een paar wanden moeten laten vervangen..
Nee, dan heb ik liever een polyester trailer, die zal toch altijd minder snel rotten dan een houten trailer. En als je hem elk jaar laat keuren dan kan er niks mis gaan Lachen

JobbeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 21:23

Weet iemand of er ergens een onderzoek op Internet te vinden is over de levensduur van volpolyester trailers? Of iig iets over de risico's bij wegrotten van die dingen?

Ik ben al aan het googlen geslagen.. maar nog niets gevonden...

pryde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:43

Bedoel je hiermee een volpolyester met houten kern of volpolyester uit een geheel?

JobbeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 11:22

Volpolyester met een houten kern lijkt mij meer rottingsgevaar op te leveren dan 100% polyester. Al vraag ik me bij de laatste optie wel af waar de stevigheid dan vandaan komt?

pryde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:27

Dit is een sandwich constructie wordt ook veel in de vliegtuig en boten industrie gebruikt. Is heel stevig en dus rottingvrij. Ik heb veel ervaring in de boten en surf industrie waar deze producten heel veel met water in aanraking komen. Tegenwoordig worden de duuurde trailers hier mee uitgerust. Maar maak hier geen denk fout want polyester heeft ook onderhoud nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:33

Jobbeltje schreef:
Volpolyester met een houten kern lijkt mij meer rottingsgevaar op te leveren dan 100% polyester. Al vraag ik me bij de laatste optie wel af waar de stevigheid dan vandaan komt?

Ander kernmateriaal? Trespa-achtige materialen kom je dan al snel bij uit.
Ik denk niet dan je veel trailers zult vinden die de kans krijgen oud genoeg te worden om serieus problemen te geven met de ouderdom van het polyester. Met de huidige wegwerpmentaliteit wordt je een trailer van 15 jaar oud aan de straatstenen niet meer kwijt.
Ehm boottechniek is een wezenlijk andere tak van sport. In een trailer moet de sterkte uit de wand komen, bij een boot heb je veel meer sterkte vanuit de spanten.

pryde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:43

Hoe bedoel je ? ik bouw al jaren sloepen en surfplanken en daar zitten echt geen spanten in.
Deze bestaan echt alleen uit sandwich platen. Nog een voordeel van polyester is dat het lichter is. Maar we zullen altijd deze discusie houden de een heeft een voorkeur voor hout en de ander voor polyester. Ook het prijs verschil heeft hier mee te maken. Polyester is gewoon duurder fabricage kosten zijn hoger dan bij hout.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:48

Urielle schreef:
Die verhalen zijn de reden dat ik voor een houten trailer gekozen heb, hoe mooi ik polyester ook vind overigens Lachen

Ik vind een polyester trailer juist véél lelijker. Kwestie van smaak!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:08

pryde schreef:
Hoe bedoel je ? ik bouw al jaren sloepen en surfplanken en daar zitten echt geen spanten in.
Deze bestaan echt alleen uit sandwich platen. Nog een voordeel van polyester is dat het lichter is. Maar we zullen altijd deze discusie houden de een heeft een voorkeur voor hout en de ander voor polyester. Ook het prijs verschil heeft hier mee te maken. Polyester is gewoon duurder fabricage kosten zijn hoger dan bij hout.

Je loopt dus bij jouw schepen gewoon over de binnenkant van de romp? Lijkt me stug. Je hebt ongetwijfeld een dek in het schip en zelfs al zit er alleen een zitbankje is, dan heb je al constructie in je boot. Een paardentrailer moet het gewicht van het paard zien te houden met een simpele rechte plaat polyester. Dat is een wezenlijk verschil met de gevormde rondingen in een scheepsromp of zelfs een surfplank.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:45

Wij hebben op dit moment een bijna-rechtzaak met Atec, ook omdat het hout tussen de kunstofplaten op een klein stukje in de zijwand is weggerot. De trailer is nog maar 4 jaar oud, perfect onderhouden en de dealer heeft vastgesteld dat het wegrotten door een fabrikagefout in het dak is gekomen. Atec doet net alsof ze gek zijn, we krijgen een super slechte service, eigenlijk geen service, want ze reageren niet op ons.
Voor mij geen Atec meer, maar ik weet ook nog niet van wat voor materiaal mijn volgende trailer wordt..